عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۹۹۵
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
شب‌های ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای خلوت کردن با خداوند و سر گذاشتن بر سجده خضوع و خشوع در مقابل حق تعالی است و نمازهای مستحبی یکی از ظرفیت‌های مؤکد دینی برای ارتباط معنوی با پروردگار محسوب می‌شود که در ماه رمضان اجر و ثواب و بهره‌وری مضاعفی دارد.

عقیق:شب‌های ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای خلوت کردن با خداوند و سر گذاشتن بر سجده خضوع و خشوع در مقابل حق تعالی است و نمازهای مستحبی یکی از ظرفیت‌های مؤکد دینی برای ارتباط معنوی با پروردگار است که در ماه رمضان اجر و ثواب و بهره‌وری مضاعفی دارد. در این مجال به معرفی نمازهای مستحبی ماه رمضان، که در کتاب «کنزالمرام فی اعمال شهرالصیام»(صفحه ۷۴ و ۴۹۰) ذکر شده است، می‌پردازیم.

کیفیت خواندن هزار رکعت نافله در طول ماه رمضان

ترتیب خواندن هزار رکعت نماز مستحبی در طول شب‌های ماه مبارک رمضان، براساس آنچه شیخ طوسی در کتاب «مصباح المتهجّد» نقل کرده به این قرار است:

از شب اول تا بیستم، هر شب ۲۰ رکعت(۱۰ تا دو رکعت)

از شب بیست و یکم هر شب ۳۰ رکعت(۱۵ تا دو رکعت)

در شب‌های قدر نیز (نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم) هر شب ۱۰۰ رکعت(۵۰ تا دو رکعت)، در این سه شب نافله‌های بیست رکعتی و سی رکعتی ساقط است.

در کتاب «اقبال‌الاعمال» از امام حسن عسکری(ع) روایت شده است که فرمودند مؤمنان بعد از هر دو رکعت از نوافل ماه رمضان، این دعا را بخوانند:

«اَللّهُمَّ اجْعَلْ فیما تَقْضی وَتُقَدِّرُ مِنَ الامْرِالْمَحْتُومِ، وَفیما تَفْرُقُ مِنَ الاْمْرِالْحَکیمِ فی لَیْلَة‌الْقَدْرِ اَنْ تَجْعَلَنی مِنْ حُجّاجِ بَیْتِکَ‌الْحَرامِ، الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ، اَلْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ، اَلْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ، وَاَسْاَلُکَ اَنْ تُطیلَ عُمْری فی طاعَتِکَ، وَتُوَسِّعَ لی فی رِزْقی یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.»

نمازهای مستحبی در جمعه‌های رمضان

در جمعه‌های ماه رمضان، مستحب است که یک نماز ۱۰ رکعتی به این ترتیب خوانده شود:

۱. چهار رکعت نماز امیرالمؤمنین(ع)، در هر رکعت یک حمد و ۵۰ مرتبه سوره «قل هو اللّه احد» با دعاهایی که پس از اتمام آن خوانده می‌شود.

۲. سپس دو رکعت نماز حضرت فاطمه زهرا(س)، در رکعت اول یکبار حمد و ۱۰۰ بار سوره «إنّا أنزلناه فی لیله القدر» و در رکعت دوم یکبار حمد و ۱۰۰ بار سوره «قل هو اللّه احد»، بعد از سلام تسبیحات حضرت فاطمه(س) و دعاهایی که مأثور است.

۳. چهار رکعت نماز جعفر طیار با دو سلام، در رکعت اول حمد و سوره «إذا زلزلت»، در رکعت دوم حمد و سوره «والعادیات»، در رکعت سوم حمد و سوره «اذا جاء نصراللّه» و در رکعت چهارم حمد و سوره «قل هو اللّه أحد» و در هر رکعت ۷۵ مرتبه تسبیحات أربعه «سبحان والحمد للّه ولا اله الاّ اللّه واللّه اکبر» به این شرح: ۱۵ مرتبه پیش از رکوع، ۱۰ مرتبه در حال رکوع، ۱۰ مرتبه بعد از رکوع، ۱۰ مرتبه در سجده اول، ۱۰ مرتبه بعد از سجده، ۱۰ مرتبه در سجده دوم و ۱۰ مرتبه بعد از سجده دوم، که جمعاً ۷۵ مرتبه و در چهار رکعت ۳۰۰ مرتبه می‌شود.

نماز آخرین شب جمعه ماه رمضان

در آخرین شب جمعه ۲۰ رکعت، که بعد از هر دو رکعت سلام می‌دهد و در هر رکعت، یک حمد و ۵۰ مرتبه سوره «قل هو اللّه أحد» همانند نماز امیرمؤمنان(ع).

نماز آخرین شب شنبه ماه رمضان

در آخرین شب شنبه ماه رمضان ۲۰ رکعت نماز(۱۰ تا دو رکعتی) خوانده می‌شود که بعد از هر دو رکعت، سلام داده می‌شود، در این ۱۰ نماز دو رکعتی، در رکعت اول بعد از حمد ۱۰۰ مرتبه سوره «إنّا انزلناه فی لیله القدر» و در رکعت دوم بعد از حمد ۱۰۰ مرتبه سوره «قل هو اللّه أحد» خوانده می‌شود(همانند نماز مستحبی حضرت فاطمه زهرا).

۱۲ رکعت نماز

در جمال‌الصالحین آمده است: هر کس در ماه رمضان ۱۲ رکعت نماز بخواند، که در هر رکعت بعد از حمد ۲۵ مرتبه سوره «قل هو اللّه احد» بخواند و بعد از فراغت از نماز، ۷۰ مرتبه بگوید: سُبْحانَ اللّه ِ وَالَحْمدُللّه وَلا اِلهَ اِلاَّ اللّه ُ وَاللّه ُ اَکْبَرُ وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ اِلاّ بِاللّه ِ الْعَلِیِّ الَعَظیمِ.

و ۷۰ مرتبه بگوید: أسْتَغْفِرُاللّه الَّذی لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ، الْحَیُّ الْقَیُّومُ وَأتُوبُ اِلَیْهِ. چشمه‌های حکمت از دل او به سوی زبانش جاری می‌شود و زبانش به حکمت گویا شود و از آفات دنیا و آخرت ایمن گردد، چون از دنیا برود به سلامت وارد بهشت شود.

در روایت آمده است که هر کس این نماز را بخواند، هنوز سر از سجده بر نداشته، گناهانش آمرزیده شود و پاداش ۷۰۰ روزه‌دار و شب زنده‌دار و ۷۰۰ هزار حج و عمره به او عطا می‌شود و اگر در آن سال بمیرد پاداش شهید به او داده می‌شود.

 

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین