عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۸۶۴
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹
با توجه به اینکه تولیت حرم سیدالشهدا (ع) برای طلاکاری گنبد جدید حرم به روش‌های نوین اعتماد ندارند، طلاکاری این گنبد در انتظار موافقت هندی‌ها به روش سنتی است.

عقیق:طرح ترفیع گنبد حرم سیدالشهدا (ع) به عنوان پروژه معراج سال ۱۳۹۱ با امضای تفاهم‌نامه تولیت حرم مطهر امام حسین (ع) و رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات اجرایی شد.

واگذاری انجام طرح ترفیع گنبد حرم سیدالشهدا (ع) به کرمان

بر همین اساس برنامه‌ها به منظور ترفیع گنبد حرم امام حسین (ع) آغاز شد و ستادهای استانی برنامه‌های خود را به ستاد مرکزی بازسازی عتبات تحویل دادند که در نهایت استان کرمان افتخار عملیاتی کردن طرح ترفیع گنبد حرم امام حسین (ع) را از آنِ خود کرد.

گنبد جدید بر روی گنبد فعلی نصب می‌شود

با توجه به اینکه قرار شد گنبد جدید حرم امام حسین (ع) بر روی گنبد فعلی نصب شود، باید زیرساخت‌ها به منظور تحمل وزن بالا آماده می‌شد که به این منظور به دلیل عدم مقاوم بودن ستون‌های اطراف ضریح، در گام نخست چهارستون اطراف ضریح حرم اباعبدالله (ع) مقاوم‌سازی و در کنار آن لاغرسازی شد، تا علاوه بر ایجاد استحکام برای نصب گنبد جدید، فضای اطراف ضریح نیز برای تردد و زیارت زائران بازتر شود و تعداد بیشتری امکان زیارت داشته باشند.

ستون‌هایی که ۱۲۰۰ تن وزن را تحمل می‌کنند

بر همین اساس، برای هر ستون حدود ۶ ماه زمان نیاز داشت که با توجه به اینکه چهار ستون در اطراف ضریح بود، حدود ۲ سال روند لاغرسازی و مقاوم‌سازی ستون‌های اطراف به طول انجامید.

گنبد جدید حرم سیدالشهدا (ع) نیز در این مدت در کرمان در حال ساخت بود، به طوری بر اساس طراحی گنبد جدید، قرار است گنبد حرم امام حسین (ع) هفت متر و نیم بلندتر شود و با این روند ستون‌های اطراف ضریح نیز باید وزنی معادل یک‌هزار و ۲۰۰ تن را تحمل کنند.

بخشی از گنبد حرم سیدالشهدا (ع) به عراق منتقل شد

پس از پایان روند لاغرسازی و مقاوم‌سازی ستون‌های اطراف ضریح، عملیات طرح ترفیع گنبد سیدالشهدا (ع) سرعت گرفت و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار بود سال گذشته گنبد جدید بر روی گنبد فعلی نصب شود، اما با وجود آماده بودن ساختاری گنبد جدید و انتقال بخشی از آن از ایران به عراق، این امر محقق نشد و طرح ترفیع گنبد حرم امام حسین (ع) اجرایی نشد.

یکی از مشکلاتی که در روند پروژه معراج تأخیر انداخته است، تفاوت نگرش و تصمیم ستاد بازسازی عتبات و تولیت حرم سیدالشهدا (ع) در زمینه طلاکاری گنبد جدید است.

دلایل تأخیر در انجام طرح معراج/ تولیت حرم به روش‌های جدید اعتماد ندارد

حسن پلارک رئیس سابق ستاد بازسازی عتبات در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس اظهار داشت: تمامی اقدامات برای انجام طرح ترفیع گنبد سیدالشهدا (ع) اجرایی شده و تنها بخش طلاکاری خشت‌های مسی آن در انتظار توافق دو طرف است، چرا که متولیان حرم امام حسین (ع) به تکنولوژی جدید اعتماد نداشته و ترجیح می‌دهند که طلاکاری گنبد جدید به همان روش سنتی و قدیمی انجام شود، یعنی همان روشی که گنبد فعلی حرم سیدالشهدا (ع) طلاکاری شده است.

طلاکاری گنبد جدید در انتظار موافقت هندی‌ها

وی با بیان اینکه برای جلب رضایت تولیت حرم سیدالشهدا (ع) و انجام طلاکاری به روش قدیمی با چند تیم هندی مذاکره داشتیم، افزود: روش سنتی به دلیل قدمت زیاد استادکار مناسبی ندارد که بر اساس تحقیق‌ها برای انجام روش قدیمی طلاکاری با چند تیم هندی مذاکره کردیم که در صورت توافق آن‌ها گنبد جدید حرم امام حسین (ع) در عراق یا ایران با روش سنتی طلاکاری خواهد شد.

پلارک ادامه داد: اگر هندی‌ها طلاکاری گنبد جدید حرم سیدالشهدا (ع) را قبول نکنند، با توجه به توافقی که با تولیت حرم کردیم، قرار شد گنبد جدید به روش نوین یعنی همان الکتروآنالیز توسط هنرمندان کشورمان طلاکاری شود.

گنبد جدید حرم سیدالشهدا (ع) به صورت کامل نصب و رونمایی می‌شود

وی دلیل عدم پذیرش طلاکاری به روش نوین توسط تولیت حرم امام حسین (ع) را اعتماد نداشتن متولیان حرم از این روش عنوان کرد و گفت: روش ما برای طلاکاری گنبد جدید، الکتروآنالیز است که دوام بسیار زیادی نیز دارد، اما متولیان  حرم روش سنتی را می‌پذیرد و به روش‌های جدید اعتماد ندارد. به طوری که معتقدند اکنون گنبد بیش از هفتاد سال طلاکاری شده و مشکلی ندارد، اما تکنولوژی مدرن هنوز زمان طی نکرده که بتواند خود را ثابت کند.

 پلارک درباره زمان انجام پروژه ترفیع گنبد حرم امام حسین (ع)، تصریح کرد: آمادگی نصب گنبد جدید را داریم و می‌توانیم سازه گنبد جدید را بدون طلاکاری نصب کنیم، اما هدف ما نصب گنبد جدید به صورت کامل و طلاکاری شده است که در صورت نهایی شدن طلاکاری در مدت زمان کوتاهی نصب و رونمایی می‌شود.

به گزارش فارس،  علاقه‌مندان به مشارکت در بازسازی و توسعه اعتاب مقدسه می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به هر میزان دلخواه با شماره‌گیری کد دستوری (*۲۳۳#)  ستاره ۲۳۳ مربع اهدا کنند.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجنون الحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
0
0
باسلام اگر امکان داره خبر جدیدی درمورد دلایل تاخیر در نصب گنبد جدید امام حسین منتشر کنین ، واقعا چرا بعداز گذشت دوسال و نیم هنوز گنبد حرم نصب نشده؟ ایا مشکلی پیش اومده؟
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین