عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۸۶۰
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶
مدیر حوزۀ علمیه تهران گفت: تکیلف همه ما این بود که امر تجهیر، تغسیل و تکفین اموات کرونایی را برعهده بگیریم. همه مسائل شرعی رعایت شده و خیال مردم از این بابت راحت باشد.

عقیق:حجت‌الاسلام محمدهادی رحیمی‌صادق مدیر حوزه علمیه استان تهران امروز چهارشنبه 27 فروردین طی نشست خبری به صورت مجازی دربارۀ فعالیت‌های طلّاب و روحانیون استان تهران در بحران کرونا گفت: حوزه علمیه تهران همزمان با همه حوزه‌های علمیه کشور از اولین نهادهایی بود که به سفارش مسئولان ستاد ملّی مبارزه با کرونا درباره لغو فعالیت‌های حضوری عمل کرد و به استفاده از ظرفیت شبکه‌های مجازی برای ادامۀ روند تحصیلی و ... پرداخت. حتی جلسات شورای حوزه علمیه استان نیز به صورت مجازی با حضور اساتید و علمای برجسته برگزار شد.

وی افزود: حوزه‌های علمیه تهران از آغازین روزهای این حادثه با جدّیت و با ظرفیت تمام وارد میدان شدند و با هزار طلبه به صورت مستقیم و پشتیبانی 74 مدرسۀ علمیۀ برادران و خواهران به خدمت‌رسانی پرداختند.

وی خاطرنشان کرد: تأکید ما بر تغسیل اموات کرونایی به جهت فتوای همه مراجع در این راستا بود که اگر کسی از دنیا رفت در صورت امکان در وهله اول باید غسل و اگر امکانش نبود باید تیمم داده شود. تکیلف همه ما این بود که امر تجهیر، تغسیل و تکفین اموات را برعهده بگیریم. هر مسلمانی که از دنیا برود نسبت به او وظیفه داریم؛ حوزه علمیه نیز این امر را وظیفۀ خود دانست و با تمام ظرفیت خود وارد این صحنه شد. همه مسائل شرعی نیز رعایت شد و خیال مردم از این بابت راحت باشد.

حجت‌الاسلام رحیمی‌صادق اضافه کرد: اولین محور فعالیت‌های ما ایجاد شبکه‌های ارتباطی و نهادهای حوزوی بود. تشکیل جلسۀ ستاد حوزوی بحران با حضور اعضای نهادهای حوزوی، اساتید و طلّاب، برگزاری جلسۀ کمیتۀ مدارس علمیه ستاد حوزوی بحران با حضور مدیران حوزه‌های علمیه، تشکیل قرارگاه سلامت در مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران، تشکیل قرارگاه خدمت و سلامت مبلغین طرح امین استان، تشکیل قرارگاه سلامت در همۀ مدارس علمیه با مسئولیت مدیران جهت خدمت به مردم در محدودۀ جغرافیایی مدارس علمیه و ... از جمله فعالیت‌های ما در محور اول بوده است.

«محور دوم فعالیت‌های پیشگیرانه بود که شامل: ضدعفونی خیابان‌ها و محلات، مجتمعات مسکونی، عابر بانک‌ها، جایگاه‌های سوخت محلات، تولید ماسک‌های طبی در مدارس علمیه و منازل طلّاب، تولید لباس‌های مورد نیاز برای گروه‌های ضدعفونی‌کننده و بیمارستان‌ها و ... می‌شود. محور سوم اقدامات حمایتی و کمک‌رسانی است مثل: توزیع بسته‌های معیشتی برای خانواده‌های کم بضاعت، توزیع بسته‌های بهداشتی در محلات، آماده‌سازی و توزیع آبمیوه‌‌های طبیعی در بیمارستان‌ها و نقاهتگاه‌ها، قربانی گوسفند در مدارس علمیه و محلات و توزیع آنها میان نیازمندان، رایزنی با صاحبان املاک برای تخفیف اجاره‌بهای مستأجران می‌شود.»

وی با بیان مطلب فوق گفت: محور چهارم فعالیت‌ها، حضور در بیمارستان‌ها و اقدامات روحیه‌بخش به کادر درمانی است. کمک به کارد درمانی بعد از شرکت در دوره‌های آموزشی کوتاه مدت، کمک به بیماران در مسائل عبادی، اجرای برنامه‌های معنوی در بیمارستان‌ها مانند قرائت دعا و توسل به اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، توزیع غذاهای نذری میان کادر درمانی و بیماران و ... از جملۀ آنها است.

مدیر حوزۀ علمیه تهران اظهار کرد: محور پنجم فعالیت حوزه علمیه تهران شامل این موارد می‌شود: اجرای مسائل و احکام مرحومین کرونایی در بیمارستان‌ها تا قبل از تغسیل، پیگیری‌های متعدد جهت جلسه با مسئولان استان برای تغسیل مرحومین، نامه‌نگاری با رئیس شورای شهر و ائمه جماعت جهت تسریع در امر تغسیل، حضور 120 نفر از طلّاب و اساتید در امر تجهیز و تغسیل، ارتباط با خانوادۀ مرحومین و تسلیت‌گویی به آنان، نظارت شرعی بر امر تجهیز و تغسیل اموات کرونایی توسط نمایندۀ دادستان کل کشور و ...

وی گفت: اقدامات فرهنگی و معنوی، برنامه دیگر ما در این ایام بود که شامل: بارگزاری دروس اخلاق اساتید برجسته حوزه در کانال رسمی مرکز مدیریت، استفاده از بیانات رهبر معظم انقلاب با تحلیل‌های مناسب، برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی، برگزاری پویش‌های ختم قرآن و صلوات، پر کردن اوقات فراغت کودکان با بازی‌های فکری مثل مسابقۀ نقاشی پیام‌آوران سلامت، برگزاری جشن‌های خیابانی با کمک‌های گروه‌های سرود دانش‌آموزی و ... است.

حجت‌الاسلام رحیمی‌صادق افزود: فراخوان طلاب و اساتید جهت شرکت در طرح «اکرام مؤمنانه» برای کمک به خانواده‌های کم بضاعت، تشکیل کمیتۀ دائمی رسیدگی به فقرا و نیازمندان، برنامه‌ریزی برای افطاری ساده رانندگان، برنامه‌ریزی برای روزه‌اولی‌ها و فراخوان ارسال عکس از سفره‌های افطاری منازل، برنامه‌ریزی جهت برگزاری مراسم چهلم متوفیان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، برگزاری مراسم بزرگداشت درگذشت علما و طلّاب فوت شده در بحران کرونا البته بعد از عادی شدن اوضاع کشور و ... از جمله فعالیت‌های دیگر حوزه‌های علمیه تهران در این ایام است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین