عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۲۸۶۳
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۴
نماینده ولی فقیه در حج:
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به لغو حج تمتع از سوی عربستان، به همه زائران این وعده را داد که طبق روایتی از امام رضا (ع) افرادی که از حج باز مانده‌اند، از ثواب آن بهره‌مند خواهند شد.

عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با حضور در محل مزار شریف شیخ صدوق (ره) با تبریک دهه کرامت و هفته حج به موضوع لغو حج تمتع امسال اشاره کرد و گفت: متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدویت‌هایی که در این زمینه به وجود آمد، بیش از دو میلیون زائر از انجام موسم حج محروم شدند. گرچه امسال زائران جهان اسلام از حضور در موسم حج باز ماندند، اما این را بدانند که ثواب آن را کسب کرده‌اند؛ زیرا «نیة المؤمن خیر من عمله» نیّت آدم با ایمان از عمل او بهتر است.

سرپرست حجاج ایرانی به روایتی از امام رضا (ع) در رابطه با حج اشاره و تصریح کرد: در این روایت علت و فلسفه حج این گونه بیان شده است که انسان برای اینکه حسنات خود را افزایش دهد، به سوی خدا کوچ می‌کند و خودش را از گناه دور نگاه می‌دارد، اینکه هر سال جمعیت میلیونی از مسلمانان جهان به حج می‌روند برای آن است تا این ویژگی را در خود ایجاد کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اخلاق و رفتار فردی امام رضا (ع) در اجتماع، اظهار کرد: مرحوم شیخ صدوق در خصوص اخلاق و رفتار فردی امام رضا (ع) در کتاب عیون الاخبار روایات زیادی نقل کرده که این روایات بیانگر رفتار و کردار آن امام همام است و می‌تواند الگوی عملی همگان قرار بگیرد.

وی یادآور شد: در برخی از خصوصیات و اخلاق عبادی  امام رضا (ع) این گونه آمده است که ایشان شب‌ها خیلی کم می‌خوابیدند و به شب زنده‌داری می پرداختند، زیرا شب زنده‌داری بالاترین فرصت برای ترقی و پیشرفت روحی و معنوی انسان به شمار می‌آید و انسان ارتباط خودش را با پروردگار بیشتر می‌کند. آن حضرت همچنین بیشتر ایام را روزه می‌گرفتند به گونه‌ای که هر ماه سه روز آن را روزه بودند و در جای دیگر بیان شده است که آن امام بسیار خیرخواه و اهل صدقه پنهانی بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب همچنین به اخلاق و رفتار اجتماعی امام رضا (ع) اشاره کرد و یادآور شد: آن حضرت به خانواده بسیار اهمیت می‌دادند، زیرا خانواده رکن اصلی جامعه است و این رفتار در سیره عملی آن حضرت به خوبی نمایان بود که چگونه با وجود دوری مسافت از فرزندش حضرت جواد (علیه السلام) که فرسنگ‌ها از او فاصله داشت، به رفتار و کردار آن حضرت نظارت می‌کرد.

وی تاکید کرد: امام رضا (ع) نسبت به تربیت فرزندان در خانواده بسیار حساس بودند، از این‌رو حتی درباره یک گزارشی که درباره امام جواد (ع) نقل شد، حساسیت نشان دادند و این موضوع را به امام جواد (ع) یادآور شدند که در برخورد و تعامل با فقرا بسیار کوشا باشند. امروز ما هم باید  بزرگ منشی را از کودکی به فرزندان مان بیاموزیم، همچنان که امام رضا (علیه السلام) نوجوان خود را کنیه خطاب   می نمود و این منش را به امام جواد(علیه السلام)  آموخت و اینگونه آن حضرت را بخشنده تربیت کردند.

سرپرست حجاج ایرانی به شیوه و سبک رضوی در آموزش معارف اشاره کرد و ادامه داد: بهترین روش این است که انسان هم خودش معارف را خوب بیاموزد و هم آن را به فرزندانش بیاموزاند و به تربیت آن‌ها اهتمام ورزد.

وی تصریح کرد: افزون بر این حضرت رضا (ع) در تربیت یاران خودش نیز مسئولیت‌پذیر بودند و این نشان می‌دهد که انسان باید به همه جوانب مسئولیتی خود اشراف داشته باشد و همه مسائل یارانش را دنبال کند. 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار کرد: امروز بسیار افرادی هستند که به خاطر خودبینی به زمین خوردند، اما بزرگ مردی همچون امام خمینی (ره) که خود را خادم ملت می‌دانست به عنوان رهبر جمهوری اسلامی انتخاب شد و مقام معظم رهبری نیز به عنوان جانشین ایشان این راه را ادامه داد و این دو بزرگوار خودبینی و بزرگ بینی را در خودشان از بین بردند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین