عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۲۴۶
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
عضو هیأت علمی گروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات گفت: مخاطب در برنامه‌های تلویزیونی باید جذابیت‌ها و گستردگی هیأت را ببیند و درک کند نه اینکه تنها قسمتی از مدیحه‌سرایی در رسانه‌ها پخش شود.

عقیق:مصطفی ملایی، مدرس دانشگاه و رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی قم شب گذشته یکشنبه پنجم آبان‌ماه در برنامه تلویزیونی روایت هیأت که از شبکه افق پخش می‌شود، با اشاره به اینکه اساس هیأت‌ها مردم، اعتقادات و معتمدین هستند، اظهار کرد: در قرآن کریم نیز اشاره شده است که باهم بودن و وحدت نعمت است و مدیریت شهری وظیفه دارد هیأت‌ها را کنار یکدیگر جمع کند تا بتواند به بهترین شکل از این ظرفیت استفاده کند.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری می‌تواند از ظرفیت هیأت‌ها برای تحقق اهداف خود در زمینه‌های مختلف استفاده کند، مطرح کرد: مشارکت، هم بستگی، ارتباط متقابل و تعامل میان مدیریت شهری و هیأت‌ها باید شکل بگیرد چراکه این دو میان ماهی و آب به یکدیگر نیاز دارند و باید مکمل یکدیگر باشند.

ملایی با اشاره به اینکه حاکمیت و هیأت در مقابل یکدیگر نیستند و در یک مسیر هم‌سو حرکت می‌کنند، عنوان کرد: مدیریت شهری دغدغه بسیاری در زمینه فرهنگ‌سازی دارد که در این عرصه نیز می‌تواند با استفاده از ظرفیت هیأت به موفقیت برسد.

مدرس دانشگاه و رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی قم با بیان اینکه هیأت یک قدرت در جامعه است که باید از آن استفاده لازم را داشته باشیم، خاطرنشان کرد: هیأت کارکردهای بسیاری در جامعه دارد و در سخنان مقام معظم رهبری نیز تاکید شده است که هیأت و حاکمیت، دو ظرفیت بسیار عظیم هستند که باید با تعامل در کنار یکدیگر حرکت کنند.

وی افزود: هر انسانی دو نقش فردی و اجتماعی دارد و هیأت‌ها تنها نباید به تربیت نقش فردی افراد توجه داشته باشند بلکه باید وظایف اجتماعی افراد را نیز به ‌آن‌ها بیان کنند.

ملایی با اشاره به اینکه هیأت‌ها باید برنامه‌های خود را تنظیم کنند، تصریح کرد: پس از فهرست بندی برنامه‌ها باید دستگاه‌های متولی در هر حوزه را نیز پیدا کنند و سپس با شناسایی رابطین هر حوزه فعالیت‌های خود را پیش ببرند.

عضو سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتمادسازی میان حاکمیت و هیأت‌ها باید شکل بگیرد، یادآور شد: برگزاری جلسات، کارگروه‌ها، دیدوبازدید، حمایت‌های مختلف در عرصه‌های اقتصادی، اعتباری و ... می‌تواند اعتمادسازی میان هیأت و حاکمیت را شکل دهد.

ملایی با بیان اینکه مولفه‌های اقتصادی، ارتباطی و انسانی در اعتمادسازی میان هیأت و حاکمیت موثر هستند، بیان کرد: افرادی که در مدیریت شهری بکار گرفته می‌شوند، باید به اعتقادات و هیأت باور داشته باشند و کسی که باور نداشته باشد نمی‌تواند اعتماد هیأت را جلب کند.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری باید به نقش هیأت در سند مدیریت خود توجه کند، ابراز کرد: هر کاری تابع یک برنامه‌ریزی است درنتیجه ابتدا باید در سند راهبردی و نقشه راه کارکردهای هیأت ذکر شود تا بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

غمامی: رسانه‌ها جزئیات هیأت را منعکس کنند

سید محمدعلی غمامی در برنامه روایت هیأت که شنبه چهارم آبان‌ماه از شبکه تلویزیونی افق پخش شد، با اشاره به اینکه هیأت رسانه‌ای است که زبان و عمل را در کنار یک دیگر دارد، اظهار کرد: هیأت برای اینکه اثرگذاری خود را داشته باشد باید به صورت روایت‌گری آغاز داشته باشد و با شور گرفتن به نتیجه‌گیری برسد.

وی با بیان اینکه در بازنمایی مجالس هیأت نیز باید به موضوع روایت‌گری توجه شود، مطرح کرد: رسانه باید خصلت سنتی خود را حفظ کند و این موضوع در دانش ارتباطات کاملا پذیرفته شده است که تمام الگوهای رسانه‌ای مدرن بر اساس بازخوانی الگوهای دینی شکل گرفته‌اند.

عضو هیأت علمی گروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات افزود: علت اینکه برنامه‌های تلویزیونی در برخورد با آیین‌های دینی دچار چالش می‌شوند این است که خود رسانه به افول رسیده است.

وی با اشاره به اینکه هیأت یک درس کامل زندگی است، عنوان کرد: مخاطب در برنامه‌های تلویزیونی باید جذابیت‌ها و گستردگی هیأت را ببیند و درک کند نه اینکه تنها قسمتی از مدیحه‌سرایی در رسانه‌ها پخش شود.

غمامی با بیان اینکه تلویزیون باید پلی میان مخاطبین و هیأت باشد، خاطرنشان کرد: برای برگزاری یک جلسه هیأت برنامه‌ریزی‌های بسیاری وجود دارد و بخش‌های قبل و بعد آن جذابیت زیادی دارد که مخاطبین باید آن را شناخته و درک کنند.

وی با اشاره به اینکه مسجد نباید کارکرد هیأت و حسینیه را داشته باشد، تصریح کرد: هیأت‌ها باید به مساجد خاتمه پیدا کنند همان طور که در گذشته نیز دسته‌های عزاداری به مساجد می‌رسیدند، همچنین نباید صرف هیأت را به داشتن مسجد خلاصه کرد.

عضو هیأت علمی گروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات اضافه کرد: هیأت‌ها را باید در قالب موکب که با سرعت و در هر محلی می‌تواند تاسیس شود برگزار کنیم چراکه اگر هیأت‌ها را حتما به داشتن مسجد خلاصه کنیم در بسیاری از محله‌ها نمی‌توانیم هیأت داشته باشیم ولی زمانی که هیأت‌ها در قالب خیمه‌های عزا باشند مخاطبین بهتر می‌توانند وقایع خیمه اباعبدالله را نیز درک کنند.

وی با بیان اینکه هیأت رسانه‌ای است که شیعه آن را ایجاد و رسمی کرده است، تصریح کرد: رسانه‌های جهانی به دلیل ترسی که از این رسانه شیعی دارند در موارد بسیاری بازنشر هیأت‌های ما را تحریم می‌کنند که همین موضوع موجب می‌شود تا هیأت با قدرت بیش‌تری خود را به جهانیان معرفی کند.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین