عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۸۸۸۹
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
جوان تبریزی که در دهه 80باوام دو میلیون تومانی یک دستگاه کپی گرفته بود اکنون برای زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا با تمام دلش به صحنه آمده و تصویر شهدا را برای توزیع در بین زائران اربعین به تعداد انبوه چاپ و منتشر می کند.

عقیق:معصومه درخشان -با نزدیک شدن به اربعین حسینی، شور و حال حسینی در بین عاشقان اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) صد چندان می‌شود و همه گویی می‌خواهند خود را به این قافله برسانند تا در اربعین کنار ارباب خود باشند.

این روزها مرزهای مهران، شلمچه، چذابه و خسروی مملو از عاشقان و دوستداران حسینی است، عاشقانی که بی ریا برای عزاداری امامشان در روز اربعین با پای پیاده راهی کربلا می‌شوند.

زائرانی که عاشقانه به میدان آمده‌اند تا به جهانیان بگویند ما منتظران منتقم خون حسینیم و با پای پیاده مسیر نجف تا کربلا را لبیک گویان طی می‌کنیم و می‌خواهیم صحنه کربلا را در روز اربعین، عاشورایی کنیم.

زائران ابا عبداله الحسین (علیه‌السلام) که سن و سال نمی‌شناسد و از نوزاد یک روزه تا پیرمرد 100ساله زائر این وادی است، در قالب گروه‌های خانوادگی و تعدادی نیز به صورت انفرادی و داشتن روادیدهای تک نفره و برخی هم با کاروان‌ها راهی سرزمین نینوا شده‌اند.

 

شهدای مدافع حرم آذربایجان  در پیاده روی اربعین

همه چیز از یک استوری در اینیستاگرام آغاز شد، وقتی برادر شهید محمودرضا بیضایی( از شهدای مدافع حرم تبریز) در استوری خود درخواست کرده بود افرادی که در صنعت طراحی ،چاپ عکس و پوستر فعال بودند به او پیام داده و در ارتباط باشند امیرحسین آقامی یکی از جوانان تبریزی که در حوزه چاپ عکس، تصویر،کاتالوگ، بنر، پوستر و ...فعال است با تمام دلش پای کار آمده و به برادر شهید محمود رضا پاسخ مثبت می‌دهد و با افتخار تمام اعلام می‌کند می‌خواهد افتخار چاپ عکس شهید مدافع حرم آقا محمودرضا بیضایی به نام او ثبت شود.

وقتی با امیرحسین آقامی تماس می‌گیرم در ابتدا خیلی تمایلی برای صحبت و مصاحبه ندارد و این کار را فقط ادای وظیفه و دین به ساحت مقدس شهدا می‌داند تا به این طریق نام و یاد شهدا همیشه در جامعه زنده بماند و مدام تاکید می‌کند ارادت خاصی به شهدا دارد و با تمام دلش این کارها را انجام داده است.

برای چاپی نشریه دانشجویی پول نداشتیم

برای مقدمه صحبت‌هایمان از او می‌خواهم در مورد نوع حرفه و فعالیت خود صحبت کند و او زمینه‌های اولیه این کار را از نشریات دانشجویی و دستگاه کپی که با وام خریده است اعلام کرد و گفت: در دهه 80 در دانشگاه جزو فعالان دانشجویی بودم و نشریات و مجلات مختلف دانشجویی طراحی می‌کردیم ولی برای چاپ این نشریات هیچ هزینه‌ای نداشتیم، گاهی دوستان از فعالیت دلسرد می‌شدند گاهی با هزینه‌های شخصی نشریات را چاپ می‌کردیم و گاهی نیز بی‌خیال چاپ این نشریات می‌شدیم.

خرید دستگاه کپی با وام 2 میلیونی

روزی از روزها وقتی مشکلات طراحی و چاپ نشریات دانشجویی را به رئیس دانشگاه منتقل کردیم رئیس دانشگاه گفت «می‌توانم برایتان مجوز استفاده از دستگاه کپی صادر کنم تا با  ارائه کپی هم برای خود درآمدزایی کرده و هم بتوانید نشریات خود را چاپ کنید.» بعد از صدور این مجوز ما  دانشجویان پول نداشتیم دستگاه کپی بخریم من پیشقدم شده و دو میلیون تومان وام گرفتم و با این مبلغ یک دستگاه کپی خریدم و از آن زمان به بعد با کپی کردن جزوات و کتاب‌های دانشجویی وارد این کار شدم، با طراحی و انواع چاپ‌های جدید آشنا شده و کار خود را گسترش دادم و دیگر نتوانستم از این کار دل بکنم و در این کار ماندنی شدم.

آقامی ادامه داد: از آن جایی که خودم در مقطع دانشجویی با کمبودهای  مالی زیادی در کارهای فرهنگی و دانشجویی مواجه بودم بنابراین در کارهای فرهنگی تا هر کجا که بتوانم با گروه‌های مختلف  محیط زیستی، بسیج دانش آموزی، بسیج دانشجویی، مساجد، هیات‌های حسینی، موسسات خیریه،کلینیک‌های ترک اعتیاد و موسساتی که در زمینه‌های فرهنگی فعالیت دارند همکاری کرده و سعی می‌کنم با کمترین قیمت و هزینه در انجام کارهای آنها سهیم باشم.

ارادت خاص به شهدای مدافع حرم

این شهروند جوان تبریزی ارادت خاصی به شهدای هشت سال دفاع مقدس و مخصوصا شهدای مدافع حرم دارد چنانچه می‌گوید: سالیان سال است که عکس و پوستر شهدا را چاپ می‌کنم و طی سال‌های اخیر که پیاده‌روی اربعین حضرت سیدالشهدا انجام می‌شود جوانانی که عکس شهدا را به چادر یا کوله پشتی خود می‌چسبانند با آنها همراهی کرده و با تمام دلم  می‌خواهم من نیز در این کار سهیم باشم.

 

استقبال  عراقی از هدیه  زائران ایرانی

او در کنار چاپ عکس و پوستر شهدا سال گذشته فعالیت‌های فرهنگی دیگری نیز در پیاده روی اربعین انجام داده است که در این زمینه اظهار داشت: داستان اینگونه آغاز شد که سال گذشته در ایام اربعین به همراه  شخصیت کمدی هنری شبکه استانی آقای علیرضا رنجی پور (مش اسماعیل) در پیاده‌روی اربعین شرکت کردیم، تصمیم گرفتیم تعدادی لوازم التحریر شامل دفتر یادداشت، خودکار، قلم، خودکار، مداد و عروسک که روی آنها عکس شهدا چاپ زده بودیم به کودکان و نوجوانان عراقی که در مسیر اربعین از زائران  ایرانی پذیرایی می‌کردند اهدا می‌کردیم این کار با استقبال بسیار زیاد نوجوانان عراقی مواجه شد و دوست داشتند هدیه ای از زائران ایرانی دریافت کنند. وقتی دختران 4، 5 ساله برای پذیرایی از زائران خرما یا دستمال کاغذی تعارف می‌کردند با گرفتن هدیه از سوی ما بسیار خوشحال می‌شدند. بنابراین امسال تصمیم گرفتم هر کدام از شهروندان تبریزی که می‌خواهند در پیاده‌روی اربعین کار فرهنگی خاصی انجام دهند من هم به نوبه خود کمک کرده و سهمی داشته باشم.

آقامی ادامه داد: وقتی آقای احمدرضا بیضایی برادر شهید محمود رضا بیضایی در استوری خود از فعالان صنعت چاپ درخواست همکاری کرده بود که با پرداخت هزینه  عکس این شهید را چاپ کنند من با تمام دلم اعلام رضایت کردم و هیچ پولی نیز دریافت نمی کردم ولی برادر این شهید اصرار کردند که باید هزینه آن را بپردازند، از من انکار بود  و از وی اصرار بالاخره من نیز خواستم سهمی داشته باشم با یک مبلغ تخفیف عکس و پوستر این شهید عزیز به صورت انبوه هزار عدد چاپ شد تا در مسیر پیاده روی اربعین به زائران هدیه داده شود تا زائران به نیت این شهید و سایر شهدا زیارت کنند.

او با اشاره به سایر عکس و طرح‌های چاپ شده افزود: هزار عدد عکس شهید بیضایی، هزار طرح «یاصاحب الزمان»، هزار عدد عکس و پوستر سایر شهدای مدافع حرم به صورت یکجا و دو هزار عدد پیکسل شهدا را با کیفیت خوب و مطلوب از جنس کاغذ گلاسه چاپ کردیم، در کنار آن برخی از شهروندان و جوانان نیز به صورت خودجوش آمده و برای چاپ عکس شهدای هشت سال دفاع مقدس از جمله شهید تجلایی و باکری و شهدای مدافع حرم شهید عبدالهی، صادق عدالت اکبری، جوانی، فخیمی، نومی گلزار، شهید جلالی و سایر شهدای مدافع حرم درخواست داشتند که به کمک همکاران همه آنها را در اسرع وقت چاپ کردیم.

 

راهپیمایی اربعین مقدمه ساز ظهور

آقامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به صحبت‌های یکی از علما گفت: یکی از علما یکی از شرایط ظهور حضرت آقا امام زمان(عج) را اتحاد ملت‌ها اعلام کرد و زیارت اربعین نمونه‌ای از اتحاد امت‌ها است و حضرت امام صادق علیه السلام فرموده اند« هر کسی که نمی‌تواند به زیارت اربعین برود حداقل امکانات و مقدمات رفتن یک نفر دیگر را فراهم کند» در همین زمینه من نیز خواستم دغدغه یک فردی که می‌خواهد عکس یک شهید را با خود به همراه داشته باشد کم کنم، اکنون جوانان با تمام دل خود با شهدا دوست شده اند و نائب الزیاره شهدا در زیارت اربعین هستند.

آرمان شهدای مدافع حرم آرمان جهانی

این شهروند جوان تبریزی آرمان شهدای مدافع حرم را یک آرمان بزرگ جهانی  اعلام کرد و ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره)  در توصیه‌های خود به جوانان به تشکیل هسته‌های مقاومت در سراسر دنیا تاکید کرده‌اند و بسیج مستضعفان تنها برای ایران نیست بلکه یک هدف و آرمان برای کل بشریت است.

آقامی وقتی می‌خواهد در مورد شهدا و عنایت آنان در زندگی شخصی سخن بگوید با تمام دلش حضور شهدا  را در تمام زندگی خود احساس می کند به طوری که می‌گوید: وقتی قدمی برای شهدا بر می‌دارم کار دلی می‌کنم و عنایت شهدا را در زندگیم می‌بینم و به این کار از ته دلم ایمان دارم.

 

راهپیمایی اربعین گام تکمیل کننده  پیروزی جبهه مقاومت است

احمدرضا بیضایی برادر شهید مدافع حرم محمودرضا بیضایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز در مورد پیام حضور شهدا در زیارت اربعین گفت: راهپیمایی اربعین گام تکمیل کننده  پیروزی جبهه مقاومت است، دشمنان جبهه مقاومت قبلا به صورت پنهانی و اکنون به صورت آشکار تلاش می‌کنند تا این حرکت عظیم امت اسلام را کند و کم رنگ کنند، آنها درصدد هستند تا به حرکت‌ها و پیروزی‌های جبهه مقاومت لطمه بزنند.

او با اشاره به اینکه پیروزی جبهه مقاومت اسلامی مرهون و مدیون خون سرخ شهدا و اتحاد مسلمانان است تصریح کرد: پیروزی جبهه مقاومت اسلامی مرهون اتحاد بین کشورهای ایران، عراق، سوریه و لبنان است، مخصوصا اتحاد بین ایران و عراق از اهیمت بسیار بالایی برای دشمنان برخوردار است، دشمنان به روش‌های بسیار موذیانه و خصمانه در صدد هستند  به این اتحاد که طی سال‌های اخیر بین دو کشور ایران و عراق ایجاد شده آسیب بزنند.

اربعین اتصال تاریخی جبهه مقاومت با حرکت حسینی است

برادر شهید بیضایی ادامه داد: اگر دشمنان موفق شوند به راهپیمایی عظیم اربعین ضربه بزنند به پیروزی بزرگی دست می یابند، ما با در دست داشتن عکس و تصویر شهدای جبهه مقاومت اسلامی  اتصال تاریخی جبهه مقاومت با حرکت حسینی را به تمام دنیا صادر می‌کنیم. ما با تبلیغ شهدا در مسیر پیاده روی اربعین بر این نکته تاکید داریم تشکیل جبهه مقاومت اسلامی ادامه دهنده راه و مکتب حسینی است و انشالله به امید خداوند جبهه مقاومت اسلامی را به مکتب سبز مهدوی و ظهور حضرت حجت آقا امام زمان (عج) پیوند می زنیم.

بیضایی با تاکید بر اینکه حتی در عزاداری‌های خیابانی نیز باید به یاد و نام شهدا تاکید شود گفت:یک امر لازم و ضروری است در تمام عزاداری های خیابانی و هیات ها باید حداقل نام یک شهید ذکر شده و گرامی داشته شود ونام شهدا زینت بخش هیات ها باشد.

 

گل سرهای دخترانه که لبخند می زنند

شور و شوق زائران ایرانی برای زیارت اربعین و رساندن پیام مودت و دوستی بین دو ملت ایران و عراق طی سال‌های اخیر به اوج خود رسیده است و هر کدام از زائران در حد و اندازه خود سعی می کنند اظهار دوستی  خود را اعلام کنند.

یکی دیگر از شهروندان تبریزی با گرفتن  تعدادی «گل سر» دخترانه  برای دختران کم سن و سال عراقی که در مسیر پیاده روی به زائران ایرانی خوشامد می‌گویند درصدد هستند گل لبخند و دوستی  را بر صورت نازنین این دخترکان بنشانند.

سمیه میرزا محمدی یکی از شهروندان تبریزی که امسال برای اولین بار در زیارت اربعین حضور پیدا می‌کند با اشاره به خرید تعدادی «گل سر» ،«کریپس»  و روسری دخترانه گفت: چندین سال است که در آرزوی زیارت اربعین هستم و وقتی تصاویر آن را از رسانه ملی و شبکه‌های اجتماعی می بینم دلم می لرزد، از اینکه امسال زائر اربعین هستم به شدت خوشحالم و این از عنایت سیدالشهدا است.

او با بیان اینکه هدیه دادن در دین ما توسط حضرت رسول اکرم و سایر ائمه سفارش شده است ادامه داد: وقتی دختران کوچک عراقی در مسیر پیاده روی به زائران لبخند می زنند و با خواهش و التماس می‌خواهند تا زائران از نذری آنها خورده و بنوشند من نیز تصمیم گرفتم در مقابل مهربانی این دختران هدیه ای ناقابل به آنها بدهم.

میرزامحمدی ادامه داد: در شبکه‌های اجتماعی تعدادی از خانم‌ها را دیدم که با هدیه‌های کوچک سعی دارند کودکان و نوجوانان را خوشحال کنند من هم تصمیم گرفتم این کار را انجام دهم خیلی دوست داشتم وضعیت مالی خیلی خوبی داشتم تا در تعداد انبوه و بسیار زیاد می توانستم این کار را بکنم ولی نیت انسان ها مهم است و امیدوارم خدا قبول کند.

اربعین به هم پیوستن دل های عشاق

اربعین به هم پیوستن دل‌های عشاق با همدیگر است، چه آنهایی که با همدیگر انس و الفت دارند و چه آنهایی که با هم غریبه اند، نام حسین که به میان می آید همه با هم یکدل و یکصدا می‌شوند.

اربعین حقانیت شیعه است و چه خوب که شیعیان در این عرصه از تاریخ با یکدلی، همدلی و همنوایی می کوشند تا پیام رسان مکتب سرخ حسینی باشند، شهدا حیات خود را در راه آرمان‌های جهانی اسلام در طبق اخلاص گذاشته و اکنون مسیر زیارت اربعین را برای ما فراهم کرده‌اند. حالا این روزها می‌توانیم این جمله را (راه قدس از کربلا می گذرد) تعبیر و تفسیر کنیم  و بگوئیم طولی نمی‌کشد که  مسلمانان در کمال آرامش، اتحاد و همدلی قدس را در آغوش گرفته  و دست تمام ظالمان و مستکبران را از آن دور می‌کنند.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین