عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۲۰۱
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
کارشناسان عرصه معنویت‌های نوپدید برای آشنایی علاقه‌مندان به عرفان‌های نوظهور، ۷ کتاب را پیشنهاد کرده‌اند تا با ماهیت و خطرات این معنویت‌های کاذب بیش‌تر آشنا شوید.

عقیق:یکی از دغدغه‌های کسانی که علاقه‌مند به مطالعه هستند، عدم آگاهی از آثار و تولیدات مناسب است. کارشناسان عرصه معنویت‌های نوپدید، ۷ کتاب را در این زمینه معرفی کرده‌اند که توانسته ماهیت و چرایی شکل‌گیری عرفان‌های نوظهور و همچنین خطرات آن را به خوبی توصیف و تحلیل کنند. برای آشنایی بیش‌تر مخاطبان اشاره‌ای مختصر درباره این کتاب‌ها می‌شود:

۱- عرفان‌واره‌ها

نویسنده: مسلم گریوانی، نشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

این کتاب که جدیدترین اثر در زمینه نقد عرفان‌های نوظهور است به اذعان برخی کارشناسان از نوآوری، دسته‌بندی، تحلیل و نقد خوبی برخوردار است. همین امر موجب شده به یک کتاب مرجع در زمینه مطالعات معنویت‌های نوظهور تبدیل شود.

از ویژگی‌های این کتاب این است که در عین پژوهشی بودن و پرداختن به ریشه‌های تاریخی و فکری این جریان‌ها در غرب، با قلم روان و ساده نگارش یافته و لابلای اثر، نکات کلیدی خوبی در زمینه معنویت وعرفان اسلامی بیان شده است.

۲-معنویت در سبد مصرف

نویسنده: بهزاد حمیدیه، نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

نویسنده در کتاب پژوهشی حاضر، با استفاده از روش جامعه‌شناختی درصدد اثبات این فرضیه برآمده است که در دوران معاصر پارادایم جدیدی با عنوان «پارادایم دین داری ابرعرفی» و یا به عبارتی تشدید «سکولاریته» در زمان کنونی برای دینداری رقم خورده است. بر این اساس نویسنده در صدد است علت رشد و توسعه حیرت‌انگیز جنبش‌های معنوی نوپدید در دهه‌های آخر قرن بیستم را تبیین کند. 

۳-معنویت‌گرایی جدید

نویسنده: احمد شاکرنژاد، نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

این اثر نیز جزو جدیدترین آثار در این زمینه است. مهم‌ترین ویژگی این اثر، استفاده از پژوهش‌های جدید مغرب زمین در توصیف و نقد معنویت‌گرایی جدید است. نام کامل این کتاب عبارت است از: معنویت‌گرایی جدید؛ مؤلفه‌های مفهومی، لوازم اعتقادی و نشانه‌های گفتمانی.

۴-شاخصه‌های عرفان ناب شیعی

نویسنده: محمد فنایی اشکوری، نشر: مجمع عالی حکمت اسلامی

محتوای این کتاب ترکیبی است از تبیین شاخصه‌های عرفان اسلامی و تبیین و نقد شاخصه‌های عرفان‌های نوظهور. این نویسنده در پایان این کتاب، صورت‌بندی خوبی از عرفان‌های نوظهور ارائه کرده است.

۵-‏‫جنبش‌های نوپدید دینی- معنوی (مجموعه مقالات)

نویسنده: محمدحسین کیانی

این کتاب مجموعه مقالاتی است که در زمینه این جنبش‌ها در مجله مطالعات معنوی منتشر شده است. محتوای کتاب شامل سه بخش اصلی است: مفاهیم و آسیب‌ها، مبانی و علت‌ها، موارد و مصادیق.

۶- نگاهی دین‌شناختی و تاریخی به ادیان و معنویت‌های جدید

نویسنده: مسلم گریوانی، نشر: امیرکبیر

آیا تاکنون دیدگاه محققان غربی و متفکران بزرگ شرقی نظیر علامه جعفری، علامه جوادی آملی، استادمطهری، استادمصباح و دیگر بزرگان را در زمینه معنویت های نوظهور خواندید و شنیدید؟ نویسنده در این دو مجلد، دیدگاه متفکران غربی و شرقی در تحلیل عرفانهای نوظهور را تدوین و تنظیم کرده است.

۷-دین‌های عصر جدید و کافر کیش در آمریکا

سارا. ام. پایک

این کتاب که توسط محمد قلی‌پور به فارسی ترجمه شده است، به مهم‌ترین فرقه‌های نوظهور معنوی جهان که در آمریکا مستقر هستند می‌پردازد و منبع اولیه خوبی در این زمینه است.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین