عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۷۲۲۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
قاری بین‌المللی قرآن و موذن حرم رضوی از پیش‌بینی رهبر انقلاب تا ماجرای دعای شهید محسن حاجی حسنی‌ کارگر سخن به میان آورده است.

عقیق:شهر مشهد از دیرباز به دلیل وجود بارگاه منور امام علی بن موسی الرضا (ع) به‌عنوان کانون توجه مسلمانان و شیعیان جهان شناخته ‌شده است. از دیرباز خادمان این آستان و به‌ویژه مجاوران حرم امام رئوف، ارادت خود را در قالب خدمت به زائران این بارگاه منور نشان می‌دهند، خادمانی که هرکدام از آنها در خارج از حریم حرم، دارای مقام و منصب بالای حکومتی، علمی و غیره هستند. حامد علیزاده قاری و موذن حرم امام رضا(ع) نیز یکی از آنهاست. او در مسابقات بین‌المللی کشور مالزی که بزرگترین مسابقه قرآنی جهان اسلام است، مقام اول را کسب کرد. علیزاده بیش از اینکه خودش را قاری بین‌المللی قرآن و نخبه قرآنی و غیره بداند، قاری و موذن حرم علی ابن موسی‌الرضا(ع) معرفی می‌کند و می‌گوید عنوان خادمی حرم سلطان خراسان را وقتی کنار عناوین مختلف قرآنی و رتبه اولی مسابقات مالزی می‌گذارم، خادمی آستان رضوی با همه آنها قابل مقایسه نیست. در ادامه مشروح گفت‌وگو با حامد علیزاده را می‌خوانید.

* مسابقات کشور مالزی چه ویژگی‌هایی دارد که از آن به‌عنوان بزرگترین مسابقه قرآنی جهان اسلام یاد می‌کنند؟

مسابقات مالزی یکی از خاص‌ترین مسابقاتی است که در سراسر جهان اسلام برگزار می‌شود و می‌توان گفت از جمله مسابقاتی است که عدالت در آن حکم‌فرماست. برای اثبات این ادعا، همین بس که در  شصت دوره‌ای که برگزار شده 10 ایرانی توانسه‌اند مقام اول را کسب کنند و به همین اندازه نیز کشورهای دیگری همچون عراق، اندونزی، مصر و غیره مقام آورده‌اند. در طول این 60 دوره، نیمی از رتبه‌های اولی به قاریان غیر مالزیایی رسیده است و همین کافی است برای اینکه بگوییم در مسابقات مالزی هیچ تعصبی برای مقام آوردن قاریان مالزیایی وجود ندارد، در حالیکه برخی از مسابقات بین‌المللی اینطور نیست، یعنی در هر صورت باید نماینده کشور میزبان رتبه اول را بگیرد و بارها اتفاق افتاده که داوران خارجی مسابقات از حق قاری  کشورشان نیز دفاع کرده‌اند.

اگر تلاوت قاریان حائز رتبه در مالزی را مشاهده کنید، همگی یک وجه مشترک دارند و آنهم نحوه تلاوت آنها است. در تلاوت آنها اشتراکاتی وجود دارد که شاید در مسابقات دیگر نباشد. مسابقات مالزی در آیین‌نامه بسیار سخت‌گیر است؛ مثلاً در مسابقات مالزی باید روش تلاوت به روش مقام بیات باشد، دلیلش هم این است که استاد مصطفی اسماعیل در زمان حیاتش سفر‌های زیادی به مالزی داشت و مردم مالزی علاقه زیادی به ایشان و تلاتش دارند و به همین جهت است که آیین‌نامه مسابقات بر اساس تلاوت مصطفی اسماعیل بنا نهاده‌ شده است.

* یعنی سطح رقابت‌ها در مسابقات مالزی بسیار بالاتر از سطح مسابقات دیگر است.

در  برخی از مسابقات بین‌المللی شاید از میان 100 متسابق، به اندازه انگشت‌های دست قاری حرفه‌ای پیدا نخواهید کرد امّا در مسابقات مالزی قضیه فرق می‌کند. از وقتی که انتخاب شدم برای مالزی تا زمانیکه می‌خواستم اعزام شوم، خیلی برایم سخت گذشت چراکه داشتم برای مسابقه‌ای آماده می‌شدم که رتبه گرفتن در آن بسیار سخت بود؛ به‌ویژه در دهه اخیر که کشورها برای جلوه‌گری بیشتر، بهترین‌های خود را به این مسابقات راهی می‌کنند. در مالزی روال به این‌ صورت است که مرحله مقدماتی و تست اولیه از قاریان در محل اسکان و هتل انجام می‌شود و فقط برترین‌ها می‌توانند جواز حضور در صحن اصلی را کسب کنند، مثلاً  از میان 120 نماینده‌ای که در این مسابقات شرکت می‌کنند، نهایتاً 25 نفر می‌توانند در صحن مسابقات تلاوت کنند. توصیه می‌کنم به آرشیو تلاوت‌های قاریان مسابقات مالزی در همان سالی که حضور داشتم رجوع کنید، آن وقت خواهید دید که حتی نفر پنجم مسابقات مالزی با نفر اول مسابقات سایر کشورها نیز قابل مقایسه نیست.

دعای شهید قرآنی قرآنی منا برای رتبه اول مالزی

* پیش از شما، شهید محسن حاجی حسنی کارگر توانسته بود که رتبه اول مسابقات مالزی را کسب کند. با توجه به اینکه شهید حاجی حسنی هم‌دیار شما بود، آیا خاطره‌ای، توصیه‌ای و یا سفارشی از ایشان به یاد دارید؟

 شهید محسن حاجی حسنی کارگر (شهید قرآنی منا) دوست و رفیق قدیمی‌ام بود. خاطرات زیادی از ایشان به یاد دارم. یادم است وقتی از مسابقات مالزی برگشت به من گفت که  "حامد خیلی برای تو دعا کردم که در مسابقات مالزی مقام بیاوری".

* آیا رسیدن به رتبه اول مسابقات بین‌المللی، پایان کار حرفه‌ای قاریان است؟

معتقدم به‌دست آوردن مقام در مسابقات بین‌المللی، شروع کار حرفه‌ای‌ یک قاری است. وقتی قاری در مسابقات بین‌المللی مقام می‌آورد یعنی از یک دنیا به دنیای دیگری ورود پیدا می‌کند. ورود به عرصه دیگری از تلاوت که کاملاً متفاوت با تلاوت در صحن مسابقات است.

* مقام معظم رهبری در طلیعه ماه مبارک رمضان امسال، توصیه‌ای درباره احیای جلسات سنتی و خانگی به جامعه قرآنی کشور داشتند. چه راه‌کارهایی برای تحقق مطالبه رهبری در این زمینه وجود دارد؟

مقام معظم رهبری تاکید داشتند که انس با قرآن در میان جامعه گسترش یابد، یعنی فرهنگ تلاوت قرآن در زندگی فردی و اجتماعی مردم افزایش یابد. یادم است که پدرم وقتی می‌خواست به اداره برود، نواری از استاد عبدالباسط بهم می‌دادند و می‌گفت زمانیکه از اداره برگشتم این قطعه را همانند استاد بخوان و این برای من یک حلاوتی ایجاد می‌کرد. جالب است بدانید که این رویه همچنان ادامه دارد و من دو هفته‌ یکبار پدرم را که می‌بینم برایش قطعه‌ای را تلاوت می‌کنم.

توصیه‌ام این است که والدین در خانه، برنامه ثابت برای فرزندان داشته باشند و فرزندان خود را با ادب قرآنی تربیت و پرورش دهند، البته با زبان و شیوه لطیف که کودک از فضای قرآنی بی‌زار نشود مثلاً می‌توان با هدیه کوچک فضای معنوی برای او بوجود آورد. آن وقت می‌شود "العلم فی الصقر کالنقش فی الحجر".

* گاهی اوقات ممکن است قاریان قرآن به دلیل حضور در محافل و مسابقات قرآنی دچار روزمرگی شده و قرآن را به خاطر کسب رتبه تلاوت کنند که خب طبیعتاً چنین مساله‌ای قاری را از فضای معنوی قرآن دور می‌کند. آیا این چالش را قبول دارید؟

تلاوت قرآن اگر برای کسب رتبه و مقام باشد به نتیجه نخواهد رسید. البته موتور متحرک خوبی است امّا هدف نهایی نیست و اتفاقاً برخی اوقات بازدارندگی هم دارد. اگر قاری از ابتدا عهد کند "می‌خواهم قاری قرآن بشوم"، دچار روزمرگی نمی‌شود و حلاوت قرآن روز به روز در دل او بیشتر خواهد شد امّا اگر صرفاً پای قرآن بنشیند با این نیت که 10 سال آینده دارای رتبه بین‌المللی شود، یقین بدان که دچار روزمرگی خواهد شد.

نجوا با امام رضا (ع) و توسل در صحن مسابقات کوالالامپور

* کدام عنوان را بیشتر دوست دارید، قاری بین‌المللی یا قاری و موذن حرم امام رضا(ع)؟

در برنامه تحویل سال جدید که در حرم اما رضا(ع) برگزار شد، آقای یراق‌بافان مجری برنامه گفت دوست داری برای معرفی تو از کدام عنوان استفاده کنم؟ گفتم هیچی بهتر از این نیست که بگویی قاری و موذن بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) چراکه بزرگترین افتخارم در زندگی، خادمی امام رضا(ع) است. در بنرهای تبلیغاتی جلسات قرآن کشور عراق، عنوان قاری و موذن عتبه مقدسه رضوی می‌خورد و این باعث افتخار برای من است. کمت اینکه گرفتن رتبه بین‌المللی در کشور مالزی نیز مدیون صاحب همین بارگاه مطهر است. روزی که داشتم به مالزی اعزام می‌شدم دخترم تقریباً دو ساله بود. آن زمان تازه به سخن آمده بود. وقتی دعا می‌کردم سریع جواب می‌داد "الهی آمین". برخی اوقات الهی را ما می‌گفتیم و آمین را او می‌گفت. او را در مقابل حرم مطهر رضوی به آغوش گرفتم و رو به گنبد کردم و گفتم "ان‌شالله بابا میره مسابقات قرآن و اول میشه" دخترم هم گفت الهی آمین. رو کردم به حرم و گفتم یا امام رضا(ع) برای خادم حرم شما، خوب نیست که رتبه غیر از اول کسب کند. همان لحظه‌ای هم که می‌خواستم در جایگاه حاضر شوم به امام رضا (ع) توسل کردم  و چنان آرامشی پیدا کردم که شاید راحت‌ترین تلاوتم در طول عمر تلاوتم بود.

* شما چند نوبت خدمت مقام معظم رهبری تلاوت داشتید؟ حضرت آقا چه توصیه‌هایی به شما داشتند؟

من دو بار خدمت آقا تلاوت کردم. اولین مرتبه سال 94 در دیدار دانشجویان نخبه بود که وقتی تلاوتم تمام شد حضرت آقا فرمودند شما اهل مشهد هستید گفتم شما از کجا متوجه شدید؟ که حضرت آقا فرمودند: صدای قاریان مشهدی نمک خاصی دارد که آن نمک را مدیون  تلاوت‌هایشان در حرم علی ابن موسی الرضا (ع) هستند. ایشان همچنین توصیه فرمودند تا تلاوت مصطفی اسماعیل از سوره حج را گوش کنم و پیش‌بینی کردند که به زودی رتبه اول مسابقه را کسب خواهم کرد.

دو سال بعد از دیدار اول، در روز اول ماه مبارک رمضان خدمت ایشان خواندم. وقتی خدمتشان رسیدم، پیش از اینکه مطلبی بگویم، گفتند که من پیش‌بینی کردم که شما حائر رتبه خواهید شد. ایشان نکته دیگری را نیز مطرح کردند و فرمودند من درخواست می‌کنم که شما حافظ قرآن هم شوید و شانه به شانه قاریان مطرح بخوانید که آنجا قول دادم که قرآن را حفظ کنم.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین