عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۴۵۴
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
آستان قدس رضوی در راستای رفاه حال زائران سالمند و معلول و انجام زیارتی توام با آرامش اقدامات مختلفی را در حرم مطهر رضوی انجام داده است.

عقیق:تمهیدات آستان قدس رضوی برای زیارت آسان زائران سالمند و کم‌توان، ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ختم قرآن در ایام ماه مبارک رمضان انجام شد، چاپ و عرضه بیش از ۵۰۰ هزار جلد قرآن و کتب ادعیه در سال ۹۷، رونمایی از کوچک‌ترین قرآن‌های بازوبندی در سیزدهمین سه‌شنبه فرهنگی و بازدید نایب رئیس اتحادیه ناشران مالزی از مرکز چاپ و نشر قرآن کریم آستان قدس رضوی عناوین بسته خبری آستان امام رضا(ع) است که در ادامه تقدیم می‌شود.

تمهیدات آستان قدس رضوی برای زیارت آسان زائران سالمند و کم‌توان

سیدخلیل منبتی معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: در راستای رفاه حال زائران سالمند و معلول و انجام زیارتی توام با آرامش اقدامات مناسبی در حرم مطهر رضوی انجام شده است.

وی ادامه داد: حرم مطهر حضرت رضا(ع) مملو از زائرانی با ویژگی‌ها و شرایط مختلف است که وظیفه ما تسهیل زیارت برای آن‌هاست.

وی تصریح کرد: با توجه به شلوغی روضه منوره و ازدحام جمعیت امکان زیارت آسان برای زائران کم توان برای رسیدن به روضه منوره (ضریح) فراهم نبود؛ در این راستا شرایطی فراهم شد تا زائران سالمند و معلولان به کمک همراهان یا خادمین حضرت با صندلی چرخدار به زیارت روضه منوره مشرف شده و پس از زیارت بازگردانده شوند.

منبتی با بیان اینکه در حال حاضر این طرح در ساعات ۸ تا ۹ صبح و ۱۵ تا ۱۶ بعد از ظهر، همه روزه در حال انجام است، افزود: در این طرح زائران می‌توانند از ورودی‌های حرم مطهر رضوی با صندلی چرخدار خود را به صحن مسجد گوهرشاد برسانند و از محل کفشداری ۱۲، با همکاری خادمین تا ضریح منور با صندلی چرخدار منتقل شوند.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی بیان کرد: در گذشته زائران جانباز، سالمندان و معلولانی که مجبور به استفاده از صندلی چرخدار بودند، مشکلاتی را برای حضور در روضه منوره داشتند، زیرا پله‌هایی که در رواق‌های منتهی به روضه منوره وجود داشت، رفت‌ و آمد را برای این گروه از زائران مشکل کرده بود.

منبتی اضافه کرد: از این رو با تأکید تولیت آستان قدس رضوی در مسیرهای تشرف زائران محترم از کفشداری شماره ۱۷ به رواق مبارک دارالولایه، از صحن آزادی به رواق مبارکه دارالسرور، از رواق مبارکه دارالسرور به رواق مبارکه دارالسلام و از رواق مبارکه دارالسیاده به رواق مبارکه دارالحفاظ جهت رفاه حال زائران به‌ویژه جانبازان، معلولان، سالمندان و ناتوانانی که با صندلی چرخدار به روضه منوره مشرف می‌شدند، پله‌های سنگی قبلی جمع‌آوری و سطح شیب‌دار(رمپ) نصب شد.

۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ختم قرآن در ایام ماه مبارک رمضان انجام شد

حجت‌الاسلام مهدی شجاع رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی با اعلام این خبر افزود: در ایام ماه مبارک رمضان و ماه بهار قرآن به همت واحد ختم تلاوت نور اداره علوم قرآنی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ختم قرآن کریم توسط زائران و مجاوران بارگاه قدسی رضوی انجام شد.

وی تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان همچنین بیش از ۱۲ میلیون ختم سوره مبارکه قدر با مشارکت ۴۰۰ و ۵۸ نفر از زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی انجام شده است.

رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی ابراز کرد: زائران و مجاوران حرم امام رضا(ع) در ایام ماه مبارک رمضان با مراجعه به پایگاه‌های واحد ختم تلاوت نور اداره علوم قرآنی واقع در رواق‌های دارالقرآن الکریم، حضرت زهرا(س) و دارالحجه برای انجام این ختم‌های قرآنی ثبت نام کردند.

وی اضافه کرد: تعدادی از متقاضیان ساکن در شهرها و استان‌های سراسر کشور نیز از طریق رابطان طرح «یاضامن آهو» در فضای مجازی در این ختم‌ها مشارکت کردند.

شجاع یادآور شد: زائران و مجاوران علاقه مند به شرکت در ختم قرآنی می‌توانند در تمام ایام سال با مراجعه به واحد ختم تلاوت نور واقع در دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی یا تماس با شماره ۳۲۰۰۲۵۶۰-۰۵۱ در ختم قرآن و صلوات این واحد قرآنی شرکت کنند.

چاپ و عرضه بیش از ۵۰۰ هزار جلد قرآن و کتب ادعیه در سال ۹۷

مسعود فرزانه مدیر عامل مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی با اعلام این خبر عنوان کرد: این قرآن‌ها در ۱۲۵ عنوان اثر اعم از انواع قرآن و کتب ادعیه با تنوع‌های بسیار در نوع صحافی و کاغذ، خط، ترجمه، تذهیب و تفسیر منتشر شده و در اختیار آستان قدس رضوی قرار گرفته است که در مقایسه با سال ۹۶ به لحاظ تعداد عناوین حدود یک و نیم برابر شده است.

وی خاطرنشان کرد: این میزان تولید در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶ به لحاظ شمارگان ۲۸ درصد رشد داشته است.

مدیر عامل مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی در حوزه قرآن کریم گفت: این مؤسسه مرکز تخصصی و روزآمد طبع و نشر مصحف شریف است و بازنشر نفایس قرآنی موجود در گنجینه‌های آستان قدس رضوی را از اهم وظایف خود می‌داند.

فرزانه اظهار کرد: در حال حاضر انجام کلیه خدمات پیش از چاپ، چاپ، پس از چاپ و سایر امور تکمیلی آن در حوزه چاپ و افست، صنعتی و دیجیتال برای چاپ انواع قرآن کریم، کتب دعا، متون دینی، باز نشر نفایس و سایر سفارشات، در این مرکز فراهم شده است.

رونمایی از کوچک‌ترین قرآن‌های بازوبندی در سیزدهمین سه‌شنبه فرهنگی

مهدی قیصری نیک معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی با بیان اینکه در گنجینۀ کتب خطی این کتابخانه بیش از ۲۳ هزار قرآن و جزوۀ قرآنی نگهداری می‌شود، افزود: مصاحف این مجموعه در قطع و ابعاد مختلفی همچون بازوبندی، بغلی، حمایلی، جیبی، رُقعی، خِشتی، وزیری، رحلی و سلطانی است و در حال حاضر ۶۸ قرآن و جزوۀ قرآنی در قطع بازوبندی که به طور معمول به ابعاد سه در دو سانتی‌متر گفته می‌شود، در این کتابخانه موجود است.

وی تصریح کرد: کوچک‌ترین قرآن بازوبندی این کتابخانه، منتخب قرآن از سورۀ حمد تا سورۀ ناس به خط نسخ خفی و ابعاد ۵/۲ در ۵/۳ سانتی‌متر در ۱۵۸ برگ است. جداول اوراق و اسامی سوره‌ها به سرخی، دو صفحه قبل از شروع قرآن و چهار صفحۀ آخر، منقّش کم‌کار بوده، جلد نسخه تیماج قهوه‌ای با عطف پارچه و کاغذ نخودی فرنگی است.

قیصری نیک در پایان یادآور شد: مراسم رونمایی از این قرآن‌های نفیس، برای اولین بار در روز سه‌شنبه ۲۸ خردادماه سال جاری در موزۀ قرآن و هدایای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) برگزار می‌شود و حضور در آن برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

بازدید نایب رئیس اتحادیه ناشران مالزی از مرکز چاپ و نشر قرآن کریم آستان قدس رضوی

نایب رییس اتحادیه ناشران کشور مالزی ضمن حضور در مرکز چاپ و نشر قرآن کریم آستان قدس رضوی، از نزدیک با فعالیت‌ها، امکانات، محصولات و خدمات این مجموعه آشنا شد.

مزلان سعد نایب رییس اتحادیه ناشران کشور مالزی در حاشیه این بازدید به امکانات و تجهیزات حوزه چاپ این مرکز اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه در مرکز چاپ و نشر قرآن آستان قدس رضوی، امکانات و فناوری‌های به روز و پیشرفته‌ای در کنار هم جمع شده و خط تولید بسیار خوبی را برای چاپ افست و به ویژه چاپ قرآن‌های نفیس فراهم آورده است.

وی ابراز کرد: همچنین در بخش تولیدات بسته‌بندی نیز نرم‌افزار و سخت‌افزارهای پیشرفته‌ای به کار گرفته شده است و فعالیت‌های بسیار جدیدی را در حوزه چاپ و بسته‌بندی طی بازدید از خط تولید این مرکز مشاهده کردم.

نایب رییس اتحادیه ناشران کشور مالزی با بیان اینکه ایرانیان در زمینه نرم‌افزاری و دانش فنی در سطح بسیار مطلوبی قرار دارند، ادامه داد: معمولا چاپخانه‌ها از تجهیزات مشابهی استفاده می‌کنند اما دانش فنی مناسب وجه تمایز خروجی کار این مرکز در مقایسه با سایر چاپخانه‌هاست.

وی در ادامه ضمن ابراز امیدواری برای توسعه همکاری‎ها و تعاملات میان مرکز چاپ و نشر قرآن آستان قدس رضوی با کشور مالزی، ابراز کرد: چاپخانه آستان قدس رضوی یکی از بزرگترین و مدرنترین چاپخانه‌های ایران بوده و کیفیت محصولات چاپی این مرکز در تراز استانداردهای جهانی است؛ از این رو امیدواریم بتوانیم از امکانات و دانش فنی خوب مهندسان ایرانی به ویژه مجموعه آستان قدس رضوی بهره‌مند شویم و این بازدید نقطه آغازی برای همکاری و تعامات هر چه بیشتر با این مرکز باشد.
مزلان سعد خاطرنشان کرد: تولید آثار نفیس و باز نشر نفایس موجود در موزه‌های آستان قدس رضوی یکی از فعالیت‌های خوب این مرکز بشمار می‌رود که در نوع خود بی نظیر است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین