عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۵۳۶
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۶
دعای رهایی از مشکلات سخت و گرفتاری های شدید در زندگی را در ادامه این نوشتار می خوانید.

عقیق:هر انسانی در زندگی شخصی خودش مشکلات و گرفتاری های خاص خود را دارد. مشکلات افراد در زندگی متفاوت است برای مثال فردی از گرفتاری شدید مالی رنج می برد ، دیگری به بیماری سختی گرفتار است ، شخصی دیگر از نداشتن شغل مناسب شکایت دارد ، زوجی از نداشتن فرزند غمگین اند و … انسان ها با امید و توکل بر خدا می توانند در برابر مشکلات پیروز شوند. برای راهایی از گرفتاری ها دعاهایی آورده شده اند. برای خواندن مطلبی در رابطه با دعای رهایی از مشکلات سخت و گرفتاری های شدید در زندگی ، با نیک صالحی همراه باشید.

دعای رهایی از مشکلات سخت و رفع گرفتاری

در کتاب صحیفه‌ الامان آمده است اگر در محنتی گرفتار باشی هفتاد مرتبه بگو :

یا اللهُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا فاطِمَه یا صَاحِبَ‌ الزَّمان اَدْرِکنی وَ لا تُهْلِکْنی ( بسیار مجرب است ، تجربه شده است )

دعای دیگر به جهت رفع گرفتاری

۱۰۱ مرتبه بخواند : رَبِّ اِنّی مَسَّنِیَ الضُّرِ وَ اَنْتَ اَرْحَمُ الرّاحِمین

خوب است بدانید : راهکار و دعای رهایی از مشکلات سخت مالی

این روزها که کشور از لحاظ اقتصادی در شرایط نا به سامانی به سر می‌برد، حال سوال پیش می‌آید که علاوه بر صرفه‌جویی در این دوران دین برای گریز از مشکلات اقتصادی و افزایش رزق و روزی چه توصیه‌هایی برای ما دارد. برای آشنا شدن با این توصیه‌ ها این یادداشت را بخوانید.

نماز اول وقت، نماز اول وقت، نماز اول وقت

سهل انگاری در خواندن نماز اول وقت و سبک شمردن آن باعث می‌شود که رزق و روزی به صورت نامنظم به انسان برسد. در این باره هم می‌توان به رزق مادی اشاره کرد و هم رزق معنوی. پیامبر اکرم (ص) برای کسی که نماز را اول وقت به جا می آورد، سه چیز را ضمانت کرده است: «برطرف شدن گرفتاری‌ها و ناراحتی‌ها، آسایش و خوشی به هنگام مردن و نجات از آتش.»

در روایت معروفی، جوانی از شیخ نخودکی برای باز شدن سه قفل زندگی‌اش یعنی ازدواج سالم، برکت در کار و عاقبت به خیری کلید خواستند که شیخ نخودکی برای هر سه این موارد نماز اول وقت را توصیه کردند و در پاسخ آن جواب فرمودند:

«نماز اول وقت شاه کلید است.»

خمس کلید رزق و دعای رهایی از مشکلات سخت مالی

از ائمه اطهار روایت شده که ما هیچ نیازی به خمس شما نداریم ولی همین که خمس خود را پرداخت کنید، دعای ما را به همراه دارید و باعث برکت و افزایش رزق و روزی می‌شود. همچنین حضرت زهرا سلام‌الله علیها خمس و زکات را باعث تزکیه نفس و توسعه روزی می‌دانند.

در احادیث بسیاری به این موضوع اشاره شده و از خمس با عنوان «کلید رزق» نام برده شده است. پرداختن خمس و زکات گرچه در ظاهر مثل بریدن شاخه‌های درخت انگور و کم شدن آن است اما در واقع باعث رشد و برکت در مال می‌شود.

وقتی از جایی که انسان تصور نمی‌کند، خدا به او روزی می‌دهد

رعایت تقوا یکی از اصول مهم افزایش رزق و روزی است. بنابر آیه دو و سه سوره طلاق: «هر کس از خدا پروا بدارد و حدود الهى را رعایت کند، خدا براى بیرون شدن او از تنگناها راهى پدید مى‌آورد و از جایى که تصوّر نمى‌کند، به او روزى مى‌رساند و نیازهاى زندگى‌اش را برطرف مى‌سازد.» یعنی خداوند از جایی که حتی فکرش را نمی‌کنیم به بنده‌اش روزی می‌رساند. پس مومن نباید نگران معیشتش باشد، زیرا تامین رزق او از جانب خدا تضمین شده است.

استغفار دعای رهایی از مشکلات سخت

خداوند در آیه ۳ سوره هود، می‌فرماید: «و اینکه از پروردگار خود آمرزش بطلبید؛‌ سپس [با ایمان ناب و عمل صالح] به سوی ‌او باز‌گردید تا شما را تا مدّت معینی [از مواهب زندگی این جهان] به خوبی بهره‌مند سازد و به هر صاحب فضیلتی، به مقدار فضیلتش ببخشد.» بنابراین یکی از راه‌های افزایش رزق و روزی استغفار کردن است.

این دعا را بخوانید

امام صادق علیه‌السلام به معاویه بن عمار این دعا را برای افزایش رزق آموزش دادند و به او فرمودند: «من براى زیاد شدن رزق، چیزى بهتر از این ندیدم.» آن دعا این است:

اَللّهُمَّ ارْزُقْنى مِنْ فَضْلِکَ الْواسِعِ الْحَلالِ الطَّیِّبِ رِزْقاً واسِعاً حَلالاً طَیِّباً بَلاغاً لِلدُّنْیا وَالاْخِرَهِ صَبّاً صَبّاً هَنیَّئاً مَری ئاً مِنْ غَیْرِ کَدٍّ وَلا مَنٍّ مِنْ اَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ اِلا سَعَهً مِنْ فَضْلِکَ الْواسِعِ فَاِنَّکَ قُلْتَ وَاسْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ فَمِنْ فَضْلِکَ اَسْئَلُ وَ مِنْ عَطِیَّتِکَ اَسْئَلُ وَ مِنْ یَدِکَ الْمَلاْ اَسْئَلُ

«خداى نصیبم کن از فضل گسترده‏ ات، حلال پاکیزه روزى فراخ حلال پاک‏ رساى براى‏ دنیا و آخرت، ریزان ‏ریزان گوارا لذیذ بدون زحمت و بدون منّت از احدى از بندگانت، جز وسعتى از فضل واسعت، زیرا تو فرمودى: «از فضل خدا بخواهید» پس از فضل تو مى‏ خواهم و از عطاى تو درخواست مى‏ نمایم و از دست پر تو مى‏‌طلبم.»

خواندن این سوره‌ ها باعث افزایش رزق و روزی می‌شود

یکی از سوره‌هایی که در روایات برای افزایش رزق و روزی به خواندن آن توصیه شده، «سوره لیل» است. پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: «هر کس سوره لیل را بخواند خداوند آن قدر به او عطا می‌کند تا راضی شود و او را به سختی نیندازد و برایش آسان می‌گیرد.» (۱) یکی دیگر از سوره‌هایی که امام صادق علیه‌السلام به خواندن آن توصیه فرموده‌اند، «سوره واقعه» است. سوره‌ای که به فرموده ایشان سختی، فقر، نیازمندی را از فرد مسلمان دور کرده و به واسطه آن از دوستان حضرت علی‌ علیه‌السلام می‌شود. (۲)

دعای رهایی از مشکلات سخت و گرفتاری

و آخرین سوره‌ای که بنا بر روایات به خواندن آن توصیه شده «سوره ذاریات» است، سوره‌ای که به فرموده امام صادق علیه‌السلام آثاری همچون اصلاح زندگی و افزایش رزق به همراه دارد. (۳)

این دعای کوتاه را در سجده نمازهای واجب بخوانید

امام باقر علیه‌السلام به زید شحّام توصیه کردند که این دعا را در سجده نمازهای واجب خود بخواند:

«یا خَیْرَ الْمَسْئُولینَ وَ یا خَیْرَ الْمُعْطینَ اُرْزُقْنى وَارْزُقْ عِیالى مِنْ فَضْلِکَ فَاِنَّکَ ذُوالْفَضْلِ الْعَظیمِ»

«اى بهترین درخواست ‏شده، و اى بهترین عطا کننده، مرا و عیالم را از فضلت روزى بخش، به درستى که تو صاحب فضل بزرگى هستى.»

عوامل معنوی موثر در گشایش روزی

برخی اعمال و کارهای اشتباه باعث تباه شدن رزق و روزی می‌شوند. در همین باره خدا در سوره فجر به این عوامل اشاره می‌کند: «و امّا هنگامى که براى امتحان، روزیش را بر او تنگ مى‌گیرد مى‌‏گوید: «پروردگارم مرا خوار کرده است!» چنان نیست که شما مى ‌پندارید شما یتیمان را گرامى نمى‌‏دارید و یکدیگر را بر اطعام مستمندان تشویق نمى‏‌کنید و میراث را (از راه مشروع و نامشروع) جمع کرده مى‏‌خورید و مال و ثروت را بسیار دوست دارید (و به خاطر آن گناهان زیادى مرتکب مى‌شوید)» (۴)

همان طور که می‌بینید؛ توجه به این عوامل و برطرف کردن آن‌ها راهی برای افزایش رزق و روزی است.

دعای رهایی از مشکلات سخت و افزایش روزی

وقتی ابوبصیر از امام صادق علیه‌السلام خواست که دعایی برای افزایش رزق به او تعلیم دهد، ایشان این دعا را به وی آموخت تا در سجده نماز بخواند. دعایی که بعد از خواندن آن به گفته ابوبصیر دیگر محتاج کسی نشد.

یا خَیْرَ مَدْعُوٍّ وَ یا خَیْرَ مَسْئُولٍ وَ یا اَوْسَعَ مَنْ اَعْطى وَ یا خَیْرَ مُرْتَجىً اُرْزُقْنى وَ اَوسِعْ عَلَىَّ مِنْ رِزْقِکَ وَ سَبِّبْ لى رِزْقاً مِنْ قِبَلِکَ اِنَّکَ عَلى کُلِّ شَیْئٍ قَدیرٌ؛

«اى بهترین خوانده‏ شده و اى بهترین درخواست‏ شده و اى وسعت‏ بخش‌ترین‏ کسى‏ که عطا کرد و اى بهترین امید شده، روزى‏‌ام ده و بر من از روزى‏‌ات وسعت ده و سبب‏ سازى کن برایم روزى را از جانب خودت، به درستى که تو بر هرچیز توانایى.»

به دنبال روزی کم باشید!

شاید با خواندن این عنوان بگویید که این یادداشت را خواندید تا راه‌های کسب روزی حلال را بیاموزید، اما باید بدانیم که تمام این موارد بدون سعی و تلاش محقق نمی‌شود. یعنی صرف خواندن این دعاها و سوره‌ها راه‌گشا نیست.

کوشش برای رسیدن به رزق و روزی بسیار موثر است، حتی اگر آن بسیار کم باشد. به فرموده امام صادق علیه‌السلام «کسی که دنبال روزی کم باشد، این کار سبب جلب روزی زیاد برای او می‌شود، اگر کسی دنبال روزی کم نرود، روزی بسیار را نیز از دست خواهد داد.»


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
0
0
بیکاری وبی خانمانی را حل کنید
1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
0
0
بیکاری وبی خانمانی راحل کنید
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین