عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۲۴۲
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: در سال‌های اخیر زمانی که بار دیگر ایستادگی جای خود را به وادادگی داد، آمریکا ۱۰ قدم جلو آمد تا جایی که علاوه بر وضع شدیدترین تحریم‌ها، برای اولین بار پس از انقلاب شاهد ترور یک مقام رسمی جمهوری اسلامی توسط دشمن بودیم.

عقیق:حجت‌الاسلام محمد یوسفی، استاد حوزه و کارشناس فرهنگی در گفت‌وگویی درباره ملاک‌ها و معیارها برای انتخاب نامزد اصلح بیان داشت:‌ رهبر انقلاب در سخنان اخیرشان نیز به برخی از اهم این موارد اشاره کرده‌اند: «... اما این خصوصیات به نظر من در منتخب باید وجود داشته باشد: اولا مؤمن باشد. کسانی را انتخاب کنید که دارای ایمان باشند. ایمان است که از کج‌روی و انحراف و پای غلط گذاشتن و پای کج گذاشتن جلوگیری می‌کند؛ ایمان، نمی‌گذارد که وسوسه‌ها در انسان اثر بکند. اگر ایمان قوی باشد، از این انحراف‌ها مصون می‌مانند. پس، مؤمن باشند».

ملاک‌های انتخاب نماینده اصلح از منظر رهبر انقلاب

وی افزود: دیگر ملاک‌های انتخاب نمایندگان اصلح از منظر رهبری، ویژگی‌هایی نظیر انقلابی، شجاعت، مدبر و عاقل بودن است. تاریخ پس از انقلاب همواره نمایانگر این واقعیت بوده است که شجاعت و ایستادگی در مقابل دشمن مثمر ثمر واقع شده است و از طرفی ترس و ناپایداری و ایستادگی در مقابل آن باعث جسارت بیشتر دشمن و تحت فشار قرار گرفتن بیشتر جمهوری اسلامی توسط آن‌ها و در نتیجه پیچیده شدن و سخت‌تر شدن شرایط زندگی و معیشتی مردم شد.

یوسفی با اشاره به یک مستند تاریخی ابراز داشت: هنوز اوضاع سخت حاکم بر جامعه در دوران ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی از خاطره‌ها پاک نشده است. در اواخر دوران ریاست جمهوری ایشان بود که سفرای کشورهای اروپایی، به منظور افزایش فشار بر جمهوری اسلامی، تهران را ترک کردند و از طرفی این حجم از فشار سیاسی و دیپلماتیک با تهدید به حمله نظامی به ایران همراه شد.

وقتی حضور ۸۰ درصدی امید دشمنان را ناامید کرد

وی ادامه داد: اوضاع همچنان پیچیده‌تر می‌شد که با حماسه حضور ۸۰ درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ این فشار تعدیل شد و سفرای اروپایی به تهران بازگشتند. این در حالی بود که مرحوم هاشمی با سیاست تنش‌زدایی سکان ریاست قوه مجریه را به دست گرفت و در مبحث برخورد و در تعامل با قدرت‌های جهانی و غربی رویکرد انعطاف و تعامل را در پیش گرفت.

این کارشناس فرهنگی اظهار داشت: از طرف دیگر، در دوران اصلاحات که طی آن جمهوری اسلامی بیشترین میزان همکاری در سال‌های پس از انقلاب را با ایالات متحده داشت و در قبال سیاست‌های منطقه‌ای واشنگتن، حتی شاهد بعضی از همکاری‌ها میان تهران و واشنگتن بودیم، اما پس از یک دوره تعامل، رئیس جمهور وقت ایالات متحده جرج بوش، جمهوری اسلامی را محور شرارت خواند.

وی گفت:‌ اما در دوره پس از خاتمی و با شروع ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد شاهد یک شیفت و تغییر رویکرد در ساحت سیاست خارجی جمهوری اسلامی در تعامل با ایالات متحده بودیم؛ به نحوی که تعاملات فی مابینی در دوره گذشته به تقابل تبدیل شد و سیاست خارجی کشور وارد فاز تهاجمی شد، اما علیرغم این شیفت پارادایمی توسط جمهوری اسلامی شاهد تحولاتی در عرصه تعاملات منطقه‌ای بودیم. برای تبیین شرایط وقت، نیاز به تبیین پیرامون چند مسأله وجود دارد.

این کارشناس روابط بین‌الملل تصریح کرد:‌ ابتدا باید اشاره‌ای به اهداف تشکیل شورای همکاری خلیج فارس در سال ۱۹۸۱ داشت که یکی از اهداف اساسی تشکیل این سازمان مقابله با جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی بود؛ به نحوی که از بدو تشکیل این شورا، همواره شاهد اتخاذ مواضع ضدایرانی توسط شورای همکاری خلیج فارس بودیم.

هرگاه به سمت آمریکا رفتیم، ضرر کردیم

وی افزود:‌ به عبارتی دیگر یکی از اهداف اصلی تأسیس آن ایجاد یک جبهه واحد در بین اعراب برای مقابله با جمهوری اسلامی بود؛ به نحوی که از این شورا تعبیر به ناتوی عربی در مقابله با ایران می‌شود. نکته دوم اینکه رابطه جمهوری اسلامی با اعراب همواره تحت تأثیر متغیر روابط ایران و ایالات متحده بوده است؛ به نحوی که هرگاه رابطه ایران و ایالات متحده نزدیک‌تر شده است، تنش‌زدایی در رابطه ایران و اعراب اتفاق افتاده است و از جهتی دیگر وقوع تنش بین تهران واشنگتن سبب افزایش تنش ها میان تهران و پایتخت‌های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شده است.

ابزار تدافعی کارآمد است

یوسفی بیان داشت:‌ در سال ۱۳۸۶ احمدی‌نژاد با دعوت امیر قطر به عنوان میزبان نشست شورای همکاری خلیج فارس در جلسه این شورا در دوحه قطر شرکت کرد. این تنها حضور رئیس دولت جمهوری اسلامی در سال‌های پس از انقلاب در این شورا بود. آن هم در زمان ریاست جمهوری شخص جنگ‌طلبی چون جرج دابلیو بوش، نشان‌دهنده این امر است که در بحث سیاست خارجی در قبال برخورد با قدرت‌های بزرگ، استفاده از راهبرد تهاجم، ابزار تدافعی کارآمدی خواهد بود.

وی ادامه داد: همان طور که امام خمینی (ره) فرمود: اگر ما یک قدم سست کنیم، آن‌ها یک قدم جلو می‌آیند. اگر یک قدم ما عقب برویم، آن‌ها ۱۰ قدم جلو می‌آیند. اما همین فضای مثبت موجود پس از وقایع ۸۸ در صورتی که با حضور گسترده مردم در پای صندوق های رأی می‌توانست دو چندان شود، اما به خاطر دودستگی و سستی ایجاد شده، در درون این فضا تحول پیدا کرد و طرح فشارها و تحریم‌های گسترده بین‌المللی ضد جمهوری اسلامی کلید خورد.

اگر یک قدم ما عقب برویم، آن‌ها ۱۰ قدم جلو می‌آیند

این استاد حوزه اظهار داشت: در سال‌های اخیر زمانی که یک بار دیگر ایستادگی در برابر ایالات متحده جای خود را به وادادگی داد، ایالات متحده ۱۰ قدم جلو آمد؛ تا جایی که علاوه بر وضع شدیدترین تحریم‌های ایالات متحده بر ضد جمهوری اسلامی برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی شاهد ترور یک مقام رسمی جمهوری اسلامی (شهید سپهبد سلیمانی) توسط ایالات متحده بودیم.

وی گفت:‌ بررسی وقایع پس از انقلاب گواهی بر این سخن پیر فرزانه انقلاب است که فرمود: «اگر یک قدم ما عقب برویم، آن‌ها ۱۰ قدم جلو می‌آیند». در انتخابات کسی را انتخاب کنیم که شجاعانه ایستادگی کند، نه اینکه با رهیافت سستی و سازش یکبار دیگر اقتصاد، سیاست، امنیت و معیشت جامعه ایرانی را به چالش بکشد.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
0
0
ممنون از تحلیل بسیار زیباتون
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
0
0
نظرات جناب دکتر یوسفی همیشه عالی بوده است.
صمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
0
1
به این میگن دیدگاه انقلابی لذت بردم
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین