عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۷۵۴
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۶
کسانی هستند که زندگی خود را وقف اهالی روستا کرده‌اند و عنوان "امام روستا" را به یدک می‌کشند.

عقیق:هرساله گروه‌های زیادی از دانشجویان و طلاب در قالب گروه‌های جهادی بخشی از اوقات فراغت خود را در تعطیلات تابستان صرف محرومیت‌زدایی و خدمت به سایر هموطنان می‌کنند.

 نگاهی گذرا به این اردوها نشان می‌دهد اکثر این گروه‌ها در یک فصل مشخص به این مناطق می‌آیند و در حوزه‌های مختلفی همچون اقتصادی، کارآفرینی، عمرانی و سازندگی خدمات ارزنده‌ای را به ارمغان می‌گذارند امّا برخی از آنها هستند که زندگی خود را وقف اهالی روستا کرده‌اند و عنوان "امام روستا" را به یدک می‌کشند. طلبه‌هایی که داوطلبانه به همراه خانواده خود به روستا‌های دورافتاده کشور می‌روند و بنا بر ظرفیت و توانایی موجود، به‌صورت آتش به اختیار انواع خدمات در پروژه‌های عمرانی، اشتغال، سلامت، تعلیم و تربیت را در کنار فعالیت‌های فرهنگی ارائه می‌دهند.  همه این اقدامات نیز زیر نظر قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه به سرانجام می‌رسد. چند سالی است که به دستور مقام معظم رهبری نهادی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با عنوان قرارگاه پیشرفت و آبادانی برای رسیدگی به دهستان‌های محروم کشور شکل گرفته، این قرارگاه در کنار بسیج سازندگی اما مستقل و جدا و هدفش به جز سازندگی انجام کارهای عمرانی در مناطق محروم و فراهم کردن زمینه پیشرفت و آبادانی مناطق در همه زمینه‌ها است.

 

تعداد بازدید : 22

 

با توجه به اینکه یکی از حوزه های قرارگاه پیشرفت و آبادانی حوزه فرهنگی است، قرارگاه پیشرفت و آبادانی روحانیونی را برای انجام کارهای فرهنگی در دهستان‌ها با عنوان امام روستا مستقر می‌کند، و از این روحانی می‌خواهد که با انجام کارهای فرهنگی و ایجاد روحیه و انگیزه در مردم روستاهای مرزی و محروم به معنای واقعی پیشرفت وآبادانی روستا را با همکاری و مشارکت عمومی خود مردم رقم بزند.

درست در روستاهایی که فاصله زیادی تا شهر دارند و از کمبود زیر ساخت‌ها رنج می‌برند، اما حاضر می‌شود برای رضای خدا، برای کمک به مردم و هم‌نوعان خود زکات علمش را همراه با جهادی که در پیش گرفته عملیاتی سازد. صبح وشب برایش فرقی ندارد، درب خانه‌اش بر روی مردم واهالی روستا باز است؛ زیرا او آمده است تا در کنار مردم زندگی و از آموخته‌های خود به آن‌ها بیاموزد و از مردم درس صبر و شکیابی را بیاموزد و به نوعی خودسازی برای خود داشته باشد.

حجت‌الاسلام پور مهدوی یکی از آن طلبه‌هایی است که به همراه خانواده خود برای آبادانی کشورش به روستای تخته‌جام شهرستان بیرجند استان خراسان جنوبی رفته و توانسته است با کمک اهالی روستا اقدامات شایسته‌ای داشته باشد.

یکی از اقدامات این طلبه جهادگر اجرای پروژه‌های دیوارنگاره و راه‌اندازی مشاغل خانگی روستایی است که توانسته اهالی روستا را به این خودباوری برساند که می‌توان با حداقل امکانات گذران زندگی کرد و درآمدی برای ادامه زندگی بدست آورد.

این روحانی جهادگر در این رابطه می‌گوید: یکی از آسیب‌هایی که روستاییان ما امروزه دچارش شده‌اند این است که هویت خودشان که تولید‌کنندگی بوده را از دست داده‌اند اما چند سالی است که به لطف خداوند و با کمک قرارگاه پیشرفت و آبادانی این سخن پیش آمد که روستاهای ما به فکر تولید بیفتند و روند و مشاغل خانگی ما که قبلاً معیشت‌پرور بوده و امروز کم‌رنگ شده را احیا کند.

یکی از تولیدات امروز این روستا، تولید شیرینی زنجبیلی محلی است که با کمک این طلبه جهادگر این شغل به‌عنوان شغلی پایدار برای گذران زندگی مردم تبدیل شده است.

حجت‌الاسلام پور مهدوی که توانسته این خودباوری را بین اهالی روستا بوجود آورد می‌گوید: عزم و اراده انسان‌ها برای انجام کارهایشان بسیار مهم است. ما جلسات زیادی با اهالی روستا و به‌ویژه بانوان روستا داشتیم و این را تاکید کردیم که شما نیز می‌توانید به چرخه تولید کمک کنید و با حداقل امکانات زندگی خودتان و فرزندانتان را تامین کنید.

این طلبه جهادگر معتقد است که نیاز امروز جامعه این است که روحانی در دل روستا و در جمع مردم باشد واین نیاز بیشتر و مهم‌تر از آن است که من طلبه بخواهم هنوز به دنبال درس باشم و من در همان زمان تحصیل به دنبال این بودم تا به روستا بروم و در قالب برنامه‌های مختلف به مردم کمک کنم.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین