عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۸۵۱
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان امام رضا (ع) را تثبیت‌کننده جایگاه امامت و پایه‌گذار فرهنگ مهدویت دانست و گفت: اگر بار دیگر امامت ائمه اطهار (ع) احیا شود می‌توانیم جامعه را برای ظهور آماده کنیم که در این صورت به زودی شاهد ظهور امام دوازدهم (ع) خواهیم بود.

عقیق:حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عطایی در گفت‌وگویی تفصیلی در رشت با بیان اینکه ائمه اطهار (ع) از دو جایگاه امامت و ولایت برخوردارند، اظهار کرد: امامت و ولایت دو روی یک سکه هستند و به یکدیگر ختم می‌شوند و باید به هر دوی این جایگاه‌ها توجه ویژه داشت.

وی با بیان اینکه نقطه عطف جایگاه امامت اولیای خدا از حرکت امام هشتم (ع) به ایران اتفاق افتاد، گفت: خداوند متعال در آیه 55 سوره مائده به مسئله ولایت اهل بیت (ع) اشاره می‌کنند و این جایگاه را تبیین می‌کنند، و تولی و تبرایی را در آیات بعد مشخص می‌کنند و در آیه 67 روی دیگر این سکه را رونمایی می‌کنند و بحث امامت اهل بیت (ع) را به رخ بندگان می‌کشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با اشاره به خوف ممدوح نبی مکرم اسلام (ص) برای تبلیغ جایگاه امامت اهل بیت (ع) افزود: پیامبر اسلام (ص) به دلیل آگاهی از سختی‌های ابلاغ مأموریت خود برای  تبیین جایگاه امامت این خوف ممدوح را داشتند چرا که به عدم قبول این جایگاه از سوی جامعه اشراف داشتند.

عطایی با بیان اینکه امام در جایگاه ولایت تصرف تکوینی و در جایگاه امامت تصرف تشریعی دارد، تصریح کرد: در ولایت اراده الهی درگیر و و در میدان است و در طول اراده تکوینی الهی امام، «ولی» است و در طول اراده تشریعی الهی، امام معصوم، «امام» است بنابراین در جایگاه ولایت امام به سراغ ما (مردم) می‌آید اما در جایگاه امامت این ما (مردم) هستیم که باید به سراغ امام معصوم برویم.

وی ولایت امام معصوم را باب فتوحات الهی عنوان کرد و گفت: با مراجعه به زیارت جامعه کبیره، دو بعد ولایت و امامت معصومین (ع) را ناظر و مرتبط و جدانشدنی می‌یابیم که بسیار نیز خواندن آن با چنین معرفتی در بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) تأکید شده است.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه وظیفه و مسؤولیت امام در جایگاه امامت؛ حفظ احکام الهی است، افزود: در جایگاه امامت، مردم مسؤولا حفظ جان و امنیت امام هستند، بنابراین به دلیل عدم این آگاهی است که مسئله ظهور تاکنون به تعویق افتاده است.

عطایی یکی از علل هجرت امام رضا (ع) به ایران را تهدید شدن مسئله امامت ایشان دانست و بیان کرد: مردم به این باور رسیده بودند که علی ابن موسی الرضا (ع) بر آن‌ها ولایت دارند چرا که این امر و باور به مسئله ولایت؛ مسئله‌ای الهی است و برای مردم آن زمان حل شده بود اما همچنان امامت ایشان و دیگر اولیای خدا در معرض خطر بود.

وی با بیان اینکه امام رضا (ع) برای تقویت جایگاه امامت ونجات مردم از گرفتاری‌های دنیایی به ایران آمدند، گفت:  امام (ع) خواسته مردم را برآورده کردند و سبک زندگی اسلامی را با پیشاهنگی برای مردم به نمایش گذاشتند، مأمون لعنه الله علیه درصدد بود جایگاه امامت را در حوزه دولت-ملت وارد کند و امام (ع) به دلیل قبول نکردن این مسئله و پیش گرفتن باور خود، مأمون احساس خطر کرد و امام را به شهادت رساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با اشاره به حدیثی از امام هشتم شیعیان (ع) (زندگی را چهار قسم کنید، قسمتی برای بندگی، قسمتی برای معاش، قسمتی برای معاشرت با اطرافیان و تفریحات سالم) بیان کرد: امام در زندگی به این چهار اصل اهمیت می‌دادند و به دلیل عمل به آنچه مردم را به آن امر و نهی می‌کردند مورد پذیرش، احترام و مقبولیت از سوی مردم بودند.

عطایی با اذعان به اینکه رسول اکرم (ص) دو نفر را پاره تن وجگرگوشه خود معرفی کردند، تصریح کرد: قیامی که امام رضا (ع) برای حفظ امامت کردند مانند فداکاری و ایستادگی حضرت زهرا (س) برای حفظ و دفاع از امامت بود، امام رضا (ع) حتی بحث جهانی شدن حکومت و امامت ولی خدا را در آن زمان مطرح کردند که زمینه ساز فرهنگ مهدویت امروز است.

وی با بیان اینکه مأمون مناظراتی برای محکوم کردن امام رضا (ع) برگزار کرد که با شکست خودش مواجه شد، افزود: امام (ع) این مناظرات را به محاکمه مأمون ختم و ثابت کردند جایگاه امامت نیز متعلق به ایشان است که منجر به جریان سازی امامتی در آن دوره شد که همان امر امروزه منجر به پیدایش حرکتی از ایران برای پیدایش و زمینه‌سازی ظهور حضرت ولی عصر (عج) شده است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به غربت و مظلومیت علی ابن موسی الرضا (ع) گفت: هنوز هم با این حجم از جمعیت زواری که به مشهد مقدس سفر می‌کنند این امام رئوف غریب هستند، این امر به دلیل عدم آگاهی از فلسفه حرکت و هجرت امام رضا (ع) به ایران و اقداماتی که انجام دادند و منجر به شهادت ایشان شد، است چرا که هنوز پس از سال‌ها ما به درک این موضوع نرسیده‌ایم.

عطایی شهادت امام هشتم شیعیان را به دلیل حراست و صیانت از جایگاه و فلسفه امامت دانست و بیان کرد: متأسفانه ما تنها به ابعاد ولایت امامان رجوع می‌کنیم و تنها به آن‌ها توسل می‌کنیم و خواهان حل مسائل و گرفتاری‌های خود از واسطه کردن آن‌ها هستیم، و هرگز از دلایل شهادت امام رضا (ع) جویا نشدیم.

وی با اشاره به راه‌هایی برای بیرون آوردن امام رضا (ع) از غربت افزود: غربت عالم همین بس که در میان امت جاهل قرار بگیرد و متأسفانه امام رئوف نیز به همین مشکل دچار بودند، چه آن زمان که برای خواندن نماز باران و چه آن زمان که برای نماز عید خارج شدند و تنها به منزل بازگشتند و مردم نشان دادند که هنوز به اهمیت جایگاه امامت ایشان باور و ایمان نداشتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با اذعان به اینکه اجرای منویات امام رضا (ع) زمینه‌ساز آمادگی شیعیان برای ظهور خواهد بود، بیان کرد: ما باید از مرحله محب امام هشتم بودن به مرحله شیعه امام بودن برسیم تا بتوانیم برای ایجاد تمدن جهانی اسلامی آماده باشیم.

وی احیا شدن مسئله امامت معصومین را زمینه‌ساز ظهور عنوان کرد و گفت: استارت میدانی آماده شدن جهان اسلام برای پذیرش امامت از سوی امام رضا (ع) و سپس امامان پس از ایشان زده شد، اگر بار دیگر امامت ائمه اطهار (ع) احیا شود می‌توانیم جامعه را برای ظهور آماده کنیم که در این صورت به زودی شاهد ظهور امام دوازدهم (ع) خواهیم بود.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین