عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۸۷۰۳
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
استاد سازگار:
غلامرضا سازگار، شاعر و پیرغلام اهل‌بیت (ع) گفت: شاعر آیینی، آزادی ندارد که به همه جا گریز بزند و باید در چارچوب مشخصی شعر بگوید. این چهارچوب، اهل بیت علیهم‌السلام هستند. شاعر آیینی برای خدا شعر می‌سراید و صله او را خود خدا می‌دهد.

عقیق:آیین پایانی نخستین کنگره «شورِ شیرین» به همت پایگاه شعر آیینی «جرعه» و با سخنرانی «حاج غلامرضا سازگار»، «محمد‌علی مجاهدی» و «اسماعیل امینی» و با حضور جمعی از روحانیون، ذاکران و شاعران آیینی از جمله جواد حیدری، احمد بابایی، حامد عسکری، محمود حبیبی کسبی و ... ظهر دیروز ۱۱ مهرماه در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم غلامرضا سازگار، شاعر و خالق اثر ماندگار «نخل میثم» و پیرغلام اهل بیت (ع) طی سخنانی با اشاره به تفاوت شاعر آیینی با شاعر غیرآیینی گفت: شاعر آیینی باید شعرش را بالا ببرد تا به ممدوحش برسد، اما شاعر غیرآیینی باید ممدوح را با شعر بالا ببرد.

وی شاعر آیینی را محدود به چارچوب و ضوابطی خاص دانست و گفت: شاعر آیینی، آزادی ندارد که به همه جا گریز بزند و باید در چارچوب مشخصی شعر بگوید. این چهارچوب، اهل بیت علیهم‌السلام هستند. شاعر آیینی برای خدا شعر می‌سراید و صله او را خود خدا می‌دهد.


مراسم پایانی کنگره ادبی شور شیرین

این پیرغلام اهل بیت (ع) با بیان مثالی به تشریح توجه خدا به شاعر آیینی پرداخت و گفت: سیده هندری دختری به نام عباسیه داشت که پدر و مادرش ناصبی بودند و به امیرالمؤمنین جسارت می‌کردند. این دختر با وجود سن کم با پدر و مادر غذا نمی‌خورد و به آنها می‌گفت: چرا به امام علی علیه‌السلام جسارت می‌کنید مگر نه این است که او نفس رسول الله است. او اولین شعرش را در مذمت پدر و مادرش سرود که این اشعار در الغدیر آمده است. آنها تصمیم گرفتند که فرزندشان را سر ببرند. این دختر هنگامی که تصمیم پدر و مادرش را فهمید فرار کرد و به شهری دیگر رفت. در این شهر نزد شاعری رسید و ماجرا را برای او بازگو کرد و شعرش را برای آن شاعر خواند. این شاعر گفت: قبول نمی‌کنم که این شعر را تو سروده باشی چون همه قوانین شعری به خوبی در آن رعایت شده و بعید است که یک کودک بتواند چنین شعری بسراید. دخترک آنجا شعری دیگر سرود و خود را به وی ثابت کرد. آن شاعر گفت: بیا همین جا فرزند خودم باش و فقط در وصف امیرالمومنین شعر بگو. روایت است این دختر برای همه فضیلت‌های امام شعر گفت و همه این اشعار را از حفظ بود. این توجه خدا به شاعران آیینی است که چگونه یک دختر که در وصف امیرالمومنین شعر می‌سراید را از چنگال ظالمان نجات می‌دهد و برای او پناه‌گاهی فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: در روایتی آمده است آنچه بر پیامبران نازل نشده بسیاری از آن مطالب از زبان شعرا مطرح می‌شود.

این پیرغلام اهل بیت با بیان این که گاهی یک نوحه از یک قصیده بالاتر است، گفت: نوحه را ممکن است صدها، هزاران و یا میلیون‌ها نفر گوش دهند و آن را بخوانند و این نوحه روی آنها اثر بگذارد. این اهمیت شعر آیینی است، در حالی که یک قصیده در کتابی نوشته می‌شود و افراد هر کدام برای خودشان ممکن است آن را بخوانند و اثر نوحه را ندارد.

سازگار با توصیه به شاعران اهل بیت (ع) مبنی بر مدد گرفتن از حضرت روح‌القدوس گفت: یک بار قبل از منبر پیرمردی که اهل دل بود به من گفت: قبل از منبر رفتنت سه بار بگو یا روح القدس. شما نیز این کار را انجام دهید. هنگام شعر گفتن طهارت داشته باشید، وضو بگیرید، رو به قبله باشید و از حضرت روح‌القدس مدد بخواهید مطمئن باشید خداوند شما را یاری خواهد کرد.


اهدای جایزه برگزیدگان به دست غلامرضا سازگار، پیرغلام و شاعر اهل بیت (ع) در کنگره ادبی شور شیرین

معرفی برگزیدگان نخستین کنگره شعر شور‌ شیرین +اسامی

طبق اعلام هیأت داوران، هیچ‌یک از آثار به عنوان اثر برگزیده انتخاب نشد و تعدادی از آثار به عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی و از صاحبان آنها تجلیل شد که اسامی شاعران به شرح زیر است:

امیر‌حسین شبانی
فرهاد ندر‌خانی
عبدالحسین مخلص‌آبادی
سیدعلی سیدی
علی وحدتی
یونس چگینی
جواد قمری
علی سلیمیان
حمید عرب‌خالقی

همچنین در این مراسم از سجاد محمدی، حامد خاکی و سیدمحمدرضا حسینی، اعضای شورای ادبی پایگاه شعر آیینی جرعه تجلیل شد

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین