عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۶۵۴
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۹
حجت‌الاسلام بهاری با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) گفت: ماه رمضان آن‌قدر از جایگاه رفیعی برخوردار است که در هر شب آن هفتادهزار نفر از گنهکاران آمرزیده خواهند شد.

عقیق:حجت‌الاسلام ابراهیم بهاری محقق و کارشناس مسائل دینی به‌مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان در یادداشتی نوشت: رسول خدا(ص) در حدیثی می‌فرماید: رَجَبٌ شَهْرُ اللَّهِ الْأَصَبُّ وَ شَهْرُ شَعْبَانَ تَتَشَعَّبُ فِیهِ الْخَیرَاتُ وَ فِی أَوَّلِ یوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ تُغَلُّ الْمَرَدَةُ مِنَ الشَّیاطِینِ وَ یغْفَرُ فِی کلِّ لَیلَةٍ لِسَبْعِینَ أَلْفاً؛ پیامبر(ص) فرموده ماه رجب ماه خداوند است که رحمت الهی در آن ریزش می‌کند؛ و ماه شعبان ماهی است که در آن خیرات منشعب و پراکنده می‌شود و شیوع می‌یابد؛ و در روز اوّل ماه رمضان شیاطین به غُل و زنجیر کشیده می‌شوند و در هر شب ماه مبارک رمضان هفتاد هزار نفر از گنهکاران آمرزیده می‌شوند، مغلول کردن یعنی قفل زدن. خداوند گمراه‌کنندگان از شیاطین را مهار می‌کند یعنی خداوند جلوی مانع ایجاد کردن شیاطین را در ماه مبارک رمضان می‌گیرد. این برای روز بود، در شب چطور؟ خداوند هر شب هفتاد هزار نفر را مورد آمرزش قرار می‌دهد.

این سه ماه رجب، شعبان و رمضان مورد عنایت الهی هستند. به‌حسب ظاهر ما در آخرین روزهای ماه شعبان هستیم. روایت معروف دیگری از امام هشتم(ع) است که بر اساس آن اباصلت در آخرین جمعه ماه شعبان، خدمت حضرت رضا(ع) می‌رود، حضرت ابتدا به او می‌فرماید: ای اباصلت، ماه شعبان بیشترش گذشت و این جمعه آخر آن است، پس آنچه از اعمال خیر در این ماه در انجام آن کوتاهی کرده‌ای در این چند روزی که باقی مانده تدارک کن، و بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است و ترک آنچه برای تو فائده‌ای ندارد، دعا، استغفار و تلاوت قرآن را افزون کن، و از گناهان و نافرمانی‌هایت به‌سوی خدا بازگرد و توبه کن، تا در  این ماه خدا به تو رو کرده باشد در حالی که تو با خدایت اخلاص ورزیده باشی.

امانتی بر گردن خود باقی مگذار مگر آنکه آن را ادا کنی، و نیز در دلت کینه هیچ مؤمنی نباشد مگر اینکه آن را از دل بیرون کنی، و هیچ گناهی را که مرتکب بوده‌ای وامگذار مگر آنکه آن را رها کرده و از آن دوری گزینی، و از خداوند پروا داشته باش، و در امور نهان و آشکارت بر او توکل و اعتماد کن، و هر کس بر خدا توکل کند همانا خداوند او را کافی است، زیرا خداوند کار خود را به انجام می‌رساند، و برای هر چیز اندازه‌ای قرار داده است، در باقی‌مانده این ماه زیاد این ذکر را بگو: «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ‌تَکنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِی مِنْهُ»، زیرا خداوند تبارک و تعالی در این ماه مردم بسیاری را به‌جهت احترام ماه مبارک رمضان از آتش آزاد می‌کند.

حضرت به او گوشزد می‌کند که ماه شعبان این همه برکات داشت، و چه‌بسا تو از آن غفلت کرده باشی. بیا از بقیه‌ای که از ماه شعبان مانده است استفاده کن. در مابقی ماه شعبان کوتاهی‌ات را جبران کن. بعد هم فرموده: «وَ أَکثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ». دعا، استغفار و تلاوت قرآن را زیاد انجام بده. این همانی است که پیغمبر اکرم فرمود: «وَ شَهْرُ شَعْبَانَ تَتَشَعَّبُ فِیهِ الْخَیرَاتُ»؛ خدا خیرات را در ماه شعبان برای امتش پراکنده می‌کند. بیا فکر کن ببین در این ماه چقدر از این خیرات نصیب تو شده است؟ من حرفم این است. امام هشتم(ع) می‌گوید خیلی از خیرات را از دست دادی؛ پس بیا در این بقیه ماه شعبان جبران کن.

دست آخر هم می‌فرماید زیاد این دعا را در مابقی ماه شعبان زیاد بگو: «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِی مِنْهُ»؛ چرا باید این کار را بکنی؟ برای اینکه خودت را خالص کنی، پاک کنی، تر و تمیز کنی؛ چون می‌خواهی وارد بشوی در ماه رمضان. ماه رمضان ماه ضیافت الهی است. خدا تو را دعوتت کرده، می‌خواهی بروی سر سفره‌اش بنشینی، پس خودت را تطهیر کن.

انسان وقتی می‌خواهد برود مهمانی چه‌کار می‌کند؟ خودش را تر و تمیز می‌کند. اینجا میزبان خداست،‌ میهمان عبد است. باید عبد تطهیر و تزکیه کند و آن تزکیه هم، تزکیه نفس و درونی است. در این روایت حضرت  فرمود که اگر عداوتی از کسی در دلت هست بیرون کن. همه اینها جنبه‌های درونی دارد، لذا می‌خواستم به دوستان سفارش کنم، این روزهایی که از ماه شعبان باقی مانده این دعا را زیاد تکرار کنید «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ‌تَکنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِی مِنْهُ»، ان‌شاءالله خدا عنایتی کند و با یک روح باصفا و تطهیرشده و تزکیه‌شده، وارد ماه مبارک رمضان شوید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین