عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۱۰۴
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
نماینده سابق ولی فقیه در استان مازندران با بیان اینکه در اندیشه مهدویت، لازمه انتظار، ایجاد زمینه ظهور و آماده کردن جامعه برای پذیرش انقلاب جهانی مهدی است، افزود: کاری که توسط امام خمینی (ره) به عنوان احیاگر فرهنگ انتظار در قرن حاضر صورت گرفت.

عقیق:آیت‌الله نورالله طبرسی که عصر روز شنبه ۱۹ بهمن ماه یعنی در ایام‌الله دهه فجر موسوم به روز بیعت همافران با امام راحل به دیدار معبودش شتافت. در طول بیش از ۴۰ سال امامت نماز جمعه ساری مرکز استان و بیش از ۲۰ سال نمایندگی ولی فقیه در استان مازندران را بر عهده داشت. همچنین روز گذشته (یکشنبه ۲۰ بهمن) نیز حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت روحانی خدوم حجت‌الاسلام آقای طبرسی را تسلیت گفتند. (اینجا)

آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی منتشرنشده با آیت‌الله نورالله طبرسی نماینده سابق ولی فقیه در استان مازندران در زمینه انقلاب اسلامی و مهدویت است.

جمهوری اسلامی به دنبال توحید اجتماعی است

آیت‌الله طبرسی با اشاره به اینکه مردم قبل از انقلاب از ۲ توحید عقیدتی و عبادی برخوردار بودند،‌ توحید را شامل ۳  مرحله توحید عقیدتی، توحید عبادی و توحید اجتماعی دانست و بیان داشت: در آن زمان پیروی و اطاعت همه مردم از خدا نبود. جمهوری اسلامی به دنبال توحید اجتماعی و تبعیت از قرآن و عترت است.

وی افزود:‌ انبیاء با مردم سر توحید ربوبی نزاع داشتند. امام خمینی (ره) نیز با ربوبیت فراعنه زمان خود مبارزه کرده است. به همین خاطر ما در صدد پیاده کردن این ربوبیت و اطاعت هستیم.

نماینده سابق ولی فقیه در استان مازندران ابراز داشت: در تاریخ اسلام یک نبوت، امام، عاشورا، فقاهت و در آخر مهدویت داریم که همه به یکدیگر مرتبط است؛ یعنی از بعثت شروع و به مهدویت ختم می شود و اکنون بعثت، امامت و عاشورا آمده و مهدویت نیز خواهد آمد.

 انقلاب امام به عنوان یک امداد غیبی خارج از ذهن دنیا بود/ رهبری که در بانک سوئیس حساب ندارد!

وی ادامه داد: ما باید عطر بوی نبوت، امامت، امام و رهبری را داشته باشیم و از مسیر حق و دیانت خارج نشویم. امام خمینی با انقلاب این را به ما فهماند.

مرحوم آ‌یت‌الله طبرسی با تأکید بر اینکه امام خمینی (ره) را به عنوان معمار و معیار انقلاب قبول داریم و انقلاب امام به عنوان یک امداد غیبی خارج از ذهن دنیا بود، خاطرنشان کرد: خارجی‌ها در تعریف امام (ره)، ایشان را رهبری کاریزماتیک و غیرقابل تعریف می‌دانند و برخی امام را چهره‌ای می‌دانند که در بانک سوئیسی ریالی حساب ندارد! چرا که همه پادشاهان و حاکمان مطمئن‌ترین بانک را بانک سوئیس می‌دانستند و در آن حساب داشتند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته دیانت و سیاست از هم جدا بود، گفت: ولی با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بسیاری از مناسبات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان معاصر را عمیقاً متحول ساخت و نظام‌های مادی و الحادی را به چالش کشاند و الگوی تازه ای به جهانیان معرفی کرد.

انقلاب اسلامی انقلاب کلام است

نماینده سابق ولی فقیه در استان مازندران اظهار داشت: امروز تنها حکومتی که با سلاح قرآن، لااله الا الله و محمد رسول الله و علی ولی الله در جهان است، جمهوری اسلامی است. انقلاب ما انقلاب کلام است، انقلاب اسلحه نبود. بلکه پیروزی خون بر شمشیر و انقلاب گل در برابر گلوله بود.

وی با بیان اینکه با انقلاب اسلامی احساس وظیفه عبد صالح خدا، یک حقیقت شد و دین را با سیاست منزوج کرد، افزود: به قول شهید مطهری مغز دین، دیانت و پوسته دین، سیاست است. به طوری که سیاست مقدمه دیانت است. لذا ما وظیفه داریم از انقلاب دفاع کنیم و  روز قیامت شهیدان یقه ما را خواهند گرفت! دشمن با امام دعوا نداشت، بلکه با اسلام دعوا داشت و هنوز هم دارد.

 مهدویت آمده است که آمال بشر در طول قرن‌ها را تحقق بخشد

آیت‌الله طبرسی با بیان اینکه مهدویت به عنوان مدینه فاضله اسلامی و ظهور منجی موعود، تدبیری الهی است، تصریح کرد: مهدویت آمده است که آمال بشر در طول قرن‌ها تحقق بخشد. در نگرش اسلامی، سرانجام تاریخ بشری، تحقق یافتن وعده الهی حاکمیت حق و مدینه فاضله اسلامی است و وقوع چنین مدینه‌ای، قطعی و یک سنت الهی است.

انقلاب اسلامی مقدمه‌ای بر حکومت جهانی مهدی موعود (عج) است

وی انقلاب اسلامی ایران را زمینه و مقدمه‌ای بر حکومت جهانی مهدی موعود (عج) دانست و گفت: اگر بپذیریم که انقلاب حضرت مهدی (عج) نیز همچون دیگر انقلاب‌ها بدون مقدمه و زمینه‌سازی شکل نمی‌گیرد، بلکه در آستانه ظهور، انقلابات و نهضت‌هایی رخ می‌دهد و زمینه‌ را برای قیام مصلح جهانی فراهم می‌کند.

یکی از کارکردهای مهم انتظار در عصر غیبت، پایه‌گذاری انقلاب اسلامی است

نماینده سابق ولی فقیه در استان مازندران بیان داشت: شکی باقی نمی‌ماند که انقلاب اسلامی، آنچنان که در ایران رخ داد، به تداوم و استمرار نیاز دارد تا بتواند تأثیرات مهم خود را برای مقدمه‌سازی انقلاب جهانی مهدی موعود بر جای گذارد، لذا با توجه به اینکه یکی از کارکردهای مهم انتظار در عصر غیبت، پایه‌گذاری انقلاب اسلامی است،‌ به نظر می‌رسد تداوم حرکت‌ها و انقلاب‌های اسلامی تنها با مدد جستن از مکتب انتظار و باور به آن میسر است.

 امام (ره) احیاگر «فرهنگ انتظار» در قرن حاضر است

وی با بیان اینکه در اندیشه مهدویت، لازمه انتظار، ایجاد زمینه ظهور و انجام دادن اصلاحات سیاسی_اجتماعی و آماده کردن جامعه برای پذیرش انقلاب جهانی مهدی است، افزود: کاری که توسط امام خمینی (ره) به عنوان احیاگر فرهنگ انتظار در قرن حاضر صورت گرفت. انتظار، اعتقادی در گرو عمل است، عمل کردن به آنچه که فرهنگ انتظار ایجاب می‌کند. انتظار چشم داشتن به حاکمیتی است که در آن ناپاکان و ظالمان به شمشیر دیانت و عدالت سپرده می‌شوند.

قیام امام (ره) نماد انتظار مردم برای ظهور است

آیت‌الله طبرسی ابراز داشت: انتظار، در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، عامل رشد و اصلاح، مقاومت و پیشرفت، بیداری و بقای جامعه و بالاخره عامل حرکت و جنبش و قیام و از عقاید تاریخ ساز و انقلاب آفرین اسلامی و بذر اصلی قیام جهانی حضرت مهدی (عج) است. قیام امام خمینی(ره) نیز تبلور و نماد انتظار مردم برای ظهور نجات‌دهنده مستضعفان و ستم‌پیشگان، از دست دنیامداران فاسد و ستمگر بود.

تفسیر جدید امام از مهدویت باعث تغییر نگرش مردم ایران شد

وی ادامه داد: از نظر بسیاری از نویسندگان و نظریه‌پردازان داخلی و خارجی، مسأله غیبت و انتظار ظهور منجی عالم بشری و تفسیر جدیدی که امام خمینی (ره) از این ۲ مسأله داشتند، زمینه‌ساز تغییر نگرش و رفتارهای مردم ایران، تقویت بنیان‌های فکری و فرهنگی جامعه، تلاش برای تغییر و تحول، عدم پذیرش حاکمیت‌های سیاسی، داشتن امید و آرزو برای پیروزی در نهایت قیام و انقلاب علیه بی‌عدالتی‌ها و زمینه‌سازی برای انقلاب جهانی مهدی موعود (عج) بوده است.

تنها راه تجدید عظمت و قدرت اسلام در جهان 

نماینده سابق ولی فقیه در استان مازندران با تأکید بر اینکه امام خمینی (ره) با توجه به شناخت عمیقی که از وضعیت اجتماعی سیاسی مسلمانان در عصر حاضر داشتند، احیای هویت اسلامی و بازگشتن به خویشتن را تنها راه تجدید عظمت و قدرت اسلام و مسلمانان در جهان می‌دانستند، خاطرنشان کرد: از آنجا که انتظار موعود یا به عبارتی انتظار تحقق وعده الهی در حاکمیت جهانی دین اسلام می‌تواند در احیای هویت اسلامی مسلمانان و مقابله با روحیه خودباختگی و احساس حقارت در مقابل فرهنگ و تمدن غرب مؤثر باشد، امام (ره) احیای فرهنگ انتظار را به عنوان یکی از ارکان مهم احیای هویت اسلامی و وسیله‌ای برای تحقق دوباره قدرت و شوکت گذشته مسلمانان در جهان مدنظر قرار داده‌اند.

وی گفت:‌ معمار کبیر انقلاب در یکی از بیانات خود ضمن بیان مفهوم «انتظار فرج» وظیفه منتظران را چنین بر شمردند: «همه ما انتظار فرج داریم و باید در این انتظار خدمت کنیم، انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق یابد و مقدمات ظهور إن‌شاء‌الله تهیه شود».

تعجب ملت‌ها از پیروزی ایمان بر اسلحه 

آیت‌الله طبرسی با اشاره به اینکه همه ملت‌ها با ناباوری نگریستند که انقلاب اسلامی چگونه ایمان بر اسلحه پیروز شد، اظهار داشت: این انقلاب نشان داد انواع اسلحه‌های مدرن در برابر ایمان و شهادت بی‌اثر و بی‌اعتبار هستند. انقلاب اسلامی به تکیه‌گاه‌هایی تکیه داشت که سلطه‌گران طاغوت نمی‌توانستند آن‌ها را ویران سازند و جهانیان را به آیینی فرا خواند که قدرت‌های استکباری آن را به حساب نمی‌آوردند و به افقی چشم دوخته بود که فقط منتظران مهدی (عج) آن را نظاره می‌کردند.

وی افزود: الحمدلله به برکت انقلاب اسلامی جلوی گسترش فرقه‌های ضاله بهائیت و تفکرات انحرافی در مهدویت مثل انجمن حجتیه و غیره گرفته شد و فرهنگ انتظار پویا و فعال جایگزین شده است. امروزه مردم دنیا برای رسیدن به جامعه‌ای که عدالت ومعنویت در آن فراگیر است، تشنه شدند و تلاش به زمینه‌سازی ظهور دارند.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین