عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۹۱۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام و المسلمین افتخاری، امام‌جماعت فقید مسجد صاحب‌الزمان(عج) در ادامه سلسله همایش‌های «ستارگان محراب»، ۱۴ آذرماه برگزار می‌شود.

عقیق:مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام و المسلمین سید جمال الدین افتخاری در قالب سلسله نشست‌های ستارگان محراب، پنجشنبه، ۱۴ آذرماه بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد صاحب الزمان (عج) واقع در بزرگراه شهید نواب صفوی، خیابان کمیل، تقاطع خیابان خوش جنوبی با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدناصرالدین نوری‌زاده رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین  سید جمال‌الدین افتخاری در سال ۱۲۹۵ هجری شمسی در شهرستان آوج متولد شده و پس از تحصیل در مکتبخانه آن شهرستان، رهسپار حوزه علمیه قم شد؛ وی در قم از محضر حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی بهره‌های فراوانی برد. وی پس از نائل شدن به درجه اجتهاد به دعوت حضرت آیت‌الله آخوند ملاعلی معصومی همدانی، متولّی حوزه علمیه همدان، عازم این شهر شده و در آن حوزه علمیه مشغول به تدریس می‌شود؛ در حوزه علمیه همدان مفاخری همچون حضرات آیات نوری همدانی، محی الدین انواری و شهید دکتر مفتح تحصیل کرد و از کرسی تدریس آیت الله افتخاری نیز بهره برد.

حجت‌الاسلام و المسلمین افتخاری در دهه ۱۳۳۰ به تهران عزیمت کرد و در مسجد صاحب الزمان(عج) به عنوان امام جماعت به ارشاد مردم و تبلیغ معارف دینی مشغول شد و در زمینه تفسیر قرآن کریم جلسه‌ای ویژه ائمه جماعات مساجد غرب تهران راه اندازی کرد.

وی در ایام مبارزه با رژیم منحوس ستمشاهی چندین مرتبه همراه با مردم در راهپیمایی شرکت داشته و پس از قیام مردم در خرداد ۱۳۴۲ به علت نام بردن از حضرت امام خمینی(ره) در سخنرانی‌هایش چندین بار توسط نیروهای ساواک تهدید شد؛ در دوران دفاع مقدس نیز خدمات ارزنده‌ای توسط وی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه شد.

حضور فعال و اقدامات فاخر حجت‌الاسلام و المسلمین افتخاری در مسجد صاحب الزمان(عج) سبب شد تا این مسجد در زمره مساجد فعال قرار گرفته و برنامه‌های آن با استقبال چشمگیر مردم مواجه شود، تا جایی که به جهت اقبال گسترده  متدینین، با مدیریت وی فضای مسجد توسعه یافت.

محبت نسبت به اهل بیت(ع)، امانت‌داری، احترام به نمازگزاران و سایر اقشار، توجه به صله رحم، دستگیری از مستمندان و پرهیز از دنیاطلبی از جمله سجایای اخلاقی سید جمال الدین افتخاری بود که زبانزد همگان است. آن مرحوم بیش از نیم قرن امامت جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) را بر عهده داشته و از سال ۱۳۹۰ به علت کهولت سن و بیماری از حضور در مسجد معذور شد و سرانجام در تیر ماه سال ۱۳۹۷ رحلت کرد.

 یادآور می‌شود، برگزاری سلسله نشست‌های «ستارگان محراب» به منظور معرفی چهره‌های برجسته و مفاخر امامان جماعات مساجد استان تهران و با هدف الگوسازی برای نسل جوان و استحکام و پیوند آنان با روحانیت شیعی از سال‌های گذشته در دستور کار مرکز رسیدگی به امور مساجد است.

در سال‌های گذشته و سلسله همایش‌های ستارگان محراب بزرگداشت آیت‌الله برهان، آیت‌الله شیخ محمد حسین زاهد، آیت‌الله شاه آبادی، آیت‌الله مهدوی کنی، آیت‌الله خوانساری، آیت‌الله خوشوقت، آیت‌الله شیخ مرتضی زاهد، آیت‌الله حدیدی، آیت‌الله فیروز آبادی و آیت‌الله ایروانی و آیت‌الله انواری و ملاعلی کنی، آیت‌الله محمد تقی آملی، سید محمدرضا علوی تهرانی و آیت‌الله محمود تحریری، آیت‌الله آشتیانی و … برگزار شده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین