عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۷۳۷۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
تحلیلگران عرب ابراز عقیده می‌کنند مهمترین دلیل شکست پیشبرد معامله قرن، درک کامل خطرات اجرای این طرح و میزان تاثیرات منفی اش بر مسئله فلسطین از سوی ملت فلسطین و رهبرانش است.

عقیق:پایگاه خبری فلسطین به نقل از شخصیت های دانشگاهی و سیاستمداران نوشت معامله قرن طرحی که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای آن برنامه ریزی کرده است، در رسیدن به اهداف و ابعادش برای حذف مسئله فلسطین به زیان حقوق ملت فلسطین شکست خورده است، آنها معتقدند که طرح ترامپ تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری آتی است نه چیز بیشتر.

این افراد خاطر نشان می کنند که مهمترین دلیل شکست پیشبرد معامله قرن، درک کامل خطرات اجرای این طرح و میزان تاثیرات منفی اش بر مسئله فلسطین از سوی ملت فلسطین و رهبرانش است. به گفته آنها، هر طرح صلح آمریکا در آینده هم همانند طرح های قبلی به شکست منجر خواهد شد.

احمد یوسف از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در خصوص آخرین تحولات مربوط به طرح معامله قرن در صحنه آمریکایی و ابعاد و تاثیرات این طرح در سطح بین المللی می گوید شاهد کاهش چشمگیر پرداختن همه انواع رسانه های آمریکا به معامله قرن هستیم، این عقب نشینی از سوی نویسندگان و روزنامه نگاران است، زیرا تحولات سیاسی بار دیگر در صدر توجهات قرار گرفته است که تحولات خلیج فارس از آن جمله است.

معامله تجاری و سری

یوسف درباره معامله قرن می گوید دولت آمریکا، محتوای طرح صلح خود را سری نگه داشته و تنها به اعلان بخش اقتصادی آن بسنده کرده و بخش سیاسی و مهم آن را مخفی نگه داشته است.

وی ابراز عقیده می کند طرح صلح جدید آمریکا در منطقه در حقیقت یک معامله تجری سری در امتداد معاملات استعماری سابق است، رئیس جمهور آمریکا این گونه برای طرح معامله تبلیغ کرده و به زعم خود آن را با هدف بهبود اقتصاد از هم فروپاشیده فلسطینی و اعطای حکومت خودمختاری به آنها معرفی کرده است.

یوسف افزود یکی از دلایل شکست مفاد معامله قرن این است که در داخل آمریکا، تلاشی از سوی مشاوران سیاسی ارشد برای جلب حمایت از آن صورت نگرفته و اجماع بین المللی درباره آن وجود ندارد، معامله قرن در حقیقت معامله ای است که توهم و سراب می فروشد و هدف آن مشغول کردن رژیم های عربی به عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل با هدف حمایت از تاج و تخت خود بوده است.

وی خاطر نشان کرد در یک نظرسنجی که از آمریکایی ها درباره مسئله فلسطین به عمل آمده است، مشخص شد که 50 درصد آمریکایی ها راه حل دو دولت را تایید نمی کنند و 50 درصد راه حل یک دولت را مورد حمایت قرار داده اند.

موضع یکپارچه فلسطینیان علیه معامله قرن

صلاح عبدالعاطی حقوقدان و مدیر مرکز مطالعات سیاسی در غزه درباره ماهیت معامله قرن گفت این طرح بیانگر حرکت ایالات متحده آمریکا از منطق مدیریت نزاع به سمت یکسره کرن نزاع بر اساس دیدگاه اسرائیلی از طریق اعلام طرح جدید ترامپ است.

عبدالعاطی تصریح کرد نمایش واقعی در تبلیغ معامله قرن، الحاق خاموش اراضی کرانه باختری به اسرائیل(مناطق اشغالی) و محاصره نوار غزه و جداسازی آن از دیگر بخش های وطن فلسطین و فشارها بر تشکیلات خودگردان و گروه های ملی برای پذیرش این طرح است، اشغالگران برای تثبیت امر واقع و مشروعیت بخشی به آن تلاش کرده اند.

وی درباره مواضع فلسطینیان در رویارویی با معامله قرن اظهار داشت ملت فلسطین و رهبران آن، طرح صلح آمریکایی را نپذیرفتند و پیشبرد آن را به شدت رد کردند چرا که آن را سبب خدشه وارد کردن به حقوق فلسطینیان و تلاش دولت آمریکا برای حذف حق بازگشت آنها می دانند.

عبدالعاطی تصریح کرد وحدت و یکپارچگی ملت فلسطین به جلوگیری از پیشبرد معامله قرن آمریکا به زیان حقوق و اصول فلسطینی کمک کرد که این مسئله از طریق برنامه ها و راهپیمایی ها علیه معامله قرن در مناطق مختلف وطن صورت گرفت که مهمترین آن، راهپیمایی های بازگشت و شکستن محاصره است که به صورت هفتگی(در مرزهای غزه و مناطق اشغالی 1948) برگزار می شود.

وی درباره دلیل متناقض بودن دیدگاه های فلسطینی در آغاز اعلام معامله قرن اظهار داشت شاهد تناقض از سوی رهبران فلسطینی پذیرش معامله قرن بودیم . وی در این زمینه به نشست محمود عباس(ابومازن) با دونالد ترامپ در کاخ سفید اشاره کرد که هدف از آن نشست این بود که ابومازن با این طرح موافقت کند.

عبدالعاطی افزود دلایل تناقض در مواضع رهبران فلسطینی در ابتدا، شکاف و دودستگی بود که طی سال های گذشته تشدید شد و برخی را به اتهام زنی با یکدیگر وادار کرد.

وی هشدار داد در صورتی که طرح معامله قرن به موفقیت برسد تاثیر فاجعه باری بر حقوق فلسطینیان خواهد داشت.

عبدالعاطی بار دیگر تاکید کرد که دشواری ها و مشکلات بزرگی در برابر کاخ سفید به ریاست دونالد ترامپ در تحقق مفاد معامله قرن به سبب مخالفت گسترده و شدید ملت فلسطین و برخی کشورهای عربی قرار دارد. به گفته وی، نزاع بر سر فلسطین، نزاع موازنه های قوای جهانی است.

وی خواستار بازگشت وحدت به صفوف فلسطینیان و پایان شکاف و دودستگی داخلی و تدوین برنامه های سیاسی بر اساس مشارکت ملی و در چارچوب رویارویی با تصمیمات ظالمانه آمریکا شد.

جدایی ارتباط کشورهای عربی با فلسطین

ماجد الکیالی تحلیلگر فلسطینی هم اظهار داشت مراحل مربوط به معامله قرن تدریجی بود، که از اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در انتقال سفارت به قدس و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل شروع شد و به مشروعیت بخشی به شهرک سازی در تمام شهرهای کرانه باختری رسید .

الکیالی با بیان اینکه تدابیر مربوط به طرح ادعایی ترامپ در حقیقت از سه دهه پیش آغاز شده است، تاکید کرد معامله قرن دارای ابعاد سیاسی است، هدف از این طرح از هم گسستگی و فروپاشی وحدت ملت فلسطین و باقی نگه داشتن موجودیت سیاسی تشکیلات خودگردان در مرزهای خود در حکومت خودمختاری برای ملت و نه برای سرزمین و جدا کردن ارتباط رژیم های عربی با مسئله فلسطین و تبدیل آن به آخرین اولویت و در نظر گرفتن رژیم اشغالگر اسرائیل به عنوان جزء فعال و مهم در منطقه است.

وی افزود توافقاتی که در گذشته بین سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) و اسرائیل امضا شد، امتیازات و تسهیلاتی به این رژیم داده و این رژیم را به تبلیغ این طرح واداشت.

الکیالی همچنین از رهبران فلسطینی خواست به ساماندهی صفوف داخلی و سازمان آزادیبخش فلسطین به عنوان نماینده قانونی با تمام امکانات در رویارویی و مقابله با طرح های حذفی آمریکا بپردازند.

پوشش رسانه ای متنوع معامله قرن

محمد رضوان دیگر تحلیلگر فلسطینی درباره نحوه پوشش رسانه ای معامله قرن در سطح بین المللی گفت پوشش رسانه ای طرح ترامپ در رسانه های بین المللی از مقدمه چینی و تبلیغ تا شکست اجرای معامله قرن بود، با این حال همچنان سخن گفتن از طرح معامله قرن ادامه دارد.

رضوان خاطر نشان کرد نوع واکنش رسانه ها به طرح معامله قرن به چهار بخش تقسیم می شود، در مرحله اول، طرح ترامپ را طرحی برای صلح تبلیغ می کردند و اینکه حامی صلح واقعی میان فلسطینیان و اسرائیلی هاست و در این مرحله به جزئیات آن اشاره نکردند.

اما در مرحله دوم، معامله قرن به امر واقع تبدیل شد که شامل اعتراف ترامپ به قدس به عنوان پایتخت اشغالگران و انتقال سفارت آمریکا به آن و سیاست الحاق جولان اشغالی سوریه و بستن دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) در واشنگتن و افزایش فشار بر رهبران فلسطینی برای پذیرش مفاد معامله قرن، مرحله سوم، شامل کارگاه اقتصادی بحرین و اعلام بخش اقتصادی آن و مرحله آخر، مرحله پس از کارگاه بحرین که با مخالفت کامل فلسطینیان روبرو شد.

رضوان از رسانه های عربی و فلسطینی خواست همچون یک پیکر و جسم واحد و متحد شوند و خطرات معامله قرن را به جهانیان گوشزد کنند و همچنین نشست ها و دیدارهای رسانه ای را افزایش داده و نویسندگان کهنه کار را در برنامه های خود برای بیان گفتمانی درباره پیامدهای پیشبرد طرح استعماری ترامپ به خدمت گیرند.

این کارشناس خواستار بهره برداری از طرح های پشتیبانی رسانه ای و شبکه های ارتباط اجتماعی برای رساندن پیام واقعی به جهان با هدف رویارویی با تصمیمات کاخ سفید شد، تصمیماتی که هدف از آن حذف مسئله فلسطین و لغو حقوق فلسطینان است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین