عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۹۲۶
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۶
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور از فعالیت ۱۳ هزار و ۸۱۱ کتابخانه در مساجد کشور خبر داد و گفت: در راستای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی طرح «شنبه‌های با کتاب» توسط کانون‌ها در ۱۵۰۳ مسجد کشور اجرا می‌شود.

عقیق:حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در گفت‌وگویی اظهارداشت: در گذشته نسبت به کتابخانه‌های مساجد بر توسعه زیرساختی و تجهیز فیزیکی متمرکز بودیم اما با تغییر رویکرد هم‌اکنون به دنبال ارتقای نیروی انسانی در حوزه کتابخوانی هستیم که در این راستا، طرح «شنبه‌های با کتاب» با بخش‌های متنوع همچون نذر کتاب، قلّک کتاب و ... در دست اجرا قرار گرفته است تا در نسل امروز، برای عضویت در کتابخانه های مسجدی و افزایش سرانه مطالعه انگیزه، لازم ایجاد شود.

اهداف برگزاری طرح «شنبه‌های با کتاب» در مساجد

وی تصریح کرد: ترویج فرهنگ مطالعه، رونق بخشیدن به کتابخانه‌های مساجد، احیای نقش کتابخانه‌های مساجد در اعتلای فرهنگ عمومی، تعیین روش صحیح کتابخوانی متناسب با نیازها و خلاءهای فکری و اندیشه‌ای جامعه و ... از اهداف پیش بینی شده در اجرای طرح «شنبه‌های با کتاب» است.

ارزانی گفت: می‌کوشیم در این طرح کتابخوان حرفه‌ای در کشور تربیت کنیم که در این راستا، اجرای پویش مردمی «شنبه‌های با کتاب» از یکم شهریور ماه سال جاری آغاز شده و تا اول شهریور ماه سال ۹۹ ادامه می‌یابد.

اجرای طرح طرح «شنبه‌های با کتاب» در ۱۵۰۳ مسجد​

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور تصریح کرد: هم‌اکنون ۱۵۰۳ کانون فرهنگی هنری مساجد کشور فعالیت خود رد قالب ترویج کتاب و کتاب‌خوانی را با اجرای طرح «شنبه‌های با کتاب» در سامانه بچه‌های مسجد به ثبت رساندند و اجرای آن را آغاز کرده‌اند. البته باید بدانیم که هر کانون فرهنگی موظف است هر هفته با ورود به این سامانه برای شرکت در رویداد ملی فهما در راستای انتخاب پایتخت فرهنگی و هنری مساجد کشور فعالیت‌های خود را به ثبت رساند و ممکن است این مجریان در هفته آتی بیش از این شود.

فعالیت  ۱۳ هزار و ۸۱۱ کتابخانه در مساجد کشور

وی اضافه کرد: به طور کلی ۷ هزار و ۱۷۷ کتابخانه مخزن‌دار مسجدی شامل ۴ هزار و ۳۸۴ کتابخانه شهری و ۲ هزار و ۷۹۳ کتابخانه روستایی فعالیت دارند که ظرفیت اجرای این طرح را دارا هستند. کتابخانه مخزن‌دار قابلیت امانت دادن کتاب به اعضای خود را داراست. همچنین ۶ هزار و ۶۳۴ کتابخانه باز شامل ۳ هزار و ۵۱۷ کتابخانه شهری و ۳ هزار و ۱۱۷ کتابخانه روستایی در این دسته هستند.

۳ مرحله اجرایی طرح  «شنبه‌های با کتاب»

ارزانی با اشاره به مراحل اجرای طرح «شنبه‌های با کتاب» افزود: اول انتخاب کتاب بر اساس نیازها و اولویت‌های مسجد و کتابخانه مسجدی که از طریق نخبگان و فعالان کتاب و کتابخوانی و یا امام جماعت انجام می‌شود. مرحله دوم معرفی کتاب است که هر هفته شنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء یا بین دو نماز صورت می گیرد، بدین طریق که گزیده‌ای از کتاب منتخب توسط امام جماعت یا یکی از اعضای کتابخانه مسجد قرائت و در معرفی، نام کتاب، نام مولف، نام ناشر، موضوع کتاب و ... بیان می شود. مرحله سوم انس با کتاب است که با تشکیل حلقه‌های مطالعاتی دنبال می‌شود. در این حلقه‌ها نقد کتاب، تبادل کتاب، نذر کتاب و اجرای طرح قلّک کتاب انجام می‌شود، بدین صورت که هزینه‌های خرید کتاب تامین می‌شود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با اشاره به شیوه انتخاب کتاب‌ها در این طرح گفت: کتاب‌ها بر اساس نیاز محلات و مساجد انتخاب می‌شوند و در گزینش و معرفی مختار هستند، به عبارت بهتر محدودیتی در این باره اعمال نشده و با توجه به نیاز محله و ذائقه مخاطب که بیشتر بر گروه سنی کودک، نوجوان و جوان متمرکز است، کتاب‌ها انتخاب و معرفی می‌شوند.

معرفی پایتخت فرهنگی و هنری مساجد کشور در روز میلاد حضرت زهرا(س)

وی در پایان با اشاره به رویداد ملی فهما در راستای انتخاب پایتخت فرهنگی و هنری مساجد کشور خاطرنشان کرد: در این طرح کانون‌های مساجد باید فعالیت‌های خود در ۶ عرصه شامل؛ حوزه‌های قرآن و عترت، هنری، اجتماعی، فضای مجازی، کتاب و کتابخوانی، آموزش و توانمندی را در سامانه بچه‌های مسجد ثبت کنند تا در نهایت ارزیابی صورت گیرد و استان برتر در روز میلاد حضرت زهرا(س) انتخاب و معرفی شود.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین