عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۸۲۳
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۱
روحانیون و طلاب جوان لحظه‌ای که فهمیدند حرمین شریفین در خطر است درس، بحث، مکاسب، ذَهَبَ و ضَرَبَ را رها و خودشان را فدای اهل‌بیت (ع) کردند.

عقیق:ماجرای مدافعان حرم یکی از عرصه ‎های بی‌نظیر تاریخ محسوب می‌شود؛ چرا که طی این ماجرا عده‌ای از آزادمردان و غیورمردان این سرزمین وارد مبارزه‌ای سخت علیه جبهه کفر و نفاق شدند و حماسه‌ای آفریدند که نام و یاد آن تا پایان دنیا بر تارک این سرزمین می‌درخشد و با گذشت زمان ارزش‌ها و اهمیت آن نمایان‌تر از گذشته می‌شود. در این بین هر گروهی به حسب وظیفه‌ای که بر دوش خویش احساس می‌کرد، وارد این میدان شد تا از حریم آل‌الله دفاع کند.

روحانیون با حضور در عرصه‌ی دفاع از حریم اهل‌بیت (ع) بار دیگر نشان دادند هنوز هستند آن دسته از روحانیونی که حاضرند جان خویش را فدای این نظام، انقلاب و نیز میهن اسلامی خویش کنند. شاید برای مخاطبان این سؤال مطرح باشد که نقش روحانیون در جبهه‌های نبرد دفاع مقدس و مدافعان حرم چگونه بود و چه فعالیت‌هایی در میدان نبرد داشتند؟

سید میثم یکی از روحانیون مدافع حرم در گفت‌وگو با تسنیم تأثیر حضور روحانیون مجاهد را در جبهه‌های مقاومت بیان کرد. او همرزم شهید بِلباسی است که در دوران نبرد نظامی چندین سال در کنار رزمندگان برای مقابله با دشمنان تکفیری در استان‌های حلب، دمشق، حماة و حمص حضور داشت، سید میثم بعد از نابودی داعش برای ترویج فرهنگ مقاومت و شهادت، فعالیت خود را در سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس آغاز کرد.

* با توجه به اینکه روایات زیادی در باب فضیلت قلم علما نسبت به دماء شهدا وجود دارد، انگیزه‌ و دلیل روحانیون برای حضور در جبهه‌های مقاومت و دفاع از حریم‌ اهل‌بیت (ع) چه چیزی است؟

حضرت امام‌خمینی (ره) فرمودند: شما کدام انقلاب را سراغ دارید که علما و روحانیون در خط مقدم نبودند و خونشان را در این مسیر ندادند؟ همچنین رهبر معظم انقلاب خطاب به طلاب و روحانیون فرمودند درود خدا بر آنهایی که از قلم و درس می‌گذرند و خونشان را در راه خدا فدا می‌کنند. طلابی مثل شهید میثمی فرمودند ما قلممان را با خون خودمان رنگین‌تر می‌کنیم. در مسیر انقلاب و جهاد، اسلام راه را به ما در آیات متعدد نشان داده است که در بین جهادها مثل جهاد با قلم، بیان و حضور در جبهه‌های نبرد، بهترینش جهاد در میدان‌های نبرد است.

احساس تکلیف علما و طلاب جوانی که در راه دفاع از حریم اهل‌بیت (ع) به شهادت رسیدند آن زمانی شروع شد که فهمیدند داعش و دیگر نیروهای ظالم وارد سوریه و عراق شده‌اند و به حرمین شرفین جسارت می‌کنند، در آن لحظه این طلاب درس، بحث، مکاسب، ذَهَبَ و ضَرَبَ را رها و خودشان را فدای اهل‌بیت (ع) کردند.

شهدای مدافع حرم , شهدای دفاع مقدس , اهل بیت علیهم السلام , قرآن و عترت , حوزه علمیه , حماسه و پایداری ,

* نقش طلاب مدافع حریم در میدان‌های نبرد علیه تکفیری‌ها چگونه بود؟

نقش مهم تاثیرگذاری طلابی که در جبهه‌های مبارزه علیه نیروهای تکفیری حضور داشتند اینگونه بود که هر مطلبی از قرآن و روایات اهل‌بیت (ع) طی سال‌های حضور در حوزه‌های علمیه آموخته بودند، در رفتار و اخلاق خود در میادین مبارزه نشان می‌دادند، این رفتار قرآنی و اهل‌بیتی در رزمندگان شیعه و برادران اهل‌تسنن آن مناطق بسیار تأثیرگذار بود.

* روحانیون مدافع حرم در کشورهای سوریه و عراق در چه محورهایی فعالیت‌ می‌کردند؟

روحانیون که در دفاع از حریم اهل‌بیت (ع) حضور داشتند در سه عرصه فعالیت می‌کردند: طلابی که در کنار رزمندگان حضور داشتند و همانند دیگر رزمندگان از حریم اهل‌بیت (ع) دفاع می‌کردند، دسته دیگر طلابی که در مناطق جنگ به کار تبلیغی مشغول بودند و دسته آخر هم در کنار رزمندگان به نبرد و هم به کارهای تبلیغی مشغول بودند. البته این نکته قابل ذکر است که طلاب هر سه دسته در رأس امور خود کارهای تبلیغی را مد نظر داشتند و در کنار کارهای تبلیغی خود به مبارزه در معرکه هم مشغول بودند.

شهدای مدافع حرم , شهدای دفاع مقدس , اهل بیت علیهم السلام , قرآن و عترت , حوزه علمیه , حماسه و پایداری ,

طلاب در آن مناطق در تیپ‌های فاطمیون، زینبیون، قمر‌بنی‌هاشم(ع) و... حضور پیدا می‌کردند و برخی دیگر از طلاب وارد نیروهای محلی سوریه و عراق می‌شدند و برای آنها به زبان عربی سخنرانی‌ می‌کردند. این طلاب در زمان انجام عملیات و غیر عملیات برای رزمندگان به عنوان پیش‌نماز، اقامه صلاة می‌کردند، در کنار فرماندهان به سنگرهای مدافعان حریم اهل‌بیت (ع) سرکشی می‌کردند، لازم به ذکر است که در مناطق نبرد سوریه و عراق در کنار فرماندهان برای سرکشی و... هرکسی اجازه نداشت حضور داشته باشد اما طلاب در کنار فرمانده‌هان این کار را می‌کردند.

روحانیون از طریق سخنرانی، سرکشی و صحبت‌‌های چهره به چهره فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت را که در 8 سال دفاع مقدس کسب شده بود به رزمندگان انتقال می‌دادند. طی سخنرانی‌ها بحث‌های اعتقادی، بصیرتی و دشمن شناسی را بازگو می‌کردند.

شهدای مدافع حرم , شهدای دفاع مقدس , اهل بیت علیهم السلام , قرآن و عترت , حوزه علمیه , حماسه و پایداری ,

* تأثیر حضور روحانیون در مناطق جنگی تا چه اندازه‌ای مشهود بود؟

اگر بخواهیم این تأثیرگذاری طلاب را متوجه شویم باید به شهدایی مثل شیخ ابوالقاسم اشاره کنیم، هنوز هم در روستاهای حلب سوریه نام این شهید توسط اهالی آن روستاها برده می‌شود و عکس‌های این شهید در خانه‌ی آنها وجود دارد. این به این دلیل است که مثل اهل‌بیت (ع) در عین فعالیت‌های تبلیغی، به مردم بسیار کمک می‌کرد.

* با توجه به اینکه شما در دفاع از حریم‌ اهل‌بیت (ع) حضور داشته‌اید، آیا خاطره‌ای از تأثیرگزاری حضور طلاب در جبهه‌های مقاومت به یاد دارید؟

من به عنوان کوچک‌ترین رزمنده در جبهه‌های نبرد خاطرات زیادی را از دوستان طلبه مدافع حرم دارم که نقش رزمنده‌های طلبه را بیان می‌کند.

خدا شهید میرزا محمود تقی‌پور را رحمت کند، ایشان اعزامی گردان 102 حضرت معصومه (س) تیپ 83 امام جعفرصادق(ع) قم بودند. این شهید به حدی با مردم روستاهای حلب با محبت رفتار می‌کرد که آنها بسیار به ایشان علاقه‌مند بودند، نام جهادی این شهید ابوالقاسم بود، زمانی که اسم جهادی ایشان برده می‌شد مردم آنجا او را می‌پرستیدند، چرا که توانست سیره و اخلاق پیغمبر (ص) و اهل‌بیت (ع) را به مردم نشان دهد، با توجه به اینکه اهالی آنجا برادران اهل‌تسنن بودند اما به شدت به او علاقه داشتند.

شهید ابوالقاسم طلبه‌ای بود که شب و روز نمی‌شناخت، وقتی ایشان شهید شد عده‌ای گفتند ما را ثبت نام کنید در کنار شما ایرانی‌ها باشیم و با دشمن بجنگیم. ایشان از ایران وسایل و کالاهای ضروری را تهیه می‌کرد و بین مردم روستاهای حلب پخش می‌کرد. شهید تقی‌پور آرد تهیه و تحویل نانوایی می‌داد تا برایش نان بپزند، بعد از اینکه نان‌ها آماده می‌شد در بین مردم فقیر پخش می‌کرد.

 نمونه دیگر از این افراد، شهید محمدحسن دهقانی بود که مردم عاشق او بودند. بارها ما دیدیم که افرادی با برخورد با طلبه‌ای، شیعه شدند و توانستند با رفتارهایی که از رفیق طلبه خود یاد گرفتند در بین مردم شهر و محله خود منشاء خیر شوند. به صورت کلی برایتان بگویم: کمتر طلبه‌ای است که در دفاع از حرم اهل‌بیت (ع) در مناطق حضور پیدا کند و نتواند منشاء اثر و خیر باشد.

* به دلیل اینکه داعش در کشورهای عراق و سوریه نابود شده است، آیا هنوز طلاب در آن مناطق حضور دارند؟

همانطور که شهید حاج قاسم سلیمانی وعده نابودی داعش را داده بودند الان چیزی به عنوان داعش در سوریه و عراق اصلاً حضور ندارد، به همین دلیل  جنگ سخت در میدان‌های عملیاتی سوریه و عراق کم شده است و زمانی که جنگ کاهش پیدا می‌کند نیروهای مستقر در منطقه دچار فرسایش می‌شوند. بله، طلاب اکنون در آن مناطق حضور دارند، بنا به فرموده یکی از فرماندهان سوریه وقتی طلاب بعد از جنگ سخت در مناطق حضور پیدا می‌کنند اعتماد و ارتباط بسیار زیبایی بین طلاب و رزمندگان حاصل می‌شود که این اتفاق فرسایش جنگ را کاهش و اعتقادات رزمندگان را افزایش می‌دهد. استقبال از طلاب بعد از جنگ در مناطق به قدری زیاد است که وقتی طلبه‌ای در مناطق حضور پیدا می‌کند برای حضور آنان در فوج‌ها (گردان) درگیری پیش می‌آید.

* شما در سازمان مشارکت روحانیت در چه محورهایی فعالیت‌ می‌کنید؟

 ما در این سازمان همانطور که از اسم آن معلوم است ارزش‌، حضور و عملکرد روحانی‌ها را در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نشان می‌دهیم و قصد داریم محتوای معنوی، دینی و تبلیغی روحانیون را در جبهه‌های نبرد، در قالب‌های مختلف مثل کتاب در اختیار مردم قرار بدهیم.

* تعداد شهدای روحانی در میادین مختلف مثل هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حریم اهل‌بیت (ع) چقدر است؟

هم‌اکنون طبق آمار رسمی ما 3 هزار و 888 طلبه شهید داریم که آخرین این شهدا شهید خرسند است که امام جمعه بودند و به شهادت رسیدند. بیش از 50 شهید جزو سرداران و فرماندهان جنگند و امروز به عنوان سرداران شهید از آنها نام می‌بریم.

از بین شهدای والا مقام و آسمانی مدافعان حریم اهل‌بیت(ع)، 28 روحانی شهید مدافع حرم تأیید شده داریم، البته این تعداد 32 شهید است که فقط 28 شهید را حوزه علمیه به عنوان شهید طلبه تأیید کرده است.

* آیا در این زمینه تولیدات هم داشته‌اید؟

هم‌اکنون خاطرات شفاهی روحانیون رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس و مدافعان حرم با عنوان کتاب "کاشفان حقیقت تفقه" در حال تدوین است، این کتاب بیانگر این موضوع است که فقه اسلام را این‌ رزمنده‌ها شناخته‌اند، این افراد مثل عده‌ای نبودند که به قول رهبر معظم انقلاب در اتفاقات کشور عبا را به سرشان بکشند و بگویند ما به مسائل این کشور کاری نداریم، بلکه با رها کردن قلم‌، درس و گذشتن از وقتشان وارد این عرصه شدند.

نویدی که می‌توانیم به دوستانمان بدهیم این است که در حال تدوین 10 جلد کتاب در مورد نقش روحانیت در جبهه‌های مقاومتیم. تعداد شهدای روحانی مدافع حرم در جبهه‌های مقاومت از جمله شهدایی از کشورهای ایران، افغانستان و پاکستان نزدیک به 300 نفر است که اکنون در حال جمع‌آوری این خاطراتیم.

یکی از کارهایی که در حال اجرا است تدوین کتاب با موضوع نقش مراجع در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است، به عنوان مثال خیلی از افراد خبر ندارند که آیت الله وحید خراسانی چندین مرتبه در جبهه‌های جنگ شرکت کرده‌اند. جمله‌ای معروف از آیت الله وحید خراسانی وجود دارد که می‌فرمایند «من دماء مطهر را در جبهه‌ها به چشم دیدم.»

بیشتر بخوانید

ما هم‌اکنون در حال جمع‌آوری لوازم باقی مانده شهدای روحانی هستیم که ان‌شاءالله بعد از تکمیل در قالب موزه روحانیت این آثار را در معرض دید عموم قرار می‌دهیم تا مردم بتوانند از نزدیک با نقش روحانیت در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آشنا شوند.

بخش دیگری که در قالب کتاب چاپ شده‌ است آیات و روایات جهاد و مقاومت است، البته هنوز هم در حال فعالیت و تکمیل این مجموعه‌ایم.

بخش دیگری که کار شده است و می‌توانم به جرأت بگویم هیچ نهادی مثل این سازمان نتوانسته است بکند، فرهنگ و فهرست اعلام شهدای روحانی است. این کتاب را جمعی از طلاب انقلابی و بسیجی تکمیل کردند و با حمایت طلاب این کتاب به چاپ رسید و هم‌اکنون در حال ارسال به استان‌های مختلفیم. ان‌شاءالله در مرحله بعدی چاپ که در تیراژ بالایی است قصد داریم به کتابخانه‌ها و حوزه‌های علمیه کشور این کتاب را ارسال کنیم.

* آیا فضایی ایجاد شده است تا رزمندگان روحانی جبهه‌های نبرد بتوانند خاطراتشان را برای مردم بیان کنند؟

بله ما هم‌اکنون برای طلبه‌ها دوره‌های متعددی را تحت عنوان تربیت راوی برگزار می‌کنیم تا با گذراندن کلاس‌های آموزشی با حضور در اردوی راهیان نور برای شرکت‌کنندگان خاطراتشان را بیان کنند، مثلاً دوره‌ی اخیر در شهریور سال 1398 با حضور آقایان ماندگاری، یکتا، کاجی در قالب کلاس‌های تئوری و کارگاه برگزار شد. نزدیک به 100 نفر طلبه به عنوان طلبه راوی سبک زندگی شهدای روحانی در دوره‌ی اخیر تربیت شدند.

سازمان مشارکت روحانیت تنها نهادی است که حکم روایتگری طلاب را صادر می‌کند، این در حالی است که هیچ نهادی حکم روایتگری ندارد.

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین