عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۷۰۴
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
حجت الاسلام قمی:
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: حاج قاسم سلیمانی نماد اقتدار و عظمت ملت ایران بود و قطعاً همان‌هایی هم که در هواپیما حضور داشتند عزادار شهادت او بودند.

عقیق:مراسم گرامیداشت جانباختگان سانحه هوایی از سوی هیأت میثاق با شهدا با سخنرانی حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حسین یکتا و مدیحه‌سرایی میثم مطیعی و سیدمجید بنی‌فاطمه شب گذشته سه‌شنبه ۲۴ دی‌ماه در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم با اشاره به شعری از سیدحسن حسینی سخنان خود را آغاز کرد و اظهارداشت: در این شعر داریم:

شاهد مرگ غم‌انگیز بهارم، چه کنم؟/ ابردلتنگم، اگر زار نبارم چه کنم؟
نیست از هیچ طرف،  راه برون شد زشبم/ زلف افشان تو گردیده حصارم چه کنم؟
من کزین فاصله غارت شده چشم توام/ چون به دیدار تو افتد سرو کارم چه کنم؟
یک به یک با مژه‌هایت دل من مشغول است/ میله‌های قفسم را نشمارم چه کنم؟!

وی اضافه کرد: با حادثه رخ داده برای هواپیما داغ جگر ما افزون‌تر شد. من دو نفر از مسافرین این هواپیما را خوب می‌شناختم و با یکی از آنها نیز ارتباط داشتم و گاهی مشورت‌هایی به او می‌دادم. معتقدم این مجلس و هیأت دانشجویی بهترین فضا برای تسلیت و عزاداری به این خانواده‌هاست.

قمی با بیان اینکه هیأتی که پرچم اسلام ناب و انقلابی را به دست گرفته است، باید عمق مفهومی مکتب امام که همان محبت به مردم است را در دستور کار داشته باشد تصریح کرد: امام خمینی (ره) به فرزند خود حاج احمد آقا توصیه‌ای داشتند که در جلد ۲۱ صحیفه امام آمده است که احمد یک طوری محبت مردم را در دل خود جا بینداز، یعنی باید مردم را دوست داشته باشی. امیرالمؤمنین (ع) نیز به مالک اشتر توصیه کرده‌اند قلبت باید پر و مالامال از محبت، رحمت و لطف به مردم باشد اگر ما این چنین باشیم در عزای این اتفاق، قلبمان می‌شکند و زمانی که می‌فهمیم هموطنی از ما به اشتباه، این خطا را انجام داده، غصه‌دارتر می‌شویم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه برخی از رفتن‌ها و مرگ‌ها براساس روایات اجر بیشتری دارند و مشابه شهادت هستند تصریح کرد: مرگ با سوختن و یا در اثر جراحت حدید، اجر شهادت دارد. لحظه‌ای در این مجلس ذکر، زمان مرگ خود را تصور کنید دراین صورت برای بهتر زندگی کردن تلاش خواهید کرد. خوش به حال حاج قاسم سلیمانی که به گونه‌ای زندگی کرد که نایب امام زمان (عج) فرمودند به او تعظیم می‌کنم.

وی تصریح کرد: در روایتی از پیامبر (ص) داریم: «إِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْکُمُ الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ: هنگامی که فتنه‌ها مانند پاره‌های شب تاریک به شما روی آورند، بر شما باد (روی آوردن به) قرآن».

قمی گفت: در سال دوم هجرت یعنی همان سالی که جنگ بدر رخ داد که بالاترین سطح جنگ میان حق و باطل بود. فردی به نام عبدالله و یارانش از سوی پیامبر(ص) در نقطه‌ای مأمور شدند تا به قول امروزی‌ها کار اطلاعات عملیات را انجام دهند تا بفهمند کاروان‌های قریش که اموال مسلمین را به ناحق تصرف کرده بودند از کجا و چگونه رد می‌شوند. در زمان انجام این ماموریت، با یک کاروانی برخورد کردند که به راحتی می توانستند اموال غارت شده مسلمین را از آنان پس بگیرد اما میان یاران اختلاف ایجاد شد که ماه حرام است و نباید حمله کرد. از سوی دیگر این یاران فرصت و مجال لازم را هم برای کسب تکلیف از پیامبر (ص) نداشتند زیرا تا برقراری ارتباط با ایشان، کاروان از دست می‌رفت. در نهایت حمله کردند و هم یارانی کشته شدند و تعدادی از افراد دشمن را کشتند و اسیرکردند و غنیمت‌هایی نیز به دست آوردند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: برخی از مسلمانان در مکه تصورشان این بود که این اتفاق در ماه شعبان افتاده است لذا به شدت از این امر دفاع می‌کردند که ماه حرام نبوده است و ما معتقد به همان سنت قبل هستیم و در ماه حرام جنگ را انجام نمی‌دهیم اما موضوع را به پیامبر (ص) ارجاع دادند و ایشان به قول امروزی‌ها موضوع را تحویل نگرفتند و نسبت به غنائم و اسرایی که گرفته شده بود، واکنشی نشان ندادند و حتی تلخی و تخطئه نیز کردند. این حمله برای لشکریان اسلام، پیامدهای بسیاری داشت به طوری که قریش بعد از اطمینان از اینکه در ماه حرام انجام شده است، ابتدا عبدالله و یارانش را مورد هجمه قرار دادند و سپس به پیامبر (ص) حجمه کردند که حرمت ماه حرام را نگه نداشته است و کم کم گفتند اینان زیر حرف خود زده‌اند و العیاذبالله کاذب هستند.

قمی افزود: این‌قدر این افراد کار رسانه‌ای انجام دادند که حتی در آن زمان، ذهن مسلمان‌ها نیز مشوش شد که نکند پیامبر (ص) اشتباه کرده است و شروع کردند به سوال درباره احکام شرعی ماه حرام از پیامبر(ص) که آیه ۲۱۷ سوره بقره نازل شد، «یَسْأَلُونَکَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِیهِ قُلْ قِتَالٌ فِیهِ کَبِیرٌ وَصَدٌّ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ وَکُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَکْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَالْفِتْنَةُ أَکْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ ؛ از تو درباره جنگ در ماه حرام می پرسند. بگو: هر جنگی در آن [گناهی] بزرگ است، ولی هر نوع بازداشتن [مردم] از راه خدا و کفرورزی به او و [بازداشتن مردم از] مسجد الحرام و بیرون راندن اهلش از آن، نزد خدا بزرگ تر [از جنگ در ماه حرام] است؛ و فتنه [شرک و بت پرستی] از کشتار بزرگ‌تر است» در فضای غبارآلود رسانه‌ای، وظیفه فهمیده‌ترها، تبیین موضوعات است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن باید با خطاکار برخورد شود اما برای برخورد باید از چند ماه و سال گذشته شروع کرد و هر کس که پای خود را کج گذاشته است باید مورد برخورد قرار گیرد، تصریح کرد: در این آیه داریم: فتنه اکبر از کشتار نزد خداوند بزرگ‌تر است، یعنی کار افرادی که در فضای غبار آلود خوشحالی کردند و زمان را  برای عقده‌گشایی، مناسب دیدند، بدتر است و باید بررسی کنیم آنان از کجا خط گرفتند زیرا مؤمن خدا در چنین شرایطی ناراحت می‌شود.

وی افزود: جامعه ما چندین سال قبل تصمیم گرفت تو سری‌خور نباشد. روزگاری سران سه کشور در ایران آمدند تا برای امورات ما تصمیم‌گیری کنند و حتی به شخص اول کشور ما اجازه ندادند برای سلام کردن حضور پیدا کند. در دوران پهلوی به هر بهانه‌ای بخشی از کشورمان را جدا کردند تا آخرین مورد آن بحرین بود که امروز یک کشور است اما پیرمردی بلند شد و مردم را جمع کرد تا این فضا را تغییر دهد و از تو سری‌خوری نجات یابیم که حتی حق اعتراض کردن به سگ آمریکایی‌ها را هم نداشتیم.

قمی گفت: حاج قاسم سلیمانی نماد اقتدار و عظمت ملت ایران بود و قطعاً همان‌هایی هم که در هواپیما حضور داشتند عزادار شهادت او بودند، باید بدانیم که ما در یک نزاع پیچیده بودیم زیرا شخص اول بلاد ابلیس دستور داده بود تا فرمانده ما را بزنند و این یک جنگ مستقیم بود و در پی آن، همه آحاد مردم گفتند باید انتقام بگیریم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: تا قبل از این تحریم و جنگ نرم میان ایران و آمریکا مطرح بود اما این بار آمریکا مستقیم زده بود، غلط بزرگی کرده بود و باید می‌خورد الحمدالله به برکت اسلام و طبق آیات قرآن ایستادیم و زدیم. عده‌ای در این فضا می‌گفتند نباید بزنیم در ادامه این آیه قرآن داریم: «وَلَا یَزَالُونَ یُقَاتِلُونَکُمْ حَتَّىٰ یَرُدُّوکُمْ عَنْ دِینِکُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا؛ و مشرکان همواره با شما می‌جنگند تا شما را اگر بتوانند از دینتان برگردانند» تا کجا بناست از مواضع خود کوتاه بیاییم، مقام معظم رهبری فرمودند: اگر خواسته بعدی آنها به غیرت‌مان برخورد، چه باید کرد؟ تا کجا عقب‌نشینی کنیم.

وی افزود: برای اولین‌بار بعد از جنگ جهانی دوم، یک کشور حتی نه اینکه یک موشک بزند و در برود، بلکه یک پایگاه نظامی که خاک آمریکا محسوب می‌شد را موشک باران کرد. تمام فرماندهان ما انتظار داشتند، بعد از این حمله آمریکا پاسخ دهد اما این اتفاق رخ نداد، تنها دلیلش حضور میلیونی ایرانی‌ها در مراسم تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی بود. ما زده بودیم و انتظار زدن داشتیم، یعنی در شرایط جنگی بودیم، در این شرایط، سیستم پدافندی کشور کارش زدن است و در این صورت رخ دادن خطا طبیعی است که این حادثه دردناک و جگرسوز برای ما اتفاق افتاد.

قمی افزود:  شخص اول تروریست‌ترین کشور دنیا در این شرایط، توییت فارسی می‌زند کنار ما ایستاده است اما در این کشور چه کسی حرف او را قبول کرد، همه گفتند نمی‌خواهیم کنار ما بایستد یا نمی‌خواهیم سفیر انگلیس که خود را نجس کرد، کنار ما بایستد.

وی گفت: در ادامه این آیه داریم: «وَمَنْ یَرْتَدِدْ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَیَمُتْ وَهُوَ کَافِرٌ فَأُولَٰئِکَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَأُولَٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ؛ و از شما کسانی که از دینشان برگردند و در حال کفر بمیرند، همه اعمال خوبشان در دنیا و آخرت تباه و بی اثر می‌شود، و آنان اهل آتش‌اند و در آن جاودانه‌اند.» یعنی اگر فردی در اثر فشار رسانه‌ای کنونی، از حق برگردد، تمام زحمات قبلی‌اش به هدر می‌رود و تا ابد در جهنم باید بسوزد.

قمی تصریح کرد: خطایی در کشور صورت گرفت، ستادی هم مسئولیت آن را پذیرفت و برای مشخص شدن وضعیت این اتفاق، بررسی جنگی نیاز بود اما در نظر بگیرید در این شرایط جنگی اگر سریعاً اطلاع رسانی می‌شد و موجب خالی شدن فضا از نیروهای نظامی می‌شد، قطعاً دشمن حمله می‌کرد اما حال که یک نفر مسئولیت این اتفاق را بر گردن گرفته است و الحمدلله نشان از به بلوغ رسیدن مسئولین دارد، باید قدر بدانیم زیرا ما مسئولین کشور را آتش می‌زنیم اما گردن هم نمی‌گیریم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: این فردی که امروز مسئولیت این اتفاق را گردن گرفته، همانی است که چند روز پیش ترورش نافرجام مانده بود اما در فضای رسانه‌ای بعد از حرف او، گفتند دروغگو. آیا با این حرف ما باید منفعل شویم؟ مؤمن منفعل نمی‌شود زیرا عزیز و نفوذناپذیر است. کمی از حاج قاسم سلیمانی یاد بگیریم.

وی تصریح کرد: ابلیس ترس به وجود انسان می‌اندازد، بعد از این اتفاق افراد می‌گویند نکند خطایی کرده باشیم. این‌ها امتحان است که کشور ما امتحان پس داده است. در آیه ۱۱۲ انعام داریم: «وَکَذَٰلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیَاطِینَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ یُوحِی بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا ۚ وَلَوْ شَاءَ رَبُّکَ مَا فَعَلُوهُ ۖ فَذَرْهُمْ وَمَا یَفْتَرُونَ؛ و همچنین ما هر پیغمبری را از شیطانهای انس و جن دشمنی در مقابل برانگیختیم که آنها برخی با برخی دیگر برای اغفال مؤمنان سخنان آراسته ظاهر فریب اظهار کنند. و اگر پروردگار تو می‌خواست چنین نمی‌کردند، پس اینها را با دروغشان واگذار.»

قمی افزود: آمریکا به ایران حمله کرد اما به تعبیر امیرالمؤمنین علی(ع) کفتار نیستیم که در خانه بمانیم و بترسیم. ما اگر در سوریه و عراق نمی‌جنگیدیم باید در کرمانشاه و همدان می‌جنگیدیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی  با بیان اینکه خاک شهدا تا ابد دارالشفای آزادگان است تصریح کرد: در قرآن کریم داریم، قومی که نمی‌جنگد، دچار لغزش شیطان شده است و در نهایت شیطان بر او سلطنت خواهد کرد زیرا روش کار شیطان این است که ترس در وجود افراد ایجاد می‌کند و ریشه این ترس و تمامی خطاها نیز حب به دنیاست.

وی با اشاره به نامه امام حسین (ع) به محمد حنفیه گفت: امام می‌فرمایند: به دنیا توجه نداشته باش، به گونه‌ای که اصلاً گویی دنیایی وجود نداشته و از ابتدا قیامت بوده است، وظیفه امروز همه ما تبیین است و این وظیفه برعهده همه افراد حتی خانم‌هاست که باید از حق دفاع کنند و در هرکجا که می‌توانند از حق بگویند.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین