عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۸۱۶
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۸
همواره سبک زندگی علمای دین و ائمه جمعه مورد توجه مردم بوده است و ساده زیستی علما سبب اعتماد بیشتر مردم می‌شود.

عقیق:ساده زیستی یکی از اصول زندگی ائمه اطهار (ع) بوده و مردم این روش زندگی را از کارگزاران جامعه اسلامی انتظار دارند؛ زیرا سبک زندگی آن‌ها را الگو قرار می‌دهند. مردم به شیوه زندگی ائمه جمعه و فقهای دین اهمیت می‌دهند و همواره می‌خواهند از سبک زندگی آن‌ها مطلع شوند و زمانی که زندگی ائمه جمعه و خطیب شهر خود را ساده می‌بینند، اعتماد و احترام بیشتری برایش قائل می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی میان مردم و مسئولان استان خراسان جنوبی و شهر بیرجند محبوبیت خاصی دارد. ساده زیستی او زبانزد مردم شده و بسیاری سعی می‌کنند تا از سبک زندگی اش که برگرفته از سبک زندگی ائمه اطهار است، الگو بگیرند تا در زندگی دنیوی و اخروی سربلند باشند. 

نگاهی به زندگی حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در سال ۱۳۱۸ در خانواده‌ای روحانی که در دیانت، ساده زیستی، تواضع و پاکدستی شهره بود، چشم به جهان گشود. پدرش  حجت الاسلام سید حیدر عبادی موسس حوزه علمیه خوسف بود که در تمامی دوران تحصیل به تبلیغ دین پرداخت و در عین حال برای امرار معاش به شغل کشاورزی مشغول بود. مادرش نیز نوه مرحوم آیت الله حاج میرزا علی خوسفی بود. پدر، اجداد و برادران حجت الاسلام و المسلمین سیدعلیرضا عبادی از عالمان بزرگ و روحانی بودند.

کودکی حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در خانه‌ای که توأم با آموزش‌های دینی پدر بود، گذشت. او سپس در مشهد مقدس و قم از محضر اساتیدی همچون مدرس یزدی، ابوالحسن شیرازی، بجستانی، هاشمی خراسانی، مهدوی، وحید خراسانی، مشکینی و حاج شیخ هاشم قزوینی کسب فیض کرد.

وی از سامان دهندگان حرکت‌های مردمی نهضت اسلامی در بیرجند بود. نمایندگی مردم در دوره‌های پنجم و هفتم مجلس شورای اسلامی، امامت موقت جمعه بیرجند، مسئولیت عقیدتی سیاسی مرکز آموزش ۰۴ امام رضا (ع) و تدریس در حوزه علمیه از سوابق حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی است.

این استاد اخلاق در تاریخ ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۵ از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان نماینده رهبری در استان خراسان جنوبی منصوب شد. همواره درب دفتر ایشان به روی مردم باز است؛ روی زمین می‌نشیند و مشکلات مردم را می‌شنود و تلاش می‌کند در حد وسع خود آنها را حل کند.

حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی

من را «آیت الله» صدا نزنید

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی بار‌ها یادآور شده بودند که برای نام من از لقب «آیت الله» استفاده نکنید. از این رو در آذر ماه سال ۱۳۹۶ حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی به استفاده از عنوان «آیت الله» واکنش نشان داد و نامه‌ای در خصوص به کار بردن لفظ "آیت الله" برای ایشان به منظور اطلاع مخاطبان به شرح زیر منتشر شد:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْیَا عَلَی قَوْمٍ أَعَارَتْهم مَحَاسِنَ غَیْرِهم وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهم سَلَبَتْهم مَحَاسِنَ أَنْفُسِهِمْ

*سوال: چرا وقتی به شخصی مسئولیتی واگذار می‌شود برای او اسماء و القاب می‌سازند؟

این کمترین؛ نام سید علیرضا، لقب: عبادی با پیشوند یک حاجی یک آقا، تقریباً همه می‌شناسند.

اینک چندمین بار است که هم مکتوب و هم منطوق ابلاغ کرده و می‌کنم بلکه تقاضا دارم؛ اسماء و القاب طبقه بندی بزرگان را به نام این حقیر پیوند نزنید.

دوستان هم بدانند که اینگونه تعبیرات از قبیل این، بنده را بزرگ نمی‌کند، امّا بزرگان را کوچک می‌نماید و این شایسته نیست. آن‌هایی هم که تصور دارند این کمترین را از آن نوع تعبیرات خوش خواهد آمد؛ اصلا چنین نیست.

اللَّهُمَّ لاَ تُؤَاخِذْنِی بِمَا یَقُولُونَ؛ به این وسیله از خود رفع مسئولیت دارم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند
سید علیرضا عبادی
دوازدهم آذرماه ۱۳۹۶

امام جمعه‌ای از جنس مردم/ عالمی که نمی‌خواهد «آیت الله» صدایش کنند

قدر نماینده ولی فقیه خود را بدانیم

سید مرتضی موسوی نژاد فعال سیاسی و رسانه‌ای یادداشتی درخصوص حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی را در سال ۱۳۹۸ منتشر کرد، متن یادداشت این چنین بود:

"سه سال از حکم رهبر انقلاب برای حضرت آقای عبادی نماینده محترم، ولی فقیه در استان می‌گذرد. باور اینکه عمر این چنین سریع می‌گذرد، بسیار سخت است. انگار همین چند روز پیش بود که شعفی کم نظیر مردم استان به خصوص قشر مذهبی را فراگرفته بود که این استان برای اولین بار صاحب نماینده ولی فقیه شده است.

ذات نماینده ولی فقیه داشتن استان یک طرف، تعیین پیرمردی جوان گرا که عدم وابستگی به دنیا توسط وی مشهود است؛ برای ما که از وی الگو می‌گیریم، خوشحال کننده است. مردی که وقتی در مجلسی خصوصی در دفتر رهبر انقلاب که با حضور چهل پنجاه نفر از مقامات مسئول کشور برگزار گردید و بزرگانی چون حضرت آیت الله جنتی در این مجلس حضور داشتند، به تنهایی مورد تفقد رهبر انقلاب قرار گرفت.

ما از این موضوع نمی‌خواهیم نتیجه گیری کنیم که ایشان بهترین شخص آن جمع بوده است؛ ولیکن تفقد هوشمندانه‌ رهبر انقلاب نسبت به ایشان، حداقل برای جلب نظر مسئولان کشور به سمت نماینده ولی فقیه و مردم خراسان جنوبی بوده است.

مردی که طبق اطلاعات متقن تحلیل شده، تصاویر سادگی کفش هایش و دفترش ده‌ها میلیون بار در فضای مجازی منطقه‌ غرب آسیا گشت؛ این چنین است وصف مردی که دنیا به دنبال اوست و او از دنیا گریزان است.

امام جمعه‌ای از جنس مردم/ عالمی که نمی‌خواهد «آیت الله» صدایش کنند

مردی که در عین سادگی، کارآمدی اش را در انتصابات جوانگرایانه اش در ستاد نماز جمعه و تعیین سخنرانان پیش از خطبه‌ها می‌توان دید. مردی که از ابتدا مسئله‌ نرده‌های نماز جمعه را نداشت که حالا با گفتمان سازی این نرده‌ها را بخواهند بردارند. مردی که نحوه نشستنش در مقابل مسئولان کشوری و فقرا یکی است. همان مردی که به دنبال حل مشکلات مردم است و همچون زمان نمایندگی در مجلس شورای اسلامی در کمال گمنامی با مسئولان کشوری در حال رایزنی است.

یکی از بزرگترین وجوه مدیریتی اش جمع کردن بیش از نود درصد جمعیت دلسوز انقلاب استان زیرنظر دفتر خود است. امروز همه به دفتر نمایندگی ولی فقیه به عنوان پناهگاه نگاه می‌کنند.

در یک کلام ایشان نعمتی است که از تعریف کردن گریزان است و نگارنده شادمان است که تمامی مخاطبان مطلب حاضر می‌دانند که نوشتن این سطور اگر بنده را از چشم ایشان نیندازد، قطعا به ایشان نزدیک هم نخواهد کرد؛ زیرا بدش می‌آید که از نقاط حسن او بگوییم. مردی که حاضر نبود مسئولیت نمایندگی را قبول کند با حضور شخص رئیس دفتر رهبری و درخواست ایشان، پذیرفتن مسئولیت را مشروط به استخاره شخص رهبری کرد که استخاره هم مثل روز روشن بود و مثبت آمد.

خطاب من به مردم مذهبی استان است که قدر نماینده ولی فقیه خود را بدانیم و او را در مواضعش حمایت کنیم تا حرکت اکثریت مردم این استان به سمت بهشت با قدرت ادامه پیدا کند. آن چنانکه رهبر انقلاب یکی از وظایف حکومت را هدایت به سمت بهشت می‌دانند."

حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی

همواره سبک زندگی حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی مورد توجه اقشار مختلف جامعه بوده و این ساده زیستی در فضای مجازی نیز مورد توجه قرار گرفته است. ویدئوی زیر نیز نشان می دهد زندگی ایشان زبانزد و سبکی مثال زدنی برای مردم جامعه ما است.

 

 
تعداد بازدید : 198

 

حجت الاسلام و المسلمین بابایی امام جمعه شهرستان فردوس، در خصوص ساده زیستی و منش حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی در گفت‌وگویی گفت: چند سالی است که رهبر معظم انقلاب، در استان خراسان جنوبی یک شخصیت‌ عارف، عالم و ساده زیست به نام حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی را به عنوان نماینده خود معرفی کرده اند. بعد از مدتی از ایشان تقاضا شد تا امامت جمعه شهرستان بیرجند را نیز بپذیرند و در حال حاضر ایشان نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان بیرجند هستند.

وی افزود: حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی مردی ساده زیست، عالم و عارف مسلک است. برادر ایشان مدتی امام جمعه مشهد مقدس بود و پسرشان نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی و در مجموع خانواده عبادی با افرادی با دانش بالا و ساده زیست هستند. ما ارتباط بسیار نزدیکی با حجت الاسلام و المسلمین عبادی داریم و به عنوان امام جمعه شهر ماهی یک بار خدمتشان می‌رویم و از دانش ایشان بهره می‌بریم.

حجت الاسلام و المسلمین بابایی با اشاره به اینکه در میان نمایندگان ولی فقیه که در چند شهر خدمتشان بودم، ایشان زندگی بسیار ساده‌ای دارند، بیان کرد: حجت الاسلام و المسلمین عبادی از نظر علمی موقعیت بسیار بالا و از لحاظ ساده زیستی الگو هستند؛ تمام ائمه جمعه استان ایشان را به عنوان یک پدر و عارف می‌شناسند و از ایشان بهره می‌گیرند. حجت الاسلام و المسلمین عبادی دوره‌ای در مجلس شورای اسلامی نماینده بودند، ایشان علم بسیاری دارند و از چهره‌های انقلابی هستند و به نظر من باید سخنرانی‌ها و خطبه‌های ایشان در شبکه‌های سراسری پخش شود؛ زیرا بسیار دقیق، علمی و بروز صحبت می‌کنند.

وی افزود: حجت الاسلام و المسلمین عبادی بسیار به رهبر معظم انقلاب ارادت دارند و این ارادت صرفاً به عنوان یک نماینده نیست. ایشان به رهبر معظم انقلاب به عنوان نایب امام زمان (عج) احترام می‌گذارند و فرمایشات ایشان را در جلسات تبیین می‌کنند.

امام جمعه‌ای از جنس مردم/ عالمی که نمی‌خواهد «آیت الله» صدایش کنند

حجت الاسلام بابایی با اشاره به اینکه حاج آقا عبادی بسیار در امر استفاده از وجوهات شرعیه محتاط هستند، گفت: حاج آقا عبادی رقمی از وجوهات را صرف زندگی شخصی خود نمی‌کنند و حتی در جلساتی که در دفتر کار ایشان برگزار می‌شود، پذیرایی‌ پرهزینه ندارند و اجازه نمی‌دهند از وجوهات برای پذیرایی استفاده شود. این موضوع احتیاط ایشان را نشان می‌دهد. دفتر حاج آقا عبادی بدون مبلمان و تشریفات است و حتی با موکت پر شده و بدون فرش است. این نشان می‌دهد ایشان هیچ دلبستگی به ظواهر دنیا نداشته و فقط هدف تبلیغ و تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری را دارند و مدام در جلسات خود بیانیه گام دوم انقلاب را تفسیر و تبیین می‌کنند.

حسن خسروی مدیر اجرایی دفتر حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی، هم در خصوص رفتار و منش او گفت: بعضی افراد هستند که خود را با زندگی ساده به مردم نشان می‌دهند، اما زمانی که به باطن زندگی‌شان پی ببرید می‌فهمید که تعریف دیگری از ساده زیستی دارند. حاج آقا عبادی نمی‌گویند من ساده زیست هستم، ولی زمانی که به زندگی شخصی ایشان ورود می‌کنید احوالاتی را می‌بینید که قابل قبول برای جامعه نیست؛ یعنی جامعه نمی‌پذیرد که اینگونه هم می‌توان زندگی کردو ایشان از ابتدا زندگی ساده ای داشتند و این مسئله به سال‌های اخیر مربوط نمی‌شود. خانه ایشان بسیار ساده است؛ با این وجود که دو دوره نماینده مجلس بودند و بیش از سی سال مسئول عقیدتی سیاسی ارتش بودند و در یگان‌های مختلف فعالیت داشتند و همواره مردم به ایشان رجوع می‌کنند.

خسروی در خصوص سبک زندگی حاج آقا عبادی گفت: پیش از این حاج آقا عبادی در منطقه عنابستان و در خانه‌ای قدیمی زندگی می‌کردند و درحال حاضر منزلی که برای خودشان باشد، ندارند. اشخاصی که زندگی حاج آقا عبادی را از نزدیک می‌بینند از بسیاری از خواسته‌های خود دست می‌کشند. برای نمونه من به تازگی منزلی خریده بودم، ولی از لحاظ مالی در شرایطی نبودم که بتوانم کابینت نصب کنم و همسر من از این مسئله ناراحت بود. روزی به اتفاق خانواده به دیدار حاج آقا رفته بودیم و ایشان در آن زمان نماینده مجلس بودند؛ آن روز همسر حاج آقا منزل نبودند و حاج آقا به همسر من اجازه دادند تا برای فراهم کردن چای به آشپزخانه برود، زمانی که به منزل برگشتیم همسر من گفت من دیگر کابینت نمی‌خواهم، زیرا در منزل حاج آقا کابینت نبود بلکه وسایل در سبد‌های ساده و تمیز قرار داشتند.

امام جمعه‌ای از جنس مردم/ عالمی که نمی‌خواهد «آیت الله» صدایش کنند

وی افزود: زمانی که حاج آقا برای دوره اول مجلس شورای اسلامی کاندیدا شدند، من در ستاد تبلیغاتی بودم در حالی که حاج آقا نمی‌خواستند تبلیغاتی صورت بگیرد، زیرا می‌گفتند مردم مرا می‌شناسند و نیازی به این کار نیست. در آن دوران خانمی نیز برای مجلس کاندیدا بودند و از من خواستند تا حاج آقا را ببینند؛ زمانی که این خانم برای دیدار حاج آقا رفتند با دیدن سادگی زندگی او منقلب شدند. یکی از خصلت‌های حجت الاسلام و المسلمین عبادی این است که ایشان میوه‌ای که در منطقه زندگی خود و در فصل‌های مختلف رشد می‌کند، می‌خورند. حتی زمانی که صبح به دفتر می‌آیند، فقط آب جوش می‌خورند و دیگر چیزی میل نمی‌کنند.

خسروی درخصوص احترامی که حجت الاسلام و المسلمین عبادی به دیگران می‌گذارد هم گفت: ایشان در مقابل کودکان دو زانو می‌نشینند؛ حال اگر وزیر کشور هم به دیدارشان بیاید باز هم دو زانو می‌نشینند و به احترام اشخاص و حتی کودکان از جای خود بلند می‌شوند و تمام اشخاصی که به دیدارشان می‌آیند را بدرقه می‌کنند. این‌ها تنها بخشی از خصلت‌های حاج آقاست.
 
منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
4
1
حیف این مملکت که بعد از 40 سال هنوز چاروق میپوشیم
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
1
1
الهی عمر وعزت اینگونه انسانهای شریف خودت رازیاد بفرما بله اگر هر مسءولی از خودش شیطان نفس را دورکرده اینگونه رفتار کند اولا خدای مهربان بر عزتش می افزاید ثانیا الگویی نابست برای دیگران ثالثا مایه دلگرمی مومنین میشود.
سید حسین گوهریان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
0
2
به یاد دارم سال 1358 سرباز وظیفه در مرکز آموزش 04 بیرجند بودم انصافن آقای عبادی رییس سیاسی ایدولوژیک وقت همان عقیدتی و سیاسی امروزمان بودن آدم خوبی بود البته بر عقیق فرض است در چاپ مطالب از نوشتن کلمات عربی اجتناب چرا که ؟همه مردم معنای عربی را نمیدونن و فرهنگ فارسی را پاس بداریم محترم بشماریم
سرهنگ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
1
0
بنده خدا دیگری سودی برایش ندارد ،،چون همه جا را سلطان ها گرفته اند ..سلطان شکر ،سلطان سیگار .سلطان برنج .سلطان معدن ...............
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
0
0
ساده زیستی این اقا برای کسی نون و اب نمیشود .....ایکاش مسولین به روزگار خویش حرکت میکردن تا ایران پیشرفت میکرد
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین