عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۸۲۴
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۷
آیت الله مدرسی:
آیت الله مدرسی گفت: نعمت های بهشتی نظر به کار و اعمال ما در دنیا ندارد و کار ما فقط یک بهانه بوده و رحمت خدا اساساً آن نعمت ها را لطف فرموده است؛ لذا نعمت های بهشت بی نهایت است.

عقیق:آیت الله سید محمد تقی مدرسی، از مراجع تقلید کربلای معلی در جلسه هفتم تفسیر و تدبر سوره انسان که در شب‌های ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، بامداد روز گذشته ۲۴ اردیبهشت ماه در ادامه تفسیر و تدبر در سوره انسان گفت: سوره‌های قیامت، انسان، مرسلات سه سوره آخر جز ۲۹ قرآن است که در این سه سوره، خداوند سه موضوع را بیان فرموده است که در سوره قیامت، موضوع قیامت، در سوره دهر یا انسان موضوع بهشت، و در سوره مرسلات درباره دوزخ سخن گفته شده است. بنابراین اگر در عرائض ما درباره بهشت بیشتر صحبت می‌شود، به تناسب همین سوره کریمه انسان است که عرض شد موضوع این سوره بهشت است.

ایجاد تحول در انسان قبل از ورود به بهشت

این مجتهد و مفسر شیعی به ایجاد تحول انسان قبل از ورود به بهشت اشاره و بیان کرد: انسان قبل از وارد شده به بهشت در او یک تحولی ایجاد می‌شود. یعنی این انسانی که مدتی در دنیا و برزخ و روز قیامت بوده، اکنون جهت ورود به بهشت در او تحولی ایجاد می‌شود و یک خلقت جدید رخ می‌دهد و بعد از این تحول جدید وارد بهشت می‌شود.

نوشیدن آب کوثر و شستشوی در آب حیات

آیت الله مدرسی به وجود دو آب در ورودی بهشت که بهشتیان قبل از ورود آن را می‌نوشند و در دیگری خود را شستشو می‌کنند، اشاره و گفت: در ورودی بهشت دو آب قرار دارد که یکی آب کوثر است که در همین سوره به آن اشاره شده و خداوند می‌فرماید: «رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا»؛ که شب قبل در این باره بحث شد. حالا مؤمنین قبل از ورود به بهشت با نوشیدن آب کوثر هر پلیدی درونی و برونی در آنها هست از بین می‌رود. مثلاً دیگر نه مریضی جسمی دارند و نه اینکه در آنها تکبر هست، و امثال آن.

وی ادامه داد: این شرابی است که خدا آن را به دست آقا علی بن ابی طالب (ع) داده است و ایشان آن را به مؤمن می‌خوراند. بعضی از مفسرین و عرفای الهی می‌گفتند: همین که خدا می‌دهد پس همه چیز در آن هست.

صاحب تفسیر گرانسنگ من هدی القرآن به آب حیات اشاره و بیان کرد: یک آبی هم نزدیک در بهشت است که به آن «نحر الرحمة» می‌گویند. و این آب همان آب حیاتی است که گاهاً درباره آن بحث می‌شود. حالا اگر کسی در آن آب رفت و غوطه ور شد دیگر مرگ سراغش نمی‌آید. پس ابتدا آن شراب را می‌خورد و سپس در این آب هم شنا می‌کند و خود را شستشو داده و حالا وارد بهشت می‌شود.

افق بی نهایت نعمات بهشتی بر اساس رحمت الهی نه اعمال ما

آیت الله مدرسی افق بی نهایت نعمت‌های بهشتی را از رحمت الهی دانست و گفت: در بهشت، نعمت‌های بهشتی نظر به کار و اعمال ما در دنیا ندارد و کار ما فقط یک بهانه بوده و رحمت خدا اساساً آن نعمت‌ها را لطف فرموده است؛ به تعبیر بنده، به این دلیل نعمت‌های بهشت افق ندارد و بی نهایت است.

وی اظهار کرد: یک وقت در زمان‌های گذشته مردم حساب‌های فلکی را بلند نبودند. مثلاً میلیون، میلیارد، تریلیون را نمی‌دانستند، حتی نمی‌دانستند در آسمان‌ها چند میلیارد ستاره و چند میلیون کهکشان است و فضای علمی آنها اقتضای فهم این مسائل را نداشت. حالا در چنین شرایطی ائمه (ع) چگونه رقم را بیان می‌کردند؟ حضرات معصومین (ع) برای بیان رقم می‌گفتند: به مقدار دانه‌های شنی که در فلان صحرا هست. مثلاً اگر می‌خواستند رقمی از بهشت یا دوزخ را بیان کنند اینگونه بیان می‌کردند.

این استاد حوزوی خاطرنشان کرد: اگر گفته شد که بشر در بهشت مرگ ندارد و خلود دارد، به این مفهوم نیست که تحولی که در او ایجاد شده او را خالق کند! ابداً چنین نیست و او همچنان مخلوق است ولی بقای او به فضل الهی است. از این جهت هر روز خدا برای هر یک از مؤمنین به اسم و آدرس و مشخصات آنها نامه‌ای می‌فرستند و ملائکه ای آن را می‌آورد.

وی ادامه داد: ضمناً بهشت جوری است که هر یک مؤمن، یک پادشاه است و برای خودش خادم و تشکیلاتی دارد و هرگز مرگ سراغ آنها نمی‌آید. ولی خدا خلودش ذاتی است اما خلود مؤمن عرضی و به امر و توفیق خدا است.

روزهای بهشت تکراری و خسته کننده نیست

آیت الله مدرسی به بی نهایت بودن زمان و مکان در بهشت اشاره و بیان کرد: اگر گفتیم بی نهایت به این مفهوم است که در بهشت زمان و مکان بی نهایت است. خوب فرض کنید، فردی می‌خواهد در یک خانه چند روز بماند، روز اول عادی است اما هر چه روزها می‌گذرد، ماندن او باعث خسته شدن است. حالا اگر خواستیم میلیون‌ها سال در بهشت باشیم، دیگر خسته نمی‌شویم، چون مرتباً خدا به ما چیزی اضافه می‌دهد.

وی ادامه داد: اولاً ممکن نیست کسی در بهشت کسی بتواند به تمام باغ‌ها، کاخ‌ها و حورالعینی که خدا به او داده ورود کند؛ چون این قدر تعداد اینها زیاد است که اصلاً کسی نمی‌رسد به همه آنها ورود کند.

ضیافت الهی در شب‌های جمعه در بهشت و دو برابر شدن نعمت‌ها

آیت الله مدرسی به ضیافت الهی خداوند برای بهشتیان در شب جمعه اشاره و اظهار کرد: در شب‌های جمعه تمام اهل بهشت به ضیافت خدا می‌روند! حالا این ضیافت کجاست ما نمی‌دانیم. حالا خدا به بندگان مومنش می‌گوید: بندگان من مهمان من هستید و هرچه دادم به شما اکنون مضاعف می‌شود. پس در هر شب جمعه این نعمت‌ها دو برابر می‌شود و کسی در آنجا از نظر زمان و مکان خستگی ندارد.

وی گفت: حالا کمی از ویژگی‌های بهشت را جهت تشویق شما عرض کردیم و امیدواریم خدا ما را اهل بهشت کند و این نفس اماره را قلع و قمع و نابود کند و به ما همان قدرتی را بدهد که به اولیا خود داد که توانستند از خاکریزهای دنیا عبور کنند و به بهشت الهی برسند.

گفتنی است؛ جلسات تفسیر و تدبر در قرآن آیت الله سید محمد تقی مدرسی هر بامداد ماه مبارک رمضان از ساعت ۲۳:۳۰ با تلاوت یک جز قرآن کریم در دفتر تهران وی واقع در چهار راه سیروس، خیابان ۱۵ خرداد شرقی، کوچه امامزاده یحیی (ع) برگزار است و ساعت ۲ بامداد این جلسات در برنامه زلال سخن از شبکه سوم سیما پخش می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین