عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۲۳۱۲
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
مجموعه هفت جلدی حضرت مسلم به دوره‌ای کوتاه از زندگی حضرت مسلم بن عقیل علیه‌السلام می‌پردازد. این کتاب از لحظه شرفیابی به سفارت سید‌الشهداء علیه‌السلام تا شهادت غریبانه در کوفه را در بر می‌گیرد.

عقیق:جدیدترین اثر پیرامون حضرت مسلم بن عقیل در هفت جلد توسط انتشارات طوبای محبت منتشر شد.

بر اساس این گزارش، مجموعه هفت جلدی حضرت مسلم به دوره‌ای کوتاه از زندگی حضرت مسلم بن عقیل علیه‌السلام می‌پردازد؛ از لحظه شرف‌یابی به سفارت سید‌الشهداء (ع) تا شهادت غریبانه در کوفه.

محتوای هفت جلد این مجموعه به شرح زیر است:

جلد اول:
جلد اول به این پرسش پاسخ می‌دهد که سیدالشهداء (ع)، مسلم (ع) را با چه مأموریتی به کوفه فرستاد: قیام و انقلاب و شوریدن بر دستگاه حکومت یا صرفاً تحقیق در پای‌بندی کوفیان بر نامه‌‌ها و گفته‌‌هایشان؟

فال بد زدن مسلم (ع) نیز قصه‌ای در متون تاریخی است که در این جلد صحت‌سنجی می‌شود.

جلد دوم:
حضرت مسلم (ع) وارد کوفه شد و مأموریت خود را آغاز کرد. در این برهه، نکاتی موردتوجه است: شیوه ورود مولای غریب (ع) به کوفه، اقامت در خانه مورداعتمادترین فرد شهر، حضور شیعیان نزد مسلم (ع) و اظهار وفاداری به سیدالشهداء (ع)، و...

یکی از نیازهای ضروری در واکاوی این برهه، شناخت شخصیت بشیر بن نعمان است که آن روزها بر کوفه حکم می‌راند. در روزهای بعد، یزید، ولایت کوفه را به عبیدالله بن زیاد می‌سپارد و او از بصره برای مقابله با سفیرالحسین علیهم السلام می‌آید.

جلد سوم:
آیا اساساَ جاسوسی به ‌نام مَعقل وجود خارجی داشت؟ او چگونه توانست به جمع یاران خاص حضرت مسلم (ع) نفوذ کند و حتی از همه مقرب‌تر گردد؟ آیا معقلِ کودن توانسته بود شخصیتی هوشیار چون مسلم بن عوسجه (ع) را بفریبد؟ و گفته‌‌اند که مسلم (ع) فرصت داشت عبیدالله بن زیاد را ترور کند اما با استدلال به جملۀ «ایمان ترور را بند نهاده» از این کار خودداری ورزید. صحت ‌سنجی جملۀ یادشده، پرده از قصۀ ترور برمی ‌دارد.

سرانجام مسلم (ع) با یاران به ‌سوی کاخ عبیدالله راه افتاد؛ اما هدف چه بود: انقلاب و شورش یا انگیزه‌ای دیگر؟

جلد چهارم:
تنهامانی و سرگردانی مسلم (ع) در کوچه‌های کوفه، از باورناپذیرترین قصه‌هاست. اصلاً چه شد که حتی نزدیک‌ترین یاران تنهایش گذاشتند: رویارویی با دشمن انبوه پراکنده‌ شان ساخت یا با دستور مولای غریب (ع) در پی انجام وظیفۀ خود رفتند؟

روز آخر زندگی مسلم (ع) تجلی‌­گاه صفات نهفتۀ اوست: دلاوری، جنگاوری، حماسه‌ سرایی، سرفرازی و...

تصاویری از دلاوری مولا (ع) در برابر حملات ناجوانمردانۀ دشمن تا سرفرازی و ردّ امان دشمن و سرانجام خستگیِ ناشی از تشنگی و جراحت و در نهایت دستگیری مسلم (ع) را در این جلد ببینید.

جلد پنجم:
مولا مسلم (ع) با دست‌های بسته وارد دارالاماره شده، روبه‌روی عبیدالله قرار گرفت. گفت‌وگوی سفیر هدایت با نمایندۀ ضلالت، حاوی نکاتی برجسته است. مسلم (ع) در احتجاجی پیروز، حقانیت خود و مولای خود را بر عبیدالله و اربابش یزید آشکار ساخت. نکتۀ دیگر، تبیین مأموریت مسلم (ع) در کلام خود اوست.

پایان کار، رستگاری مولای غریب (ع) با شهادت است؛ چنان‌که سیدالشهداء (ع) هنگام حرکت او از مدینه خبر داده بود. و این سرباز جان ‌برکف که تا لحظۀ آخر به‌ فکر انجام مأموریت است، آخرین وضعیت کوفیان و خبر بی ‌وفایی ‌شان را برای سرور جوانان اهل ‌بهشت (ع) ارسال می‌دارد.

جلد ششم:
حضرت مسلم (ع) خانه طوعه را برای گذراندن شب قبل از شهادتش برگزید. و طوعه کیست؟ پیرزنی از شیعیان؟ از چه قبیله‌ ای است؟ کار سترگی که طوعه در چند ساعت کوتاه انجام داد، نامش را در تاریخ پرآوازه ساخت. بخش اول این جلد، پژوهه‌ ای پیرامون این شیرزن است.

بخش دوم، چکیده ‌ای از رخدادهای سفارت است و سپس تشریح این حقیقت که «تسلط بر قصر»، «انقلاب»،  «استیلای بر کوفه» و «سرنگون‌ ساختن حکومت اموی و اقامۀ حکومت الهی» از مأموریت‌های مولای غریب (ع) نبود.

جلد هفتم:
خانواده مسلم (ع)، از خانواده‌های سرآمد در عرصۀ شهادت است. پدر، اولین شهید در راه حسین (ع) شد و فرزندان که با مادر، همراه دایی‌شان اباعبدالله (ع) از مدینه ره‌سپار کوفه شده بودند، یکایک طعم شهادت را چشیدند.

عبدالله، اولین شهید از اولاد مسلم (ع) است که هم با زبان از سرور شهیدان (ع) دفاع کرد و هم با خون و جان. شمار شهدای آل‌مسلم (ع) در کربلا به‌تعداد انگشتان دو دست می‌رسد. در این جلد ماجرای شهادت محمد و ابراهیم (طفلان مسلم (ع)) نیز به‌تفصیل آمده.

رقیه همسر مسلم علیهماالسلام با دخترش حمیده عصر عاشورا به اسارت درآمد و عاتکه، دختر دیگر، در هجوم دشمن به خیمه‌ ها کشته شد.

این اثر در هفت جلد و ۳۷۰۰ صفحه توسط سیدعلی اشرف حسینی تالیف و در اردیبهشت ۱۳۹۹ توسط انتشارات طوبای محبت روانه بازار کتاب شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین