عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۸۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی پاسخ داد:
حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در شب هشتم ماه محرم به بررسی دلایل عقب رفت گروهی از انسان‎ها پرداخت و گفت: گروهی به اسم واقفیه داریم، اینها تا امام هفتم را قبول دارند و هفت امامی هستند، اما امام هشتم را قبول ندارند؛ واقف یعنی توقف.

عقیق:حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در شب هشتم ماه محرم الحرام، در مسجد امام خمینی(ره) کرمان به دسته بندی انسان‎ها اشاره کرد و گفت: انسان‎ها سه دسته هستند، یک عده می‌خواهند روز به روز بهتر شوند رَبِّ زِدْنی عِلْماً [سوره طه - آیه ۱۱۴] خدایا روز به روز علمم را بیشتر کن، زادَهُمْ هُدیً [سوره محمد - آیه 17] خدایا روز به روز هدایتم را بیتشر کن؛ یک عده هم عقب می‎روند آمَنُوا ثُمَّ کَفَرُوا [سوره نساء - آیه 137]، مؤمن بود و کافر شد، انقلابی بود و بی تفاوت شد، بی تفاوت بود و ضد انقلاب شد، مدام به عقب می‎رود؛ بعضی ها هم دور خودشان می چرخند کَحِمارِ الطّاحُونَةِ. در حدیث داریم که اگر دو روز مثل هم باشد دچار خسران شده ایم [مَنِ اسْتَوَی یَوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُون‏ - الأمالی( للصدوق) / ص 668 ]. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند اگر شبی من بخوابم و در آن شب بر علمم افزوده نشود آن روز [شبانه روز] بر من مبارک نیست. امام صادق علیه السلام فرمودند هر شب جمعه علوم اهل بیت زیاد می شود زیرا اگر بازسازی و به روز نشود چیزهایی را هم که می دانند از بین می رود [أنّ للأئمّة فی کلّ لیلة جمعة علوما متجدّدة مستفادة و لو لا ذلک لأنفدو - شرح الکافی، الأصول و الروضة (للمولی صالح المازندرانی) / ج‏5 / ص : 283].

وی با ورود به مسئله کربلا ادامه داد: چه طور آدم کربلایی می‌شود و بعد یزیدی می‌شود؟ اول پیمان شکنی، دوم لقمه حرام. امام حسین علیه السلام فرمودند من هر چه حرف می‎زنم باز شما گوش نمی‌دهید غَیْرُ مُسْتَمِعٍ قَوْلِی فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَام‏ [تحف العقول / ص : 240]. لقمه حرام ابتدا انسان را فاجر و سپس کافر می‎کند دلیل این حرف در سوره مطففین است وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ [سوره مطففین - آیه 1] وای بر کم فروشان و پشت سر آن در آیه‎های بعد می‌گوید إِنَّ کِتابَ الفُجَّارِ [سوره مطففین - آیه 7] حرام خوری تو را فاجر می‎کند، و پشت سر این آیه می‎گوید وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ [سوره مطففین - آیه 10] یعنی اول کم فروش به خورنده لقمه حرام، بعد فاجر و فاسق می‎شود و سپس منکر و کافر می‎شود. حدیث داریم کسانی که گناه می‎کنند اولین سیلی که می‎خورند این است که خداوند مزه عبادت را از ایشان می‎گیرد، اگر نماز بخوانند از نماز لذت نمی برند؛ این اولین سیلی خداست.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور اضافه کرد: کلمه رزق در قرآن کنار کلمه طیب آمده است و آیات لقمه حرام نشانگر اهمیت این موضوع است. آیاتی که درخصوص لقمه حرام است زیاد هستند وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ [سوره هود - آیه 85] کم فروشی نکنید، وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِیمِ [سوره اسراء - آیه 35] در فروش عادلانه وزن کنید، أَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمِیزانَ [سوره انعام - آیه 152] میزان رو به کم ندهید، وَتُدْلُوا بِهَا إِلَی الْحُکَّامِ [سوره بقره - آیه 188] رشوه ندید؛ سرقت، ربا، خوردن مال یتیم و ... چیزهایی هستند که در اسلام حرام شده‎اند. کَسْبُ الْحَرَامِ یَبِینُ فِی الذُّرِّیَّة [الکافی (ط - الإسلامیة) / ج‏5 / ص : 124] لقمه حرام روی نسل هم اثر دارد، إِنَّ الْحَرَامَ لَا یَنْمِی‏ [الکافی (ط - الإسلامیة) / ج‏5 / ص : 124] لقمه حرام رشد ندارد و اگر هم رشد کند نمو ندارد و اگر نمو کند به آخر نمی‌رسد. عبادتی که با لقمه حرام باشد مثل ساختمانی است که روی شن ساخته شده باشد الْعِبَادَةُ مَعَ أَکْلِ الْحَرَامِ کَالْبِنَاءِ عَلَی الرَّمْل‏ [عدة الداعی و نجاح الساعی / ص : 152].

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه به موضوع راه مستقیم پرداخت و گفت: موضوع دیگری که باید به آن توجه شود مسئله راه مستقیم است، این راه مستقیم راه مهمی است، در اسلام همه دعاها مستحب هستند، اما تنها دعای واجب این است: اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِیمَ‌، انسان نباید خط را گم کند، [عمر بن سعد] آمد پسر پیغمبر را بکشد تا حکومت ری را بگیرد؛ یعنی ببینید انسان چقدر می‎تواند سقوط کند. این از علاقه به دنیا سرچشمه می‎گیرد.

وی اظهار کرد: گروهی به اسم واقفیه داریم، اینها تا امام هفتم را قبول دارند و هفت امامی هستند، اما امام هشتم را قبول ندارند؛ واقف یعنی توقف. اما چطور واقفی شدند؟ اینها به عنوان نماینده امام سهم امام (خمس را) جمع کرده بودند امام که در زندان شهید شدند، اینها که بعد از امام هفتم می‎بایست سهم امام را به امام هشتم می‌دادند قبول نکردند و گفتند ما دیگر امامی نداریم و اصلا منکر امامت شدند تا بتوانند پول‌ها را بخورند.  در انقلاب هم واقفی داریم، شخص امام خمینی را قبول دارد اما به مقام معظم رهبری که می‌رسد می‌گوید نه، امام دیگر نداریم، اینها واقفیه های انقلاب هستند.

استاد قرائتی افزود: در عاشورا هم ما واقفیه داریم، اول به امام نامه می‎نویسند که بیا، بعد که می‎بینند بحث حکومت ری است می‎گویند نه، نیا. این از سنگدلی نشأت می‎گیرد. قرآن در مورد اینها می فرماید قُلُوبُکُمْ ... کَالْحِجَارَةِ [سوره بقره - آیه 74] بعد می‌گوید نه، قلب اینها از سنگ هم بدتر است، کنار سنگ‎ها چشمه آب پیدا می‌شود، اما کنار دل اینا هیچ پیدا نمی‎شود. خداوند باز می فرمایند خَتَم‌َ اللَّه‌ُ عَلَی‌َ قُلُوبِهِم‌ْ [سوره بقره - آیه 7] خدا بر دل‎های این‎‌ها مهر زد. حالا چرا می‎گوید "خَتَم‌َ اللَّه‌"؟ بله، انسان خطای می‎کند و خداوند بر دل او مهر می‎زند. تصور کنید صاحب خانه‎ای وارد خانه‎اش می‎شود و می‎بیند مرد غریبه‎ای در خانه است، صاحب خانه در را قفل می‎کند و به پلیس زنگ می‎زند، وقتی که دزد می‎گوید چه کسی در را بست. صاحب خانه می‎گوید من بستم به خاطر اینکه تو دزدی و با پای خودت به خانه من وارد شدی؛ "خَتَم‌َ اللَّه‌ُ"، "طَبَعَ اللَّهُ" پس خداوند هم بی دلیل قلوب را قفل نمی‎کند و فقط در زمانی که افرادی خودشان خلاف می‎کنند خداوند همانجا دل‎هایشان را قفل می کند. بعضی شغل‎ها سنگدلی می‎آورد بعضی رفاقت‌ها، بعضی حرف‎ها، بعضی فیلم‌ها، بعضی غذاها، و .... می‎تواند سنگ‎دلی بیاورد. مگر حضرت علی اصغر علیه السلام چند قطره آب می‎خواستند و به چند قطره نیازمند بودند؟ این نمونه‎ای از سنگ‎دلی است و پناه بر خدا.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین