عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۱۳۱
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
آیت الله مدرسی تشرح کرد؛
آیت الله مدرسی با دعوت از جوانان شیعی برای حضور فعالانه در فضای مجازی برای تبلیغ حقیقت تشیع گفت: از اینترنت باید برای تبلیغ دین استفاده کرد.

عقیق:آیت الله سید محمد تقی مدرسی از مراجع تقلید کربلای معلی و مفسر تفسیر من هدی القرآن بامداد امروز پنج شنبه نهم خردادماه در ادامه تفسیر و تدبر در سوره قیامت گفت: ما ۵ وظیفه نسبت به قرآن داریم. اول خواندن قرآن، دوم تدبر و تفکر در قرآن، سوم بینش قرآنی که جهان را از دریچه قرآن بنگریم، چهارم عمل به قرآن و پنجم ترویج قرآن و آن را به دیگران یاد دهیم. در شب های قبل برخی از این وظایف را بیان کردیم و امشب در این جلسه وظیفه پنجم را بیشتر توضیح خواهیم داد.

لزوم تبلیغ مستقیم و چهره به چهره

مفسر تفسیر هدایت پنجمین وظیفه ما نسبت به قرآن را ترویج قرآن در جامعه دانست و بیان کرد: مسئله پنجم از وظایف قرآن، تبلیغ قرآن است. امروز در دنیا وسائل تبلیغ غیر مستقیم از جمله رادیو، تلویزیون، اینترنت و فضای مجازی، کتاب و روزنامه خیلی زیاد پخش است، اما آن چیزی که قرآن به ما یاد داده و اسلام را بدون این ابزارهای تبلغی در اقصی نقاط دنیا بُرد، یک چیز دیگری بود، آن زمان این ابزارهای تبلیغی نبود و آن زمان هر کس یک مطلب را که یاد می گرفت بنا بود که آن را به دیگری هم بگوید.

این استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به خطبه غدیر و درخواست پیامبر (ص) جهت تبلیغ این خطبه گفت: پیامبر اکرم (ص) نیز فرمودند: «ضَّرَ اللَّهُ عَبْداً سَمِعَ مَقَالَتِی فَوَعَاهَا وَ بَلَّغَهَا مَنْ لَمْ تَبْلُغْهُ یَا أَیُّهَا النَّاسُ لِیُبَلِّغِ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ فَرُبَّ حَامِلِ فِقْهٍ لَیْسَ بِفَقِیهٍ وَ رُبَّ حَامِلِ فِقْهٍ إِلَی مَنْ هُوَ أَفْقَهُ مِنْه‏» حضرت خطاب کردند که کسی حرف مرا می شنود و به دیگران هم این حرف مرا می رساند و تبلیغ می کند، روی او نورانی باد. در این تبلیغ شما گاهی حرفی را به کسی بیان می کنید و تبلیغ می نمایید که از آن خبر ندارد، اما کسی خبر دارد ولی از تبلیغ شما استفاده می کند.

وی ادامه داد: بعد پیامبر اکرم (ص) فرمودند که ما باید تبلیغ کنیم، حالا آنهایی که در زیر منبر آقا در حج الوداع بودند نمی دانیم چند نفر بوده اند، اما این حرف ها به ما رسیده است. این همه آیات و روایات، اصلاً همین قرآن چطور به دست ما رسیده است؟ از همین راه تبلیغ اینها به دست ما رسیده است. این حرکت تبلیغی تنها وسیله ما است که با آن حقایق را به دیگران بگوییم.

تاثیرگذاری بیشتری تبلیغ مستقیم و چهره به چهره

آیت الله مدرسی با اشاره به ابزارهای تبلیغ غیر مستقیم اظهار کرد: ما بشر رادیو و تلویزیون گوش می دهیم و می بینیم، و گاهاٌ از برخی موضوعات راست یا دروغ آن متاثر هم می شویم! ولی بشر فطرتی دارد که حرفی را که از دهان کسی می شنود، بیشتر به آن اطمینان دارد. یا گاهی وقت یک کتاب را می خوانید یک جور از آن متوجه می شوید، در صورتی که با خواندن کتابی دیگر جوری دیگر متوجه مطلب آن می شوید.

وی ادامه داد: حالا باید از همه ابزارهای تبلیغی استفاده کنید، اما تبلیغ چهره به چهره را باید جدی تر بگیرید. به طور مثال پدر به پسر بگوید و این حرف سینه به سینه، دهان به دهان به نسل آینده منتقل شود. در خطبه غدیر نیز پیامبر اکر (ص) در اول خطبه فرمودند: این حرف را به دیگران برسانید، هم به همدیگر و هم پدران به پسرانشان این حرف را برسانند.

آیت الله مدرسی با دعوت از جوانان شیعی برای حضور فعالانه در فضای مجازی برای تبلیغ حقیقت تشیع اظهار کرد: از اینترنت باید برای تبلیغ دین استفاده کرد، جوانان ما که در فضای مجازی حضور دارند، نباید منفعل باشند. در اینترنت فعال باشید و فعالیت کنید و دین را تبلیغ کنید. من می شناسم افرادی را که در این فضای مجازی حضور دارند و کانال هایی با عضویت بالا در حالا تبلیغ دین هستند و در این کار هم موفق هستند. این حرکت باید عمومی شود و همه در این حوزه فعالیت دینی کنند.

وی افزود: سعی کنید برنامه ریزی کنید مثلاً در هفته چند روز را برای این کار تبلیغی در فضای مجازی اختصاص داده و حقیقت دین را تبلیغ کنید. البته نماز و روزه واجب است، اما در کنار واجبات این کار را هم انجام دهید و مردم را در این فضای مجازی دعوت به خیر کنید و آنها را از آتش جهنم نجات دهید.

برای کار خیر نگویید کار دارم سرم شلوغ است!

این مجتهد شیعی با اشاره به استفاده از فرصتها جهت انجام کارهای خیر گفت: از کار خیر فرار نکنید! نگویید من کار دارم یا سرم شلوغ است نمی توانم انجام دهم. شما در حقیقت سرتان شلوع نیست بلکه مشکل شما این است هدف های بالا را کنار گذاشته اید و سر خود را با کارهای پیش و پا افتاده‌ی زندگی شلوغ کردید، بدانید که ما بزرگتر از این کارهای پیش و پا افتاده هستیم و خود را بی جهت مبتلا نکنید.

وی ادامه داد: مثلاً گاهی با یک فردی ۵ دقیقه صحبت می کنید و او را به کاری نیک دعوت می کنید، این فرد نیز متاثر می شود و آن کار خیر را انجام می دهد. نتیجه اینکه تا آخر عمر شما و آخر عمر آن فرد و تا زمانی که آن کار خیر انجام می شود، برای هر دو نفر شما ثواب نوشته می شود. روایت است که هر کس که کار خیر می کند و شما آن فرد را به این کار فرستادید، شما نیز با او شریک هستید، نه اینکه از ثواب آن فرد کم شود، بلکه به شما هم ثواب می دهند.

شیوه درست گفتگو و تبلیغ مستقیم صحیح و خطر تبلیغ دشمن

این اندیشمند جهان تشیع با اشاره به شیوه صحیح تبلیغ مستقیم گفت: ما بیاییم در زندگی تصمیم بگیریم که دیگران را هدایت کنیم. البته برای شروع این کار یک مسائلی وجود دارد از جمله شیطان است. و نکته دیگر نوع صحبت کردن است، نباید در این گفتگو ها خشن صحبت کرد بلکه باید خیلی نرم و زیبا صحبت کرد و سعی نمود که از کلمات زیبا استفاده کرد و بعد حکیمانه حرف زد.

وی افزود: گاهی می خواهید کسی را موعظه کنید، برای اینکه تاثیر گذار باشد باید از لحظات مفید و اثرگذار استفاده کرد. مثلاً او را به سفری ببرید و آنجا در شرایط خوب و لحظات مفید با او صحبت کنید، یا اینکه نامه بنویسید و یا پیامک دهید. به هر حال لحظات مفید و اثرگذار باعث تاثیرگذاری صحبت شما بر روی آن فرد خواهد بود. به هر حال اینها راه هایی است که می توان جامعه را به قرآن نزدیک و آشنا نمود.

آیت الله مدرسی با اشاره به خطر تبلیغی دشمن اظهار کرد: و از آن طرف اگر شما با مردم و جامعه این ارتباط را برقرار نکنید و تبلیغ ننمایید، دشمن وارد می شود و دشمن نیز راه های مختلفی برای این کار دارد و شیطان هم این راه های مختلف نفوذ دشمن را به آنها یاد می دهد.

وی ادامه داد: چند روز قبل موشکی به فضا پرتاب کردند که بیش از ۶۰ ماهواره به همراه داشت تا از این طریق برای دنیا اینترنت ارزان قیمت در دسترس قرار دهند تا تفکرات خود را در جامعه پخش کنند و ما نباید از دشمن غفلت کنیم. چرا باید دشمن از این ابزارها استفاده کند و ما استفاده نکنیم؟ اینجا مناسب است که عرض کنم که هر کس بر اساس محیط کار خودش ضمن کار جدی برای تبلیغ مستقیم و چهره به چهره لازم است که یک تبلیغ غیر مسقیم از طریق همین ابزارهای تبلیغی همچون رادیو، تلویزیون، اینترنت و فضای مجازی هم داشته باشد و حقایق دین را تبلیغ کند.

گفتنی است؛ این جلسات هر شب ماه مبارک رمضان از ساعت ۲۳:۳۰ در «تهران، خیابان ۱۵ خرداد شرقی، کوچه امامزاده یحیی (ع)» در حال برگزاری است. همچنین این مراسم سحرگاه حدود ساعت ۲ بامداد در برنامه زلال سخن از شبکه سوم سیما پخش می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین