عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۷۱۳۹
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
جمعه یکی از روزهای هفته است که به آدینه یاد می شود. عرب ها پیش از اسلام و نزول وحی آن را به نام «عروبه» یاد می‌کردند؛ زیرا در این روزگرد هم می آمدند و به بررسی مسائل خویش می پرداختند. عروبه به معنای اجتماع مردم عرب در یک مکان و در یک روز جمعه است. پس از اسلام این روز به نام جمعه تغییر یافت و مردم روز «عروبه» را به روز «جمعه» تبدیل کردند و جمعه را خداوند به دلیل اجتماع مردم در این روز جمعه نامید.

عقیق:دین اسلام و مناسک عبادی آن مانند نماز جمعه و حضور در جمع مؤمنان، می تواند شادکامی و بهتر زیستن را به طرق مختلف ایجاد نماید که بطوریکه خداوند متعال در سوره جمعه می فرمایند؛« یا ایها الذین امنوا اذا نودی للصلوة من یوم الجمعة فاسعوا الی ذکر الله و ذروا البیع ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون، ای کسانی که ایمان آورده ایدهر گاه شما را برای نماز روز جمعه بخوانند فی الحال به ذکر خدا بشتابید و کسب و تجارت را رها کنید که این (نماز جمعه، از هر تجارت سودمندی) اگر بدانید برای شما بهتر خواهد بود.»

جمعه یکی از روزهای هفته است که به آدینه یاد می شود. عرب ها پیش از اسلام و نزول وحی آن را به نام «عروبه» یاد می‌کردند؛ زیرا در این روزگرد هم می آمدند و به بررسی مسائل خویش می پرداختند. عروبه به معنای اجتماع مردم عرب در یک مکان و در یک روز جمعه است. پس از اسلام این روز به نام جمعه تغییر یافت و مردم روز «عروبه» را به روز «جمعه» تبدیل کردند و جمعه را خداوند به دلیل اجتماع مردم در این روز جمعه نامید.

خداوند در آیه 99 سوره جمعه این روز را روز اجتماع اهل ایمان برای اجرا و برگزاری مراسم خاص نماز عبادی جمعه قرار داده است.

سیاست جدید مقام معظم رهبری در انتخاب ائمه جمعه جوان بسیار ارزشمند است،  اینکه جوانان به عنوان ائمه جمعه منصوب شوند بدون تردید نزدیکی و همدلی بیشتری را با مردم خواهند داشت. امروز همه مشکلات جامعه مسائل سیاسی و بین المللی نیست، معیشت مردم و رفاه آنان باید اولویت همه خطبه ها قرار گیرد.

با توجه به اهمیت موضوع نماز جمعه، نقش آن در تربیت دینی و دهها سوال دیگر امروز شهروندان قمی به این سوالات پاسخ گفتند.

خانم وجیه لیسانس ادبیات فارسی در این باره گفت: تاکنون توفیق حضور در نماز جمعه را نداشته ام، ولی می دانم نقشی که نماز جمعه می تواند در تربیت دینی ایفا کند و بزرگان دین هم به آن اشاره داشته اند، کسب معرفت دینی و تقویت اصول اعتقادی میان نسل ها است.

وی که سالهاست به حرفه ویراستاری کتب مشغول است، اظهارداشت: امروز مشکلات نسل جوان به ویژه کسب وکار و معضل بیکاری در جامعه بیداد می کند، ائمه جمعه به این مسائل بیشتر توجه کنند.

وی با بیان این که در این سال ها غفلت کرده و در نماز جمعه شرکت نکرده به خود و ما  قول داد در جمعه پیش رو حتما در نماز جمعه شرکت خواهد کرد.

 

نماز جمعه یکی از اولویت های نظام جمهوری اسلامی

در ادامه حجت الاسلام سیدباقر علوی مجد با اشاره به قربت نماز جمعه در دوران ستم شاهی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برپایی فریضه نماز جمعه به یکی از اولویت های نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد، بطوریکه در پنجم مرداد سال 1358 به دستور امام خمینی(ره) نخستین نماز جمعه تهران به امامت آیت الله طالقانی و با حضور خیل کثیر مردم انقلابی اقامه شد.

این طلبه سطوح عالی حوزه علمیه بیان داشت: اگر به سخنان نورانی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری توجه داشته باشیم خواهیم دید که جایگاه نماز جمعه به عنوان یک فریضه الهی بسیار رفیع، مهم و ارزشمند است.

وی گفت:  امام راحل می فرمایند:« نماز جمعه در راس همه امور است» و یا این جمله که؛« منصب امامت جمعه یعنی منصب تماس روحانیت با ملت». در گذشته و امروز نماز جمعه محلی برای رسیدگی به امور مردم بوده است و البته مدتی است میزهای خدمت دستگاه های دولتی در حاشیه نماز جمعه برپا می شود که اقدام ارزشمند و پسندیده ای است به شرط آنکه ادامه داشته باشد.

 

نماز جمعه انسجام ملی

سیدسجاد موسوی بازنشسته آموزش و پرورش استان البرز در ادامه اظهارداشت: نماز جمعه مصداق و الگوی برجسته همدلی و انسجام ملی است که امت اسلام با هم دارند.

وی افزود: اگر امروز شاهد شکاف بین امت اسلامی به واسطه وجود برخی سران خودفروخته دول عربی و اسلامی هستیم همه اش به واسطه فاصله گرفتن از فریضه نماز جمعه و اصول دین است.

این فرهنگی بازنشسته معتقد است 2سال پیاپی در نمازجمعه حضور پیدا کرده است، بیان داشت: به نظر می‌رسد راه برون‌رفت امت اسلام از معضل‌های پیچیده پیش‌رو، رجوع به همان وحدتی است که اسلام بر آن تأکید کرده است.

وی گفت: مردم ، بصیرتی که مقام معظم رهبری به آن تاکید دارند در همین نماز جمعه ها می توانند به آن برسند، در فتنه سال 88که فضا برای همه غبار آلود بود، انصافا خطبه رهبرمعظم انقلاب در نماز جمعه تهران بسیار راهگشا بود.

مگر در طول تاریخ ائمه معصومین (ع) از مردم جدا بودند

در ادامه رقیه سادات رضوی، دانشجوی سال آخر پزشکی با بیان اینکه طی 35سال عمری که از خدا گرفته فقط یکباردر نماز جمعه حضور پیدا کرده است، گفت: متأسفانه کارهای روزانه و مشغله درس این فرصت را از فرد می گیرد تا در نماز جمعه حضور پیدا کند.

این دانشجوی سال آخر پزشکی با بیان این که فکر نمی کنم در هیچ کشوری مانند ایران نماز های جمعه به این شکوه و عظمت برگزار شود بیان داشت: نماز جمعه محلی است برای حضور مردم و مسئولین بدون هیچ محافظ یا دیوار حائلی که جدا کننده باشد، م ولی متاسفانه این حائل بین مردم و مسئولین ایجاد شده است، مگردر طول تاریخ ائمه معصومین (ع) از مردم جدا بودند.

وی گفت: چند ماه پیش خاطرم است در اخبار آمده بود، فلان امام جمعه نرده ها را کم کرده بود نه اینکه برداشته باشد، کلی بازتاب خبر داشت. مردم مسئولین خود را دوست دارندف اما علت این دوری را نمی توان هضم کرد.

 

در ادامه نیز علی فرخ نیا از کسبه اطراف مصلی قدس گفت: تا کنون موفق به حضور در نماز جمعه نشده است، ولی همیشه خطبه های نماز جمعه تهران و قم را از طریق اخبار دنبال می کند.

وی شنیدن خطبه های نماز جمعه مقام معظم رهبری را امری واجب و ضروری برای خود می داند و افزود: وقتی ایشان سخنرانی می کنند مطمئن هستم همه سران کشورهای اسلامی و غیر اسلامی  آن را دنبال می کنند حتی سخنان ایشان را برای ترامپ رئیس جمهور آمریکا که امروز دشمن اصلی ملت ایران است ترجمه می کنند.

 

نماز جمعه  نوعی آرامش عمیقی به انسان می دهد

الهه ابوالحسنی که به حرفه نقاشی حرفه ای اشتغال دارد، از دیگر اشخاصی بود به گفت وگو نشست و وقتی از اولین سوال ما مطلع شد، افزود: من یکبار به نماز جمعه رفتم و همان یکبار هم از من خواستگاری شد و قسمت بر آن بود تا زندگی مشترک خود را آغاز کند.

وی اظهارداشت: 12 سال پیش برای اولین و آخرین بار همراه به مادربزرگم به نمازجمعه آمده بودم که متوجه شدم خانمی با مادر بزرگم در حال صحبت است، البته سریع متوجه شدم ولی فکر نمی کردم موضوع جدی باشد.

این هنرمند نقاش ادامه داد: قسمت براین بودکه آن رابطه کوتاه آن روز در پایان نمازجمعه شهر گلپایگان آغاز یک زندگی خوب با همسری مؤمن و متعهد را برایم رقم زد.

ابوالحسنی بیان کرد: الان که دارم درباره حال هوای آن روز نماز جمعه صحبت می کنم، احساس دلتنگی دارم که چرا دیگر نرفتم، نماز جمعه به نظرم نوعی آرامش عمیقی را به انسان می دهد مثل همین حال خوشی که الان دارم.

 

نماز جمعه به وضعیت موجود سرو سامانی دهد

در ادامه حجت الاسلام علی سبزواری از فضلای حوزه علمیه بابل در باره اهمیت نماز جمعه گفت: از آنجایی که همه اديان توحيدی برای پيروان خود انجام مناسک عملی و عبادی را الزامی می دانند و اين مناسک مستلزم انجام فعاليت های خاص و حضور در اجتماعات متنوع است، لذا از میان نمازها، نماز جمعه به‌عنوان یکی از مناسک عملی و جمعی برجسته در دین است.

این طلبه سطح سه حوزه علمیه افزود: نماز جمعه به‌عنوان هسته دین، مهمترین شکل عملی دین‌داری است که در کاستن از اضطراب و افسردگی، و به‌ویژه افزایش نشاط درونی نقش بسزایی ایفا می کند.

حجت الاسلام سبزواری به جنبه اجتماعی موضوع اشاره کرد و افزود: نمازجمعه نمایی از وحدت و یگانگى ملت بزرگ اسلام است، زیرا همه مسلمان ها در وقت هاى مخصوصى رو به قبله ایستاده و با آداب خاصى خداوند جهان را مى ‌پرستند، این خود نمونه بزرگى از اتحاد و یگانگى ملتى است که اسلام همه را به وسیله آن عبادت متحد و متشکل نموده است.

این طلبه حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز مشکلات افسارگسیخته معضل همگان شده است که امید داریم نماز جمعه به عنوان قوی ترین پایگاه وحدت بخش مسلمین به وضعیت موجود سرو سامانی دهد.

 

به جای یک تیر و دو هدف، یک تیر و سه هدف شامل حالم شد

ابوالفضل متقی که به حرفه بُنکداری مشغول است، سابقه حضور خود در نماز جمعه را 20 سال ذکر است و گفت: از زمانیکه پدرش از دنیا رفته به واسطه ادامه مسیری که پدرش داشته به نماز جمعه می آید و در مسیر زیاد صلوات می فرست.

وی افزود: نماز جمعه خداباورى را در انسان افزایش مى ‌دهد

این کاسب قمی یکی از آثار و برکات نماز جمعه در زندگی شخصی اش را به دوران درگذشت پدرش درسال 78 عنوان کرد و گفت: ما شش برادر و دو خواهر هستیم که وقتی پدرم در آن سال به رحمت خدا رفت بعد از برگزاری مراسمات معمول دو تا از برادرانم موضوع ارث را به میان کشیدن به طوریکه چهار نفرما با یکدیگر قهر که نه ولی قطع رابطه کردیم.

این کسبه بازار قم خاطرنشان کرد: دقیق یادم هست وقتی موضوع ارث و میراث بالا گرفت من و دو تا از خواهرنم به تهران رفتیم و چون دیگر برادران را همراهی نکردیم خوشبختانه هنوز منزل پدری مان در خیابان چهارمردان پابرجاست و هر هفته همگی آنجا جمع می شویم و خاطرات را مرور می کنیم.

متقی ادامه داد: دورا دور جویای حال اخوی ها بودم ولی هیچ ارتباطی با آنان نداشتم تا اینکه بعد از 15 سال وقتی به قم آمدم جمعه بود و چون از مسیر رودخانه تردد می کردم دیدم نماز جمعه در حرم حضرت معصومه (س) برقرار است، به قول معروف گفتم بروم هم زیارت هم نماز جمعه با یک تیر دو نشان بزنم که به محض ورود به حرم مطهر دو برادر بزرگتر خودم را دیدم و هر سه اشک از چشمانمان جاری شد و تا دقایقی در آغوش یکدیگر گریه می کردیم.

وی گفت: این بهترین و جاودانه ترین خاطره ام از نماز جمعه و حرم حضرت فاطمه معصومه(س) است که هرگز نمی توانم فراموش کنم و خوشحالم که آن روز به جای یک تیر و دو هدف یک تیر و سه هدف شامل حالم شد.

 

مهمترین دستاورد نماز جمعه نفى طاغوت است

بابک نویدی دارای لیسانس معماری و از کارشناسان شهرداری قم است که مهمترین دستاورد نماز جمعه را نفى طاغوت و ایستادگى در مقابل ظلم و ستم توصیف کرد.

وی افزود: فلسفه نماز جمعه در امت های اسلامی همین است که خداوند این مسئله را یکى از اهداف بعثت پیامبر(ص) دانسته است.

نویدی ادامه داد: متاسفانه مسلمانان نتوانستند از ظرفیت‌های این آموزه الهی استفاده بهینه را ببرند.

 

نسبت به جوانان کشور بیشتردغدغه داشته باشند

زینب پورفخرایی که به تازگی تحصیلات خود را در مقطع دیپلم به پایان رسانده است در باره نماز جمعه و اهمیت آن گفت: به قول پدرم هر کسی در طول هفته اخبار هم گوش ندهد تنها با گوش دادن خطبه های نماز جمعه می تواند بفهمد در هفته ای که گذشته چه رویدادهای رخ داده و چه اتفاقاتی قرار است بیفتد.

وی افزود: دو بار با مادرش به نماز جمعه رفته است اما مسائلی که مطرح است  و بیشتر مورد توجه قرار می گیرد مسائل سیاسی بوده و البته بعضی از ائمه جمعه نکاتی ارزشمند پیرامون سبک زندگی اسلامی و یا مسائل خانواده مطرح می کنند که بسیار کاربردی است.

 

پورفخرایی بیان داشت: دو برادر بزرگتر از خود دارد و هر دو دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی هستند، اما نه شغلی ندارند و نه پولی، من از امامان جمعه می خواهم نسبت به جوانان کشور بیشتردغدغه داشته باشند، آینده کشور از آن ما است، چرا باید همه پست های دولتی و حکومتی دست پیرمردها و افراد پا به سن گذاشته باشد!

 

نماز جمعه حج فقرا است

در ادامه فاطمه اسکندری از طلاب حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه سعی می کند سالی بیش از ده بار در نماز جمعه حضور داشته باشد، گفت: نماز جمعه تمرین وحدت در جامعه اسلامی است و نقش بسیار سازنده‌ای در ایجاد وحدت و همدلی ملی دارد.

وی افزود: انسان ها با شركت در مراسم های جمعی اعتماد نسبت به ساير مردم كسب می شود و یکی ازعلل نورانیت قلب حضور در نماز جمعه است.

این طلبه گفت : نماز جمعه، از نظر اجتماعى و سیاسى، یک کنگره عظیم هفتگى است  و از آن از سوی پیامبر به حج فقرا یاد شده است.

تهیه و تنظیم: اکبر پوست چیان

 

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین