عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۷۱۹۹
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷
منزل 270 متری در خیابان ادیب الممالک تهران، یک سالی است که به دلیل علاقه صاحبانش به امام حسن مجتبی(ع) تبدیل به مسجدی به نام این امام بزرگوار شده است.

عقیق:

«وقف»، سنّت حسنه ای است که از دیر باز به اشکال گوناگون در تاریخ بشر وجود داشته است و اسلام نیز آن را در مسیری روشن، منطقی، هدف‌دار، مترّقی و دقیق مورد استفاده قرار داده است.

آیاتی که در قرآن به انفاق، احسان، عمل صالح، ایثار و... اشاره شده، می‌تواند مشوق وقف باشند و از سویی در قرآن، در آیات بسیاری با کنز مال، تکاثر، تفاخر، استکبار، کسب حرام، حب مال، خودبینی و ... مبارزه شده که به شکلی می‌تواند به مقام و جایگاه وقف در قرآن اشاره داشته باشد.

خداوند می‌خواهد از طریق ما انسان‌ها، این همکاری و همدلی اتفاق بیفتد. «وقف» مهم‌ترین وسیله این راه است و تفاوتی که وقف با صدقات موقّتی دارد، پایدار بودن و ماندگار بودن آن است که ااگر این وقف در حوزه‌های دینی مانند ایجاد حسینیه و مسجد نیز باشد ثواب آن چندین برابر است و تا سالیان سالی که در ملک وقف شده ما نماز و مراسم مذهبی برگزار شود، ثوابی از آن نیز نصیب ما خواهد شد.

در خیابان ادیب الممالک تهران در حوالی خیابان‌های ری و بزرگراه شهید محلاتی، قریب یک سال است که منزلی بعد از فوت صاحبانش با وصیت آن‌ها وقف مسجد شده است، مسجدی که به دلیل ارادت بسیار بانی به امام حسن مجتبی(ع) به نام این امام بزرگوار نامیده شده است.

وقف برای مسجد دارای اهمیت بسیار بالایی است زیرا مسجد یک پایگاه مهم اجتماعی در دین اسلام محسوب می‌شود که می‌تواند با فعالیت‌ها و تلاش‌هایش موجب رونق و رشد مباحث مختلف در محل شود.

حجت‌الاسلام مسعودی، امام جماعت این مسجد می‌گوید: «مسجد یکی از پایگاه‌های اساسی در فرهنگ دینی و ارزشی اسلام است که پیامبر (ص) در ابتدای هجرت به مدینه، سه نوع از آن را در شهر و قبایل، اطراف آن ایجاد کردند که به تعابیر امروزی مسجد محله، جامع و شهر نامیده می‌شود که یک پایگاه اجتماعی برای جمع شدن مردم و بهره‌برداری امور معنوی و مادی است.»

او می‌گوید: بعد از اولین مسجدی که پیامبر(ص) بنا نهاد، آیه ۱۰۶ سوره توبه نازل شد که: «لَا تَقُمْ فِیهِ أَبَدًا لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِیهِ فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ»؛ هرگز (برای عبادت و نماز) در آن مسجد نایست، قطعاً مسجدی که از نخستین روز بر پایه تقوا بنا شده شایسته تر است که در آن [به نماز و عبادت] بایستی، در آن مردانی هستند که خواهان پاکیزگی [و طهارت جسم و جان] هستند؛ و خدا پاکیزگان را دوست دارد. که نشان دهنده نقش و جایگاه مسجد، مسجدی‌ها و مسجدیاران است»

سید حسین محتشمی‌پور و فاطمه بناییان قمی زن و شوهری بودند که علاقه بسیار زیادی به امام حسن مجتبی(ع) داشتند، به طوری که همواره در خانه خود در ایام ولادت و شهادت این امام عزیز، مراسم مذهبی برگزار می‌کردند. بیش از نیم قرن بوده است که در منزل این دو مجالس روضه اهل بیت(ع) برپا بوده است، به طوری که آیت‌الله مجتهدی تهرانی نیز در این منزل منبر رفته و روضه خوانده بود.

حجت‌الاسلام مسعودی درباره ویژگی‌های شخصیتی محتشمی‌پور می‌گوید: «او پیرمردی با ایمان و متجحد بود که در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت‌ها و مبارزات مختلفی داشت، به‌طوری که منزل وی محل جلسات مبارزان انقلابی و تجهیز نیروها بود. وی نایب مسجد الزهرا(س) محسوب می‌شد و زمانی که امام جماعت مسجد، حضور نداشت او پیشنماز بود.»

خیابان ادیب الممالک از محله‌های قدیمی تهران است که بازاریان و سکنه آن دارای اعتقادات بسیاری هستند و در مناسبت‌های دینی و مذهبی این محل شور و حال خاص خود را دارد. این محل دارای مساجد متعدد دیگری همچون مسجد کوچک ادیب و مسجد سنگی است اما مسجد امام حسن مجتبی(ع) مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

سید کاظم لواسانی داماد سید حسین محتشمی‌پور و از اعضای هیأت‌امنای این مسجد در این باره می‌گوید: «محتشمی‌پور در وصیت‌نامه‌اش قید کرده بود که بعد از فوتش ثلث اموالش برای امور خیر صرف شود که در زمان حیات همسرش این امر انجام می‌شد و بعد از فوت همسرش نیز بنا بر تصمیم فرزندانش، این منزل با مساحت ۲۷۰ مترمربع وقف و به مسجد تبدیل شد و سال گذشته ۲۸ صفر آغاز به کار کرد.»

وی درباره فعالیت‌های این مسجد می‌گوید: «در این مسجد هم‌اکنون، سه وعده نماز خوانده می‌شود و در مناسبت‌های مختلف مذهبی نیز برنامه دارد و علی‌رغم وجود مساجد مختلف در این محل، به این دلیل که مسجد کوچک ادیب برای خانم‌ها امکان نماز ندارد و یا مسجد سنگی صعب‌العبور است، مورد استقبال مردم به‌ویژه پیرمردها و پیرزن‌ها قرار گرفته است و در مناسبت‌های مذهبی نیز مملو از حضور مردم است.»

سید حسین محتشمی‌پور از مبارزان انقلابی فعال در دوران رژیم شاهنشانی بوده است و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز فرزندان و دامادهای وی تلاش‌های بسیاری در انقلاب داشته‌اند به‌طوری که فرزندش سید علی‌اکبر محتشمی‌پور و دامادش علی اصغر پورمحمدی در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت‌های بسیاری داشتند و دامادش هم‌اکنون رئیس هیأت امنا این مسجد نیز است.

مسجد امام حسن مجتبی (ع) علی‌رغم تازه کار بودن و یا کوچک بودن منشأ اثر بسیاری در محل است و این روزها با برگزاری دوره‌های تربیت دینی برای کودکان فعال است و بستری نیز برای تحصیل و فعالیت طلاب حوزه‌های علمیه اطراف را نیز فراهم کرده است.

حجت‌الاسلام مسعودی درباره ثواب انجام این وقف می‌گوید: «افرادی که بخواهند با انجام یک کار خیر سالیان سال و مستمر ثواب و حسنه دریافت کنند، می‌توانند این امر را در قالب سنت حسنه وقف انجام دهند که در این صورت به‌طور مثال تا مادامی که نماز و برنامه مذهبی در این مسجد انجام شود برای واقف و صاحب آن نیز خیرات و حسنات نوشته می شود.»


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین