عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۴۲۳
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
مساجد در صدر اسلام محلی برای انجام امور مختلف به ویژه کارهای خیرخواهانه بوده‌اند، کارکردی که این روزها مغفول مانده و تنها به محلی برای نمازخواندن و راز و نیاز محدود شده، اما هستند مساجدی که در منطقه و حتی کشور محور و اثرگذارند.

عقیق:امیرحسین کسایی: صدای کار چرخ‌های خیاطی، راهرویی مملو از کیسه‌ها، لباس‌ها و پارچه‌ها و صدای خانم‌هایی که با ذکر صلوات مشغول به فعالیت هستند، در گام اول از یک کارگاه خیاطی و تلاش جمعی خبر می‌دهد؛ کارگاهی که معماری دیوارهایش نشان از فضای یک مسجد دارد.

خانم‌های این خیاط‌خانه در جزء به جزء فعالیت‌های خود صلوات می‌فرستند و کار در این خیاط‌خانه را نوعی ثواب برای آخرت خود می‌دانند؛ چون این خیاط‌خانه ماهیتش خیریه است. فکر و نیت خانم‌های فعال در این خیاط‌خانه خیرخواهی است و همگی روزهای فرد راهی مسجد می‌شوند تا برای ایتام، نیازمندان و آنانی که ندارند، بدوزند؛ کسانی که بناست آبرویشان حفظ شود.

محصولات این خیاط‌خانه شامل همه می‌شود؛ فقط کافی است خانم‌ها بدانند کودکی، ‌زنی و ... در نقطه‌ای از کشور نیازمند کمک و لوازم زندگی است تا تولیدات خیاط‌خانه خود را برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.

 

خوش‌ذوقی در طراحی بسته‌های محصولات

خانم‌ها با ذوق و سلیقه خود کار را تقسیم کرده‌اند؛ بسته آشپزخانه که شامل دم‌کنی، دستگیره و ... است، بسته خواب که شامل تشک، بالشت و پتو است و در نهایت اوج هنرشان بسته سیسمونی است؛ شامل تشک، پتو و بالشت کودکانه که به گفته آن‌ها با مدلی متنوع و جذاب طراحی شده بود.

رنگ‌های محصولات جلوه‌گر روحیه زنانه بود، خانم‌ها تلاش کرده بودند با رنگ های لطیف و زیبا، آبروی مخاطبان خود را حفظ کنند. محصولات آنان قطعاً زمانی که به دست مخاطبان می‌رسد، موجب شادی آنان خواهد شد. رنگ‌های زیبا و شاد محصولات به آبرومند شدن و شکیل شدن آنها بسیار کمک می‌کند.

 

 

فضای معنوی یک خیاط‌خانه

بر در و دیوار این کارگاه نیز کاغذهایی چسبانده بودند که نشان می‌داد برای این کار خیر چقدر ارزش و جایگاه قائلند، بر یکی از آن‌ها درج کرده‌بودند: «فضای خیریه مقدس است، از غیبت کردن بپرهیزید» یا صندوق صدقاتی که برروی آن «رد مظالم» درج شده‌بود که نشان‌دهنده ارزشی بود که برای کار قائل بودند. آن‌ها می‌خواستند از دقیقه به دقیقه حضور خود در این فضا کسب پاداش و ثواب کنند لذا با درج این کاغذها به خود و دیگران تذکر می‌دادند تا این فرصت را از دست ندهند.

خیریه‌ای که حاجت هم می‌دهد!

خانم‌های خیریه همگی با وضو در حال تلاش برای آماده سازی لوازم مورد نیاز مردم هستند و همگی به کار خیر خود ایمان دارند تا جایی که اگر مشکلی هم دارند، نذر خیریه می‌کنند و حاجت خود را از خداوند می‌گیرند. اینقدر خود را بدون چشم‌داشت می‌بینند که علاوه بر اینکه بی مزد و منت کار می‌کنند، خود نیز پول می‌گذارند تا جهیزیه برای دختران بی‌بضاعت آماده کنند.

 

 

خیریه‌ای در دل یک مسجد

این‌ها همگی توصیفی از خیاط‌خانه خیریه بانوان مسجد حضرت ولیعصر(عج) شهرک شهید محلاتی است. مسجد در فرهنگ دینی و عبادی مردم، محلی برای اقامه نماز و راز و نیاز با خداوند است البته در صدر اسلام و براساس روایات و نقل‌ها، پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) تمام امور خود را در مسجد مدیریت می‌کردند. این روزها اینگونه کارکردها از مساجد کمتر دیده می‌شود اما مسجد حضرت ولیعصر(عج) همان رویه صدر اسلام را درپیش گرفته است و در هر زمینه‌ای برای خدمت به محل و جذب جوانان بال خود را گشوده است و زمینه را برای فعالیت جوانان فراهم کرده است.

تلاش‌های یک امام‌جماعت برای جذب جوانان

حجت‌الاسلام علیزاده امام جماعت مسجد در تشریح بخشی از این فعالیت‌ها برای جذب جوانان می‌گوید: «مسجد ما امروزه این تجربه را دارد که در حوزه تربیت‌بدنی، فضایی را در اختیار این امر قرار داده است که انصافاً کم‌نظیر است، تحت سایه مسجد بهترین امکانات ورزشی فراهم شود که موجب جذب جوانان و مدال‌آوری‌های متعددی شده است. آموزشکده زبان انگلیسی تحت اشراف مسجد ایجاد شده است. همچنین فرصت مشاوره ازدواج، تربیت فرزند، جوانان و حقوقی در فضای مسجد ارائه شده است. در این مسجد در حد توان، تسهیلات به‌منظور تحصیل و ازدواج جوانان ارائه می‌شود، همچنین در حوزه فرهنگی و هنری یک سالن آمفی‌تئاتر با ظرفیت ۳۰۰ نفر به‌صورت کاملاً به‌روز در جنب مسجد آماده‌ شده است، به‌طوری‌که برای اکران فیلم‌های جشنواره عمار از این ظرفیت استفاده می‌شود و تلاش ما این بوده است که نوجوانان و جوانان مستعد در عرصه‌های هنری بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.»

 

 

خیریه خواهران این مسجد در قالب یک خیاطی که در طبقه دوم مسجد ایجاد شده است، دوخت لوازم زندگی مردم را در دستور کار دارد و آن‌ها بسته‌هایی را به‌صورت ذوقی تحت عنوان بسته‌های خواب و استراحت، آشپزخانه و سیسمونی طراحی و تولید می‌کنند که بسیار زیباست و می‌توانند زندگی آبرومندانه‌ای را برای مردم منطقه فراهم کنند که تاکنون بسته‌های متعددی در این زمینه تولید شده است.

 

 

حل مشکلات مردم هدف از تأسیس خیاط‌خانه مسجد

خانم گرجی مسئول خیریه بانوان مسجد حضرت ولیعصر(عج) است، او دغدغه‌اش را براساس روایت پیامبر(ص) اینگونه می‌گوید: « مَنْ أَصْبَحَ لَا یَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِم؛ کسی که صبح کند و اهمیتی به کارهای مسلمانان ندهد او مسلمان نیست.» این خیریه دغدغه‌اش حل مشکلات مردم و خانواده‌هاست و در عرصه‌های مختلفی در این راستا اقدام می‌کند.

سال ۹۸ از سوی مقام معظم رهبری سال رونق تولید نامگذاری شده است، تولید موجب ایجاد اشتغال است اما برای آن‌که بتوان تولید داشت ابتدا باید از مهارت لازم برخوردار بود، این خیریه در گام اول، زنان مشتاق و علاقه‌مند به خیاطی را گردهم جمع می‌کند، خانم‌هایی که به قول خانم گرجی شاید در ابتدا تنها دوخت روبالشتی را بلد بودند اما امروز با اخذ آموزش‌های لازم به صورت حرفه‌ای لباس می‌دوزند و تشک و پتو آماده می‌کنند.

دوخت لباس با تکه‌پارچه‌های اهدایی مردم

خانم گرجی می‌گوید: «کار خیریه و البته بخشی از کار این روزهایش با تکه پارچه‌های بلااستفاده مردم آغاز شد، مردم لباس‌هایی را که احتیاج نداشتند به خیریه اهدا می‌کردند و ما نیز از پارچه‌های آنها برای کودکان و محرومین حاشیه‌های تهران، لباس می‌دوختیم که در روزهای نخست ما با همان چرخ‌های دستی سیاه رنگ مارشال و همان تکه لباس‌های اهدایی مردم ۷۰۰ دست لباس برای محرومین آماده کردیم.»

نمونه لباس‌های دوخته شده این خیریه در همان ابتدای امر نیز بسیار زیبا و شکیل و از همه مهمتر آبرومندانه بود، آنها این لباس‌ها را برای محرومین اطراف تهران ارسال کردند تا خیریه حیات خود را آغاز کند. بعد از این نمایش ظرفیت و قدرت خانم‌های خیریه، توان آنها در راستای کمک رسانی‌های مسجد، هدفمندتر شد و در کنار این مهم، ابزار و وسایل مدرن‌تر نیز برای آن‌ها تهیه شد به طوری که به گفته حجت‌الاسلام علیزاده امام جماعت این مسجد، امروز خیاط‌خانه دارای مدرن‌ترین چرخ‌های خیاطی است.

 

 

اما چرا خیاطی؟

خانم گرجی می‌گوید: «تلاش کردیم از ظرفیت بانوان در امر کمک‌رسانی استفاده کنیم لذا خیاطی را انتخاب کردیم حتی در مقطعی به طبخ غذا نیز پرداختیم تا بتوانیم با توان و تلاش خود هم محصولات مورد نیاز محرومان را فراهم کنیم و در گام دوم با فروش آن‌ها سرمایه‌ای جهت کمک رسانی‌های خیریه فراهم آوریم»

یکی از برکات کار این خیریه، گروهی کار کردن آنان است به نوعی که روزهای فرد، بالغ بر ۱۵ نفر از خانم‌ها مشغول به کار هستند که در هر زمینه‌ای در حد توان دست به دست هم داده‌اند تا بتوانند محصولی برای کمک‌رسانی به محرومان فراهم کنند. همچنین در روزهای زوج در همان فضای خیریه، کلاس آموزش خیاطی برای خانم‌های علاقه‌مندان برگزار می‌شود تا با بهره‌گیری از همین ظرفیت خیاط‌خانه زمینه کسب مهارت برای دختران و زنان محله و منطقه فراهم شود.

 

 

آزادی یک زندانی با درآمد اولیه خیاط‌خانه مسجد

خانم گرجی می‌گوید: «در اولین گام پس از آغاز به کار خیریه، اقدام به دوخت ملحفه کردند که با ۳ میلیون پول حاصل از فروش آنها یک زندانی را آزاد کردند و پس از آن با کمک خیرین، امام جماعت مسجد و هیأت امنای کار را گسترش دادند»

فراهم‌سازی زمینه درآمد و کسب خانم‌های محل

خیریه مسجد حضرت ولیعصر(عج) در کنار امور خیر خود ظرفیت اشتغال را برای خانم‌های محل فراهم کرده است، بسیاری از این خانم‌ها بعد از حضور در خیریه، به عنوان یک خیاط ماهر، زمینه اشغال خود را به دست آوردند و حتی خیریه به این حد نیز بسنده نکرد و چرخ خیاطی برای خانم‌ها تهیه کرد تا در محیط خانه‌های خود نیز بتوانند با قبول سفارش به درآمدزایی برای خود بپردازند. البته خیریه بخشی از کارهای خود را نیز به خانم‌ها در منزل می‌سپارد تا با دوخت آن‌ها، بتوانند درآمدی کسب کنند. ما برای زنانی که امکان خیاطی نیز ندارند، زمینه طبخ غذا در منزل برای کمک به محرومان را فراهم کرده بود و در ازای این کار نیز به آن‌ها دستمزد می‌دهیم.

 توجه ویژه به حمایت از کالای ایرانی

این خیریه اصرار بسیاری بر استفاده از پارچه‌های ایرانی دارد و تلاشش بر این است تا فعالیتش در راستای حمایت از کالاهای ایرانی باشد، به همین منظور اگر بنا دارند پارچه‌ای خریداری کنند حتماً مُصِر بر خرید کالای ایرانی هستند تا بتوانند گوشه‌ای از منویات مقام معظم رهبری را نیز در این زمینه محقق کنند.

فعالیت‌های خیرخواهانه این خیریه محدود به محل و یا شهر و حومه تهران نیست بلکه اگر از مشکلی در هر نقطه کشور با خبر شوند، سمت و سوی دوزندگی‌های خود را به سمت نیازهای آنان سوق می‌دهند. در همین راستا زمانی که مسجد حضرت ولیعصر(ع) خود را معین کمک‌رسانی به مردم محروم روستای زهکلوت استان کرمان کرد، خیریه نیز نوک پیکان تولیدات خود را به سمت رفع نیازهای محرومان این منطقه برد لذا بسته‌های ناشی از ذوق خانم‌های خیاط شکل گرفت بسته‌هایی با عناوین؛ خواب، آشپرخانه و سیسمونی.

 

 

مسجد ولیعصر(عج) پشتیبان اهالی روستای زهکلوت کرمان

حجت‌الاسلام علیزاده امام جماعت این مسجد در این باره می‌گوید: « شورای امداد مسجد در روستای زهکلوت استان کرمان، قریب به ۶۰ هزار سکنه را تحت پوشش قرار داده است که شامل هموطنان شیعه و سنی است. این مسجد با الهام از منویات مقام معظم رهبری پیرامون فرمان آتش به اختیار در حال تلاش و خدمت‌رسانی به مردم این منطقه است و با فعالیت‌های جهادی خود بیش از ۲۰ ساختمان مذهبی، آموزشی، خدماتی، بهداشتی و درمانی در آن منطقه ایجاد کرده است. همچنین اردوهای جهادی پزشکی را در این منطقه عملیاتی کرده‌ایم. خیریه خواهران نیز با تولید لباس و لوازم آشپزخانه و خواب نقش خود را در کمک رسانی به مردم این منطقه ایفا می‌کنند»

بسته خواب خیاط‌خانه این خیریه شامل بالشت، تشک، پتو بود، بسته آشپزخانه شامل دم کنی، دستگیره، روپوش و بسته سیسمونی نیز شامل بالشت، تشک و پتوی بچه‌گانه است که برای حماتی از محرومان کرمان تولید می‌کنند البته محصولات این خیریه محدود به این موارد نیست آنان، لباس برای کودکان کار تهران و یا روپوش برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت حاشیه تهران نیز می‌دوزند.

ارسال  ۸ کامیون لباس و وسایل برای محرومان کشور

خانم گرجی می‌گوید: «۷ روز برای بازدید از مناطق محروم استان کرمان عازم شدیم و تلاش کردیم تمام نیازهای مردم این منطقه را از نزدیک مشاهده کنیم تا در برگشت در خیاطی بتوانیم با تلاش‌های خود بخشی از آن را جبران کنیم. خیریه برای محرومان استان خراسان شمالی، کرمان، ملایر، اطراف تهران در مجموع ۸ کامیون لباس و وسایل مورد نیاز را از دی ماه سال ۹۶ اکنون ارسال کرده است که تماماً تولیدات این خیاط‌خانه بوده است. »

اعزام زائر اولی‌های محروم به مشهد با درآمدهای خیاط‌خانه

البته فعالیت‌های خیریه خواهران این مسجد در خیاط‌خانه خلاصه نمی شود آنها در ابعاد دیگر مانند اعزام زائران محروم و نیازمند به مشهد مقدس نیز تلاش دارند که در این زمینه تاکنون ۳ کاروان زائر اولی‌های محروم استان کرمان را به مشهد طی سه سال اعزام کرده اند که هزینه این سفر علاوه بر کمک خیران توسط فروش محصولات خیاط‌خانه تأمین می شود. همچنین این خیریه تاکنون ۲۰ رأس گوسفند برای مردم این روستا قربانی کرده است و برای یک خانواده که چهار فرزند معلول داشته است، یک ویلچر برقی تهیه کرده است یا سقف خانه‌های آسیب دیده و مدارس کپری را تعمیر کرده است.

خانم گرجی می گوید: «برای تجهیز کتابخانه‌های روستای زهکلوت ابتدا از کتاب‌های بلااستفاده منازل محل استفاده کردیم و کتاب‌هایی را که اهالی یک مرتبه مطالعه کرده‌ بودند جمع‌آوری و برای کتابخانه‌های این منطقه ارسال کردیم و در گام بعدی با بهره‌گیری از درآمد خیریه، کتاب‌های مناسب برای آن‌ها را تهیه کردیم».

ایجاد بستر اشتغال و درآمد برای محرومان

این خیریه برای کمک به محرومان به ارسال اقلام بسنده نمی‌کند و برای آینده آن‌ها نیز فکر دارد لذا خانم‌های علاقه‌مند منطقه را آموزش خیاطی و قالیبافی می‌دهد و سپس چرخ خیاطی  و دار قالی برای آنان ارسال می‌کند تا بتوانند به کسب درآمد برای خود مشغول شوند.

 

 

تقبل بازسازی کامل یک روستای سیل‌زده در استان لرستان

شاید برای همه قابل پیش‌بینی باشد که مسجدی با این همه تلاش خیرخواهانه در زمینه کمک به سیل‌زدگان نیز تلاش‌های بسیاری داشته است. این مسجد با توجه به توان و ظرفیت خود ساخت کامل روستای مورانی در پلدختر را متقبل شده است و بناست علاوه بر احداث و بازسازی منازل این روستا تمامی لوازم مورد نیاز برای زندگی مردمان را هم فراهم کند که در این راستا خانم‌های خیریه شروع به دوخت لوازم مورد نیاز در حد توان خود کرده‌اند. خیریه خواهران در گام اول برای سیل‌زده‌ها ۴ گوسفند قربانی و یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیز برای اطعام آنان کمک‌رسانی کرد.

این خیریه بناست ۲۳۰ دست بسته خواب، آشپزخانه و ... برای مردمان سیل‌زده روستا آماده کند که تاکنون ۵۰ دست از آنان آماده و ارسال کرده است.

 

 

کمک ۱۵۰ میلیون تومانی خیریه برای محرومان طی یک سال و نیم

خیریه بانوان مسجد حضرت ولیعصر(عج) یک سال و نیم است راه‌اندازی شده اما در همین مدت با فعالیت‌های خود موجب جذب کمک‌های خیران شده است که خانم ابراهیمی مسئول خیاط‌های این خیریه در این باره می‌گوید: «در مجموع بالغ‌بر ۱۵۰ میلیون تومان کمک‌رسانی به محرومان داشته است که بخشی از هزینه‌های لازم برای این کمک‌رسانی‌ها را با فروش محصولات خود فراهم کرده است.»

خیریه خواهران مسجد ولیعصر(عج) شهرک شهید محلاتی تهران تنها نمونه‌ای کوچک از سیل مهربانی‌های مردم ایران برای کمک به همنوعان خود است که همواره در زمان بروز حوادث و یا در ایام دیگر سال در اوج گمنامی به راه می‌افتد و گره‌ای از مشکلات مردم باز‌ می‌کند.

از اینجا می‌توانید کلیپی از فعالیت‌های خیرخواهانه این مسجد را مشاهده کنید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین