عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۸۵۴
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۵
کمیته بقیع‌شناسی به منظور ارائه اقدامات فرهنگی برای پاسخگویی به شبهات در زمینه شخصیت‌هایی که در قبرستان بقیع دفن هستند و همچنین معرفی دقیق این مکان مقدس از سوی پژوهشکده حج و زیارت راه‌اندازی شد.

عقیق:نخستین هم‌اندیشی ملی بقیع شناسی از سوی پژوهشکده حج و زیارت، با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و با حضور شماری از محققان، پژوهشگران، فرهیختگان و استادان حوزه و دانشگاه در محل دفتر حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت  برگزار شد.

در ابتدای این نشست علمی حجت‌الاسلام سعید نجاتی دبیر کمیته بقیع شناسی گزارشی از روند برگزاری این هم‌اندیشی ارائه کرد و گفت: کمیته بقیع شناسی کار را خود را از مدتی پیش آغاز کرده و در تلاش است که در این خصوص فعالیت‌های علمی را به سرانجام برساند، به همین منظور از کارشناسان و محققان در این حوزه دعوت کرد تا نظرات و دیدگاه‌های خود را در خصوص مسائل پیرامون این موضوع ارائه کنند.

وی تشکیل و راه‌اندازی سایت جنت البقیع مضجع الائمه و الاصحاب را از دیگر فعالیت‌های کمیته بقیع شناسی عنوان کرد و یادآور شد: برگزاری همایش و نشست‌های علمی، بررسی اسناد بقیع و راه‌اندازی سایت بقیع پژوهی از دیگر اقدامات این کمیته به شمار می‌آید.

تاکنون ۵۰ هزار سند در خصوص حرمین شریفین و عتبات گردآوری‌شده است/راه‌اندازی نشریه بقیع شناسی به زبان عربی و انگلیسی

در ادامه این جلسه علی‌اکبر ضیایی، رئیس پژوهشکده حج و زیارت به بیان و اهمیت موضوع بقیع شناسی اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون ۵۰ هزار سند در خصوص حرمین شریفین و عتبات گردآوری‌شده است که پیش‌بینی می‌کنیم ۵ هزار سند در این خصوص نمایه نویسی شود و بتوانیم مطالعات بقیع شناسی را مستند به اسناد و مدارک موثق ادامه دهیم.

وی راه‌اندازی کتابخانه امام صادق (ع) در پژوهشکده حج را یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه بقیع شناسی عنوان و تصریح کرد: این کتابخانه یکی از کتابخانه‌های تخصصی است که در حوزه بقیع شناسی کمک بسزای خواهد کرد، همچنین در این خصوص ساخت ماکت بقیع را در دستور کار داریم و برای یکصدمین همایش تخریب بقیع شناسی برنامه‌های مختلفی را پیش‌بینی کردیم، البته راه‌اندازی نشریه بقیع شناسی به زبان عربی و انگلیسی از دیگر اولویت‌های این حوزه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در این نشست برگزاری هم‌اندیشی ملی بقیع شناسی را بسیار ارزشمند خواند و گفت: راه‌اندازی کمیته بقیع شناسی کار بسیار ارزشمندی است که در پژوهشکده حج و زیارت کلید خورده است، زیرا بقیع پس از حرم نبوی مهم‌ترین منطقه در مدینه منوره به شمار می‌آید که به‌عنوان مزار شریف ائمه اطهار علیهم‌السلام و اصحاب پیامبر (ص) شناخته می‌شود.

وی افزود: بقیع را از مهم‌ترین اماکن تاریخی می‌دانیم، همچنان که روایات زیادی در خصوص این مکان مقدس داریم، پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین هم توجه خاصی به بقیع داشتند، هم این توجهات نشان دهند این است که ائمه به بقیع اهمیت خاصی می‌دادند.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های که برای بقیع ایجاد کرده‌اند سؤال‌های زیادی در میان مسلمانان ایجادشده است، بعد از مسجدالنبی شلوغ‌ترین مکان، بقیع بود و مورد توجه مسلمانان قرار می‌گرفت، حتی اهل سنت نیز در این مکان مقدس حضور می‌یافتند، این مسئله ایجاب می‌کند در این زمینه کار فاخری در عرصه پژوهش و احیای بقیع انجام گیرد.

بیش از ۱۰ هزار شخصیت جهان اسلام در بقیع دفن هستند/ به شبهات بقیع پاسخ داده می‌شود

سرپرست حجاج ایرانی یادآور شد: آثار بقیع و کسانی که در بقیع مدفون هستند هرکدام سرفصل بزرگی برای خودشان دارند، باید کاری کنیم که اختلاف دیدگاه‌ها و نظرات در این خصوص وجود دارد با راه‌اندازی این کمیته این شبهات برطرف شود و برخی اسناد که در این زمینه وجود دارد و در منظر و نگاه افراد قرار داده شده آن را گردآوری و منتشر کنیم.

 در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی قاضی عسکر نیز گزارشی از فعالیت اجرا شده در حوزه بقیع شناسی ارائه کرد و خواستار توجه و اهتمام بیشتری در این خصوص شد.

وی افزود: بقیع از اهمیت و جایگاه خاصی در جهان اسلام و مکتب اهل‌بیت برخوردار است، بیش از ۱۰ هزار شخصیت جهان اسلام در این مکان دفن هستند، بسیاری از مردم و شخصیت‌ها از ویژگی افراد مدفون‌شده در این مکان مقدس آشنا نیستند، نشریات و کتاب‌های نیز در این خصوص تدوین و منتشرشده و همچنین فهرست و مقالات علمی در این زمینه نوشته‌شده اما باید در این خصوص اقدام قابل‌توجهی صورت بگیرد. 

نماینده سابق ولی‌فقیه در امور حج و زیارت از فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی خواست در حوزه بقیع شناسی گام‌های پژوهشی و علمی بزرگی بردارند تا این مسئله در جامعه نهادینه شود.

وی همچنین بر احیای بقیع تأکید کرد و یادآور شد: باید نام بقیع در همه‌جا احیا شود، پژوهشگران به این موضوع عنایت داشته باشند که بقیع از غربت خارج شود و آثار فاخری را ارائه کنیم.

در ادامه این نشست هریکی از کارشناسان و متخصصان حوزه و دانشگاه در خصوص مسئله بقیع شناسی نظرات و دیدگاه‌های خود را ارائه کردند.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین