عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۴۱۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
در گام دوم انقلاب، هیأت‌ها برای تقویت سبک زندگی اسلامی باید به‌دنبال نقش و جایگاه خودشان در زندگی روزمره مردم باشند. ارزش‌های معنوی و فضیلت‌های اخلاقی، زمانی در جوانان برجسته می‌شود که در روح و جانشان نهادینه شود.

عقیق:حجت‌الاسلام علیرضا ربانی‌منش معاون راهبردی جامعه ایمانی مشعر، طی یادداشتی به موضوع بیانیه گام دوم انقلاب و رسالت هیأت پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

راهبرد و توصیه هفتم بیانیه گام دوم انقلاب، مربوط به سبک زندگی اسلامی است. سبک زندگی یک جامعه را با مسامحه می‌توان همان فرهنگ جامعه دانست؛ فرهنگی که اقتصاد و سیاست هم در خدمت آن است. دقیق که بشویم، می‌توان گفت مفاهیمی همچون استکبارستیزی، عدالت، فضیلت‌های اخلاقی جامعه و ... به خاطر وجود همین سبک زندگی اسلامی ایرانی در جامعه ما پررنگ است. بنابراین پر واضح است که با تغییر این سبک زندگی، بقیّه لوازم آن هم دستخوش تغییر خواهد شد.

به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین جلوه مقاومت قبل از اقتصاد باید در برابر تغییرات ناشایست فرهنگی صورت بپذیرد. جامعه ما با وجود سبک زندگی و فرهنگ قوی، علاوه بر این‌که نباید دستخوش تغییرات فرهنگی نابجا شود، باید صادرکننده چنین سبک زیستنی هم به جهان اسلام و غیر آن باشد. این سخن به معنای یکسان‌سازی فرهنگ‌های مختلف مسلمین در سراسر جهان اسلام نیست بلکه اشاره به الگوبرداری صحیح از فرهنگ ایرانی اسلامی دارد.

اگر بگوییم، یکی از کلیدی‌ترین نهادهای حفظ و حراست از سبک زندگی اسلامی در جامعه هیأت مذهبی است، سخن گزافه‌ای نگفته‌ایم. مهم‌ترین خصوصیت این نهاد، نسبت به نهادهای دیگر وجود جامعه مخاطب فراوان آن است. جوانان گوناگونی که با محوریت محبت اهل‌بیت (ع) گرد هم جمع می‌شوند و مشق عشق می‌کنند.

اگر در طول این ۴۰ سال و قبل از آن نیز چنین محافل و مجالس هیأتی وجود نداشت، شاید این مقدار از معارف و فرهنگ دینی صحیح و غنی را امروز در جامعه شاهد نبودیم.

البته هنوز با نقطه مطلوب، فاصله‌ها داریم و باید نسبت به راهکارهای عملی تحقق این سرفصل، اندیشه کرد اما اصل برگزاری مداوم جلسات آل‌الله(ع) و بیان معارف اهل‌بیت (ع) فی‌نفسه تا حد زیادی جلوی تغییرات سبک زندگی اسلامی را می‌گیرد.

در گام دوم انقلاب، هیأت‌ها برای تقویت سبک زندگی اسلامی باید به‌دنبال نقش و جایگاه خودشان در زندگی روزمره مردم باشند. ارزش‌های معنوی و فضیلت‌های اخلاقی، زمانی در جوانان برجسته می‌شود، که در روح و جانشان نهادینه شود و این مهم جز با کار عملی محقق نمی‌شود.

به عنوان نمونه؛ توحید، ایثار، اخلاص و... را یک جوان هیأتی به راحتی می‌تواند در یک اردوی چند روزه جهادی هیأت لمس کند. و چه زیبا اهل‌بیت به ما آموخته‌اند که «کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِالْخَیْرِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ لِیَرَوْا مِنْکُمُ اَلاِجْتِهَادَ وَ اَلصِّدْقَ وَ اَلْوَرَعَ.»

تمرکز اساسی آخرین توصیه بیانیه گام دوم انقلاب بر «جهاد فرهنگی جوانان» است که ان‌شاءالله به دست محبین اهل‌بیت (ع) و علمداران هیأت‌های مذهبی اتفاق خواهد افتاد.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین