عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۷۲۳
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
آنچه آیت‌الله رسولی‌محلاتی انجام داد منحصر به تاریخ‌نویسی و سیره‌نویسی نمی‌شود، مدیریت ایشان در مسجد فرشته و تجهیز آن به انتشارات، درمانگاه خیریه و کانون فرهنگی هنری توانست این خانه خدا را به پاتوق نسل جوان آنهم در محله فرشته تهران تبدیل کند.

عقیق:به نقل از شبستان، مسجد فرشته از جزو جمله مساجدی است که موفقیت و شهرت خود را مدیون امام جماعت خود است. از زمانی که آیت الله سید هاشم رسولی محلاتی به این مسجد آمد و به واسطه روحیه انقلابی و مسئولیت های متعددی که در نظام جمهوری اسلامی داشت این خانه خدا دارای رونق صدچندان شد. البته همراهی نمازگزاران، هیات امنا و جوانان این مسجد با افکار و ایده های این عالم نیز در موفقیت حاج آقا محلاتی (نمازگزاران مسجد فرشته، او را این گونه صدا می کردند) موثر بود.

این مسجد بسیار پر رونق است و دارای بخش های مختلف از جمله کتابخانه، انتشارات، کانون فرهنگی هنری، پایگاه بسیج، صندوق قرض الحسنه و مرکز خیریه است. البته آیت الله رسولی محلاتی در جریان دیدار حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از کانون فرهنگی هنری الهیه، گفت: «به دلیل موقعیت محلی مسجد فرشته و نداشتن پارکینگ، باوجود داشتن بخش های مخلتف و اجرای برنامه های مختلف، متاسفانه، جمعیت نمازگزاران این مسجد چندان زیاد نیست.» شجاعت آیت الله رسولی محلاتی در بیان این واقعیت، مثال زدنی و درسی برای همگان به ویژه ائمه جماعات است.

 

خیابان فرشته که اکنون «شهید فیاضی» نامیده می شود در میان مردم به خیابان دور دور کردن های جوانان با ماشین های آنچنانی معروف است بنابراین کاری که مرحوم رسولی محلاتی و سایر دست اندرکاران مسجد فرشته در این خانه خدا انجام داده اند، بسیار ستودنی است.

یکی از امتیازات مسجد فرشته دارا بودن انتشارات است که تحت عنوان «موسسه فرهنگی و هنری شمیم یاس ولایت» فعالیت دارد و علاوه بر آثار آیت الله رسولی محلاتی، تالیفات برخی دیگر از چهره های حوزوی و دانشگاهی را نیز چاپ می کند.

 

از ویژگی های دیگر این مسجد آن است که آیت الله رسولی محلاتی در تمام سال های امامتش در این خانه خدا هر شب به استثنای مناسبت های مذهبی، سخنرانی می کرد که شامل تفسیر قرآن، شرح نهج البلاغه و بیان احکام شرعی بود. وقتی حجت الاسلام و المسلمین «سید حسن رسولی محلاتی» فرزند وی، فعالیت خود را به عنوان امام جماعت این مسجد آغاز کرد، برخی از شب ها وی سخنرانی می کرد تا خلفی صالح برای پدر باشد.

کانون فرهنگی هنری الهیه (مسجد فرشته) را می توان یکی از برترین کانون های فرهنگی هنری سطح شهر تهران و بلکه استان تهران دانست که همه روز برنامه های قرآنی، فرهنگی، هنری و علمی در آن برگزار می شود. برگزاری دوره های آشنایی با نهج البلاغه، اخلاق و تربیت در نهج البلاغه، شرح جامعه کبیره، اخلاق عرفانی و سلسله مباحث اخلاق شناسی از جمله برنامه های این کانون است. کانون فرهنگی هنری الهیه در سال 1386 در مسجد فرشته راه ‌اندازی شد و حجت الاسلام و المسلمین «سید حسن رسولی محلاتی» مدیر مسئول آن است.

این کانون دارای مرکز مشاوره آیین دوستی است که دارای مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران است و خدمات مشاوره با رویکرد اسلامی به خانواده ها و زوج های جوان ارائه می کند. ضمن اینکه روانشناسان آن در درمان اختلالات روانی صاحب مهارت و دانش کافی هستند. برگزاری کارگاه وسواس فقهی ویژه بانوان با موضوع نجاست، وضو، غسل و نماز از جمله دوره هایی بود که با استقبال زیادی از سوی بانوان همراه شد.

این کانون در برنامه های خود آنقدر موفق است که حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ماه های نخست فعالیت خود در این سمت، از این کانون بازدید کرد که خود نشان دهنده اهمیت این کانون فرهنگی هنری الهیه است.

آیت الله رسولی محلاتی در سال 1384 تصمیم گرفت با همراهی برخی از خیران، درمانگاه خیریه فرشته را تاسیس کند و امروز این مرکز درمانی خدمات مختلف درمانی و پزشکی با کم ترین تعرفه به مردم ارائه می کند.

مسجد فرشته که حدود 38 سال پیش یعنی از سال های اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آیت الله رسولی محلاتی، امام جماعت آن بود، جمعه، 20 دی ماه خبری دردناک را شنید؛ روح حاج آقا محلاتی به دیار باقی شتافت. نمازگزاران این مسجد و اهالی خیابان شهید فیاضی در مراسم تشییع این روحانی سنگ تمام گذاشتند و درس، قدرشناسی به ما دادند.

به نظر می رسد حجت الاسلام والمسلمین سید حسن رسولی محلاتی که قطعا امام جماعت بعدی مسجد فرشته است، بار سنگینی بر دوش دارد. ما به وی پیشنهاد می کنیم که تدبیری برای رفت و آمد مردم و ساخت پارکینگی برای این مسجد اتخاذ کند تا به این صورت مسجدی با این همه برنامه های جذاب و جوانپسند، شمار نمازگزاران آن نیز افزایش یابد. ضمنا توسعه فضای حیاط و شبستان بانوان مسجد فرشته نیز بسیار  لازم است.

آیت الله رسولی محلاتی با دانش عمیق، لبخندهای فراموش نشدنی اش و بها دادن به نسل جوان در جذب کودکان، نوجوانان و جوانان بسیار موفق بود بنابراین امام بعدی این خانه خدا، میراث گران بهایی را تحویل می گیرد.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین