عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۷۶۲۹
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
استاد اخلاق با بیان اینکه محور عاشورا براساس خانواده است، گفت: از طفل شش ماهه تا پیرمرد ۹۰ ساله مأموریتی بزرگ برای تاریخ دارند که با نگاهی عمیق به واقعه عاشورا می‌توانیم به گوشه‌هایی از این مأموریت‌ها پی‌ببریم.

عقیق:چهارمین نشست صمیمانه جمعیت ستایشگران جوان داستان اهل بیت علیهم‌السلام بعد از ظهر دیروز در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا عابدینی به تشریح ستایشگری اهل بیت (ع) با رویکرد خانواده پرداخت و گفت: در بحث نظام معرفتی خانواده و ارتباط با عاشورا اساس و حقیقت دین بر مبنای محبت استوار است در واقع اساس همه عالم بر مبنای محبت است، حال خداوند کاری کرده که انسان به وسیله محبت بتواند به توحید برسد.

نظام هستی بر اساس خانواده طراحی شده و کلمه رَحِم برگرفته از رحمانیت است

وی ادامه داد: نتیجه نهایی محبت ایجاد وحدت است. علامه طباطبایی در المیزان به چند مسلک اخلاقی می‌پردازد که یکی از آنها که اختصاصی پیامبر (ص) است، بر پایه محبت استوار است و به آن سلوک حبی می‌گویند. در واقع نظام هستی علاوه بر انسان و حیوان و حتی گیاهان بر خانواده، زاد و ولد و ادامه نسل استوار است و جریان بقای هستی و نسل به رَحِم تشبیه شده که عضوی از زن است و ریشه آن اساس خانواده است. جالب است که رَحِم از کلمه رحمان آمده و اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد.

عابدینی با بیان اینکه رَحِم فقط رَحِم ظاهری نیست، گفت: انسان یک جسم دارد و یک روح، روح هم رحمی دارد که برای ما شیعیان به محمد و آل محمد می‌رسد یعنی همان‌طور که انسان‌ها از طریق نظام خونی به هم مرتبط می‌شوند روح انسان‌ها هم از طریق نظامی به هم مرتبط می‌شوند که این نظام اهل بیت پیامبر هستند.

رَحِم جسمانی، رَحِم ولایی و نهایتاً رَحِم رحمانی را درپی دارد

این استاد اخلاق با بیان اینکه رسیدن به رحمانیت خدا وابسته به رحم جسمانی، رحم ولایی و نهایتاً رحم رحمانی خدا است، گفت: اگر کسی در برابر این سنت الهی قد علم کرد نابودی خودش را آغاز کرده است زیرا هر چقدر سنت الهی فراگیرتر باشد مقابله با آن عقاب شدیدتری دارد و اولین ناطق و گوینده در روز قیامت رحم است که از رحم جسمانی آغاز و با رحم ولایی ادامه و به رحم رحمانی ختم می‌شود.

خانواده نمونه کوچکی از ولایت‌مداری و تمرین ولایی شدن است

عابدینی سنگینی وزنه محبت در خانواده را سبب رسیدن به رحمانیت خدا دانست و گفت: نظام خانواده نمونه کوچکی برای تمرین و آماده شدن برای پیوند با ولایت است زیرا نمونه کوچک ولایت‌مداری پدر خانواده است و کسی که در ولایت‌مداری خانواده موفق باشد در ولایت‌مداری بالاتر هم موفق خواهد بود حالا اگر اهداف هیئت‌ها بر اساس خانواده گسترش پیدا کند موفق می‌شود و این گونه می‌توان جوانان را با اهل بیت (ع) و ولایت پیوند داد که نتیجه نهایی آن رسیدن به رحمانیت خداوند است.

خانواده اساس جامعه است و غرب بر همین اساس آن را مورد هدف قرار داده است

این استاد اخلاق با بیان اینکه خانواده به همین دلیل مورد هجمه غرب قرار دارد گفت: خانواده اساس همه جامعه است و بر همین اساس غرب خانواده را هدف قرار می‌گیرد. کسی که خانواده را زیر سؤال ببرد بقای جامعه را هدف قرار داده است. غرب برای از بین بردن خانواده و در واقع برای از بین بردن رحم موضوع هم‌جنسگرایی را طراحی کرده و این اقدام قرار گرفتن در مقابل سنت الهی است و نمی‌توان این موضوع را به عنوان یک گناه قلمداد کرد بلکه اتفاقی است که قهر، خشم خدا و نهایتاً نابودی را در پی دارد.

خانواده نه فقط ادامه نسل بلکه نزول رحمت الهی را درپی دارد

عابدینی نگاه به خانواده را سبب نزول رحمت الهی دانست و گفت: خانواده اساس یک جامعه است و نگاه به آن نه تنها مشکل گشای جامعه است و نه فقط موضوع ادامه نسل را در پی دارد بلکه سبب نزول رحمت الهی است و اینجا حقیقت رحمانیت خدا خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه حرکت خانواده حرکت صلح است و با جنگ سازگار نیست گفت: هنگامی که گروهی قصد جنگ و نزاع را داشته باشند با خانواده وارد عمل نمی‌شوند و اصولاً جنگ و نزاع ویژه مردان است.

محور عاشورا خانواده است/ همه اعضای کاروان امام حسین (ع) مأموریتی برای همه تاریخ دارند

وی با بیان اینکه جریان عاشورا یک حرکتی است که براساس خانواده طراحی شده است، گفت: ماجرای عاشورا همچون معدن عمیق و وسیعی است که حتی لایه‌های اولیه آن هم استخراج نشده زیرا هر فردی که در واقعه عاشورا حضور داشته از طفل شش ماهه تا پیرمرد ۹۰ ساله مأموریتی بزرگ برای تاریخ داشته که با نگاهی عمیق به واقعه عاشورا می‌توانیم به گوشه‌هایی از این مأموریت‌ها پی‌ببریم.

بسیاری از مردم نیجریه به عشق غلام سیاه‌پوست امام حسین(ع) شیعه شده‌اند

عابدینی ادامه داد: به عنوان مثال بسیاری از مردم نیجریه به عشق «جون» غلام سیاه پوست امام حسین (ع) شیعه شده‌اند و این نشانه گوشه‌ای از مأموریت غلام امام حسین (ع) است به همین صورت هرکدام از حاضران در صحنه عاشورا و اعضای کاروان امام حسین (ع) نقش عظیمی در ادامه جهان و هدایت‌گری همه عالم دارند حال اگر ما این نقش‌ها را به خوبی نمی‌بینیم به این دلیل است که از این معدن عمیق نتوانستیم استخراج کنیم.

این استاد اخلاق تعجیل در فرج امام زمان (عج) را نیازمند استفاده از بستر‌هایی چون عاشورا دانست و گفت: نگاه درست به عاشورا سبب طراحی نقشه‌ای درست و اثر‌گذار برای اهمیت و توسعه خانواده است و اگر ما در مجالس امام حسین(ع) احساس کنیم که یک سله رَحِم انجام می‌دهیم زیر سایه آن قرار گرفته‌ایم، آنگاه می‌توانیم خانواده را هم تقویت کنیم و به رحمانیت خدا برسیم.

معرفت‌افزایی باید از خانواده شروع شود و گاهی هیأت خانوادگی به اندازه هیأت چند هزار نفری اهمیت دارد

وی با بیان اینکه باید مجالس امام حسین علیه‌السلام بر محور خانواده برگزار شود گفت: برگزاری مجلس روضه و جشن اهل بیت دعوت امام است و شرکت‌کنندگان مجالس زائر اهل بیت (ع) هستند حال تفاوتی ندارد که این یک مجلس خانوادگی است یا یک مجلس چند هزار نفری هر دو به یک اندازه مهم‌اند اصلاً کسی که دنبال معرفت‌افزایی است باید این کار را از داخل خانواده شروع کند و اگر رحم از خانواده قطع شود راه ارتباط بیرون خانواده و مجالس بزرگ هم قطع می‌شود این‌گونه است که حتی اگر در مجالس بزرگ هم شرکت کنیم دلمان نمی‌شکند و اشک سرازیر نمی‌شود.

جمشیدی: مداح اهل بیت باید زیبایی‌های موسیقی کشور را نشان دهد/ لزوم آشنایی با فقه موسیقی

نقش موسیقی در ستایشگری و اثر آن در خانواده، بخش دیگر چهارمین نشست ستایشگران جوان آستان اهل‌بیت علیهم السلام بود که اکبر جمشیدی مداح اهل بیت طی سخنانی فقه موسیقی را حائز اهمیت دانست و گفت: فقه موسیقی موضوعی است که هر خواننده باید آن را بداند. 

وی با بیان اینکه هیئات هم از این ناحیه ضریه خورده‌اند هم ضربه زده‌اند، گفت: برخی هیئات جوانان را تخدیر می‌کنند. زحمت هم می‌کشند اما سمّ موسیقایی را وارد ذهن جوانان می‌کنند.

جمشیدی در تأکید اهمیت موسیقی گفت: موسیقی از کودکی با ما همراه است و بسیاری از افراد با آن انس دارند.

لزوم شناخت موسیقی ایرانی توسط مداحان جوان

وی لزوم شناخت گوشه‌های موسیقی ایرانی را به ستایش‌گران جوان یادآور شد و گفت: مداح ما باید بتواند وقتی در خارج از کشور به مداحی می‌پردازد، زیبایی‌های موسیقی کشور را معرفی کند.

کارشناس موسیقی ادامه داد: متأسفانه ظرفیت‌های موسیقی ایرانی کم‌تر مورد توجه ستایشگران اهل‌بیت قرار می‌گیرد. این در حالی است که دیگران، استفاده‌های ناصحیح از آن می‌کنند.

جمشیدی با بیان اینکه مداحان اهل بیت نباید به تعداد اندکی از گوشه‌ها و ردیف‌های موسیقی اکتفا کنند، تصریح کرد: استفاده از تنوع موسیقی، در کار مداح اثرگذار است و باعث ارتباط بهتر با مخاطب می‌شود.

کارشناس موسیقی به کتاب غنا، اثر رهبر معظّم انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب موسیقی را به دایره‌ای بزرگ تشبیه می‌کنند و می‌گویند که در این دایره بزرگ، یک دایره کوچک به‌نام غنا قرار دارد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین