عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۸۴۴۶
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
یک کارشناس مهدوی تشریح کرد
حجت‌الاسلام باقرزاده با بیان‌اینکه ندای «هل مِن ناصر یَنصُرُنى» امروز از امام زمان(عج) به گوش می‌رسد، گفت:برای آنکه این ندا را بشنویم باید مراقب لقمه‌هامان باشیم مبادا به حرام آلوده شود. راه پاسخ به این ندا تنظیم فرکانس سبک زندگی با حضرت حجت(عج) است.

عقیق:یکی از نمادهای شناخته شده برای عاشورای حسینی عبارت «هل مِن ناصر یَنصُرُنى» امام حسین(ع) خطاب به سپاه دشمن است. ندایی که بی تردید در عاشورای سال 61 هجری محصور نمانده بلکه در گوش تاریخ جاری و ساری است.

از این رو، در گفت وگو با حجت الاسلام «ابراهیم باقرزاده»، کارشناس مباحث مهدوی درباره ندای هَل من ناصر امام زمان(عج) و شیوه های پاسخ به آن توسط منتظران در عصر غیبت، گفت وگو کرده ایم که مشروح بخش دوم  و پایانی آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

 

در بخش نخست این گفت وگو بیان شد که ندای کمک خواهی امام حسین(ع) در گوش تاریخ جریان دارد و البته این ندا تجلی صفات رحمانیت و رحیمیت پروردگار در امام معصوم(ع) است تا حرّهای بسیار را بر کشتی کربلا سوار کند. حرّهایی که چه بسا امروز و در جامعه منتظر می خواهند ندای امام زمان(عج) را لبیک بگویند. و اینکه ادامه بحث:

 

امروز و در عصر غیبت امام عصر(عج) آیا هنوز  هم می توان به ندای «هل مِن ناصر یَنصُرُنى» حضرت سیدالشهداء(ع) پاسخ گفت؟

 

با توجه به آنکه کمک خواهی امام معصوم(ع) و ندای «هل مِن ناصر یَنصُرُنى»، تجلی صفات رحمانیت و رحیمیت خدا در وی و تلاش برای رساندن انسان ها به مقصد سعادت است امروز هم این ندا از گلوی مبارک امام زمان(عج) برمی خیزد بدین معنا که ای مردم! بیایید به سمت خدای متعال و از لشکر شیطان دور شوید.

اگر در روز عاشورای سال 61 هجری امام حسین(ع) می خواست با این ندا جامعه را زنده و به سوی نور هدایت کند: «يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ» امروز هم حضرت بقیه الله الاعظم(عج) این رسالت را بر عهده دارند.

اما درباره کیفیت پاسخ ما به این ندا باید گفت: ما قائل به آن هستیم که همه ائمه(ع) یک سخن و حرف حق را می گویند، به تعبیر معصوم(ع): «خلقنا واحد و علمنا واحد و فضلنا واحد و کلنا واحد».

لذا امروز و در عصر غیبت هم امام زمان(عج) ندای هل من ناصر ینصرنی را سر می دهند تا ما به سمت سعادت برویم.

 

برای آنکه در پاسخ به این ندا به سرنوشت کوفیان سال 61 هجری دچار نشویم، چه باید کرد؟

 

راه لبیک به این ندا، داشتن بصیرت است یعنی باید حق و باطل را بشناسیم، وقتی جبهه حق را شناختیم، در موضع گیری و سخن گفتن و مقاومت و ایستادگی تعلل نمی کنیم چون با شناخت حق در پی آن می دویم.

لذا لازمه پاسخ به ندای هل من ناصر امام زمان(عج) در گام نخست اصلاح اعمال یعنی بازنگری در خود است اینکه بدانیم ما واقعا شیعه هستیم. این اصلاح اعمال در عین اینکه کاری سخت و شاق نیست، زمینه ساز ظهور است.

 

آیا با انتظار صرف قلبی عاطفی و بدون عمل می توان به ندای هل من ناصر امام زمان(عج) پاسخ گفت یا این مهم ملزوماتی در میدان عمل نیز دارد؟

 

کسی که منتظر ظهور منجی و روی کار آمدن دولت کریمه است، باید از نظر فکری اعتقادی و عملی خود را آماده کند چشم به راهی حضرت(عج) یعنی ایجاد این آمادگی ها نه لغلغه های زبانی.

انتظار سازنده یعنی همسو بودن حیات و سبک زندگی فردی و اجتماعی انسان با رفتارها و پندارها و اعتقادت اهل بیت(ع)؛ انسان به حقیقت منتظر، باید رفتارهایش را با این فرکانس تنظیم کند.

به عبارت بهتر، منتظر باید خود را با امام معصوم همسنخ و هماهنگ کند؛ برای مثال اگر امام عصر(عج) ظالم نیست ما نیز ظلم نکنیم، ظلم فقط با اسلحه و شمشیر نیست گاهی زبانی و مالی است.

یا اگر امام(عج) مهربان است ما نیز با خانواده، دوستان، نزدیکان و ... مهربان باشیم. اگر امام(ع) خیرخواه، پرهیزگار و عادل است ما هم چنین باشیم.

امام صادق(ع) فرمودند: «برای صاحب الامر غیبتی طولانی است که در این دوران هر کسی باید تقوا پیشه کرده و به دین خود چنگ بزند» این یعنی هر کسی که تقوا نداشته باشد، نمی تواند در لشکر امام زمان(عج) حاضر شود.

 

گناهان چقدر ما را در گفتن لبیک به ندای «هل مِن ناصر یَنصُرُنى» باز می دارد؟

 

گناهان باعث تیرگی قلب شده و از همراهی با سپاه امام زمان(عج) بازمان می دارد. از وظایف منتظر مهرورزی قلبی به امام زمان(عج) است وقتی عاشق شدیم سعی می کنیم معشوق را از خود راضی نگاه داریم

در همین بعد وظایف فردی اخلاقی، حزن و اندوه جای دارد یعنی در کنار ابراز عشق و محبت، از نبود و غیبت امام(عج) در اندوه باشیم و دائم از خدا بخواهیم که ظهور ایشان را برساند.

 

منتظران در این مسیر از نظر دینی اعتقادی چه وظایفی دارند؟

 

منتظر امام زمان(عج) باید در دین ثابت قدم باشد؛ کسی که در دین ثابت قدم و حق مدار باشد درصدد تقویت دینی خود برمی آید امروز و در آخرالزمان، دینداری بسیار سخت است باید منتظران دین را محکم بچسبند مبادا صحنه گناه و تورم و گران فروشی، احتکار و موضع گیری های سیاسی، دین ما را از بین ببرد. باید تقویت و ریکاوری علمی در خود داشته باشیم.

 

گام دوم در این مسیر، دعا برای ظهور امام زمان(عج) است. در کتاب شریف «مکیال المکارم» 100 فایده برای دعای در حق امام زمان(عج) نقل شده مثل فرج و گشایش از امور زندگی، افزایش نعمات الهی، برطرف شدن اضطراب و ناراحتی ها، اکمال ایمان، برخورداری از اجر رسالت نبوی(ص)، برخورداری از دعای متقابل امام زمان(عج)، نجات از فتنه های آخرالزمان و هلاکت روحی و ... .

 

سومین بخش از وظایف منتظران در پاسخ به ندای کمک خواهی امام مهدی(عج)، معرفت است آنهم نه فقط به نسب بلکه به شان و جایگاه و دامنه و عمق و نفوذ ایشان در عالم امکان؛ بنابر فرموده امام صادق(ع) کسی که حجت خدا را نشناسد دین اش به هدر می رود.

 

وظیفه چهارم منتظران تسلیم است مقابل هر آنچه امام زمان(عج) می گوید و می خواهد.

 

در بحبوحه روزمرگی ها که حتی بسیاری از اصوات با گوش مادی شنیده نمی شوند، چطور می توان با گوش جان ندای «هل من ناصر ینصرنی» امام زمان(عج) را شنید؟

 

با مدیریت درست زندگی این ندا شنیده می شود یعنی اگر منِ نوعی از نظر فردی، خود و خانواده ام را مدیریت کنم در درگیری ها و بلبشوهای اجتماعی نیز می توانم مدیریت فردی، خانوادگی و اجتماعی داشته باشم.

امام حسین(ع) در کربلا به سپاه عمرسعد رو کردند و فرمودند: صدای من را نمی شنوید چون شکم هایتان از حرام پر است.

امروز در عصر غیبت نیز اگر شکم های ما از حرام پر شد، گوش حرف حق را نمی شنود حتی اگر از زبان خدا و رسول(ص) و امام حسین(ع) باشد.

باید مواظبت کرد مبادا غذای حرام در وجود انسان راه یابد، با این مراقبت است انسان در مسیر اهل بیت(ع) قدم برمی دارد.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین