عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۱۰۸
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۲
شرکت‌کنندگان در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی از بیش از ۵۰۰ شهر و ناحیه و روستای عراقی در جنوب و شمال و شرق و غرب عراق، پیاده‌روی را به سمت شهر کربلای معلی که مرقد مطهر امام حسین(ع) در آنجا قرار دارد، آغاز کرده بودند.

عقیق:هیچ نشانه‌ جدیدی مبنی بر تغییر موضع منفی رسانه‌های عربی و جهانی در قبال مراسم سالیانه اربعین حسینی در سال جاری دیده نشد و این رسانه‌ها همچنان بر موضع و رویکرد منفی خود در قبال این پدیده بی‌نظیر و سانسور آن اصرار کردند، با وجودی که این مراسم بزرگ همسو و منسجم با معیارهای متعارف بین المللی و بزرگترین تجمع انسانی در گذشته و حال کره خاکی است و ویژگی دیگر آن، این است که هر سال این تجمع عظیم انسانی تکرار می‌شود، این رسانه‌های متخاصم در حالی همچنان عامدانه از پوشش خبرهای مربوط به این همایش عظیم انسانی طفره می‌روند که برای پخش مستقیم و شبانه‌روزی کم‌اهمیت‌ترین رخدادها برای صدها بار هم آمادگی دارند.

در این گزارش آمده است : همانند هر سال، آمار کافی و تقریبا دقیق از مراسم اربعین امام حسین(ع) با تکیه بر بررسی‌های میدانی و آمارسنجی حرفه‌ای و ارتباط مستقیم با طرف‌های ذیربط ارائه می‌کنیم تا هیچ بهانه‌ای به دست رسانه‌های عربی و جهانی مبنی بر نبود اطلاعات داده نشود.

در کنار موکب‌هایی که به پذیرایی از زائران و تامین جای استراحت و خواب زائران می‌پرداختند، موکب‌هایی بودند که به ابعاد فرهنگی و عبادتی به ویژه ابعاد و حقایق انقلاب حسینی همت گماشته بودند، موکب‌هایی هم بودند که به ارائه کمک‌های دارویی و پزشکی می‌پرداختند، موکب‌هایی هم به مسائل نظافت مسیر اهتمام داشتند، در طول مسیر راهپیمایی اربعین هم نمایشگاه‌های کتاب و میراث و جهاد برپا بود و بخش مناسبی را در فضاهای زیارتی به خود اختصاص داده بود.

موکب‌ها و هیئت‌های حسینی که به زائران در داخل کربلای معلی خدمت رسانی می‌کردند به بیش از 10 هزار موکب و هیئت رسیده که در بخش شعائر و موکب‌های حسینی عتبه حسینی و عباسی رسما ثبت شده است، برخی از این موکب‌هاو هیئت‌ها از کشورهای عربی و غیر عربی همچون لبنان، کویت، ایران، جمهوری آذربایجان، عربستان، هند، انگلیس، سوئد، آلمان، ترکیه، تایلند، فرانسه و هلند بوده است.

این در حالی است که طرف‌های رسمی عراقی شمارش تعداد کلی موکب‌های خدماتی حسینی در تمام عراق را غیر ممکن می‌دانند، زیرا تمام راه‌هایی که طول آن به صدها کیلومتر می‌رسد، شلوغ و با ازدحام سنگین روبرو است و برخی بعید نمی‌دانند که تعداد کل موکب‌ها در عراق از یکصد هزار موکب هم فراتر رود.

نکات قابل توجه درباره مراسم اربعین امسال

1- در مراسم پیاده‌روی اربعین امسال تقریبا(بر اساس آمار غیررسمی)، بیست و یک میلیون نفر طی پنجم تا بیستم ماه صفر(چهارم تا نوزدهم اکتبر 2019) شرکت کردند که 17 میلیون نفر آنها شهروندان عراقی از داخل و خارج این کشور یعنی حدود 40 درصد ساکنان عراق یا حدود 75 درصد جمعیت شیعیان این کشور بودند و به این ترتیب بزرگترین و گسترده‌ترین و عظیم‌ترین تجمع بشری در تاریخ جهان و حال حاضر رقم خورد.

2- در مراسم اربعین امسال، حدود 500 هزار عراقی مقیم کشورهای خارج از حدود 50 کشور شرکت کرده بودند.

3- هزاران مسلمان اهل سنت،‌همچنین مسیحی و صابئین در اربعین امسال حضور داشتند.

4- حدود چهار میلیون غیر عراقی از بیش از 70 ملیت در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند که بیش از سه میلیون نفر از آنها ایرانی،‌نیم میلیون نفر پاکستانی و نیم میلیون نفر از دیگر کشورهای جهان به ویژه هند، جمهوری آذربایجان، ترکیه، افغانستان، لبنان، کویت، بحرین، عربستان و دیگر کشورها بودند یعنی بزرگترین تجمع انسانی خارجی در یک کشور طی چند روز صورت گرفت.

5- شرکت‌کنندگان در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی از بیش از 500 شهر و ناحیه و روستای عراقی در جنوب و شمال و شرق و غرب عراق، پیاده‌روی را به سمت شهر کربلا که مرقد مطهر امام حسین(ع) در آنجا قرار دارد، آغاز کردند یعنی تنها راهپیمایی در جهان است که مراکز آغاز آن در این حجم گسترده بوده است.

6- مجموع طول راه‌هایی که مسیر پیاده‌روی اربعین را به خود اختصاص داد، بیش از دو هزار کیلومتر بود یعنی بزرگترین مسیر پیاده‌روی بود که بشریت شناخته است.

7- مدت زمان پیاده‌روی هم متفاوت بود از یک روز تا پانزده روز پیاپی را شامل می‌شد.

8- در طول پانزده روزی که پیاده‌روی اربعین طول کشید و در طول دو هزار کیلومتری راه‌هایی که زائران با پای پیاده طی کردند، بیش از 100 هزار موکب و استراحتگاه و حسینیه و مسجد در امتداد هم قرار داشت و همگی در خدمت زائران بودند و انواع خدمات رسانی را در طول شبانه روز همچون غذا، آب آشامیدنی، خدمات پزشکی، خواب، استراحت ، مکان نماز خواندن، درمان، امدادرسانی، ارتباطات، حمل و نقل، نظافت و امنیت ارائه می‌کردند تا به این ترتیب بزرگترین و گسترده‌ترین مجموعه اماکن خدماتی به صورت همزمان و در یک فضای گسترده به هم پیوسته در سطح جهان فعالیت کند.

9- اماکن خدماتی در طول مسیر پیاده‌روی اربعین، تقریبا به ارائه 125 میلیون وعده غذایی و 150 میلیون لیتر آب آشامیدنی، پنج میلیون قوطی آب میوه و حدود 500 هزار تن انواع میوه و سبزیجات پرداختند یعنی میانگین هفت میلیون وعده غذا در روز تا طولانی‌ترین و گسترده‌ترین سفره غذا و آب که بشریت تا کنون شناخته است، برپا شود.

10- اماکن خدماتی در طول مسیر پیاده‌روی اربعین همچنین، حدود 60 میلیون خدمت در زمینه استراحت و خواب در طول راه‌هایی که زائران طی کردند، ارائه کردند، یعنی در سطح جهان، بزرگترین میزبانی و استراحت در یک مساحت جغرافیایی به هم پیوسته و زمان‌های مشخص را شاهد بودیم.

11- بیش از 600 هزار نفر در اماکن خدماتی و موکب‌ها در زمینه‌های مختلف همچون پخت و پز، ساخت و ساز، کارگران،علمای دینی، مهندس، پزشک، داروساز، راننده، مترجم و راهنما به خدمت مشغول بودند و در طول فعالیت‌ خود در این ایام حتی یک دینار هم دریافت نکردند بلکه بسیاری از آنها در تامین هزینه‌های مراسم اربعین مشارکت داشتند یعنی بزرگترین مجموعه داوطلبان که بشریت تاکنون شناخته در این ایام مشغول به خدمت بودند.

12- در این مراسم، بیش از سه میلیون کتیبه و پرچم و علم کوچک و بزرگ و متوسط که بیشتر آنها به رنگ‌های سیاه، سبز و قرمز بودند، به اهتزاز درآمد که در میان آنها ده‌ها پرچم عراقی و صدها پرچم کشورهایی که زائران از آن کشورها شرکت کرده بودند، به ویژه از ایران، بحرین و لبنان به چشم می‌خورد تا به این ترتیب، بزرگترین حجم و مقدار از پرچم‌های ثابت و سیار در یک مناسبت و در اماکن به هم پیوسته را شاهد باشیم و بشریت این حجم و تعداد از این اقلام را به یاد ندارد.

13- شرکت کنندگان در مراسم اربعین حسینی از تمام طیف‌های جامعه و طبقات و قشرها اعم از متدیین و غیر متدینین(با وجود ماهیت دینی مراسم)، بی‌سواد و اندیشمند و متفکر و همچنین افرادی با مدارک دانشگاهی بالا، مردم عادی و مقامات بلندپایه کشورها، فقیران و ثروتمندان شرکت داشتند، کسانی که نسبت به دین شناختی نداشتند و فقها و مجتهدان بزرگ بودند و هیچ فرق و تفاوتی در ارائه انواع خدمات رسانی و بذل و بخش مادی و معنوی به این زائران از طیف‌ها و قشرهای مختلف وجود نداشت و همه به یک اندازه خدمت رسانی می‌شدند.

14- در طول روزهای برگزاری مراسم اربعین و در تمام شهرها و راه‌هایی که شرکت کنندگان میلیونی اربعین حضور داشند هیچ حادثه‌ای که منجر به جراحت یا مشاجره یا اقدامات خشونت آمیز یا حوادث و سوانح رانندگی شود و لو ناچیز رخ نداد که یک حالت بی‌نظیر تاریخی و جغرافیایی در سطح جهان به شمار می‌رود.

15- شهر کربلای معلی بیشتر بار این مراسم را همانند هر سال به دوش کشید، این شهر مرکزی بود که تمام راهپیمایی‌های میلیونی زائران پیاده به آن سرازیر می‌شد و مراسم اربعین هم با مشارکت بیش از 15 میلیون زائر در روز بیستم ماه صفر(اربعین) در این شهر پایان یافت تا بزرگترین تجمع انسانی در سطح جهانی در یک مناسبت واحد و در یک مکان و در روز روز شکل بگیرد.

16- شهر نجف اشرف هم پس از کربلای معلی، بیشترین بار را بر دوش کشید زیرا شهر اصلی بود که مراسم پیاده‌روی اربعین از این شهر آغاز شد، نجف همچنین به حکم جایگاه و موقعیت جغرافیایی خود، مسئولیت تاریخی را در حمایت مادی و معنوی از انتفاضه شعبانیه علیه رژیم بعثی صدامی برعهده داشت، حجم کمک‌های مردمی ساکنان نجف اشرف برای مراسم اربعین امسال حدود 100 میلیون دلار بود یعن یحدود 20 درصد مجموع هزینه‌های تمام مراسم که همگی کمک‌های اهالی بود، علاوه بر آنکه بیشتر جمعیت نجف به احیا و بزرگداشت این مراسم در مدت زمان پنج تا پانزده روز پیاپی مشغول بودند و این شهر از جمعیت یک میلیون و پانصد هزار نفری خود طی سه روز پایانی مراسم یعنی هفدهم تا بیستم صفر تقریبا خالی از سکنه بود.

17- مجموع کل مبالغ مالی که مردم برای مراسم امسال هزینه کردند و با انگیزه‌های کاملا شخصی صورت گرفت، حدود 500 میلیون دلار بود و حجم کمک‌های خیریه از 250 دینار عراقی(20 سنت آمریکا) تا 650 میلیون دینار عراقی(500 هزار دلار آمریکا) می‌رسید.

18- شرکت کنندگان در مراسم اربعین امسال و همچنین کسانی که پول و زمان و اموال خود را صرف کردند، تنها با انگیزه‌های شخصی و درونی دست به این اقدامات می‌زدند و دولت یا حکومت یا مرجعیت سیاسی یا دینی نقشی در آن نداشت و هیچ ارتباطی با تصمیمات سیاسی یا اجتماعی یا فتاوای نداشت، بلکه این انگیزه‌ها حول یک ویژگی مشترک بود و آن ایمان به نهضت امام حسین(ع) و گرامی‌داشت آن و اینکه شایسته احیا و تداوم است.

19- دولت عراق از طریق ارتش، نیروهای پلیس و ادارات‌ محلی و موسسات بهداشتی و خدماتی در کنار نیروهای حشد شعبی و سازمان‌های جامعه مدنی به تامین امنیت مراسم پرداخت و بخشی از خدمات‌رسانی و مسائل لجستیکی و سازماندهی ترافیک و حمل و نقل را هم برعهده داشت.

العهد در ادامه گزارش داد : سایت «ویکی‌پدیا» در فهرست خود آورده است که راهپیمایی اربعین هر سال برگزار می‌شود و آمار و ارقام مربوط به زیارت اربعین در سال‌های 2013، 2015، 2016 و 2017 میلادی از شرکت بیش از 90 میلیون زائر حکایت می‌کند. آمار مورد اشاره ویکی‌پدیا، بیانگر تصویر واقعی و حقیقی جمعیت‌های انبوه بشری است که هر ساله از داخل و خارج عراق در طول سه هفته به سمت کربلای معلی حرکت می‌کنند تا سالروز اربعین شهادت امام حسین(ع) و اهل بیت و یاران باوفایش در سال 61 هجری قمری را گرامی بدارند.

طرف های رسمی و ذیربط عراقی یعنی آستانه مقدس حسینی و عباسی اعلام کرده‌اند که تعداد زائران اربعین در کربلای معلی در سال جاری به بیش از 15 میلیون نفر رسیده که چهار میلیون نفر از آنها از بیست کشور عربی و غیر عربی آمده‌‌اند که جمهوری اسلامی ایران با بیش از سه میلیون زائر بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است، این زائران از گذرگاه‌های زمینی و دو گذرگاه هوایی یعنی فرودگاه‌های بین المللی بغداد و نجف اشرف وارد عراق شده‌اند.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین