عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۴۷۵
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
بازسازی مقام امام زمان (عج) بیش از 85 درصد پیشرفت داشته است و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، بهار سال آینده هم‌زمان با ولادت حضرت مهدی (عج) عملیات اجرایی آن به پایان می‌رسد.

عقیق:مقام امام زمان (عج) از مشهورترین مقام‌های زیارتی در کربلا به شمار می‌رود که این مکان در نزدیکی حرم امام حسین (ع) از سمت باب السدره و در کنار رودخانه‌ای معروف به رودخانه حسینیه قرار دارد.

درباره پیشینه مقام امام زمان (عج) اطلاعات دقیقی وجود ندارد، اما نقل شده است که در این مکان، حضرت مهدی (عج) در حال نماز خواندن دیده شده‌اند. بر همین اساس این محل به عنوان مکانی مقدس مورد توجه شیعیان قرار داشته و در داخل آن نیز ضریحی ساخته شده که محراب نماز حضرت ولیعصر (عج) بوده است.

با توجه به حضور زائران در مقام امام زمان (عج)، هم‌اکنون این مکان علاوه بر مقام، به عنوان مسجد صاحب الزمان (عج) نیز شناخته می‌شود. در چند سال اخیر اقدامات بسیاری برای ترمیم و نوسازی این مکان مقدس صورت گرفته است که مهم‌ترین و نزدیک‌ترین این اقدامات به همت آستان مقدس حضرت عباس (ع) است. به طوری که هم‌اکنون نیز روند بازسازی مقام امام زمان (عج) در حال انجام است.

نوسازی ۲۲ هزار متر از زمین و دیوار مقام امام زمان (عج) / پیشرفت ۸۵ درصدی توسعه مسجد

به گفته متولیان عتبه عباسیه (ع) توسعه و بازسازی مقام امام زمان (عج) در چند مرحله تعریف شده بود که در مرحله نخست کاشی و گچکاری‌های قدیمی کنده و سنگ‌های مرمر با ارتفاع ۱۲۰ سانتی‌متر جایگزین شد. پس از آن سنگفرش‌های آن تعویض و حدود ۲۲ هزار متر از زمین و دیوار مقام حضرت ولیعصر (عج) نوسازی شد.

نصب بسیاری از سیستم های اصلی پروژه از قبیل روشنایی، زنگ خطر، آتش‌سوزی، ارتباطات، نظارت نیز به پایان رسیده است و هم‌اکنون مرحله پوشش نمای مقام صاحب الزمان (عج) با کاشی کربلایی معرق کاری شده و تعبیه درب بزرگ و ایوانی با عرض بیش از ۴ متر در حال انجام است. همچنین آینه‌کاری و معرق‌کاری دیوار و سقف مقام امام زمان (عج) مراحل پایانی را طی می‌کند و با توجه به پیشرفت بیش از ۸۵ درصدی بازسازی آن، بر اساس برنامه‌ریزی‌ها بهار سال آینده هم‌زمان با ولادت حضرت مهدی (عج) عملیات نوسازی و بازسازی مقام امام زمان (ع) به اتمام می‌رسد.

به گزارش فارس، طرح توسعه و بازسازی مقام امام زمان (عج) از سه ضلع این مقام امکان‌‌پذیر نبود. بر همین اساس، مقام حضرت مهدی (عج) با مساحتی بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ متر مربع با مهندسی خاص از سمت رودخانه حسینیه انجام شد تا این امر موجب تغییر مسیر رودخانه نشود.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
0
0
ايكاش سرپل ذهاب هم به همين سرعت و دقت ساخته مي شد.
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین