عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۲۳۶
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
آیت الله مقتدایی:
عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور با بیان این که نهج البلاغه به عبارتی تفسیر قرآن با تعبیرات عالی است، گفت: نهج البلاغه فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق است.

عقیق: آیت الله مرتضی مقتدایی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور، در مراسم آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «سلونی قبل ان تفقدونی» که با با حضور شخصیت های حوزوی و دانشگاهی در محل سازمان اسناد کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار داشت: نهج البلاغه را سید رضی(ره) در سه بخش گردآوری کرده است که یک بخش خطبه ها که در مناسب ها مختلف امیرالمومنین علیه السلام ایراد نموده است.

وی ادامه داد: بخش دوم کتاب گرانسنگ نهج البلاغه نامه های حضرت است که به نواحی و شخصیت های مختلف نوشته شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بخش سوم نهج البلاغه کلمات قصار و کوتاه امیرالمومنین علیه السلام است که دارای فصاحت و بلاغت و محتوای عالی است که با عبارت کوتاه معانی مختلف را تداعی می‌کند و روح و دل انسان را می نوازد و جذابیت جالبی دارد.

آیت الله مقتدایی ابراز داشت: شروح مختلفی در مورد این کتاب نوشته شده است که در چند سال قبل حدود ۳۵۰ شرح نوشته شده و در حال حاضر تعدا این شروح به مراتب زیادتر خواهد بود.

وی با اشاره به تالیف جدید آیت‌الله جوادی آملی در شرح نهج البلاغه گفت: سخنان امیرالمومنین در قالب نهج البلاغه خیلی در بین مردم‌ بسط داده نشده و امیدواریم مردم با کلمات امیرالمومنین(ع) بیشتر روبرو شوند و در زندگی خود پیاده کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بزرگان دیگری نیز نهج البلاغه را شرح داده اند افزود: برخی از بزرگان نهج البلاغه را با قرآن تطبیق کردند و معتقدند که کلام نهج البلاغه همان مطالب قرآن است اما با الفاظ دیگری است. از دیدگاه این بزرگان نهج البلاغه تفسیری دیگری از قرآن کریم است.

وی ادامه داد: باید قدر این نعمت بزرگ‌ یعنی نهج البلاغه را دانست، سخنان امیرالمومنین خیلی در بین مردم‌ بسط داده نشده است و امیدواریم مردم با کلمات امیرالمومنین(ع) بیشتر آشنا شوند و در زندگی خود پیاده کنند.

آیت‌الله مقتدایی تاکید کرد: در خطبه ۹۳ نهج البلاغه امیرالمومنین(ع) می فرماید «از من سوال کنید قبل از آنکه من دیگر در بین شما نباشم و هر واقعه ای که در عالم اتفاق افتاده یا خواهد افتاد من به شما خواهم گفت»، همچنین در خطبه ۱۹۸ به شکل دیگری می فرماید « از من سوال کنید من به طرق آسمان‌ها بیشتر از طرف زمین آگاه هستم».

وی یادآور شد: شرحی که آیت‌الله جوادی آملی در این کتاب نوشته اند بسیار خوب و مفید است و امیدواریم این اثر بیش از پیش در جوامع اسلامی جای خود را باز کند، این کتاب تا به امروز دو جلد آن منتشر شده است البته کارهای تحقیقاتی این اثر کامل شده است و تنها چاپ آن باقیمانده است که امیدواریم تمام نسخه‌های این شرح چاپ شود.

آیت‌الله مقتدایی در پایان خاطرنشان کرد: امید است نهج البلاغه بین مردم یک فرهنگ دینی شود و در زندگی تمام انسان ها به کار گرفته شود، امیدواریم این شرح نهج البلاغه هم تاثیر خود را بروی جامعه بگذارد.

 

خبرنگار: سعید امیری

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین