عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۳۵۳۰
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
عضو شورای سیاستگذاری ستاد بازسازی عتبات با اشاره به نامشخص بودن وضعیت اربعین امسال، برپایی این مراسم را تنها سناریوی پیش‌بینی شده اعلام کرد و خیز موکب‌ها برای آمادگی اربعین را دلیل توقف فعالیت موکب‌هادر ایام کرونا دانست.

عقیق:حدود ۲ ماه تا برپایی مراسم اربعین حسینی باقی مانده است، اما امسال با شیوع کرونا، وضعیت برپایی این حماسه عظیم همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

موکب‌ها هم که پس از شیوع کرونا در رزمایش همدلی و کمک مؤمنانه فعالیت داشتند، این روزها با وجود اوج‌گیری کرونا وارد میدان نشدند و خیز اربعین برداشتند تا در صورت برپایی مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی آماده پذیرایی از زائران باشند.

به گفته حسن پلارک، عضو شورای سیاست‌گذاری ستاد بازسازی عتبات اظهارنظر درباره اربعین خیلی سخت است، چرا که مردم یک سال چشم انتظار چنین ایامی هستند. او می‌گوید: «ما تنها یک سناریو برای اربعین در نظر گرفته‌ایم و آن هم برپایی این مراسم است. اما برای مشخص شدن وضعیت اربعین و قطعی شدن آن، منتظر تصمیم دولت ایران و عراق با توجه به شرایط و فتوای علما و مراجع دو کشور هستیم.»

وی همچنین درباره موکب‌ها و فعالیت آن‌ها پس از شیوع کرونا و حتی در این برهه که روزانه حدود ۲۰۰ نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست می‌دهند، به نکاتی اشاره کرد و گفت: پس از ماه مبارک رمضان کمک‌های مؤمنانه به منظور آمادگی برای مراسم اربعین متوقف و وارد مرحله جدیدی شد.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی فارس با «حسن پلارک» عضو شورای سیاست‌گذاری ستاد بازسازی عتبات را درباره وضعیت اربعین و موکب‌ها در شرایط متفاوت امسال و در نبود قهرمان سرفراز، شهید سردار سلیمانی می‌خوانیم:

اظهارنظر درباره اربعین خیلی سخت است/ مردم یک سال چشم انتظار چنین ایامی هستند

با نزدیک شدن به ایام محرم و لزوم برنامه‌ریزی برای برپایی مراسم اربعین، با توجه به شرایط کنونی و شیوع کرونا، مراسم اربعین امسال را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

درباره اربعین، منتظر تصمیم دولت ایران و عراق با توجه به شرایط و فتوای علما و مراجع دو کشور هستیم. این موضوعات تجمیع شده و مسؤولان دو کشور ایران و عراق به جمع‌بندی می‌رسند. اما نکته مهم در این برهه، حفظ سلامت مردم و پیشگیری از شیوع ویروس منحوس کروناست که امیدواریم موانع برپایی حماسه عظیم اربعین حسینی برطرف شود و مردم از این فضاهای معنوی استفاده کنند.

در هفته‌های گذشته استاندار کربلا از ممنوعیت ورود به این شهر تا ۱۳ محرم و قرنطینه کربلا خبر داد. با این وضعیت آیا احتمال لغو پیاده‌روی اربعین وجود دارد؟

اظهارنظر درباره اربعین خیلی سخت است. مردم یک سال چشم انتظار چنین ایامی بوده‌اند، اما اگر این روز از آنها گرفته شود، خیلی سخت است. نه بنده و نه کسی دیگر فکر نمی‌کنم فعلا بتواند اظهارنظر قطعی درباره برپایی یا عدم برپایی مراسم اربعین کند، چرا که همه بستگی به شرایط کرونا و منطقه دارد. از طرفی هم حفظ سلامت زائران از واجبات است و باید به آن توجه شود.

فعالیت موکب‌های اربعین داوطلبانه است، نه دستوری/ فرض ما در برنامه‌ریزی‌ها، برپایی مراسم اربعین است

موکب‌ها چقدر برای برپایی مراسم اربعین آمادگی دارند؟ از طرفی دیگر، مدتی پس از شیوع کرونا موکب‌ها با اقدامات مختلف به رزمایش همدلی و کمک مؤمنانه پیوستند، اما اکنون که به نوعی کرونا اوج گرفته است، چرا خبری از فعالیت‌های موکب‌ها نیست؟

موکب‌ها شبیه هیأت‌های مذهبی هستند، اما ساماندهی شده‌تر. معمولا افراد ارزشی و انقلابی هیأت امنای آن را برعهده می‌گیرند و بقیه کمک می‌کنند. تشخیص فعالیت‌های جهادی با مسؤولان موکب‌ها است و اقدامات دستوری انجام نمی‌شود، بلکه داوطلبانه است. موکب‌ها خودشان در بحران‌ها و مواقع حساس تکلیف می‌دانند تا وارد عمل شوند. وقتی حضرت آقا به کمک مومنانه اشاره می‌فرمایند، موکب‌ها خودجوش وارد عمل می‌شوند و اصلا اساس فرهنگ موکب این است و مسوولان فقط می‌توانند اقدامات آنها را هدایت کرده و از موازی‌کاری جلوگیری کنند تا خدمات بهتر و مناسبی به مردم و نیازمندان ارائه شود.

بنده موکب‌ها را نهضت ارزشمند و کوثر جوشان و ارزنده‌ای برای کشور می‌دانم. ۳ هزار موکب فعال در کشور داریم که قابل تعمیم و توسعه است و می‌تواند به عنوان ظرفیت مهمی برای خدمت‌رسانی به جامعه چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور و حتی برای سایر مسلمانان جهان باشد.

بر همین اساس با شیوع کرونا در جهان و فرمایش مقام معظم رهبری درباره کمک مؤمنانه، موکب‌ها برای کمک به مردم فعال شدند و اقدامات خوبی نیز انجام شد. 

ما فرض را بر انجام مراسم اربعین می‌دانیم. برای همین نیز موکب‌ها برای حضور در مراسم حماسی پیاده‌روی اربعین در حالت آماده‌باش هستند و با احتیاط برخورد می‌کنند تا آمادگی مناسبی برای پذیرای از زائران اربعین داشته باشند.

مشارکت ۱۳۰۰ موکب اربعینی برای مبارزه با کرونا/ تنها سناریو برای اربعین امسال

در ایام کرونا و خدمت‌رسانی برای کمک مؤمنانه چند موکب فعال شدند؟

حدود یک هزار و ۳۰۰ موکب در سراسر کشور برای مبارزه با کرونا فعال شدند و علاوه بر تولید و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی و حتی لباس و غذا برای کادر درمان، بسته‌های معیشتی نیز بین نیازمندان توزیع کردند.

آخرین مرحله از کمک‌های مؤمنانه چه زمانی بود؟

آخرین دوره کمک‌های مؤمنانه و رزمایش همدلی موکب‌ها در ماه مبارک رمضان بود و قرار شد پس از آن موکب‌ها برای اربعین آمادگی‌های لازم را کسب کنند.

چند سناریو برای مراسم اربعین امسال در نظر گرفته‌اید؟

ما فقط یک سناریو داریم و آن هم برگزاری اربعین است.

دلیل توقف فعالیت موکب‌های اربعین برای مبارزه با کرونا/ موکب‌ها خیز اربعین برداشتند 

با توجه به شرایط کنونی و نامشخص بودن زمان مهار کرونا، اگر مراسم اربعین همچون سال‌های گذشته برگزار نشود، چه برنامه‌ای دارید؟

اگر لغو مراسم جهانی پیاده‌روی اربعین به قطعیت برسد، موکب‌ها زیرنظر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه، دوباره برای کمک مومنانه به مردم فعال می‌شوند. موکب‌ها اکنون خیز اربعین برداشته‌اند و امیدوار هستیم که با مهار کرونا و عادی شدن شرایط، مراسم اربعین برپا شود.

با این وجود در صورتی که اربعین برپا نشود، موکب‌ها دوباره برای کمک مؤمنانه فعال شده و روند خدمت‌رسانی و مبارزه با کرونا را ادامه می‌دهند و در مجموع، وارد عرصه اجتماعی برای مبارزه با کرونا خواهند شد.

آمادگی ایران برای اعزام برخی موکب‌ها به عراق در ایام اربعین

 با توجه به اوج‌گیری کرونا و حتی احتمال اعمال محدودیت در اعزام‌ زائران اربعین، بهتر نبود حداقل بخشی از موکب‌ها برای مبارزه با کرونا فعال شوند و بخشی دیگر خود را برای اربعین آماده کنند؟

ما درباره اربعین بدون افق و اطلاع هستیم و هیچ چشم‌انداز روشنی وجود ندارد. من معتقدم یا اربعین برگزار می‌شود یا نمی‌شود و اعمال محدودیت چندان محتمل نیست. اکنون دستگاه‌ها مختلف همچون کمیته امداد، ستاد اجرایی بنیاد مستضعفان و ... فعال شده‌اند و اگر وضعیت اربعین هم مشخص شود، بهتر می‌توان در این باره تصمیم‌گیری کرد.

گویا قرار است اگر عراق اجازه ورود زائر خارجی برای مراسم اربعین را ندهد، بخشی از موکب‌ها برای پذیرایی از زائران اربعین به عراق اعزام شوند.

این در حد پیشنهاد است. اگر زائر ایرانی نرود و خود عراقی‌ها مراسمی برپا کنند، ممکن است چنین اقدامی را برنامه‌ریزی کنیم. البته اگر به این مرحله رسید، باید مذاکره صورت گیرد که اصلا نیازی وجود دارد یا خود موکب‌های عراقی برای پذیرایی از زوار کافی هستند. در هر صورت ایران آمادگی این اقدام را دارد.

نکته دیگر اینکه تمام امور کربلا را به استاندار این شهر سپرده‌اند و در روزهای گذشته نیز وی به صراحت اعلام کرد تا ۱۳ محرم اجازه ورود هیچ زائری به کربلا را نمی‌دهد. بنابراین اگر اربعین هم چنین روندی پیش رود، دیگر نیازی به موکب‌های ما نیست، چرا که زائری هم از نقاط مختلف عراق اجازه ورود به کربلا را ندارد.

میدان را در گرفتاری‌ها خالی نمی‌گذاریم/ با «امید» و «مقاومت» به جنگ کرونا می‌رویم

موکب‌ها با شعار «ما کرونا را شکست می‌دهیم» فعالیت خود را آغاز کردند. باور «شکست کرونا» از کجا و چگونه بین مردم و موکب‌ها نقش بست؟

این شعار ستاد مبارزه با کرونا بود که اول گفتند «ما کرونا را شکست می‌دهیم». بعد از مدتی این شعار شد «به یاری خداوند کرونا را شکست می‌دهیم». ما در مبارزه با هر گرفتاری و مشکلی میدان را خالی نمی‌کنیم. این از اعتقادات ما است. در بحث مقاومت، مجاهدت و مبارزه است که پیروزی نقش می‌بندند. سال‌هاست می‌خواهند لبنان را به اشغال خود در بیاورند، اما مقاومت اسلامی و حزب‌الله در لبنان تشکیل شده و به پیروزی‌هایی رسیده است. در سوریه نیز همه دنیا به رهبری آمریکا متحد شدند و نیروی مسلح و جنگنده آوردند و پایگاه زدند تا نظام سوریه را سرنگون کرده و دست‌نشانده خود را بگذارند، اما مقاومت و یاری خدا بود که امروز همه عقب‌نشینی کردند. البته حالا دست به توطئه جدید و تحریم اقتصادی زده‌اند. در یمن هم همینطور، بعد از ۶ سال مبارزه، دشمنان موفق نشدند و به طور حتم مقاومت در یمن پیروز می‌شود.

در مبارزه با کرونا هم اعتقادات دینی ما این است که مقاومت و امیدواری نتیجه می‌دهد. همانطور که مقام معظم رهبری همیشه می‌فرمایند که نباید مایوس بود و مردم را ناامید کرد، بلکه باید همواره امید داشت. آمریکایی‌ها بیش از ۳۰ سال است می‌خواهند این ملت را به شکست برسانند و با تلقین ناامیدی در بین مردم نفوذ کنند، اما نتوانستند و نخواهند توانست.

برای مبارزه با کرونا در کنار امید و مقاومت به جنگ کرونا می‌رویم. از طرفی هم مردم نباید خسته شوند، بلکه باید همه به کمک هم بیایند و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند. جامعه پزشکی، کادر درمانی و همه نهادها با تمام ظرفیت پای کار بیایند تا کرونا به یاری خدا شکست پیدا کند.

اولین محرم و صفر بعد از شهادت حاج قاسم/ مکتب حاج قاسم باید زنده نگه داشته شود

هفت ماه از شهادت حاج قاسم می‌گذرد. محرم و صفر بدون حاج قاسم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما بعد از حاج قاسم اتفاقات تلخی را شاهد بودیم. حوادث مختلفی رخ داد و اکنون نیز همه جهان با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند. امسال هم محرم و صفر وضعیت متفاوتی دارد. شهادت حاج قاسم، تاثیر وضعی روی همه دنیا گذاشته است. برخی در فضای مجازی مطرح کردند که دست حاج قاسم را قطع کردند و دست دادن حرام شد. اینها بی‌فلسفه نیست. داغ حاج قاسم داغ سبک و کوچکی نیست که به راحتی فراموش شود. مکتب حاج قاسم مکتب اختصاصی شده که باید کتاب‌ها درباره آن نوشت و سنت‌ها ایجاد کرد. صحبتی نبوده که حضرت آقا داشته باشند، اما از حاج قاسم سخنی به میان نیاورده باشند. شهادت حاج قاسم و مکتب ایشان باید زنده نگه داشته شود تا الگویی برای آیندگان و آزادی‌خواهان جهان باشد. برای ایام محرم و صفر هم برنامه‌هایی پیش‌بینی شده تا یاد حاج قاسم زنده نگه داشته شود.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین