عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۷۸۴
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
حضور چشمگیر موکب‌های مسیر نجف به کربلا که در اربعین بنا می‌شوند در منطقه سیل‌زده جاسک واقع در شرق هرمزگان جالب توجه است که این بار؛ «به یاری دوستداران حسین (ع) در این منطقه آمده‌اند».

عقیق:اگرچه در بسیاری از روستاهای سیل‌زده شرق هرمزگان آب فروکش کرده است اما هنوز خدمات‌رسانی به برخی از مناطق از طریق بالگردها صورت می‌گیرد چراکه طغیان رودخانه‌ها موجب تخریب صددرصدی تعدادی از راه‌های روستایی شده است.

گروه‌های جهادی داوطلب از همان روز نخست با هر سختی و مشقت خودشان را به اهالی روستاهای محاصره شده در سیل رساندند و هرگز در انتظار آرامش اوضاع ننشستند.

در حال حاضر بیش از 1000 نفر در قالب گروه‌های جهادی در شرق هرمزگان فعالیت می‌کنند و حتی با فروکش کردن آب، به نیروهای جهادی بیشتری جهت پاکسازی و شستشوی منازل مردم نیاز است.

روستاها تا روزهای گذشته هیچگونه راه ارتباطی با یکدیگر نداشتند. حالا با پایین آمدن سطح آب ماشین‌های سنگین می‌توانند وارد روستاها شوند؛ اما همچنان ماشین‌های شخصی به گل می‌نشینند که یکی از فعالیت‌های گروه‌های جهادی بیرون کشیدن این ماشین‌ها از گل‌ و لای است.

به دلیل ناهمواری‌های متعدد زمین و همچنین آب‌گرفتگی‌ها، خودروها نمی‌توانند مسیر مستقیمی را برای رسیدن به روستاها انتخاب کنند و در طول مسیر چندین مرتبه  مسیر خود را  تغییر می‌دهند تا بتوانند خودشان را به مردم برسانند. طوری که گاهی یک مسیر یک کیلومتری در شرایط عادی را باید تا دو ساعت رانندگی کنند تا به مقصد برسند.

8 شبانه‌روز است که روزانه سه هزار پخت غذای گرم توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به‌همراه توزیع صبحانه در حال انجام است و از امروز نیز مجدد آشپزخانه‌ها و نانوایی‌ها تجهیز شدند و تمامی منطقه تحت پوشش است.

نیروهای جهادی وابسته «قرارگاه خدمت‌رسانی انقلاب اسلامی» شهر بندرعباس این غذاها را همه روزه از مناطق صعب‌العبور به روستاهای دورافتاده می‌رسانند.

«حبیب بهادری» مسؤول گروه جهادی قرارگاه خدمت‌رسانی انقلاب اسلامی بندرعباس که از نزدیک شاهد میزان خرابی‌ها و اوضاع بد زندگی مردم سیل‌زده جاسک بوده است، اقدامات این قرارگاه و مشاهدات عینی خود را چنین بیان می‌کند؛

پس از اینکه خبر سیل در شرق هرمزگان به گوشمان رسید بلافاصله گروه رسد جهت اعلام گزارشات به قرارگاه در خصوص میزان خرابی‌ها فعال شد و عقبه و تجربه‌مان در پل دختر و خوزستان خیلی خوب به یاری‌مان شتافت.

خبر آمد که سیلابی سهمگین، خانه و زندگی مردم مهربان و میهمان‌نواز روستاهای شرق هرمزگان را با خود برده و 4 پل را به خرابی کشانده و گل و لای سوار بر منازل.

بلافاصله جهت بازدید میدانی و مشاهدات عینی به اتفاق مرتضی آخوندی عکاس و خبرنگار فارس، شبانه راهی جاسک شدیم.

نیمه‌شب به شهر جاسک رسیدیم و از اول صبح در بخش نخست کاری، ارزیابی‌مان را از محل آغاز کردیم و بلافاصله در بخش دوم نیز پس از تولید محتوا در یک اقدام رسانه‌ای گسترده، میزان خسارات اعمال شده به جاسک را به اطلاع عموم رساندیم.

قرارگاه را در دبیرستان ابوعلی سینا «گابریک» به‌عنوان قلب حادثه تشکیل دادیم.

قرارگاه کارش بیشتر ساماندهی بود و همه ارگان‌های امدادرسانی از جمله اداره راه، برق، آب، ستاد بحران استانداری، هلال احمر، سپاه و بسیج و دیگر نهادهای کمک‌رسان در این مکان جمع می‌شویم و این موضوع در برنامه‌ریزی‌های منظم به ما نیز کمک می‌کند.

*بسیاری از روستاها بنایشان در مسیر رودخانه و سیلاب است

مقام معظم رهبری(مدظله‌ العالی) در خصوص سیل سیستان و بلوچستان فرمودند؛ نیروهای مردمی در کنار نیروهای دولتی کار کنند که بلافاصله پس از پیام ایشان پویشی مردمی در جاسک به راه افتاد و نیروهای مردمی سرازیر شرق هرمزگان شدند.

خونگرمی مردم بلوچ منطقه مثال‌زدنی است و در همین اوضاع و احوال، ما را بر سر سفره‌های پربرکتشان فرا می‌خوانند و عشق و مهربانی حتی در شرایط سخت زندگی در چهره‌هایشان هویداست.

4 روستا را در کنار نیروهای سپاه و بسیج در راستای پاکسازی گل و لای منازل مردم، تحت پوشش گرفتیم.

روستاهای کروچ بالا، کروچ پایین، حاجی آباد، نوروزکاه، سورگلم، لیره‌ای، گنجک، گربند، ککی و سدیچ درگیر گل و لای هستند و آب وارد زندگی و منازل مردم شده چراکه این روستاها بنایشان در مسیر رودخانه و سیلاب است و سورگ، جانوری، پاکو و بالای جگین درگیر راه و مسیرهای منتهی به این روستاها قطع شده است.

*حضور چشمگیر موکب‌های مسیر نجف به کربلا در جاسک

همه ماشین‌آلات دولتی، خصوصی و نظامی به میدان آمده است و در این میان مردمی را می‌دیدم که اندک توانایی و دارائی‌شان را به مناطق سیل‌زده شرق هرمزگان آورده‌اند.

سیل تنها یک سوی قضیه روستاهای شرق هرمزگان است، عمده‌ترین مشکل مردم فقر شدید و محرومیت بالای منطقه است که به عینه دیدم و با خود عهد بستم کارمان پس از پایان مشکلات سیل، آغاز محرومیت‌زدایی در این منطقه باشد.

حضور چشمگیر موکب‌های مسیر نجف به کربلا که در اربعین بنا می‌شوند در جاسک به‌عنوان دورترین نقطه هرمزگان جالب توجه است که این بار به یاری دوستداران حسین (ع) در این منطقه آمده‌اند.

کمک‌های مردمی آنچنان بالاست که ذره‌ای کمبود در این خصوص احساس نمی‌شود، وفاق و همدلی در امدادرسانی موج می‌زند و هنرمندان و طنزپردازان مطرح استان به‌طور مداوم مشغول برپایی جنگ شادی برای کودکان.

*نقل خاطره‌ای از شهید حاج قاسم سلیمانی

خاطرم می‌آید سال گذشته در جریان سیل خوزستان، شهید عزیزمان حاج قاسم سلیمانی حدود ساعت 12:30 نیمه‌شب به محل اسکان بچه‌های جهادی در حوزه علیمه اهواز آمدند.

همه جهادی‌ها چه آنهایی که خواب بودند و چه آنهایی که سجده بر خاک و به نماز شب مشغول و چه آنهایی سر بر نقشه خوزستان و برنامه‌ریزی برای فردا، همه و همه با خبر شنیدن حضور سردار دلها در محل اسکان، شتابان خورد را به او رساندیم و حاج قاسم نیز تک‌تک‌مان را به آغوش کشید.

شهید مظلوممان خطاب به نیروهای جهادی گفت؛ آنهایی که می‌خواهند مدافع حرم شوند «در خوزستان بمانند و مدافع حرم شوند» چراکه امدادرسانی و کمک به مسلمین کمتر از دفاع حرم اهل‌بیت(ع) نیست و خوزستان در انتظار یاری شماست.

و سخن آخر، هدف قرارگاه خدمت‌رسانی انقلاب اسلامی؛ آرمان‌های انقلاب است نه آرم‌ها.

به گزارش فارس، پس از جاری شدن سیل در شرق هرمزگان، نمایندگان بنیاد مستضعفان، کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در منطقه حاضر و هر یک از این ارگان‌ها بخشی از بازسازی زیرساخت‌ها و منازل مردم را عهده‌دار شدند که در این خصوص بنیاد مستضعفان، شرکت فولاد کاوه وابسته به این نهاد انقلابی را به‌عنوان معین خود در این مناطق بحرانی برگزید و همچنین قرار است یک درمانگاه تخصصی و فوق‌تخصصی توسط آستان قدس و بنیاد برکت به مردم سیل‌زده جاسک هدیه شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین