عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۸۴۴۴
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
آیت الله رشاد در آیین آغاز سال تحصیلی ۹۸-۹۹ حوزه‌های علمیه استان تهران:
آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه استان تهران، صبح امروز چهارشنبه ۲۷ شهریور برگزار شد.

عقیق:آیین آغاز سال تحصیلی ۹۸-۹۹ حوزه‌های علمیه استان تهران، صبح امروز چهارشنبه ۲۷ شهریور، در مصلی بزرگ حرم مطهر حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برگزار شد. پیش از آغاز مراسم، بسیاری از طلاب جلوی درب مصلی با هم مشغول گفت‌وگو و گرفتن عکس یادگاری بودند.

آیت الله رشاد رئیس حوزه‌های علمیه استاد تهران و بسیاری از اساتید حوزه در این مراسم حضور داشتند. حجت الاسلام ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران هم در این مراسم حضور داشت.

آیین آغاز سال تحصیلی ۹۸-۹۹ حوزه‌های علمیه استان تهران

آیین آغاز سال تحصیلی ۹۸-۹۹ حوزه‌های علمیه استان تهران

آیین آغاز سال تحصیلی ۹۸-۹۹ حوزه‌های علمیه استان تهران

مراسم با مداحی یکی از طلاب ادامه پیدا کرد. در ادامه مجری برنامه یکی از سخنان مقام معظم رهبری درباره زنده نگه داشتن نام شهدا را قرائت و حذف عنوان شهید از تابلو‌های شهری را محکوم کرد. سپس کلیپی از مقام معظم رهبری پخش شد که ایشان در آن به زنده نگه داشتن نام شهدا تأکید می‌کردند.

اصولی که یک طلبه باید به آنها پایبند باشد

در این مراسم آیت الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید هم حضور داشت و در سخنانی گفت: خداوند را شاکرم که شرایط دیدار با شما را برای بنده میسر کرد. از هیچ قشری به اندازه علما در قرآن و روایات تقدیر نشده است. یک عالم اسلامی موقعیت عظیمی دارد؛ خط مشی یک طلبه این است که خدمت کند. طلبه باید در این مسیر قدم بردارد و به این اصول پایبند باشد: اصل اول در طلبگی برای عالم شدن اخلاص است؛ باید برای خدا درس خواند. دومین شرط این است که با همت بلند درس بخواند و به کم قانع نباشد. راه پر فراز و نشیب است و طلبه باید با همت بلند در این مسیر قدم بردارد. هر کسی فرزند جهد و تلاش خودش است.

وی در ادامه بیان کرد: سومین قدم اراده و جدیت است. افراد سست به جایی نمی رسند؛ این راه بسیار پر زحمت است. اصل چهارم نظم است و هر طلبه ای که منظم است، موفق خواهد بود. نکته دیگر ادبیات است؛ قلم و بیان به ادبیات مناسب نیاز دارد. علم حوزه بسیار مهم است. تمام زندگی انسان در این علوم خلاصه می شود.

طلبگی شغل و سمت نیست؛  یک هویت و حقیقت است

آیت الله رشاد رئیس حوزه‌های علمیه استاد تهران نیز در این مراسم در سخنانی گفت: طلبگی شغل و سمت نیست؛ صفت است. طلبگی یک هویت و حقیقت است. طلاب در وجودشان باید طلبه باشند. خطری تهدیدکننده‌تر از فراموشی هویت طلبگی، پیش روی حوزه نیست. فراگیری علوم دیگر مانعی ندارد، اما یادگیری اصول دروس حوزه مانند فقه و ... نسبت به دیگر حوزه ها اولی است. البته یادگیری دیگر علوم مشکلی ندارد، اما نباید دروس اصلی فراموش شود. طلبه‌ها باید علوم حساب، مدیریت، روان شناسی و ... را هم بخوانند. برخی این علوم را تا پایان مقاطع می‌خوانند و دیگر خود را عالم آن رشته می‌دانند؛ اما چون دستشان از علوم حوزوی خالی است به جایی نمی‌رسند. برخی طلاب لباس روحانیت می‌پوشند، اما هویت طلبگی ندارند. نباید به فراگیری علوم دانشگاهی کفایت و علوم حوزوی را ترک کرد.

وی افزود: وقتی یک طلبه صحبت می‌کند، باید قداستی در وجودش دیده شود. رسیدن به این شرایط جز با انس با آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) میسر نیست. خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بستر تربیت زیر سایه قرآن و سخنان اهل بیت (ع) میسر شد. الان برخی طلبه‌های ما دنبال گذراندن دروس به شکل غیر حضوری هستیم. طلاب نباید به بهانه کار لباس روحانیت را کنار بگذارند.

انقلابی‌گری برای یک طلبه فراتر از یک وظیفه و هویت است

آیت الله رشاد ادامه داد: انقلابی‌گری برای یک طلبه فراتر از یک وظیفه و هویت است. طلبه باید انقلابی فکر کند، سخن بگوید و رفتار کند. تحصیلات طلبه باید بروز باشد. باید تحصیلات کارآمد داشته باشد. حال تحصیلات امروز طلبه حال سرباز جنگی است؛ امروز روزگار صلح نیست. همه در مقابل ایران قامت راست کردند و ایستاده اند. باید بدانیم که در میان طلاب نیز دشمن هست. من خودم دیدم که یک روحانی گفت یزید دستور قتل امام حسین (ع) را صادر نکرد! در جای دیگر شنیدم که امام حسین با یزید بیعت کرده و سپس یزید حضرت را به شهادت رساندند! کسی که وارد حوزه می‌شود باید از این موضوعات اطلاع داشته باشد.

آیت الله رشاد همچنین به بخش‌های مختلف حوزه اشاره کرد و گفت: طلاب خواهر تا الان از ۴ هزار رساله دفاع کردند. بانوان طلبه از آقایان جلوتر هستند. بیش از ۱۶ هزار طلبه در تهران مشغول تحصیل هستند.

در پایان طلاب به دیدار آیت الله نوری همدانی رفتند و این مراسم با شعار حوزه انقلابی پیشگام در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب به پایان رسید. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین