عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۸۷۷۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۲
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: دست پلید دشمنان جهان اسلام و تشیع برای اغتشاشات تلاش دارد تا جریان اربعین را خراب کند اما این جریان آنقدر عظیم است که قطعا کسی نمی‌تواند آن را برهم بزند.

عقیق:نشست خبری چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین با حضور کوروش زارعی، مدیر حوزه تئاتر حوزه هنری، حجت‌الاسلام شهاب‌الدین طباطبایی دبیر هنری همایش و مدیر حوزه هنری استان خوزستان و آرش ساربان در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای نشست کوروش زارعی با اشاره به اینکه همایش تئاتر پیاده روی اربعین انتهای هفته با همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری،‌ حوزه هنری استان خوزستان، سازمان فرهنگی هنری اوج و کمیته فرهنگی ستاد اربعین به مدت یک هفته برگزار خواهد شد،‌افزود: خوشبختانه این نمایش پس از سه سال اجرا دیگر جا افتاده و شناخته شده است.

وی در ادامه افزود: سال اول این همایش با چهل ـ پنجاه هنرمند به زبان فارسی و در سال‌های بعد به زبان‌های مختلف عربی،‌ اردو، ترکی و انگلیسی با تعداد زیادی هنرمند و مخاطب برگزار شد. سال دوم دو هزار مخاطب داشتیم و سال قبل نیز به همین میزان تعداد اضافه شد. تلاش کردیم به دیگر فرهنگ‌ها نیز فلسفه اربعین را بشناسانیم.

زارعی با اشاره به ژانرهای نقالی،‌ پرده خوانی،‌ مقتل‌خوانی و تئاتر در اربعین اظهار داشت: دو روز در نجف و چهار روز در مسیر کربلا اجرا خواهیم داشت.

وی همچنین اظهار داشت:‌ آرزوی قلبی من این است که این همایش بتواند در دیگر کشورها نیز اجرا و فرهنگ‌های دیگر را نیز درگیر خود کند. من دو روز پیش از عراق آمدم و با هنرمندان عراقی گفت‌وگو کردم،‌قرار شد در این سفر مشارکت هنرمندان خارجی را داشت باشیم. گفت‌وگویی با مدیر تئاتر عراق داشتم که تصمیم داریم تفاهمنامه‌ای در عرصه فعالیت‌های مشترک نمایشی منعقد کنیم که همایش پیاده روی اربعین نیز یکی از این اتفاقات خواهد بود.

وی با اشاره به رایزنی با موکب‌های عراقی و کویتی برای اجرای نمایشی در این ایام گفت: هدف ما اتفاقات فرهنگی مناسب است الان مسائل مختلفی در عراق در جریان است. دشمن جهان اسلام و تشیع تصمیم دارد پیاده روی اربعین را تحت الشعاع قرار دهد . من در این ایام در بغداد در بطن ماجرا بودم نمایشی هم قرار بود روی صحنه داشته باشیم که به دلیل همین شرایط امنیتی تعطیل شد. دست پلیدی دشمنان جهان اسلام برای اغتشاشات در ذهن دارند که جریان اربعین را خراب کنند، ولی این جریان آنقدر بزرگ و عظیم است که قطعا کسی نمی‌تواند آن را بهم بزند.

در ادامه شهاب‌الدین طباطبایی مدیر حوزه هنری استان خوزستان که متولی برپایی همایش تئاتر پیاده روی اربعین است، گفت: مهمترین تلاش ما دراین همایش پیوند مردم و لایه‌های مختلف جامعه و تئاتر و تعزیه با هم است. تعزیه در دل مردم همیشه برگزار شده و کشور ما هم آیینی است،‌سالهاست در خود ایران مردم با هنر آیینی همراه هستند، پیاده روی اربعین نیز رسالت سنگینی است که حوزه تلاش دارد به خوبی از عهده آن بربیاید.

وی در ادامه افزود: سی‌ام مرداد ماه دبیرخانه چهارمین همایش اربعین در خوزستان تشکیل و برنامه‌ریزی‌ها از همان زمان شروع شد. استان خوزستان بزرگترین تعزیه میدانی کشور را در شهر شوش به نام خود ثبت کرده است، ضمن اینکه ما ظرفیتی از عرب‌ زبان‌ها را در این استان داریم که اینها می‌توانند تئاتر ما را به زبان عربی به دیگر فرهنگ‌ها در جهان اسلام نیز معرفی کنند.

حجت‌الاسلام طباطبایی اظهار داشت:‌ ما میزبان 190 هنرمند از 12 استان در این ایام خواهیم بود. کارها همه داوری شد و مجموعشان این تعدادی شده که ابتدا در مرزهای شلمچه، خسروی و چزابه نمایش اجرا خواهند کرد و سپس در خاک عراق و موکب‌های مشخص اجرا خواهند داشت.

در نهایت آرش ساربان دبیر اجرایی همایش نیز اظهار داشت: شروع همایش پیاده روی اربعین نوزدهم مهر ماه در صحنه حضرت فاطمه(س) صافی الصفا حرم امیرالمومنین(ع) در شهر نجف خواهد بود. دو روز اجراها در نجف است و سپس به مسیر کربلا خواهند رفت.

وی افزود: در شهر کربلا عمودهای انتخابی 161، 442،‌701 و 915 اجرای تئاتر و تعزیه دارند. نکته دیگر هم در عمود 1392 در تاریخ 25 مهر ماه در کربلا دوستان ما جمع خواهند بود.

در بخش دوم نشست نیز کوروش زارعی درباره زمان اجراها نیز توضیح داد: نمایش‌ها نهایت بین 15 تا 30 دقیقه خواهند بود تا زوار خسته نشوند و به مسیرشان ادامه دهند. یکی از پارامترهای ما برای اجرای کارها کیفیت آثار است تا مردم کار خوب و با کیفیت ببینند.

وی افزود:‌امسال رهبر معظم انقلاب در دیدار موکب دارها بیان کردند که امام حسین(ع) را به مردم دنیا بشناسانید، این وظیفه سنگین برای ما هم هست که با عرصه هنرهای نمایشی و این هنر زنده فرهنگ مذهبی‌مان را منتقل کنیم.

سپس شهاب الدین طباطبایی نیز عنوان کرد که در هجدهم مهر ماه نیز برنامه‌ای به مناسبت پیاده روی در اهواز خواهند داشت، گفت: این روزها در فضای مجازی ما سلبریتی‌هایی داریم که تا به مذهب می‌رسند، سریع موضع گیری می‌کنند. ما هم می‌خواهیم بگوییم که خیل یاز مردم هستند که در جای جای ایران ارزش‌های مذهبی را پاس می‌دارند و برایشان مراسم‌های مذهبی مهم است، این را در مسی پیاده روی اربعین هم می‌توانیم ببینیم.

زارعی هم در پایان این نشست گفت: هزینه‌های ما بسیار زیاد است؛ بسیاری از گروه‌ها متقاضی بودند، اما همکاران من با دقت بسیار آثار را انتخاب کردند و خوشحالم که نمایش‌های عروسکی نیز به اجرا‌ها اضافه شدند. اکثر کار‌ها تولید جدید و برای همین همایش هستند. زمان اجرا‌ها نهایت ۳۰ دقیقه است تا زائران در مسیر به اجرا بایستند. قصد داشتیم زبان اردو را هم به همایش امسال اصافه کنیم، اما کیفیت آثاری که ارسال شد، خوب نبود و از پذیرش آنها صرف نظر کردیم.

وی با بیان اینکه دشمن با جنگ و تحریم نتوانست اربعین را از ما بگیرد، حالا می‌خواهد با این دست اغتشاشات راه را به جایی برد که فضا ناامن باشد، ​ این وظیفه ماست که در عرصه فرهنگی کار کنیم و باید کمک کنیم تا فرهنگ ایرانی و اسلامی را نابود نکنند.

همایش پیاده روی اربعین از نجف اشرف و جوار حرم امام علی(ع) آغاز و در مسیر موکب‌های ایرانی و غیر ایرانی کربلا با حضور تعداد زیادی از مردم به زبان‌های مختلف از ترکی و عربی تا فارسی برگزار خواهد شد.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین