عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۲۸۶۹
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۷
آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی می‌فرماید: خوشی‏‌ها یا ناخوشی‌‏هایی که در دنیا می‌‏بینیم، همه‏ برای ارائه درک خوشی‏‌ و ناخوشی‌‏های قیامت است. امّا یادآور می‌‏شود که این‌‏ها ناخالص و آن‌ها خالص است، لذّات بهشتی و دردهای اُخروی خالص است.

عقیق:مرحوم ‌آیت‌‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) در یکی از سخنرانی‌های خود، به موضوع «ناخالص‌بودن خوشی‌ها در دنیا» پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

خوشی‏‌ها یا ناخوشی‌‏هایی که در دنیا می‌‏بینیم، همه‏ برای ارائه درک خوشی‏‌ها و ناخوشی‌‏های قیامت است. امّا یادآور می‌‏شود که این‌‏ها ناخالص و آن‌ها خالص است. لذّات بهشتی و دردهای اُخروی خالص است. امکان درک لذّات و دردهای اُخروی برای انسان وجود ندارد و ما از آن‌ها هیچ نمی‌‏فهمیم؛ لذا با نشان دادن همین مقدار خوشی و ناخوشی دنیایی که به ذهن ما نزدیک است، برای نعمت‏‌ها و عذاب‌‏های اُخروی استدلال می‌‏کند.

«وَ أَرَاهُمْ طَرَفاً مِنَ الْآلَامِ لِیَسْتَدِلُّوا بِهِ عَلَى مَا وَرَاءَهُمْ مِنَ الْآلَامِ الْخَالِصَةِ الَّتِی لَا یَشُوبُهَا لَذَّةٌ»، قسمی از دردها را در دنیا نشان‌شان داد، برای اینکه برای آن‌ها استدلال کند به آنچه ماورای این‌‏هاست. دردهای خالصی که رگه‌ای لذّت در آن نیست. ‌هان آگاه باشید! و آن، آتش است.

طَرَف؛ یعنی گروهی. امام‌‏علی(ع) تعبیر به طَرَف می‏‌کند تا بفرماید بخشی از دردها را در دنیا نشان انسان داده‏‌اند تا نسبت‌به آنچه ماورای این‌‏هاست، استدلال کند.

این سخنرانی را اینجا بشنوید:

تعداد بازدید : 14

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین