عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۱۹۷
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
آیت الله مدرسی مطرح کرد؛
آیت الله مدرسی گفت: همه چیز هدفمند است و همه به هم وابسته هستند. حتی در تمام وجود و کائنات و جهان هستی نه فقط در زمین بلکه در ستارگان، سیاره‌ها، کهکشان‌ها اینگونه است.

عقیق:آیت الله سیدمحمدتقی مدرسی از مراجع تقلید کربلای معلی و مفسر تفسیر «من هدی القرآن» بامداد امروز یک شنبه ۱۲ خردادماه در ادامه تفسیر و تدبر در سوره قیامت گفت: خداوند در ادامه آیات سوره قیامت به بی هدف آفریده نشدن بشر اشاره و می‌فرماید: «أَیَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَنْ یُتْرَکَ سُدًی»، (آیه ۳۶ سوره قیامت: آیا انسان گمان می‌کند بی هدف رها می‌شود.) بنابراین خداوند بشر را بی هدف نیافریده است. این خلقت بشر اولاً با هدف بوده، دوماً این خلقت حیکمانه و بسیار ظریف بوده و سوماً این خلقت با حکمت و نشان دادن قدرت الهی همراه بوده است.

آیت الله مدرسی با اشاره به فکر غلط بیهوده آفریده شدن آپاندیس گفت: در دهه‌های ۵۰ و۶۰ میلادی یک کار خلافی در آمریکا شایع شد که من در دهه ۶۰ در روزنامه‌ای مقاله مفصلی در باره آن خواندم و موضوع از این قرار بود که ادعا شده بود که این انسان به نظر بعضی‌ها قبلاً بوزینه بوده و از ایام بوزینه بودنش یک روده اضافه کج در بدن او باقی مانده که اسم آن همین "آپاندیس" است و این "آپاندیس" بی خود است و نیفتاده است! بنابراین نوزادها را سریع جراحی می‌کردند و آپاندیس را در می‌آوردند.

وی ادامه داد: آپاندیس ده‌ها هزار نوزاد را برداشتند و وقتی این نوزادها بزرگ شدند، متوجه شدند که این بچه‌ها نسبت به بچه‌هایی که آپاندیس دارند، در گرسنگی تحمل کمتری دارند! معلوم شد این آپاندیس زائد و اضافه نیست و مثل سنگدان مرغ می‌ماند که یک غذایی را ذخیره می‌کند و بعدها نوشتند که برداشتن آپاندیس کار بسیار غلطی است.

سه مطلب درباره خلقت

اول: در بحث خلقت هیچ چیز بی هدف و بیهوده خلق نشده

آیت الله مدرسی با بیان اینکه خیلی‌ها دنبال این هستند که در این بدن انسان چیزی زیادی و اضافه و بی هدف است! اظهار کرد: گاهاً می‌گویند یک سری رگ‌هایی در پای آدم است که این رگ‌ها اضافه است و بعد کشف کردن از این رگ‌های اضافه در سینه انسان هم هست! اما وقتی عمل جراحی قلب باز شروع شد، تازه متوجه شدند این رگ‌های اضافه اینجا استفاده دارد و اصلاً اضافه و بی هدف نبوده و تازه فهمیدند این رگ‌ها زاپاس است و خدا آن را بی خود نیافریده است.

وی ادامه داد: اگر در این بدن که هزاران عضو کوچک و بزرگ و سیستم‌های مختلف دارد، دقت کنید و خیلی‌ها دقت کردند و دنبال این بودند که در این بدن چه خبر است و دنبال یک چیز بیهوده و بی هدف بودند اما پیدا نکردند. ما به هیچ وجه نمی‌توانیم اثبات کنیم برهان و حجت بیاوریم و اقامه کنیم که این اعضای بدن بی هدف و بی خودی است.

این استاد برجسته حوزوی افزود: حتی در تمام وجود و کائنات و جهان هستی نه فقط در زمین بلکه در ستارگان، سیاره‌ها، کهکشان‌ها گشته اند برای اینکه بفهمند یک چیزی بیهوده خلق شده و هدفمند نیست! اما آنجا هم چیزی پیدا نکردند و دیدند همه چیز هدفمند است و همه به هم وابسته هستند. حتی یک موی بدن بشر بی هدف خلق نشده است و این موهای سر اصلاً مانند یک بادگیر و بادکش است که بدن را تخلیه و جلوی میکروب‌ها را می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: حتی خود انسان نیز بدون هدف خلق نشده است و اصل جزئیات بدون هدف نیست. خداوند نیز در قرآن می‌فرماید: «أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناکُمْ عَبَثاً وَ أَنَّکُمْ إِلَیْنا لا تُرْجَعُونَ»، (آیه ۱۱۵ سوره مومنون: آیا گمان کردید شما را بیهوده آفریده ایم، و بسوی ما باز نمی‌گردید؟) آیا شما را بی خود و بی هدف خلق کرده ایم؟ اگر بی خود و بی هدف بود، پس اعضای بدن هم بی خود خلق می‌شد. این علم بشر که هر روز پیشرفت می‌کند در مقابل قدرت الهی اذعان بیشتری می‌کند. پس نتیجه اینکه ما بی خود خلق نشده ایم.

دوم: خلقت حیکمانه و لطیف و بسیار ظریف

آیت الله مدرسی به ظرافت خلقت اشاره و گفت: گفتیم این خلقت بی خود و بی هدف نبوده است و دوم اینکه این خلقت کننده ما خالق رزاق و حکیم و لطیف است و در این خلقت کارهای بسیار ظریفی انجام داده است. پس وقتی چنین خالقی با این ظرافت ما را آفریده و خلق کرده پس می‌تواند ما را بعد از مرگ دوباره ما را به همان صورت از نو خلق کند.

سوم: خلقت همراه با نشان دادن قدرت الهی

این مجتهد شیعی افزود: مطلب سوم در بحث خلقت اینکه خدایی که ما را خلق کرده ما را از یک سری ایستگاه‌های مختلفی رد کرده است! یعنی اینکه یک روز ما یک موجود بسیار در کمر و صُلب پدر بودیم، سپس ما را به رحم مادر فرستاد، در رحم مادر هم تحولات زیادی رخ داد و آن اینکه یک روز آب، یک روز لخته خون، یک لخته گوشت، یک روز مقداری استخوان تُرد، و یک روز موجودی بسیار کوچک تا بعد از این تحولات گوناگون عاقبت از دنیا رحم به دنیا آمدیم.

وی ادامه داد: حالا وقتی به دنیا آمدیم وزنی فرضاً دو کیلو و سیصد داشتیم اما یک روز همین وزن به ۱۲۰ کیلو فرضاً رسید! ولی این همان موجود کوچک است که در طی این تحولات به اینجا رسیده است و خداوند در این خلقت بشر را تکه تکه خلق کرده است در صورتی که می‌توانست یک دفعه به این شکل کنونی بدون طی این منازل و ایستگاه‌های مختلف خلق کند. اما اینگونه خلق کرد که به ما حکمت و قدرت خود را نشان بدهد تا ما بفهمیم. ببینید خداوند چقدر ظریف و دقیق چنین خلقتی را انجام داده در صورتی که بشر اگر اشتباهی کند، مشکلاتی پیش می‌آید؛ مثلاً اگر مادر در بارداری سیگار بکشد، یک خللی ژنتیکی در جنین رخ می‌دهد که پزشکان هم نمی‌توانند آن را درست کنند.

مشاهده افراد مبتلا درسی برای قدردانی از عافیت / دعای هنگام مشاهده افراد مبتلا

آیت الله مدرسی با اشاره به خلقت افراد بیمار و مبتلا گفت: گفتند اگر کسی در راهی مشکلی دارد، شل یا کور است و ایرادی در او است، جلوی او زود عیب او را نگویید، یک عده مریض هستند یا عده‌ای ناقص الخلقه هستند و شما با آنها روبرو می‌شود باید در این لحظه قدر نعمت خود را بدانید و بعد آهسته به خودتان بگویید: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی عَافَانِی مِمَّا ابْتَلَاکَ بِهِ وَفَضَّلَنِی عَلَی کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقَ تَفْضِیلًا»، (سپاس خدای را که مرا عافیت داده از آنچه که تو را مبتلا ساخته است و بر بسیاری از مخلوقاتش برتری داده است.) ممکن بود شما نیز اینگونه بودید، اما خدا به شما عافیت داد.

رابطه آیات ابتدا و آخر سوره قیامت درباره استدلال بر معاد

مفسر تقسیر هدایت رابطه آیات ابتدایی و پایانی سوره قیامت را موضوع استدلال بر معاد دانست و گفت: به نظر می‌رسد آیات آخر سوره قیامت با آیات اول این سوره، استدلال بر معاد و قیامت دارد. در سوره‌های قرآنی اول سوره با آخر سوره غالباً یک هماهنگی وجود دارد و این هماهنگی در سوره قیامت نیز وجود دارد. در اول این سوره می‌خوانیم: «أَیَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظَامَهُ»، (آیه سوم سوره انسان: آیا انسان می‌پندارد که هرگز استخوان‌های او را جمع نخواهیم کرد.) آیا انسان فکر می‌کند نمی‌توانیم بعد از مرگ این استخوان‌های او را جمع کنیم، علاوه بر استخوان حتی گوشت سر انگشتان که بسیار حساس و با ظرافت است آن را هم با همان دقت بر می‌گردانیم. در آخر سوره هم این موضوع تکرار شده و خداوند می‌فرماید: «أَیَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَنْ یُتْرَکَ سُدًی»، (آیه ۳۶ سوره قیامت: آیا انسان گمان می‌کند بی هدف رها می‌شود.) ما شما را بیهوده خلق نکرده ایم. این ظریفکاری های قرآن است که باید به آن دقت کنید. پس اگر خلقت انسان بیهوده بود که خداوند این همه ظرافت در خلقت انسان انجام نمی‌داد!

فریب شیطان در بی هدف کردن انسان نسبت به خلقتش

این استاد برجسته حوزوی به راه فریب شیطان از طریق بی هدف جلوه دادن خلقت اشاره و بیان کرد: یکی از راه‌های فریب شیطان این است که خلقت انسان را پوچ و بی هدف جلوه می‌دهد! به انسان می‌گوید: تو کی هستی؟ در صورتی که هیچ نیستی! پس وقتی هیچ نیستی در مقابل هیچ مسئولیتی هم نداری و هر کار می‌خواهی می‌توانی انجام دهی!

وی ادامه داد: شیطان با این تفکر می‌خواهد انسان را فریب دهد که بی هدف خلق شدی! حالا که هدفی در خلقت تو نیست هر کار می‌خواهی انجام بده! اما خداوند برعکس می‌گوید و خلقت بشر را هدف دار بیان می‌کند. و خداوند می‌فرماید: «أَیَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَنْ یُتْرَکَ سُدًی»، ایا انسان خیال می‌کند مَحمل و بی قانون و بی نظم آفریده شده است؟

بشر از نطفه‌ای آب و لخته‌ای خون

آیت الله مدرسی بیان کرد: بعد خداوند در آیه بعد می‌فرماید: «أَلَمْ یَکُ نُطْفَةً مِنْ مَنِیٍّ یُمْنَی»، (آیه ۳۷ سوره قیامت: آیا او نطفه‌ای از منی که در رحم ریخته می‌شود نبود.) مگر شما یک قطره آب منی در صلب پدر نبودید که بعد به رحم مادر آمدید و از یک ایستگاه به ایستگاه دیگری تا به دنیا آمدید؟ بعد خداوند می‌فرماید: «ُثمَّ کَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّی»، (آیه ۳۸ سوره قیامت: سپس بصورت خون‏بسته در آمد و خداوند او را آفرید و موزون ساخت.) و در رحم مادر هم اول یک آب منی، بعد یک تکه خون لخته شده، و بعد یک تکه گوش شد، تا اینکه خدا آن را مرتب و دقیق کرد و او را خلق نمود و به دنیا آمد.

کارخانه‌ای که دو مدل مختلف را با هم تولید می‌کند!

وی ادامه داد: اگر به شما بگویند در فلان کشور یک کارخانه ماشین سازی ساخته شده و فقط یک مدل ماشین را می‌تواند بسازد اما با این حال این کارخانه ماشین سازی دو مدل ماشین را تولید می‌کند! نمی‌شود که کارخانه ماشین سازی بنز ماشین بی ام و را هم تولید کند! به هر انسان عاقلی بگویید می‌گوید نه نمی‌شود هر کارخانه فقط مدل خاص تولید خودش را می‌تواند تولید کند.

این استاد برجسته حوزوی افزود: اما خدا یک کارخانه درست کرده که هم مرد و هم زن از این کارخانه تولید می‌شود و فاصله تفاوت‌های این دو نیز بسیار با هم زیاد هست و از همه جهت زن با مرد فرق می‌کند اما خدا هر دو را در این کارخانه می‌سازد و قدرتش را به رخ ما می‌کشد و با این حال زن و مرد مکمل یکدیگر هستند. و خدا هر دو را به هم محتاج نمود تا از این جهت کرامت هر دو حفظ شود و گرنه هر دو به ذلت کشیده می‌شدند.

منظور از زوج کریم در قرآن

این اندیشمند جهان تشیع با اشاره به منظور از زوج کریم در قرآن گفت: کسی برای من نامه نوشت و پرسید که چرا خدا فرمود: «مِنْ کُلِّ زَوْجٍ کَرِیمٍ»؟ (آیه ۷ سوره شعراء: از هر گونه جفتهای زیبا رویانیده ایم.) این کرامت چه ربطی به زوج دارد؟ در پاسخ گفتم: اگر فرضاً شما عاشق یک خانمی شدید ولی آن خانم شما را دوست نداشت، شما به ذلت کشیده می‌شوید. اما خدا هر دو زوج را به هم محتاج کرده و از این جهت کرامت هر دو را محفوظ قرار داده است.

وی ادامه داد: بعضی خانم‌ها سوال می‌پرسند که ما در دنیا باید خادم شوهرها باشیم و در آخرت هم همین باشد! من شخصاً در این بحث علم ندارم، اما این را می دانم که در آخرت مومن انس اساسی اش با زن خودش است نه حورالعین؛ چون زن او از جنس خودش است. و تازه این زن شما اولاد صالح را برای شما آورده در صورتی که حورالعین اولاد ندارد. و در آیات قرآن هم مشاهده شد که زن و مرد مکمل هم هستند.

گفتنی است؛ این جلسات هر شب ماه مبارک رمضان از ساعت ۲۳:۳۰ در «تهران، خیابان ۱۵ خرداد شرقی، کوچه امامزاده یحیی (ع)» در حال برگزاری است. همچنین این مراسم سحرگاه حدود ساعت ۲ بامداد در برنامه زلال سخن از شبکه سوم سیما پخش می‌شود.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین