عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۸۵۸۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
براساس یک تحقیق علمی، سلامت روانی افرادی که در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند، با ۹۵ درصد اطمینان، بیشتر از افرادی است که شرکت نکرده‌اند. یعنی احساسات منفی نظیر اضطراب، افسردگی و ناامیدی در این افراد کمرنگ می‌شود.

عقیق:کانون روانش‌شناسی اربعین در تحقیقی، به مقایسه سلامت روانی  افرادی که در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده‌اند با افرادی که شرکت نکرده‌اند، پرداخته است.

امروزه بسیاری از صاحب‌نظران برجسته، بر نیاز به دین و معنویت در بهداشت روانی تأکید دارند و معتقدند که در زمینه سلامت، افزون بر سه بعد زیستی، روان‌شناختی و اجتماعی، بعد معنوی نیز برای انسان در نظر گرفته می‌شود.

یکی از ابعاد معنوی انسان، انجام آیین‌های مذهبی است؛ در این میان، آیین‌های حسینی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین مراسم جمعی و اجتماعی شیعیان هستند که از مهم‌ترین آن‌ها نیز مراسم پیاده‌روی اربعین است که بررسی چندانی در زمینه ابعاد روان‌شناختی آن انجام نشده است.

از سوی دیگر، بهبود سلامت روانی افراد جامعه، همواره یکی از دغدغه‌های اساسی بوده است، به نحوی که آمار منتشر شده در سراسر جهان، حاکی از وضعیت بحرانی آن است؛ از این‌رو شناسایی عوامل تأثیرگذار در آن، به‌منظور ارتقای آن ضروری است؛ بنابراین، هدف از  انجام پژوهش حاضر، تعیین تفاوت سلامت روانی در افرادی که در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده‌اند، با افرادی‌که شرکت نکرده‌اند، بود.

پژوهش باتوجه به هدف بنیادی و روش آن، توصیفی از نوع علی، مقایسه‌ای بود. جامعه آماری پژوهش، شامل افرادی است که از شهر کرج در پیاده‌روی اربعین سال ۱۳۹۶ شرکت کردند و نیز شامل افرادی است که در شهر کرج، هرگز تجربه پیاده‌روی اربعین را نداشته‌اند. نمونه پژوهش شامل ۱۲۰ نفر بود (۶۰ نفر از شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی اربعین و ۶۰ نفر از غیر شرکت‌کنندگان) که به شیوه هدفمند انتخاب شدند؛ ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه سلامت عمومی GHQ بود.

نتایج بدست آمده از آزمون آماری T مستقل نشان داد که سلامت روانی افرادی که در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند، با ۹۵ درصد اطمینان، بیشتر از افرادی است که در پیاده‌روی اربعین شرکت نکرده‌اند. در تبیین یافته‌های فوق، می‌توان اظهار داشت، سلامت روان درپی آن است که احساسات منفی نظیر اضطراب، افسردگی، ناامیدی کمرنگ گشته و از بروز نشانه‌های مرضی در افراد پیشگیری به عمل آید؛ یکی از پایه‌های مشکلات مذکور، سطوح بالای استرس و احساس عدم ایمنی است؛ از سوی دیگر اعتقاد راسخ قلبی به خداوند و یاد پروردگار همان‌طور که بارها در قرآن کریم، احادیث و روایات ذکر شده موجب آرامش دلهاست و همین آرامش حاصل از ارتباط عمیق با پروردگار و انجام مناسک دینی از قبیل پیاده‌روی اربعین، به منظور تقرب بیشتر به خالق هستی و ائمه‌اطهار(ع) منجر به کاهش بروز اختلالات روانی و افزایش سلامت روانی افراد می‌شود.

از طرف دیگر غالب افرادی که در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند، از دلبستگی عمیقی به خداوند متعال برخوردارند و این تکیه کردن به تنها قدرت واقعی عالم هستی و نیز توسل به ائمه اطهار(ع) منجر به احساس ایمنی عمیقی در افراد می‌شود و فرد احساس آرامش و قوت قلب کرده و خود را در سختی‌ها و چالش‌های زندگی، تنها نمی‌داند، بلکه خود را متصل به نیرویی لایتنهایی یافته و بنابراین کمتر دچار اختلالات روانی گشته و از سلامت روانی بهتری، برخوردار خواهد بود.

کانون روان‌شناسی اربعین همچنین در حال برگزاری تحلیل روان‌شناختی مجالس عزاداری و سوگواران حسینی در دهه اول محرم است که برای شرکت در آزمون روانشناسی هیأت می‌توانید از اینجا اقدام کنید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین