عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۷۲۸۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۱
جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر گفت: صداوسیما باید با پرداختن به زوایای مختلف فعالیت هیأت‌ها و کارکردهای تربیتی آنها زمینه لازم جهت بسترسازی حضور خانواده‌ها در این مراسم‌ها را فراهم کند.

عقیق: نشست تخصصی مدیران رسانه‌های تصویری هیأت‌های شاخص کشور به همت جامعه ایمانی مشعر عصر امروز جمعه ۱۱ مردادماه در سالن همایش‌های شبکه افق برگزار شد.

براساس این گزارش، رحیم آبفروش جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر در این مراسم با بیان اینکه هیأت‌های کشور باید پاسخگوی نیازهای متکثر مردم باشند، اظهار داشت: مهم‌ترین حوزه‌ایی که هیأت‌ها باید به آن بپردازند در خصوص رابطه هیأت و مردم است. متأسفانه امروز مخاطب هیأت‌های کشور تیپیکال شده است. به نوعی همه اعضای هیأت با هم به مراسم می‌روند، همه آنها با هم به نماز جمعه، پیاده‌روی اربعین و دیگر مراسم‌ها می‌روند و فضای بسته‌ای را تشکیل داده‌اند که افراد جدید امکان حضور ندارند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با عناصر جبهه فرهنگی انقلاب در سال ۹۵ فرمودند انتظار خلق مخاطب از این مجموعه‌ها را دارند به این معنا که افراد خاکستری مایل به سیاه را باید جذب بکنند، تصریح کرد: متأسفانه امروز فضای هیأت‌ها و مساجد کشور به گونه‌ای است که اگر فردی با شرایط متفاوت با مخاطبان آنها وارد شود با نگاه‌های سنگین حاضران مواجه می‌شود که این متفاوت با جذب مخاطبان جدید است.

آبفروش با بیان اینکه هیأت‌ها باید اجتماعی شوند، گفت: اگر می‌گوییم هیأت‌ها امروز اجتماعی نیستند و منزوی شده‌اند به این دلیل است که از پهنه عمل اجتماعی عقب افتاده‌اند. امروز متأسفانه هیأت‌ها از مساجد به حسینه‌ها و بعدها به زیرزمین و سپس دخمه‌ها رفته‌اند و جامعه نیز از آنها انتظار دارد که در این فضای بسته بمانند و بروز بیرونی نداشته باشند. در حالیکه ما در هیأت سینه می‌زنیم و می‌گوییم شهر باید به من هیأتی عادت کند اما خودمان برای بروز ظاهری در شهر فعالیتی نداریم و عرصه‌های فعالیت‌های اجتماعی را از دست داده‌ایم.

جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر با اشاره به اینکه تعریف حداقلی هیأت برگزاری آیین‌های عزاداری و یا شادی است، افزود: تعریف حداکثری آن پرداختن به کارکردهای متعدد است که مهم‌ترین رویکرد آن ارتباط هیأت و مردم است که بزرگترین واحد در حوزه مردم خانواده است. بنابراین برگزار کردن هیأتی ویژه برادران قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه در هیئات و مساجد برای حضور خانواده‌ها برنامه‌ریزی نمی‌شود، گفت: امروز در مترو برای خانواده‌ها اتاق مادر و فرزند طراحی شده است و یا  در فردوگاه برای سیگار کشیدن افراد تعبیه شده است اما در هیأت که برای حضور مادر به همراه فرزندش تبلیغ بسیاری می‌شود هیچ برنامه‌ریزی صورت نگرفته است که به طور مثال در صورت گریه کردن بچه و یا رفع نیازهای مختلفش مادران بتوانند با آرامش و بدون برهم زدن نظم هیأت اقدام لازم را انجام دهند.

آبفروش با اشاره به اینکه گفتمان هیأت نیز باید متناسب با خانواده‌ها شود، تصریح کرد: برنامه اول مداحی و محتوای ارائه شده در هیأت باید خانواده‌ها را راضی کند که اگر این اتفاق رخ دهد دیگر شاهد مخاطب تیپیکال در هیأت نخواهیم بود و بافت مختلف جامعه وارد آن خواهند شد.

جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر با بیان اینکه زمانی هیأت در فرهنگ شیعی تنها رسانه محسوب می‌شد اما امروز تلویزیون نیز رقیبی برای آن است، گفت: سریال مختارنامه زمانی که از تلویزیون پخش می‌شد خیابان‌های شهر خلوت می‌شد و همچنان نیز این سریال در کشور عراق در حال پخش است. در حالیکه در سال‌های قبل طی شب‌های متعددی روحانیون در بالای منبرها همزمان با قیام مختار این واقعه را شرح می‌دادند.

وی با بیان اینکه مدیر رسانه‌ای یک هیأت چند رسالت سنگین برعهده دارد، گفت: این مدیر ابتدا باید هیأت خود را  ارتقا دهد و از تعریف حداقلی آن را به تعریف حداکثری برساند. البته ابتدا باید هیأت در برگزاری مراسم به تمام برسد و سپس در قدم بعدی آن را به کمال رساند. در دومین گام مدیر رسانه‌ای هیأت باید بداند که تنها بازتاب‌دهنده فعالیت‌های هیأت نیست بلکه نسبت به سواد رسانه‌ای مخاطبان نیز دارای مسئولیت است و باید برای ارتقای آن تلاش کند.

آبفروش گفت: شبکه افق متعلق به گفتمان انقلاب اسلامی است و باید مانند گلخانه‌ای تمام سازمان صداوسیما را گلستان کند. لذا نیازمند مدیران مختلفی است که منابع انسانی آن امروز در هیأت است و باید برای ارتقای آنها تلاش کرد.

جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر با اشاره به اینکه جریان هیأت توانسته ضوابط صداوسیما را در مواردی تغییر دهد، تصریح کرد: صداوسیما باید ابعاد مختلف هیئات را به تصویر بکشد و تنها به نمایش مراسم سینه‌زنی هیأت اکتفا نکند. دشمن امروز با درک اثرگذاری مداحان به فعالیت علیه آنها و کاهش ارزش جایگاه آنها می‌پردازد لذا صداوسیما با پرداخت به ویژگی‌های مداحان می‌تواند نشان دهد که مداحان بسیاری وجود دارند که برای حضور در یک جلسه هیچ صله‌ای دریافت نمی‌کند. 

وی اضافه کرد: نمایش تصویر سینه‌زنی یک هیأت یک نمایش کاریکاتوری است و باید به کارکردهای تربیتی مختلف مساجد و هیئات پرداخته شود که در این صورت خانواده‌ها با خیال راحت زمینه را برای حضور فرزندان در مراسم هیئات فراهم خواهد کرد.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین