عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۹۴۰
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
گفتاری از آیت الله مصباح یزدی:
روزه، تلاوت قرآن و دعاهایی که در این ماه خوانده می شود باعث ریزش گناهان و تمیز شدن روح انسان از آلودگی ها می شود. به ویژه آن که انسان اگر بتواند موفق به توبه و استغفار شود از تمام آلودگی ها پاک می شود.

عقیق:علما و بزرگان دین در ماه مبارک رمضان برنامه های خاصی داشته اند که بخشی از سیره این بزرگواران را در شماره های گوناگون تقدیم نگاه شما خوبان خواهیم کرد.

 

* ماه طهور و تطهیر نفس و روح

آب آثار و برکات زیادی دارد و سرچشمه حیات به شمار می آید که فرمود: «وَجَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ».

در میان مواد طبیعی هیچ چیز همچون آب، آلودگی ها را از بین نمی برد. بهترین، راحت ترین و مفیدترین وسیله برای شستشو و زدودن آلودگی ها و کثافات، آب است.

ماه رمضان نیز ماه طهور نامیده شده است. ماهی که آلودگی ها را از بین می برد. بیشتر مردم در ماه های سال، آلودگی هایی پیدا می کنند؛ آلودگی هایی که انسان را از خدا دور می کند؛ یعنی گناه.

بر اساس حکمت و تدبیر الهی، ماه رمضان در میان ماه ها این خاصیت را یافته که مردم وقتی در این ماه، احکام شرع را رعایت کنند و احترام آن را نگه دارند، از آلودگی ها پاک می شوند.

روزه، تلاوت قرآن و دعاهایی که در این ماه خوانده می شود باعث ریزش گناهان و تمیز شدن روح انسان از آلودگی ها می شود. به ویژه آن که انسان اگر بتواند موفق به توبه و استغفار شود از تمام آلودگی ها پاک می شود.

هیچ عبادتی مثل روزه، ویژگی پاک کردن و تمیز کردن را ندارد. در روایت قدسی داریم که می فرماید: «اَلصُّومُ لی وَ اَنَا اُجزی به»؛ یعنی روزه برای من است. نمی فرماید که نماز برای من است، همچنانکه می فرماید: در زمین، کعبه خانه من است، در ماه های سال، ماه رمضان ماه من است، در بین عبادات هم می فرماید: روزه برای من است.

نماز برای شما و حج برای جامعه، اما روزه برای من است. شاید راز آن این باشد که هیچ عبادتی به اندازه روزه انسان را از وابستگی به دنیا جدا نمی کند.

روزه آدم را وارسته و پاک می کند. سنگ ها را از پای انسان باز و مرغ دل را آماده پرواز می کند. در هیچ عبادتی جز روزه این حالت برای انسان به وجود نمی آید. کسانی که آداب روزه را درست رعایت کنند، لذت هایی از حالت سبکی روح می برند که از هیچ عبادتی نمی برند.

 

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مصباح یزدی


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین