عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۵۸۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱
مسجد محبین حضرت ولیعصر(عج) در منطقه پیروزی تهران ابتدای سال ۹۸ احداث شد، اما گذشته این مسجد داستان جالبی دارد، ماجرایی که از وقف یک منزل آغاز می‌شود و امروز به مسجد ۵ طبقه ختم می‌شود. برای شنیدن این ماجرا با گزارش ما همراه شوید.

عقیق:امیرحسین کسائی: خداوند در آیه ۱۸ سوره توبه می‌فرماید: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَى أُولَئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ؛‌ مساجد خدا را، تنها کسی آباد می‌کند که ایمان به خدا و روز قیامت آورده، و نماز را برپا دارد، و زکات را بپردازد، و جز از خدا نترسد؛ امید است چنین گروهی از هدایت‌یافتگان باشند.» این آیه بیانگر اهمیت و ثواب بسیار زیاد، عمران و بازسازی مساجد در دین اسلام است.

در دین اسلام، سفارش بسیاری به خواندن نمازهای یومیه به جماعت و در مساجد شده است، به‌طوری که ثواب خواندن نماز در مسجد، ۷۰ برابر ادای همان نماز در خانه است. در ایران اسلامی، قریب ۷۰ هزار مسجد، در کشور داریم که البته در بافت قدیمی شهرهایی مانند تهران مساجد بیشتری وجود دارد اما در بافت جدید، به‌خصوص شهرک‌ها، مساجد کمتری وجود دارد و افراد برای حضور در نماز جماعت مجبور هستند، کیلومترها مسیر را طی کنند که این مهم برای افراد مسن و فاقد وسیله نقلیه مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند. تمامی این مسائل ضرورت ساخت مساجد در کشور را بیش از پیش ضروری می‌کند.

در محله ابوذر تهران در حوالی منطقه پیروزی، خیرانی منزل مسکونی خود را سالیان پیش برای امور عام‌المنفعه و ساخت مسجد وقف کرده‌بودند، منزلی که  ۱۷۶ مترمربع مساحت داشت. سید علی ابراهیمی مالک و واقف این منزل حدود ۵ سال پیش تصمیم به احداث مسجد در این ملک می‌کند که در این باره می‌گوید: «در این زمانف به سید حسین صادقی از دوستانم پیشنهاد دادم که او نیز در این امر خیر مشارکت کند و برای بهتر شدن فضای مسجد، منزل کناری آن را خریداری کند که با این اقدام، در مجموع زیربنای مسجد، ۳۵۲ مترمربع شد».

به گفته ابراهیمی در ابتدای امر بنای ساخت‌وساز گسترده در ملک را نداشتند و قرار بود با تعمیرات جزیی، فضای لازم برای اقامه نماز را فراهم کنند تا در آینده و فرصت مقتضی، کار احداث مسجد انجام شود، اما بعد از یک مدتی تصمیم می‌گیرند تا خود را از حلاوت ساخت مسجد در زمان حیات محروم نکند، برای همین کلنگ احداث مسجد را بر زمین می‌زند.

سیدعلی ابراهیمی در این زمینه می‌گوید: « من در گذشته، زمینی با ۴۰۰ مترمربع را در همین محله، برای ساخت حسینیه محبین ولیعصر(عج) وقف کردم که حدود ۲۵ سال پیش احداث شد و هم‌اکنون نیز به‌صورت وقف عام فعال است. در روستای محل تولد نیز چند مسجد و حسینیه را ساختم و وقف کردم، اما حس کردم حلاوت ساخت مسجد در این ملک را نیز باید بچشم زیرا حلاوت ساخت حسینیه در این منطقه را چشیده بودم لذا تصمیم گرفتیم تا ساخت مسجد را آغاز کنیم و از پایه بکوبیم و یک ساختمان جدید بنا کنیم. در ابتدای امر حدود ۲/۵ سال برای اخذ مجوز از شهرداری، آتش‌نشانی و ... زمان صرف کردیم اما الحمدلله مجوز آن در ۵ طبقه ( یک طبقه منفی و ۴ طبقه روی زمین) اخذ شد و بعد از گذشت ۲/۵ سال فعالیت عمرانی، مسجد محبین حضرت ولیعصر(عج) تأسیس شد».

مسجد محبین حضرت ولیعصر(عج) از لحاظ معماری بسیاری شکیل است، به‌طوری که هیأت‌امنای یکی از مساجد منطقه برای بازسازی مسجد خود، از معماری و نقشه‌های آن الگوگیری کرده‌اند. طبقه منفی این مسجد، دارای ۳۵۲ مترمربع زیربناست، طبقه اول نیز دارای همین مساحت است اما در طبقات بالایی، به منظور جلوگیری از مزاحمت برای همسایه‌های کناری، ۶۰ درصد بعلاوه ۲ از زمین، بناسازی شده است.

ابراهیمی در این زمینه می‌گوید: «در طبقه همفک مسجد، اتاق مدیر، آبدارخانه، آسانسور و اتاق صوت احداث شده است، در طبقه دوم مسجد زنانه است که این دو طبقه وقف مسجد است و صیقه مسجد برای آن جاری شده است. طبقه سوم حسینیه است و در طبقه چهارم نیز مهد قرآن، کتابخانه و منزل عالم احداث شده است. طبقه منفی این مسجد نیز آشپزخانه، موتورخانه، خانه خادم، اتاق برق و دو سرویس بهداشتی است، البته در هرطبقه نیز سرویس بهداشتی و اتاق پذیرایی تعبیه شده است».

یکی از اقدامات خوب هیأت‌امنای مسجد محبین حضرت ولیعصر(عج) پیش‌بینی منزل عالم و خادم در طبقات این مسجد است، به‌گونه‌ای که حضور دائمی امام جماعت در محیط مسجد، موجب اتفاقات بسیار خوبی در زمینه جذب جوانان به مسجد با اجرای برنامه های متنوع شده است. همچنین با این اقدام، نماز جماعت در ۳ نوبت در این مسجد برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام مرتضی کاظمی‌مهر امام جماعت مسجد درخصوص برنامه‌های مختلف این مسجد می‌گوید: « پیامبر(ص) زمان ورود به مدینه، اقدام به ساخت مسجد کردند که نشان می‌دهد، مسجد در حکومت‌داری بسیار نقش مهمی دارد. این نقش می‌تواند فردی باشد و فرد با حضور در این مکان، ارتقا یابد و در جامعه اثرگذاری داشته باشد و یا کارکردهای اجتماعی داشته باشد و با برگزاری کلاس قرآن، کتابخانه، صندوق خیریه به اثرگذاری در جامعه بپردازد.مومنین می‌توانند با وصل معنوی به مسجد، شارژ معنوی شوند، البته باید تلاش داشت تا مسجد نمازخانه نشود و به‌این‌منظور باید جوانان را جذب مسجد کرد زیرا جوانان اگر خوراک معنوی خود در مسجد را جذب کنند، می‌تواند روحیه مسن‌ترها را نیز تغییر دهد. البته مقام معظم رهبری فرمودند، آنچه جوانان را جذب مسجد می‌کند، تسخیر قلوب است که آن نیز با معنویت حاصل نمی‌شود لذا با پینگ‌پنگ و فوتبال‌دستی نمی‌توان جوان را جذب کرد زیرا اگر جایی امکانات بهتری بدهد به آن‌جا می‌رود، جوان باید با فعالیت‌های معنوی، مانند آموزش‌ها و برنامه‌های فرهنگی جذب کرد.»

در فرایند ساخت این مسجد تلاش از شواهد مشاخص است تا بهترین مصالح و امکانات مورد استفاده قرار گیرد تا در شأن مسجد باشد. همچنین براساس اعلام مسئولان، برای آینده نیز پیش‌بینی لازم را داشته‌اند، به همین منظور سازه این مسجد به گونه‌ای احداث شده است تا توان مقابله در برابر زلزله ۱۰ ریشتری را داشته باشد.

ابراهیمی در این خصوص می‌گوید: «هزینه‌های ساخت این مسجد، توسط بنده و سید حسین صادقی و حدود ۱۰ درصد نیز توسط خیرین تأمین شد و در مجموع، برای بنایی و تاسیسات این مسجد بالغ بر ۴/۵ میلیارد تومان هزینه شد.»

شاید بسیاری زمانی که این گزارش و به‌خصوص پاراگراف بالای آن را بخوانند، پیش خود بگویند این میزان هزینه‌کرد مورد نیاز بود؟ آیا بخشی از آن را نمی‌شد، در امور خیر دیگر مانند جهیزیه و کمک به فقرا هزینه کرد؟ این سوالات در ذهن ما نیز جاری شد و علت را جویا شدیم.

ابراهیمی در این باره می‌گوید: «در زمینه کار خیر هرجایی که نیاز بوده است، وارد شدم و کمک‌رسانی‌هایی داشته‌ام، به طور مثال در جنوب شرق تهران، خیریه‌ای دایر کردم که هم‌اکنون حدود ۵۰۰ نفر در قالب ۱۷۰ خانواده ایتام را تحت پوشش دارد و در طول سال ارزاق و مایحتاج آنان را تأمین می‌کنیم. خیریه‌ای نیز به صورت ستاد جهیزیه نیز دایر کردیم که آن نیز وقف عام است که در ابتدا جهیزیه، خیریه ایتام را تأمین می‌کند و اگر نیازمندی نیز معرفی شود، جهیزیه‌ مورد نیاز وی نیز تأمین می‌شود. در باب ساخت این مسجد نیز هرگونه، حساب کردم، دیدم کاری از مسجد ساختن، بهتر نیست، زیرا ثواب و پاداش بسیاری دارد، به‌همین دلیل تصمیم گرفتم، در زمان حیات، این مسجد را بسازم و حلاوت آن را بچشم.»

ابراهیمی، دوست دارد کار جامع و عام‌المنفعه انجام دهد، یعنی اگر کار خیری انجام می‌دهد، دوست دارد همه نفعش را ببرند، اگر صندوق قرض‌الحسنه برپا می‌کند، دوست دارد همه منتفع شوند و حتی در همین مسجد نیز نظم و تلاش برای بهره‌بردن همگان با هر شرایط و وضعیتی مشهود است، به طوری‌که در مسجد محبین حضرت ولیعصر(عج) برای سهولت حضور مسن‌ترها، فضایی برای قرار گرفتن عضا نیز تعبیه شده است. او بنا دارد، صندوق قرض‌الحسنه این مسجد را راه‌اندازی کند و نگاهش این است، می‌توان با ارائه وام‌های قرض‌الحسنه خرد، بسیاری از مشکلات مردم را مرتفع و آبروی افراد را حفظ کرد.

در ابتدای امر ساخت این مسجد، برخی از اهالی استقبال و برخی نیز مقاومت کردند. ابراهیمی در این زمینه می‌گوید: «در ابتدا برخی از اهالی درخواست داشتند، در این ملک، بیمارستان ساخته شود که با این مساحت کوچک مقدور نبود، بعد گفتند درمانگاه ساخته شود اما باتوجه به کوچک بودن کوچه، مزاحمت‌های بسیاری برای اهالی داشت که خود آنان منصرف شدند و ما همان تصمیم خود برای ساخت مسجد را اجرایی کردیم که الحمدلله مزاحمتی نیز برای اهالی ندارد. از زمان افتتاح این مسجد در نیمه شعبان امسال، همواره در نمازهای یومیه و برنامه‌های مناسبتی، شاهد حضور جمعیت بسیار است و با استقبال مردم به‌ویژه اهالی مواجه است.» 

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین