عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۷۱۵
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
حجت الاسلام پناهیان:
حجت الاسلام پناهیان با ابراز تأسف از اینکه تلقی از محبت اهل بیت و از امر ولایت در جامعه؛ تلقی دقیق و صحیحی نیست و بسیاری از مردم فکر می کنند محبت اهل بیت، امر عاطفی و احساسی و تا حدی مفید و لذتبخش است، گفت: اما این تصور حداقلی و غیرمنصفانه است.

عقیق:حجت الاسلام علیرضا پناهیان، دیشب(15 تیر) در جشن بزرگ زیر سایه خورشید در مصلی امام علی علیه السلام  کرمان گفت: با اینکه سالهاست محبت اهل بیت را در این سرزمین شاهد و اهل ولا و ولایتمدار هستیم اما متأسفانه تلقی از محبت اهل بیت و از امر ولایت در جامعه؛ تلقی دقیق و صحیحی نیست و بسیاری از مردم فکر می کنند محبت اهل بیت، امر عاطفی و احساسی و تا حدی مفید و لذتبخش است اما این تصور حداقلی و غیرمنصفانه درباره محبت اهل بیت است.

خطیب کشوری ادامه داد: خیلی ها تصور می کنند زیارت رفتن و زیارت خواندن تفریح معنوی و یک مروت ولایی و اخلاقی و چیزی در همین حد و حدود است؛ عیبی ندارد تفریح مردم ذکر اهل بیت و زیارت باشد و در رثای اهل بیت اشک و در موالید ایشان خوشحال باشند اما داستان به این سادگی ها نیست و عمیق تر از این حرف ها است.

وی با طرح این پرسش که تلقی دقیق از محبت اهل بیت و برخورد صحیح با محبت اهل بیت چیست؟ اظهار داشت: اخلاق منهای محبت اهل بیت مثال آن کاسه ماستی است که کنار دریا قاشق قاشق به دریا می ریخت تا دوغ درست شود؛ اخلاق بدون محبت اهل بیت مثل توهم ساختن یک دریا دوغ است با یک کاسه ماست! اخلاق بدون محبت اهل بیت درست شدنی نیست؛ ممکن است از سر ضعف یا ترس یا از سر مکر و حیله یا با صفات ژنتیک خوش اخلاق باشند اما خنده دار است زیرا با اخلاق منهای محبت ولی خدا می شود اخلاقی زندگی کرد و آن را نشر داد و بهبود بخشید و تزکیه کرد؟!

استاد حوزه و دانشگاه افزود: کم در جهان شعارها و موعظه ها و کتاب های اخلاقی است؟ چه حرف اخلاقی است که تاحالا در جهان زده نشده؟ اما آیا همه اخلاقی شدند؟ چرا خیالبافی می کنیم؟جهان وقتی اخلاقی می شود که بعد همه به عشق مهدی فاطمه روز و شب سپری کنند. 

وی گفت: تا کی می خواهیم بگوییم اگر همه اخلاقی بشوند اوضاع درست و اگر همه تصمیم بگیرند راست بگویند و خودخواهی را کنار گذاشته و وفاداری داشته باشند چقدر خوب می شود، آمار طلاق کم می شود و... بس است دیگر ؛چرا خودمان را سر کار می گذاریم؟ کدام سریال در جهان است که پیام اخلاقی ندهد، حتی فیلم های مزخرف یکی دو پیام اخلاقی هم می دهند؛ در ادبیات کدام فرهنگ و ملت دعوت به اخلاق نشده؟ نتیجه اش کجاست؟ اگر می خواهیم اخلاق در جهان حاکم و واقعاً تزکیه نفس صورت بگیرد باید از راهش برویم.

حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: اگر فهمیدیم راه آن محبت اهل بیت است دیگر شوخی نمی گیریم بلکه جدی می گیریم حدیث امام صادق علیه السلام را که فرمود فقرا سالی یکبار و آنها که دارا هستند سالی دو بار باید کربلا بروند و اگر کسی سه سال نرفت عاق پیامبر می شود؛ ثواب زیارت امام هشتم از جهاتی بیشتر از کربلا است.

وی با بیان اینکه مخاطب من عاشقان اهل بیت هستند؛ متذکر شد: در حد یک عطر خوشبو و رنگ زیبا و.. صرفاً با محبت اهل بیت برخورد نکنیم، این خالی بندی است و اخلاق و قانون جهان بشریت بدون محبت اهل بیت آباد نمی شود؛ سران پست فطرت غربی بیش از همه قانون قانون می کنند اما آیا قانونی شد جهان؟ بشر تا کی فریب بخورد؟ عبادت بدون محبت اهل بیت اثر دارد؟ در آموزش و پرورش هم این موضوع جدی آموزش داده نشد.

سخنران جشن زیرسایه خورشید در کرمان با بیان اینکه خیلی ها نفهمیدند که «پاداش رسالت پیامبر جز مودت اهل بیت نیست»یعنی چه و امروز هم خیلی ها نمی فهمند؛ افزود: محبت اهل بیت عاملی است که اگر بیشتر شود و بهتر و عمیق تر، تمام امور اصلاح می شود.

وی با استفاده زا حدیثی از امام هادی علیه السلام که در اثر محبت اهل بیت خلق ما و سلول ها و عناصر وجودی و روح ما عوض می شود و این محبت عامل تزکیه و کفاره گناهان و نه باعث بخشش؛ است، خاطرنشان کرد: اگر عمیقا متوجه می شدیم محبت اهل بیت یعنی چه بیش از رعایت قانون و اخلاق و عبادت و.. محبت اهل بیت به بچه ها یاد می دادیم. شیطان پای محبت اهل بیت لنگ زد که نمازش به کمرش خورد و باعث بدبختی بشریت شد لذا محبت اهل بیت را جدی بگیریم، آنقدر کریم و بزرگوار هستند که کریم بودن آنها باعث شده این محبت را جدی نگریم.

حجت الاسلام پناهیان با تصریح به اینکه اگر در خانواده ای بداخلاقی بود در آن خانواده محبت اهل بیت به اندازه کافی نیست؛ افزود: عشق ولی خدا بین دو نفر محبت ایجاد می کند و الا اینهمه فیلم عشقی ساختند حالا عشق در جهان فراوان شده یا فساد؟ در اروپا با سگ و گربه زندگی می کنند یا با عشق؟ با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی شود؛ بعضی ها محبت اهل بیت را دارند اما خوبی ها را ندارند که نشان از کم بودن محبت اهل بیت در آنها است.

وی گفت: ما مثل کودکی که قدر والدین را نمی داند، در حیاط خانه اهل بیت بازی مان را می کنیم، انگار مفت چنگ مان است به آن نمی رسیم در حالیکه بالاترین ذخایر عالم را داریم؛ هر ایراد ما ناشی از کمبود محبت اهل بیت است، ما در ماه های رمضان برای دعای هر شب افتتاح سرمایه گذاری نکردیم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اگر کسی آدم خوبی بود محبت اهل بیت نداشت چه؟ بیان داشت: این یا خالی بندی یا ضعیف بودن فرد و یا کلاش بودن او است؛ ببینید چرا خدا یک عبادت و یک خوبی از کسی که محبت اهل بیت در وجودش نیست قبول نمی کند زیرا خدا قانون دارد. کسانی که می خواهند محبت اهل بیت را در دلهاشان افزایش دهند با امام رضا امشب هم عهد شوند که از تو خودت را و محبتت را می خواهیم.

وی ادامه داد: کسانی که می خواهند بندگی و زندگی آنها مفید و لذتبخش شود اول ذکر اهل بیت را زیاد بگویند؛ دوم احترام به دوستان اهل بیت؛ هر کسی در دوره امام خمینی(ره) دل او را خون کرد روسیاه از دنیا رفت. همین الان کسی که بی انصافی و خلاف مروت نسبت به مقام معظم رهبری داشته باشد معلوم نیست روزگارش چه شود؛ خدا سر محبت خودش با کسی شوخی ندارد.

حجت الاسلام پناهیان با بیان روایتی از امام هشتم که« فتنه هایی شدیدتر از دجال در آخرالزمان می آید از کسانی که ادعای محبت ما را دارند» تصریح کرد: علامت آنها محبت به دشمنان ما اهل بیت و دشمنی با دوستان ما است.

وی با اشاره به روایت دیگری مبنی بر اینکه « حق ما اهل بیت به گردن دوستان آن است به زیارت ما بیایند» گفت: سومین راه این است عبادت کنیم تا شبیه تر و لیاقت محبت بیشتر را پیدا کنیم؛ تقرب که اصیل باشد خدا محبت اهل بیت را به دلت می اندازد.

وی خدمت به مملکت امام زمان به عشق اهل بیت را مورد تأکید قرار داد و هشدار داد: وای بر مدیری که در این کشور خیانت کند، روزگار او سیاه می شود زیرا این، کشور محبین اهل بیت است.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین