عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

حجت الاسلام سعیدیان سخنران و کارشناس دینی در گفت و گو با عقیق :
دوستان هیاتی ما باید بدانند مهمترین نکته این است که مقابل هم قرار نگیرید. درست نیست که در فضای مجازی، عده ای به هم بتازند. الان دشمن منتظر است تا عده ای را در دامن ضدانقلاب و عده ای را در دامن ضد دین بیندازند، بنابراین دوستان ما باید آرامش خود را هرچه بیشتر حفظ کنند تا با تصمیم گیری مسئولین مربوطه، تکلیف هیاتی ها بطور دقیق، مشخص شود.

عقیق: زمان زیادی تا آغاز ماه محرم نمانده و این روزها همه هیاتی ها با تکیه بر سخنان مقام رهبری منتظرند تا ستاد ملی کرونا تصمیم نهایی در رابطه با برگزاری مراسم محرم و صفر را اعلام کند. چه بساکه در این شرایط، جمع کثیری از وعاظ، مداحین و بانیان هیات ها از جمله حجت السلام سعیدیان سخنران و کارشناس بنام دینی، خواستار سرعت عمل بیشتر ستاد ملی کرونا جهت ابلاغ دستورالعمل های مربوطه هستند تا بتوان با یک برنامه ریزی درست به استقبال از محرم رفت.

موضع گیری های عجولانه یعنی بازی در زمین دشمن!

حجت السلام سعیدیان در این باره توضیح می دهد:" حضرت آقا فرمودند که مراسمات محرم طبق ضوابط ستاد ملی کرونا برگزار شود که همه ما از آن دستورات تبعیت خواهیم کرد اما متاسفانه هنوز ستاد ملی کرونا در نفی و یا برگزاری جلسات، نظر صریحی را ابراز نکرده اند و هنوز هیچ چیز مشخص نیست؛ بنابراین برخی دوستان نباید به افرادی که خواستار برگزاری جلسات هستند و قطعا به رعایت مسایل بهداشتی و ضوابط کلی کرونا اعتقاد دارند، خرده بگیرند و آن ها را متهم به مخالفت با نظر آقا بدانند. به واقع این نوع موضع گیری های عجولانه، بازی در زمین دشمن است و نباید به آن تن داد." او ادامه می دهد:" یادمان باشد که رهبری از ابداعات و نظرات جدید سخن گفتند که خب ما هنوز این ها را از زبان کسی نشنیده ایم؛ نه از زبان ستاد ملی کرونا و نه از زبان سازمان تبلیغات. چه بساکه در این میان، حتی اگر سخت گیری ها چند برابر هم باشد، هیاتی های ما نسبت به آن مقید هستند و حتما عمل می کنند." حجت الاسلام سعیدیان اضافه می کند:" دوستان هیاتی ما باید بدانند مهمترین نکته این است که مقابل هم قرار نگیرید. درست نیست که در فضای مجازی، عده ای به هم بتازند. الان دشمن منتظر است تا عده ای را در دامن ضدانقلاب و عده ای را در دامن ضد دین بیندازند، بنابراین دوستان ما باید آرامش خود را هرچه بیشتر حفظ کنند تا با تصمیم گیری مسئولین مربوطه، تکلیف هیاتی ها بطور دقیق، مشخص شود."

تعداد بازدید : 36

هیاتی ها بلاتکلیفند

این کارشناس دینی در ادامه خواستار تصمیم گیری هرچه سریعتر ستاد ملی کرونا و ارائه ابداعات و نوآوری های لازم جهت برگزاری جلسات بوده و می گوید:" ابداعات ستاد ملی کرونا، هم می تواند شامل محتوای جلسات و هم شامل نحوه برگزاری جلسات باشد. مثلا می توانند بگویند که در جلسه به یک منبر و یک روضه اکتفا بکنید، زیرا می دانیم که یکی از دغدغه های ستاد کرونا، بحث تنفس زیاد در حین سینه زنی و افزایش انتشار ویروس است، پس می توان گفت که منبری منبر برود، روضه خوان روضه بخواند و عزاداری به همین شکل انجام شود. کما اینکه قبلا هم روضه ها این چنین برگزار می شده است." او ادامه می دهد:" اگر نظرشان این است که هیچ اما اگر شرایط سینه زنی فراهم است، این شرایط را باید هرچه زودتر اعلام کنند. به واقع تاخیر فعلی در بیان قانون یا نظرات و نوآوری های موردنظر ستاد ملی کرونا، آفت هایی دارد و یکی از آفت هایش این است که درصورت تایید برگزاری جلسات، هیات ها زمان چندانی برای مهیاکردن مقدمات برگزاری جلسات ندارند. الان همه مستاصل هستند و نمی دانند که چطور و با چه شرایطی باید هیات را برگزار کنند؟ اصلا نمی دانند که شرایط مکان، تعداد افراد حاضر در جلسه و زمان برگزاری آن چطور باید باشد؟ پاسخ این ابهامات را ستاد ملی کرونا باید رسما اعلام کند تا مسئولان، وعاظ و مداحین جلسات ما بتوانند برنامه ریزی ممکن را داشته باشند."

لزوم حمایت از هیات ها جهت تهیه لوازم بهداشتی

حجت الاسلام سعیدیان کمک به هیات ها جهت تهیه اقلام بهداشتی را از ضرورت های امسال دانسته و می گوید:" خیلی ازجلسات ما نیاز به کمک و یاری دارند. آقای دکتر زالی به برگزاری جلسات خانگی اشاره فرمودند اما خیلی از خانواده ها حتی در خانه خودشان هم مشکل دارند و در صورت برگزاری جلسات با مشکلات عدیده ای در بحث تهیه مواد ضدعفونی کنند و ماسک و دستکش و غیره مواجه می شوند و عملا نمی توانند جلسات خانگی خودشان را برگزار کنند، چه بسا که اگر زودتر نحوه برگزاری جلسات اعلام شود، ما می توانیم به یاری آن ها برویم. در این زمینه، سایت ها، هیات ها و گروه های جهادی باید کمک کنند تا اصلا بشود آن جلسه خانگی مدنظر را برگزار کرد. " او اضافه می کند:" اگر قرار باشد اینقدر با تعلل و سستی عمل بشود و دستورالعمل ها ابلاغ نشود، حتی روضه های خانگی را هم نمی توان برگزار کرد."

این سخنران دینی همچنین به لزوم برگزاری جلسات وزارت بهداشت با جمعی از مسئولین، بانیان، وعاظ و ذاکرین هیات ها معروف اشاره کرده و توضیح می دهد:" در راستای تصمیم گیری برای برگزاری مراسم محرم و صفر، وزارت بهداشت باید جلسه ای با بزرگان هیات ها و نه یکسری افراد انتخابی بگذارد تا از واقعیاتی که جامعه مذهبی ما با آن درگیر است، مطلع شده و داشته های آن ها را ببیند، زیرا آنوقت است که می تواند متوجه شود که آیا این داشته ها، انتظارات آن ها را برآورده می کند یا نه؟ مثلا اگر این داشته ها کم بود، به آن ها بگوید که فلان امکانات را اضافه کنید و اگر هم خوب بود که تایید کند و دل آن ها را قرص کند." او ادامه می دهد:" اینکه وزارت بهداشت با عده ای انتخابی از دوستان خوب ذاکر و واعظ جلسه برگزار کند و جمع کثیری از بزرگانی که در بدنه هیات فعالیت می کنند را به این جلسه فرانخواند، آن جلسه خروجی خاصی نخواهد داشت و به نظر می رسد که تا به الان نیز نداشته است؛ بنابراین اگر چنین جلسه ای برگزار شود، آنوقت است که می توان ظرفیت سنجی کرد و به تبع آن، بهترین تصمیم را گرفت."


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین