عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۷۸۸
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۶
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی:
امر خیر، تجارت و انتخاب شغل بر اساس استخاره صرف صحیح نبوده و باید بررسی و مشورت‌های منطقی در دستور کار قرار گیرد، اگه کاری بدون فکر انجام شود و صرفا به یک استخاره بسنده شود، امکان متضرر شدن افراد بالا می‌رود.

عقیق:حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی در سلسله مباحث ماه مبارک رمضان که در مسجد اعظم برگزار شد، با بیان اینکه ۸۹ بار در قرآن تعبیر یا «یاایها الذین آمنوا» به کار رفته، عنوان کرد: در کتاب اسلام و مستمندان آیات مربوط به انفاق جمع‌آوری شده و داستان‌های زیبایی در این کتاب آمده است.

وی با اشاره آیه ۲۱۴ سوره بقره افزود: عده ای از پیامبر(ص) می‌پرسیدند که چه چیزی در راه خداوند انفاق کنند، ایشان جواب می‌دادند که هر خیری که از دست انسان برمی‌آید و انسان هر خیر مادی و معنوی که از دستش برآید باید انجام دهد، همچنین پیامبر(ص) احسان به والدین را در اولویت قرار داده اند، در اولویت دوم اقربین و نزدیکان قرار دارند.

سخنران این مراسم، با اشاره به روایت کل معروف صدقه، گفت: انفاق تنها پول انداختن در صندوق صدقات نبوده و بعضا راهنمایی کردن افراد در حوزه ای که تخصص داریم نیز انفاق محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی تاکید کرد: در روایات منظور از ارحام بستگان نسبی هستند و وقتی قرآن می‌گوید صله رحم واجب است، منظور بستگان نسبی مانند عمو و خاله و از این دست هستند، جاری، باجنان و عروس و داماد از ارحام محسوب نمی‌شوند.

وی اضافه کرد: متاسفانه درباره صله رحم استفائات مردمی بسیار کم بوده و عموم تماس هایی که با دفاتر مراجع تقلید برقرار می‌شود درباره استخاره و تعبیرخواب است، این در حالی است که امر خیر، تجارت و انتخاب شغل بر اساس استخاره صرف صحیح نبوده و باید بررسی و مشورت‌های منطقی در دستور کار قرار گیرد، اگه کاری بدون فکر انجام شود و صرفا به یک استخاره بسنده شود، امکان متضرر شدن افراد بالا می‌رود.

این خطیب حوزوی بیان کرد: صله رحم بدین معنی است که اگر یکی از ارحام مشکلی دارد آن را رفع کنیم و اینکه به منزل او برویم و بر دوش او هزینه بگذاریم با معنای حقیقی صله رحم متفاوت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی تصریح کرد: حسین بن نوح نوبختی در نامه ای که به امام زمان(عج) نوشت، سوالی درمورد صله رحم پرید که آن حضرت فرمودند که خداوند صدقه ای را قبول نمی‌کند که ارحام صدقه دهنده نیازمند باشند. اگر کسی از ارحام ما نیازمند است، نباید ب فقرا کمک کرده و به صندوق صدقات پول بیندازیم و اولیت با خویشاوندان نسبی است.

وی ادامه داد: یکی از اصحاب امام صادق(ع) که با پسرعموی ناصبی و خبیث خود صله رحم کرد مورد تشویق آن حضرت قرار گرفت و این اهمین توجه به ارحام را می‌رساند.

این خطیب حوزوی مطرح کرد: اگر ما در زندگی در صله رحم کوتاهی کردیم، باید در هنگام نوشتن وصیت آن را جبران کنیم، ما نخست برای والدین و بعد برای اقربین و خویشاوندان باید وصیت کنیم و پدر و مادر جمعا یک سوم از ما ارث می‌برند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی ابراز کرد: متاسفانه بسیاری از مردم برای خود وصیت نامه تدوین نکرده اند و این کوتاهی مشکل ایجاد می‌کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین